Důvodová zpráva
A/ OBECNÁ ČÁST
a) Hlavní principy navrhované právní úpravy a jejich odůvodnění.
1. Tento zákon je doplňkovým zákonem k zákonu č.
182/2006 Sb.,
o úpadku a
způsobech jeho řešení (insolvenční
zákon), který nahrazuje dosavadní zákon č.
328/1991 Sb.,
o konkursu a
vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů a nálezů Ústavního soudu. Součástí rekodifikace
úpadkového
práva je i zákon č. 312/2006
Sb., o insolvenčních správcích.
Z hlediska funkčnosti právně ekonomického prostředí je insolvenční právo zcela
legitimně
považováno za jedno z nejdůležitějších právních odvětví, jehož kvalita má zásadní
vliv na
vymožitelnost závazků a je tak, vedle exekucí, určujícím faktorem pro efektivitu
práva v této
oblasti. Dosavadní stav konkursního práva byl generován především shora zmiňovaným
zákonem č.
328/1991 Sb.,
o konkursu a
vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, a není nezbytně nutné uvádět výčet nedostatků,
kterými se
projevoval. Spekulativní manipulace s majetkem úpadců, krácení práv věřitelů, ale
i neodpovídající
délka řízení byla způsobena zastaralostí systému konkursního řízení, které vznikalo
v období
přechodu centrálně plánované ekonomiky na tržní hospodářství, a to bez zkušeností
s konkursní
problematikou.
Schválením zákona o úpadku a způsobech jeho řešení
(insolvenční zákon)
byla v
České republice přijata úprava úpadkového práva konstruovaná na standardu vyspělých
západních
ekonomik. Jedná se o zcela novou úpravu, reagující na vývoj právně ekonomického prostředí,
a to
nejen v rámci ekonomiky České republiky, ale i Evropy a dalších zemí. Přijatá úprava
insolvenčního
práva je komplexní rekodifikací obsahující úpravu insolvenčního řízení, postavení
věřitelů a úpadců
(dlužníků), ale současně i rekonstruující pravidla činnosti insolvenčních správců.
Výčet pozitivních
dopadů na právně ekonomické prostředí v České republice není možné taxativně vymezit,
ale lze
očekávat především zrychlení a zpřehlednění celého insolvenčního řízení s vlivem
na rychlost
eliminace nefunkčních subjektů v podnikatelském prostředí a omezení prostoru pro
nezákonné a
spekulativní manipulace s majetkem úpadců.
Nová právní úprava insolvenčního práva zcela mění přístup k problematice úpadku
podnikatelských,
ale i nepodnikatelských subjektů; stěžejním aspektem nového přístupu je posílení
sanačního principu,
tedy snaha o řešení situace úpadku dlužníka nelikvidačním způsobem, a to s cílem
zachovat funkční
subjekty v ekonomickém prostředí. V
insolvenčním zákoně
je tento
princip vyjádřen především v institutu reorganizace, který byl inspirován úpravami
insolvenčního
práva v ostatních zemích Evropy, ale i USA. Dalším významným prvkem
insolvenčního zákona
je důraz
na jednotnost insolvenčního řízení a minimalizaci časové náročnosti celého procesu.
S ohledem na
specifickou povahu úpadkové problematiky nelze opominout stěžejní změnu v přístupu
k otázce vlivu
věřitelů na probíhající insolvenční řízení a možnosti ovlivňovat zásadní rozhodnutí
v každé fázi
řešení dlužníkova úpadku.
V reakci na narůstající výskyt zadluženosti nepodnikatelů obsahuje
insolvenční zákon
nový
institut oddlužení, který umožňuje dlužníkovi řešit nastalou situaci po dohodě s
věřiteli mimo
exekuční režim. Významným přínosem pro problematiku úpadkového práva, zejména pro
publicitu údajů
insolvenčního řízení, je zavedení insolvenčního rejstříku - elektronického media,
které bude
koncentrovat veškeré údaje o insolvenčních řízeních, včetně seznamu insolvenčních
správců s tím, že
kterýkoli subjekt bude mít možnost se s obsaženými údaji seznámit. Jako jedna z nejvýznamnějších
změn je hodnoceno i odlišné pojetí fungování insolvenčních správců, vyjádřené v
zákoně o insolvenčních
správcích, podle kterého:
- je zdůrazněna publicita informací o jednotlivých insolvenčních správcích, o
nichž budou
veškeré informace obsaženy v seznamu insolvenčních správců, který bude součástí insolvenčního
rejstříku.
- jsou zásadně zpřísněny požadavky na odbornou způsobilost a na bezúhonnost insolvenčních
správců.
- je vytvořen zcela odlišný systém ustanovování insolvenčních správců, který
je vázán na vydání
povolení Ministerstvem spravedlnosti.
Nová úprava insolvenčního práva obsažená ve shora uvedených zákonech je v celé
společnosti
vnímána jako zásadně nový způsob řešení úpadkových situací s významnými dopady na
základní
ekonomické instituty; zvolená cesta byla pozitivně zhodnocena nejen souhlasem Parlamentu
ČR, ale i
kladným hodnotícím stanoviskem Evropské centrální banky. Světová banka označila v
souvislosti s
novou úpravou insolvenčního práva Českou republiku jako nejrychleji se rozvíjející
zemi z hlediska
právních jistot podnikatelského prostředí. I přesto, že nová úprava insolvenčního
práva je
považována za moderní a zcela odpovídající světovým trendům, je zřejmé, že z povahy
konkursní
problematiky vyplývá potřeba aktuální reakce na neustále probíhající změny v ekonomickém
prostředí,
a lze se domnívat, že nově přijaté zákony bude nutné průběžně upravovat tak, aby
vyhovovaly
společenským potřebám. Již v současné době probíhají diskuse například na téma budoucí
úpravy v
souvislosti se zadlužením domácností a potřeby řešit tuto problematiku i s ohledem
na sociální
aspekt těchto úpadků. Rozvoj právního prostředí Evropské unie, jejímž členem je Česká
republika od
roku 2004, jednoznačně předurčuje nutnost zohlednění i tohoto fenoménu z pohledu
úpadkového práva
České republiky v příštích letech.
2. Hlavním účelem návrhu zákona, kterým se mění zákon č.
182/2006 Sb.,
o úpadku a
způsobech jeho řešení (insolvenční
zákon) a některé zákony v souvislosti s jeho přijetím, je zajistit obsahový
soulad nově
navrhovaného zákona s ostatními platnými zákony České republiky. Nově přijatá úprava
úpadkového
práva je úpravou komplexní, která stojí na vlastních zásadách, které se od zásad,
na nichž spočívá
dosavadní úprava, často odlišují, anebo tyto zásady modifikují. Nová úprava se proto
snaží obsáhnout
co nejširší záběr problematiky úpadkového práva a jeho souvislostí, přesto jejich
určitá část bude i
nadále řešena ve zvláštních zákonech. Je to nezbytné proto, že u některých speciálních
otázek je
třeba respektovat jejich souvislosti a je proto třeba upravit je v jiném rámci (např.
v rámci
předpisů daňových, trestních, obchodních a živnostenských apod.). Pro vztah komplexní
úpravy
úpadkového práva ke zvláštním zákonům, které se dotýkají této problematiky, však
platí, že tyto
zákony musí respektovat zásady, na nichž stojí úprava úpadkového práva. Vyplývá to
z toho, že úpadek
je ekonomicky i právně určitou mezní situací, která je specifickou vůči všem ostatním
situacím
řešeným právně, a jeho úprava má proto vždy povahu úpravy zvláštní, mající prioritu.
Je to ostatně
nutné i proto, že při řešení úpadku dochází i k modifikaci nebo sistaci právních
principů obecně
platných.
3. Přijetím insolvenčního
zákona dochází ke změně terminologie v oblasti úpadkového práva; tuto změnu
terminologie je
potřebné promítnout i do dalších zákonů, které ji používají.
Hlavní změny používané terminologie:
+------------------------------------------------------------------------+ |
Původní pojem
| Nově zavedený pojem (popř. pojmy)
|
|-----------------------------------+------------------------------------|
| zákon o konkursu a vyrovnání | |
| | zákon o úpadku a způsobech jeho |
| (zákon č. 328/1991 Sb., ve znění | řešení (insolvenční zákon); |
| pozdějších předpisů) | |
|-----------------------------------+------------------------------------|
| prohlášení konkursu a nebo | jde o všechny způsoby řešení |
| povolení vyrovnání | úpadku podle insolvenčního zákona; |
|-----------------------------------+------------------------------------|
| zamítnutí návrhu na prohlášení | zamítnutí insolvenčního návrhu |
| konkursu z důvodu, že majetek | proto, že majetek dlužníka |
| dlužníka nepostačuje k náhradě | nepostačuje k úhradě nákladů |
| nákladů konkursu | insolvenčního řízení |
|-----------------------------------+------------------------------------|
| konkursní podstata | majetková podstata |
|-----------------------------------+------------------------------------|
| správce konkursní podstaty | insolvenční správce |
|-----------------------------------+------------------------------------|
| vyrovnací správce | insolvenční správce |
|-----------------------------------+------------------------------------|
| úpadce | dlužník |
+------------------------------------------------------------------------+
b) Zhodnocení platného právního stavu.
Přijetím zákona č. 182/2006
Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení
(insolvenční zákon),
došlo k
obsahovému, formálnímu i terminologickému nesouladu mezi novým zákonem a některými
platnými zákony.
Předkládaným návrhem zákona se kromě zákona č.
182/2006 Sb.,
o úpadku a
způsobech jeho řešení, mění tyto právní předpisy:
1. Zákon č. 191/1950
Sb.,
zákon směnečný a šekový, ve znění pozdějších předpisů;
2. Zákon č. 140/1961
Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů;
3. Zákon č. 97/1963
Sb., o
mezinárodním právu soukromém a procesním, ve znění pozdějších předpisů;
4. Zákon č. 99/1963
Sb.,
občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů;
5. Zákon č. 40/1964
Sb.,
občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů;
6. Zákon č. 40/1988
Sb., o
ochraně a využití nerostného bohatství
(horní zákon),
ve znění
pozdějších předpisů;
7. Zákon č. 61/1988
Sb., o
hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů;
8. Zákon č. 283/1991
Sb.,
o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů;
9. Zákon č. 424/1991
Sb.,
o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších
předpisů;
10. Zákon č. 455/1991
Sb.,
o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů;
11. Zákon č. 513/1991
Sb.,
obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů;