Důvodová zpráva k zákonu č. 250/2017
Sb., o elektronické identifikaci
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
Předseda vlády
Mgr.
Michaela
Marksová,
Ministr vnitra v zastoupení Ministryně práce a sociálních věcí
A. OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
V českém právním řádu není v současné době upraven obecný institut elektronické
identifikace. Jsou toliko upraveny dílčí postupy, kdy a jakým způsobem se lze vzdáleně identifikovat
vůči jednotlivým službám veřejného sektoru. K tomu je využívána samostatná identifikace upravená
zvláštními právními předpisy
ad hoc
(např. zákon č. 187/2006
Sb., o nemocenském pojištění) anebo ověřená identita prostřednictvím informačního systému
datových schránek (např. zákon č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty). Tato úprava však není provázána s pravidly elektronické identifikace obsaženými
v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické
identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení
směrnice 1999/93/ES (dále též „nařízení eIDAS“).
Nadto jde o úpravu partikulární týkající se v zásadě jednoho typu elektronické identifikace a
obvykle jedné veřejnoprávní agendy.Co se týče prostředků pro elektronickou identifikaci, které jsou vydávány a občany dnes
běžně používány v soukromém sektoru, neexistuje vnitrostátní právní úprava, která by umožnila jejich
využití pro účely vzdáleného přístupu k on-line službám nebo jiným činnostem ve smyslu předkládaného
návrhu zákona o elektronické identifikaci. Problematika, jež je upravena návrhem zákona o
elektronické identifikaci, který je mj. adaptačním právním předpisem k části nařízení eIDAS, která
se týká elektronické identifikace, je částečně upravena právě v tomto nařízení a jeho prováděcích
aktech, a to zejména z pohledu přeshraničního uznávání prostředků pro elektronickou identifikaci.
Těmito prováděcími akty jsou:
-
rozhodnutí Komise (EU) 2015/296 ze
dne 24. února 2015, kterým se stanoví procesní opatření pro spolupráci mezi členskými státy v
oblasti elektronické identifikace podle čl. 12
odst. 7 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
910/2014 o elektronické identifikaci a službách
vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu,
-
nařízení Komise (EU) 2015/1501 ze
dne 8. září 2015 o rámci interoperability podle
čl. 12 odst. 8 nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 o elektronické
identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním
trhu,
-
nařízení Komise (EU) 2015/1502 ze
dne 8. září 2015, kterým se stanoví minimální technické specifikace a postupy pro úrovně záruky
prostředků pro elektronickou identifikaci podle
čl. 8 odst. 3 nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 o elektronické
identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním
trhu,
-
rozhodnutí Komise (EU) 2015/1984 ze
dne 3. listopadu 2015, kterým se stanoví okolnosti, formáty a postupy pro oznamování podle
čl. 9 odst. 5 nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 o elektronické
identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním
trhu.
Po zhodnocení současného platného právního stavu v oblasti elektronické identifikace je
tedy nezbytné přijmout takovou právní úpravu, která by umožnila fyzickým osobám při přístupu k
příslušným on-line službám nebo jiným činnostem použití systémů elektronické identifikace
zaručujících bezpečnou a důvěryhodnou elektronickou identifikaci fyzických osob. Takové řešení je
rovněž plně v souladu s cíli Strategie rozvoje ICT služeb veřejné správy schválené usnesením vlády
ze dne 2. listopadu 2015 č. 889. S postupující elektronizací společnosti je třeba, aby veřejný
sektor tento trend reflektoval a nabízel možnost pro fyzické osoby, potažmo občany, aby s ním mohli
komunikovat na dálku a plně elektronicky. Pro celou řadu on-line služeb nebo jiných činností je
nezbytné, aby fyzická osoba, která hodlá službu využít, byla identifikována. Identifikace člověka je
nezbytná i pro ryze informační služby, kdy fyzická osoba například žádá „pouze“ o výpis z
informačních systémů veřejné správy. Komerční i akademická sféra již používá model federované
identity, kdy se lze pomocí jednoho prostředku pro elektronickou identifikaci přihlásit k víceru
služeb. Veřejný sektor by měl tento technologický pokrok rovněž následovat, neboť jeho cílem je
efektivní poskytování využitelných veřejných služeb. Občanovi tento model přinese, kromě jiného,
více pohodlí při využívání on-line služeb nebo jiných činností bez toho, aby bylo nutné se ke každé
službě přihlašovat jiným prostředkem pro elektronickou identifikaci.
Stávající právní úprava nepřipouští diskriminační přístup, neboť zaručuje stejná práva a
povinnosti bez diskriminace založené na jakémkoli důvodu, jako je pohlaví, rasa, barva pleti, jazyk,
náboženství, politické nebo jiné smýšlení, národnostní nebo sociální původ, příslušnost k
národnostní menšině, majetek, rod nebo jiné postavení.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy, včetně dopadů navrhovaného řešení
ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Navrhovaný zákon usiluje o podstatně větší penetraci prostředků pro elektronickou
identifikaci mezi občany České republiky, což je klíčový předpoklad pro to, aby mohlo dojít k
dalšímu rozvoji on-line služeb nebo jiných činností především veřejného sektoru (návrh zákona ovšem
dopadá také na soukromoprávní poskytovatele on-line služeb nebo jiných činností, které k ověření
totožnosti zmocňuje konkrétní právní předpis). Bez dostatečného počtu uživatelů nikdy nebude možné
dosáhnout plošného využívání těchto služeb.
V rámci specifického cíle 3.1. „Dobudování funkčního rámce eGovernmentu“ Strategického
rámce rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014-2020 je stanoveno klíčové opatření
dobudování architektury eGovernmentu. Splnění specifického cíle má být, kromě jiného, dosaženo za
pomoci realizace plošně využitelného, jednotného, státem garantovaného a v rámci Evropské unie
interoperabilního systému elektronické identifikace, autentizace a autorizace pro klíčové agendové a
provozní informační systémy spravované orgány veřejné moci podle principů, které předpokládá
nařízení eIDAS.
Nařízení eIDAS je nutné chápat jako další krok, který má vést k vytvoření jednotného
digitálního trhu. Stanovuje povinnost za určitých podmínek uznávat prostředky pro elektronickou
identifikaci pro přístup k on-line službám nebo jiným činnostem poskytovaných subjekty nejen
veřejného sektoru, které byly vydány v rámci oznámeného systému elektronické identifikace. Aby mohlo
být výše uvedené vzájemné uznávání elektronické identifikace technicky realizovatelné, je nutné
zajistit interoperabilitu oznámených systémů elektronické identifikace, a to za pomoci tzv. uzlů
[čl. 2 odst. 1 prováděcího nařízení Komise (EU)
2015/1501]. Z tohoto důvodu je navrhováno, že uzel
bude samostatnou součástí národního bodu pro identifikaci a autentizaci.
Ustanovení nařízení eIDAS o využívání systémů elektronické identifikace budou
aplikovatelná od září roku 2018, a proto je nezbytné přijmout i související vnitrostátní právní
úpravu regulující tuto problematiku.
Návrh zákona o elektronické identifikaci je navrhován jako obecný právní předpis pro
prokazování totožnosti elektronickými prostředky, jiné zákony pak mohou pro konkrétní služby
veřejného sektoru zvolit odlišnou právní úpravu a využívat jiná řešení.
Navrhovaný zákon přináší obecný způsob prokazování totožnosti elektronickými prostředky.
Oproti současnému stavu dojde k zakotvení jednotného obecného způsobu prokazování totožnosti a
státního informačního systému garantujícího „zprostředkování“ důvěryhodné elektronické identifikace
vůči základním registrům (upraveny v zákonu č. 111/2009
Sb., o základních registrech). Tento informační systém bude využitelný pro služby veřejného i
soukromého sektoru.
Stanoví se akreditační mechanismus těch nestátních subjektů, které budou žádat o to, aby
se staly kvalifikovaným správcem systému elektronické identifikace, tedy subjektem, který bude
poskytovat služby ověřené elektronické identifikace (tj. bude potvrzovat „elektronickou“ identitu).
Je navrhováno, aby prostředek pro elektronickou identifikaci a systém elektronické identifikace byly
posuzovány osobou, která k tomu bude Ministerstvem vnitra pověřena. V návrhu zákona jsou taktéž
stanoveny povinnosti, které musí dodržovat kvalifikovaný správce systému elektronické identifikace,
držitel prostředku pro elektronickou identifikaci (např. občanského průkazu s kontaktním
elektronickým čipem) a konečně kvalifikovaný poskytovatel, tj. ten, který v rámci jím poskytované
on-line služby nebo jiné činnosti umožňuje elektronické identifikování adresáta služby (např.
správce databáze poskytující klientovi údaje obsažené v této databázi). Mimo jiné je žádoucí, aby
byla vedena evidence vydaných prostředků pro elektronickou identifikaci a seznam kvalifikovaných
správců systémů elektronické identifikace a kvalifikovaných poskytovatelů. Je nezbytné upravit
informační systém, který zprostředkovává služby elektronické identifikace a autentizace a který
tvoří základ pro poskytování této služby. V souladu s nařízením eIDAS se navrhuje tento informační
systém nazvat národním bodem pro identifikaci a autentizaci. Tento národní bod pro identifikaci a
autentizaci bude mít oprávnění využívat některé údaje ze základních registrů a agendových
informačních systémů. V neposlední řadě je potřeba, aby právní úprava obsahovala přestupky na úseku
elektronické identifikace.
Primárními cíli návrhu zákona jsou:
x- stanovení obecného právního rámce pro prokazování totožnosti s využitím elektronické
identifikace,
-
stanovení podmínek, za kterých bude systém elektronické identifikace považován za
kvalifikovaný systém elektronické identifikace,
-
nastavení akreditačního schématu nestátních subjektů, které budou chtít poskytovat
službu prokázání totožnosti kvalifikovaným systémem elektronické identifikace,
-
nastavení pravidel pro přístup k poskytování služby kvalifikovaného systému
elektronické identifikace,
-
nastavení pravidel pro posuzování prostředku pro elektronickou identifikaci a systému
elektronické identifikace,
-
stanovení povinností kvalifikovaného správce systému elektronické identifikace,
držitele prostředku pro elektronickou identifikaci a toho, kdo umožňuje prokázání totožnosti, které
vyžaduje právní předpis nebo výkon působnosti, s využitím elektronické identifikace (tzv.
kvalifikovaný poskytovatel),
-
zakotvení národního bodu pro identifikaci a autentizaci.
Návrh zákona nemá negativní dopady do zákazu diskriminace a do vztahu rovnosti mužů a
žen.
Návrh zákona o elektronické identifikaci, který zavádí obecné principy institutu
elektronické identifikace, se bude týkat všech fyzických osob, které budou používat prostředky pro
elektronickou identifikaci, a osob, které budou poskytovat služby kvalifikovaného systému
elektronické identifikace a budou zahrnuty do federace poskytovatelů těchto služeb buď
ex lege
(v
případě státních poskytovatelů) nebo po podstoupení procesu akreditace (v případě nestátních
poskytovatelů). Poslední kategorií dotčených subjektů budou kvalifikovaní poskytovatelé.Elektronická identifikace se dotkne rovněž Správy základních registrů, která bude správcem
národního bodu pro identifikaci a autentizaci, tedy informačního systému veřejné správy
podporujícího proces elektronické identifikace a autentizace prostřednictvím kvalifikovaného systému
elektronické identifikace.
Dalším dotčeným subjektem bude osoba, která bude posuzovat prostředek pro elektronickou
identifikaci a systém elektronické identifikace. Tímto subjektem bude osoba pověřená k provádění
atestací podle zákona o informačních systémech veřejné
správy. Pověření bude vydávat Ministerstvo vnitra.
Ministerstvo vnitra bude ostatně vykonávat celou řadu dalších úkolů, a to jak v oblasti
tuzemské, tak na úrovni evropské [členství v síti pro spolupráci (Cooperation Network na základě
rozhodnutí Komise (EU) 2015/296, orgán zodpovědný
za oznámený systém elektronické identifikace].
3. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy v jejím celku
S ohledem na povinnost vzájemného uznávání prostředků pro elektronickou identifikaci za
podmínek stanovených čl. 6 nařízení eIDAS by neprovedení adaptace národního právního řádu na část
nařízení upravující oblast elektronické identifikace mohlo být Evropskou komisí považováno za
nesplnění povinnosti vyplývající České republice z primárního práva Evropské unie (Smlouva o
Evropské unii a Smlouva o fungování Evropské unie), přičemž by Evropská komise na základě čl. 258
Smlouvy o fungování Evropské unie mohla předložit tuto záležitost Soudnímu dvoru Evropské unie.
Zákon o elektronické identifikaci v tomto ohledu
zakotvuje informační systém pro identifikaci a autentizaci (národní bod pro identifikaci a
autentizaci), jehož samostatná součást plní úlohu uzlu podle nařízení eIDAS, resp. nařízení Komise
(EU) 2015/1501 ze dne 8. září 2015 o rámci
interoperability podle čl. 12 odst. 8
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
910/2014 o elektronické identifikaci a slu