Důvodová zpráva k zákonu č. 131/2015 Sb., změna energetického zákona a
dalších souvisejících zákonů
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
předseda vlády
Mgr.
Jiří
Dienstbier
ministr průmyslu a obchodu v zastoupení ministr pro lidská práva,
rovné příležitosti a legislativu
1. OBECNÁ ČÁST
Závěrečná zpráva o hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad – RIA k
návrhu novely zákona č. 458/2000 Sb.
SHRNUTÍ ZÁVĚREČNÉ ZPRÁVY RIA
1. Základní identifikační údaje
I----------------------------------------------------------------------------I
I Název návrhu zákona: FORMTEXT zákon, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., I
I o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích I
I a o změně některých zákonů (energetický zákon) I
I ve znění pozdějších předpisů I
I--------------------------------------I-------------------------------------I
I Zpracovatel / zástupce I Předpokládaný termín nabytí I
I předkladatele: I účinnosti, v případě dělené I
I Ministerstvo průmyslu a obchodu/ I účinnosti rozveďte I
I Ing. Ladislav Havel, ředitel odboru I I
I elektroenergetiky I 07. 2015 I
I--------------------------------------I-------------------------------------I
I Implementace práva EU: Ano; (pokud zvolíte Ano): I
I I
I - uveďte termín stanovený pro implementaci: 06. 2014 I
I I
I - uveďte, zda jde návrh nad rámec požadavků stanovených předpisem EU?: I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 2. Cíl návrhu zákona I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Implementace směrnice 2012/27/EU a adaptace nařízení č. 243/2013 I
I a č. 1227/2011 I
I I
I Úpravy související s implementací nového občanského zákoníku a zákona o I
I obchodních korporacích I
I I
I Upřesnění vztahů mezi účastníky trhu s elektřinou a plynem a v I
I teplárenství a zlepšení aplikovatelnosti, kontroly a vymahatelnosti práv a I
I povinností I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3. Agregované dopady návrhu zákona I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.1 Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty: Ne I
I----------------------------------------------------------------------------I
I .... I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.2 Dopady na podnikatelské subjekty: Ano I
I----------------------------------------------------------------------------I
I - vyšší stabilita a předvídatelnost regulačního prostředí v energetice, I
I větší transparentnost procesu regulace v energetických odvětvích I
I - zlepšení podmínek pro zkušební a ověřovací provozy nových energetických I
I zařízení I
I - lepší ochrana konkurenčního prostředí v energetice I
I - snížení administrativních nároků pro podnikatele v energetice při I
I registraci nových zařízení, která rozšiřují stávající rozsah I
I licencovaných zařízení I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.3 Dopady na územní samosprávné celky (obce, kraje) Ne I
I----------------------------------------------------------------------------I
I .... I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.4 Sociální dopady: Ano I
I----------------------------------------------------------------------------I
I - vyšší ochrana spotřebitele při uzavírání smluv na dodávku elektřiny a I
I plynu a při výkonu činností Energetického regulačního úřadu a při I
I účtování záloh a plateb cen za služby v energetice I
I - vyšší ochrana vlastnických práv ve vztahu na podnikatele v energetice I
I - zjednodušení připojovaní malých "domácích" zdrojů energie do 10 kW I
I výkonu, snížení administrativy a zlepšení dostupnosti pro obyvatele I
I - zlepšení dostupnosti informací pro podporu zvyšování energetické I
I účinnosti I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.5 Dopady na životní prostředí: Ne I
I----------------------------------------------------------------------------I
I .... I
I----------------------------------------------------------------------------I
1. Důvod předložení a cíle
1.1 Název
Návrh zákona, kterým se mění zákon č.
458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných
zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
1.2 Definice problému
Vláda ČR zařadila do Plánu legislativních prací vlády na rok 2014 úkol pro
Ministerstvo průmyslu a obchodu předložit návrh zákona, kterým se mění zákon č.
458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších
předpisů.
Návrh zákona si klade za cíl zejména transponovat
relevantní
ustanovení
směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2012/27/EU o energetické účinnosti, o změně směrnic
2009/125/ES a 2010/30/EU a o zrušení směrnic 2004/8/ES a 2006/32/ES. Neméně důležitou skutečností,
která se objeví v návrhu zákona je adaptace Nařízení č. 1227/2011 o transparentnosti a integritě
velkoobchodního trhu s energií a Nařízení č. 347/2013, kterým se stanoví hlavní směry pro
transevropské energetické sítě a kterým se zrušuje rozhodnutí č. 1364/2006/ES a mění nařízení (ES)
č. 713/2009, (ES) č. 714/2009 a (ES) č. 715/2009. Součástí návrhu je také reakce na skutečný vývoj
trhu s elektřinou a s plynem a rozvoj teplárenství v ČR včetně vztahů mezi jednotlivými účastníky
trhu s elektřinou a s plynem a v teplárenství tak, aby byly upřesněny dosavadní vazby a usnadnila se
aplikovatelnost, kontrola a vymahatelnost práv a povinností v jednotlivých energetických odvětvích i
ve vazbě na pravomoci orgánů státní správy a jejich kompetence
. Nedílnou součástí předkládaného
návrhu novely zákona jsou rovněž úpravy související s novým
občanským zákoníkem a zákonem o obchodních
korporacích. Další částí pak je zjednodušení administrativy spojené s připojováním a provozem
malých zdrojů určených zejména pro vlastní spotřebu domácností.1.3 Popis existujícího právního vztahu v dané oblasti
Zákon č. 458/2000 Sb. nabyl
účinnosti dnem 1. ledna 2001. Tím byl vytvořen právní rámec pro regulaci v energetických odvětvích,
pravidla pro uplatňování kompetencí státní správy v těchto odvětvích a stanovil základní rámec a
podrobnější pravidla pro podnikání, práva a povinnosti jednotlivých účastníků trhu s elektřinou,
trhu s plynem a v teplárenství.
Ustanovení zákona v platném znění jsou v souladu s právem EU platným v době
přijetí zákona a jeho novelizací. Základní principy, na nichž je zákon postaven, platí v členských
státech EU, ale mnohé z nich byly v rámci přijímání 1., 2. a 3. energetického balíčku rozšířeny a
upraveny v zájmu zavedení jednotného trhu s elektřinou a s plynem. Pravidla daná směrnicemi a
nařízeními EU vytvářejí prostředí s jednotnými znaky pro zajištění stability a bezpečnosti
zásobování elektřinou a plynem a zabezpečení ochrany práv jednotlivých účastníků energetického trhu
před nežádoucími vlivy a odchylkami od pravidel Jedná se zejména o postupné posilování ochrany
spotřebitelů energie - zákazníků.
Energetický zákon naplňuje v
prostředí ČR jednotné principy platné v EU pro energetická odvětví. Jedná se zejména o následující
pravidla:
-
podnikání v elektroenergetice, plynárenství i teplárenství je možné
pouze na základě licence udělované Energetickým regulačním úřadem,
-
přístup třetích stran k elektroenergetickým a plynárenským sítím se
uskutečňuje na principu regulovaného přístupu, kdy ceny jsou regulovány a vyhlašovány Energetickým
regulačním úřadem předem,
-
existuje samostatný nezávislý regulátor pro energetická odvětví -
Energetický regulační úřad, jehož činnosti nemohou být ovlivňovány vládou, parlamentem ani dalšími
subjekty, nezávislost je posílena systémem financování tohoto úřadu,
-
trh s elektřinou v ČR je plně otevřen pro všechny zákazníky od 1. ledna
2006,
-
trh s plynem v ČR je plně otevřen pro všechny zákazníky od 1. ledna
2007,
-
přístup třetích stran k energetickým sítím a zásobníkům plynu je pro
všechny účastníky trhu s elektřinou nebo s plynem zaručen za stejných podmínek,
-
opatření přijímaná za mimořádných provozních stavů - za stavů nouze v
elektroenergetice, plynárenství a teplárenství jsou transparentní a předem
stanovená,
-
způsob řešení sporů mezi držiteli licenci podle
energetického zákona a mezi dalšími účastníky trhu s
elektřinou a s plynem,
-
univerzální služba formou dodavatele poslední instance pro ochranu
zákazníků v případech dodávky elektřiny nebo plynu, kdy zákazníkem sjednaný dodavatel ztratí
schopnost plnit své závazky,
-
energetický regulační fond na krytí prokazatelné ztráty v oblasti
teplárenství,
-
organizace trhu s elektřinou a plynem a zúčtování odchylek operátorem
trhu,
-
institut činností nad rámec licence jako ochrana
zákazníků.
Energetický zákon č. 458/2000
Sb. prošel od nabytí své účinnosti řadou novelizací, z nichž nejvýznamnější byly zákony č.
670/2004 Sb., č.
158/2009 Sb., č.
211/2011 Sb. a č.
165/2012 Sb. Při těchto změnách se vždy jednalo o
transpozici směrnic Evropského parlamentu a Rady, které stanovují pravidla pro vnitřní trh s
elektřinou, resp. pravidla pro vnitřní trh s plynem (1., 2. a 3. energetický balíček).
Zákon č. 458/2000 Sb. v
původní podobě byl přijat na základě tehdy platné směrnice Evropské rady a Evropského parlamentu
96/92/EHS, která stanovila pravidla pro vnitřní trh s elektřinou a směrnice 98/30/EHS, která
stanovila pravidla vnitřního trhu s plynem. Následující směrnice, které Evropská rada a Evropský
parlament přijaly pod označením 2003/54/ES (trh s elektřinou) a 2003/55/ES (trh s plynem) a
2004/8/ES (podpora kombinované výroby elektřiny a tepla), vyvolaly potřebu výrazným způsobem
energetický zákon novelizovat. Novela byla přijata pod
číslem 670/2004 Sb. a znamenala transpozici uvedených
směrnic do energetického zákona. Tímto procesem byla
energetická
legislativa
tehdy platná v Evropské unii plně transponována do našeho právního
řádu.18. ledna 2006 přijal Evropský parlament směrnici č. 2005/89/ES, jejímž
cílem bylo zejména zajištění vysoké úrovně bezpečnosti dodávek elektřiny jako klíčové otázky pro
fungování vnitřního trhu s elektřinou. Tato směrnice kladla důraz nejen na poskytování veřejné
služby související se zabezpečením dodávek elektřiny, ale přiměřenou úlohu dávala i podporování
využívání elektřiny z obnovitelných zdrojů. Cílem směrnice bylo poskytování služeb ze strany
provozovatelů sítí na vysoké úrovni spolehlivosti a bezpečnosti dodávek. S tím souvisí také rozvoj
energetických sítí a výrobní kapacity v energetice tak, aby byla zajištěna rovnováha mezi nabídkou a
poptávkou. Potřeba zvýšit bezpečnost, spolehlivost, kvalitu dodávek a skloubit tyto záměry s
poskytováním veřejné služby vyvolaly úpravy energetického
zákona např. i v oblasti schvalování provozních pravidel pro provozovatele přenosové soustavy
a provozovatele distribučních soustav, což jsou v našem případě Pravidla provozování, která
schvaluje Energetický regulační úřad. Větší důraz byl kladen na spolupráci provozovatelů přenosových
soustav se zahraničními provozovateli v případech, kdy existuje vzájemné propojení. Zároveň byla
zdůrazněna důležitost vzájemné výměny informací mezi provozovatelem přenosové soustavy a
provozovateli distribučních soustav, které se týkají provozu sítí. V současné době, kdy jednotlivé
národní sítě jsou vzájemně propojeny, a mezinárodní spolupráce je nedílnou součástí funkce celého
evropského energetického systému, vzrůstá i citlivost jednotlivých částí energetické soustavy na,
byť vzdálené, poruchy a
kolize
. Proto bylo třeba přijmout zákonem postupy a opatření v případech
vzniku nerovnováhy v elektrizačním systému a pro řešení případů výskytu nestandardních provozních
stavů. Zároveň bylo a je třeba účinně těmto stavům předcházet i ve spolupráci s okolními
provozovateli přenosových soustav. Toto se týkalo opatření a postupů přijímaných za stavů nouze a
při předcházení stavům nouze. Tehdy přijatá opatření jsou trvalou součástí
energetického zákona.Změny v energetickém zákoně vyvolala rovněž směrnice 2006/32/ES o
energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách. Cílem přijímaných změn bylo
zvýšit energetickou účinnost užití energie u konečného uživatele, podporovat výrobu energie z
obnovitelných zdrojů a řídit poptávku po energii. Na základě těchto směrnic vznikla novela
energetického zákona, která byla přijata 4. června
2009 pod číslem 158/2009 Sb. a která nabyla účinnosti
4. července téhož roku. Novela obsahovala transpozici ustanovení uvedených směrnic, která souvisejí
s předmětem a zaměřením energetického zákona. Část
směrnice 2006/32/ES byla implementována v zákoně č. 406/2000
Sb., o hospodaření energií. Stejné pravidlo platí i pro transpozici směrnice 2012/27/EU o
energetické účinnosti. Převážná část ustanovení této směrnice EU bude transponována zákonem č.
406/2000 Sb., o hospodaření energií.
Na základě transpozice směrnic 2003/54/ES a 2003/55/ES obsahuje
energetický zákon mj. také ustanovení o oddělení
provozovatelů sítí jak v elektroenergetice, tak v plynárenství. Tato ustanovení
energetického zákona jsou v souladu s platnými
předpisy EU.
Od 3. března 2011 musí být národní
legislativa
v souladu s předpisy EU v
rámci tzv. 3. energetického balíčku. Ten obsahuje následující směrnice a nařízení:-
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/72/ES ze dne 13. července
2009 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektrickou energií a o zrušení směrnice
2003/54/ES;
-
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/73/ES ze dne 13. července
2009 o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem a o zrušení směrnice
2003/55/ES;
-
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 713/2009 ze dne 13.
července, kterým se zřizuje Agentura pro spolupráci energetických regulačních
orgánů;
-
Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 714/2009 ze dne 13.
července 2009 o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou a o zrušení
nařízení (ES) č. 1228/2003;
-
Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 715/2009 ze dne 13.
července 2009 o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám a o zrušení nařízení (ES) č.
1775/2005.
Uvedené legislativní normy Evropského parlamentu a Rady byly plně
transponovány (směrnice) a adaptovány (nařízení) do
energetického zákona novelou č.
211/2011 Sb. Po této úpravě vyvolané uvedenými
předpisy EU energetický zákon obsahuje ustanovení,
která se týkají nejen úplné nezávislosti Energetického regulačního úřadu, ale také vlastnického
oddělení provozovatele přenosové soustavy v elektroenergetice a provozovatele přepravní soustavy v
plynárenství. Do energetického zákona byla včleněna
odpovídající ustanovení týkající se certifikace provozovatele přenosové soustavy a provozovatele
přepravní soustavy Energetickým regulačním úřadem, která je potvrzením nezávislosti těchto
provozovatelů podle požadavků směrnic EU.
Zákon č. 21/2011 Sb. upravil
energetický zákon na základě směrnic č. 2009/72/ES a
č. 2009/73/ES a nařízení č. 713/2009, č. 714/2009 a č. 715/2009, tzn., že obsahuje ustanovení, která
akceptují postup liberalizace trhu s elektřinou a trhu s plynem v Evropské unii včetně oddělení
provozovatelů distribučních soustav a přenosových a přepravních systémů od obchodu s elektřinou a s
plynem a dalších neregulovaných činností včetně ochrany zákazníků.
Pravidla vnitřního trhu s elektřinou a pravidla vnitřního trhu s plynem se
postupně i v rámci EU vyvíjejí. Tento vývoj se odráží v ustanovení směrnic a nařízení, která byla
postupně v této oblasti Evropskou Radou a Parlamentem přijímána. V těchto předpisech EU je patrná
kontinuita
vývoje a rozvoje trhů s elektřinou a s plynem a směřování k jednotnému trhu s elektřinou
a s plynem v rámci EU. Každý z energetických balíčků svým dopadem znamenal rozvinutí již dříve ve
směrnicích přijatých ustanovení. Jak je uvedeno výše, v případě transpozice 3. energetického balíčku
se jednalo zejména o způsoby vlastnického oddělení provozovatelů přenosových soustav v
elektroenergetice a provozovatelů přepravních soustav v plynárenství, certifikování těchto
provozovatelů, právní oddělení provozovatelů zásobníků plynu od činností výroby a obchodu s plynem v
rámci vertikálně integrovaného plynárenského podnikatele a s tím souvisejících nových povinností pro
orgány státní správy a dále o vydávání státního souhlasu k výstavbě nových výroben elektřiny. Tento
státní souhlas k výstavbě nových elektráren o instalovaném výkonu 100 kW a výše vydává svým
rozhodnutím Ministerstvo průmyslu a obchodu na základě posouzení zejména souladu se státní
energetickou koncepcí, souladu s Národním akčním plánem pro energii z obnovitelných zdrojů, souladu
s plánem rozvoje sítí, posouzení umístění výrobny elektřiny a použitých primárních zdrojů energie,
posouzení energetické účinnosti výrobny elektřiny a jejího dopadu na bezpečný a spolehlivý provoz
elektrizační soustavy. Nedílnou součástí při rozhodování ministerstva je také bezpečnost osob a
majetku a dodávek elektřiny, vliv výrobny elektřiny na zajištění rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou
elektřiny.1.4 Identifikace dotčených subjektů
Zákon č. 458/2000 Sb., o
podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů,
stanovuje v souladu s právem EU pravidla pro podnikání v odvětvích elektroenergetiky, plynárenství a
teplárenství a zároveň určuje okruhy působnosti a vlivu státní správy na tato odvětví. Energetická
odvětví patří mezi odvětví regulovaná, v nichž působnost tzv. přirozených monopolů a některých
dalších činností je nahrazována státními zásahy, tj. státní regulací, kterou provádí v ČR
Energetický regulační úřad. K regulaci energetických odvětví je Energetický regulační úřad
kompetentní nejen podle práva ČR, tj. zejména podle
energetického zákona, který v obecné části stanoví
působnost regulátora a jeho
kompetence
, ale i podle evropských směrnic a nařízení (z nichž
energetický zákon
vychází). Kompetence
státní správy v energetice zasahují i činnost MPO, které je ústředním orgánem
pro energetiku a jehož působnost je vymezena v § 16
energetického zákona. Dalším státním orgánem (v oblasti kontroly, přijímání opatření k
nápravě a udělování sankce) je Státní energetická inspekce.Podnikání v energetických odvětvích je možné pouze na základě licence
udělované Energetickým regulačním úřadem na činnosti podle
energetického zákona a postupem podle
správního řádu v návaznosti na příslušná ustanovení
energetického zákona. Licence se udělují na distribuci
elektřiny, distribuci plynu, přenos elektřiny, přepravu plynu, výrobu plynu, uskladňování plynu,
výrobu tepla a rozvod tepla. Tyto licence se udělují maximálně na dobu 25 let nebo na dobu, na niž
prokáže žadatel práva k majetku sloužícímu k výkonu licencované činnosti. Energetický regulační úřad
rovněž uděluje licenci na činnosti operátora trhu, což je akciová společnost založená státem, k níž
akcionářská práva vykonává vládou pověřený zaměstnanec MPO. Licence na přenos elektřiny, přepravu
plynu a na činnosti operátora trhu jsou tzv. výhradní licence, což znamená, že v ČR je pro subjekt
vykonávající přenos elektřiny, přepravu plynu a činnosti operátora trhu udělena pouze jedna
licence.
Z uvedeného vyplývá, že dotčenými subjekty jsou všichni držitelé licencí, na
které se energetický zákon vztahuje a další účastníci
trhu s elektřinou a účastníci trhu s plynem, tj. zákazníci odebírající elektřinu, zákazníci
odebírající plyn, zákazníci odebírající teplo pro svou vlastní spotřebu.
Navrhovaná novela přesouvá kontrolní činnosti v oblasti zákona č.
165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, z
působnosti Státní energetické inspekce do působnosti Energetického regulačního úřadu a tím rozšiřuje
jeho
kompetence
v oblasti kontroly na dohled plnění povinností a naplňování práv u subjektů, na něž
se vztahuje zákon o podporovaných zdrojích, tj. problematika podpory elektřiny z obnovitelných
zdrojů energie, druhotných energetických zdrojů, kombinované výroby elektřiny a tepla, biometanu,
tepla z obnovitelných zdrojů.1.5 Popis cílového stavu
Důvodem a cílem předložené novely
energetického zákona je implementace závazků
vyplývajících ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/ EU o energetické účinnosti a
adaptace příslušných ustanovení energetického zákona
na přímo aplikovatelnou komunitární právní úpravu, danou zejména Nařízením č. 347/2013, kterým se
stanoví hlavní směry pro transevropské energetické sítě, v přiměřeném rozsahu novela
energetického zákona
upřesní a upraví stávající znění s cílem efektivní regulace a minimalizace výkladových potíží v
zájmu jednoznačného výkladu a aplikace zákona.
Energetický zákon je základním
transpozičním předpisem komunitární právní úpravy liberalizace trhů s elektřinou a plynem. V roce
2000, kdy byl energetický zákon přijat, přizpůsoboval
podmínky pro podnikání v oblasti elektroenergetiky a plynárenství předpisům tvořícím tzv. první
liberalizační balíček komunitárních předpisů, tedy směrnice Evropského parlamentu a Rady 96/92/ES o
společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/30/ES
o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem. Zákon č.
670/2004 Sb., kterým byl novelizován
energetický zákon, implementoval do českého právního
řádu směrnice tzv. druhého liberalizačního balíčku, tedy směrnice Evropského parlamentu a Rady
2003/54/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a o zrušení směrnice 96/92/ES a
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/55/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním
plynem a o zrušení směrnice 98/30/ES. Zbývající část požadavků vyplývajících ze směrnic druhého
liberalizačního balíčku byly do českého právního řádu implementovány zákonem č.
158/2009 Sb. Obdobný přístup byl zvolen při
transpozici 3. liberalizačního balíčku, z něhož bylo pro podnikání a státní správu v energetice
rozhodující aplikovat směrnice č. 2009/72/ES o pravidlech vnitřního trhu s elektřinou a směrnice č.
2009/73/ES o pravidlech vnitřního trhu s plynem. Tyto směrnice požadovaly zejména oddělení
provozovatelů přenosových a přepravních soustav od činností výrobu a obchodu s elektřinou a zemním
plynem, dále právní a funkční oddělení provozovatelů zásobníků plynu, posílení a sjednocení
pravomocí regulačních orgánů členských států a posílení ochrany spotřebitelů v elektroenergetice a
plynárenství. Požadavky uvedených směrnic byly do
energetického zákona transponovány zákonem č.
211/2011 Sb.
Obecně je možné konstatovat, že harmonizace mezi požadavky vyplývajícími z
komunitárního práva a českou právní úpravou byla provedena v minimálně možné míře slučitelné s
povinnostmi České republiky jako členského státu. Posuzovaná novela
energetického zákona tak má udržet tento stav a
zajistit soulad české právní úpravy s komunitárním právem v oblasti liberalizace trhů s elektřinou a
zemním plynem. Zákon č. 211/2011 Sb.
výrazně posílil
kompetence
a nezávislost Energetického regulačního úřadu. Zatímco směrnice č.
2009/72/ES a směrnice č. 2009/73/ES vyhradila do působnosti regulátorů některé činnosti v oblasti
kontroly, zákon č. 211/2011 Sb.
přesunul celou problematiku kontroly plnění práv a povinností vyplývajících z
energetického zákona do působnosti Energetického
regulačního úřadu. Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách
podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů
(energetický zákon) je velmi úzce věcně i pojmově
propojen se zákonem č. 165/2012 Sb., o podporovaných
zdrojích energie. Proto se navrhované úpravy energetického
zákona přímo odrážejí i v zákoně o podporovaných zdrojích. Stejné tvrzení platí obráceně.
Neboť základní podmínky a pravidla podnikání jsou stanovena v
energetickém zákoně a odrážejí se v právech a
povinnostech dotčených subjektů podle zákona o podporovaných
zdrojích. Stejně to platí i pro výkon státní správy v energetických odvětvích. Navrhuje se
mj. přesun výkonu kontrolních pravomocí vztahujících se k zákonu č.
165/2012 Sb. ze Státní energetické inspekce, která jej
vykonává dosud, na Energetický regulační úřad. Z toho plyne, že Státní energetická inspekce by
nadále kontrolovala naplňování zákona č. 406/2000 Sb.,
o hospodaření energií. Proto je návrh novely energetického
zákona doplněn další úpravu a o návrh změny zákona č.
406/2000 Sb., o hospodaření energií, tj. o dalčí část,
kterou se do zákona o hospodaření energií doplňují ustanovení, která se týkají Státní energetické
inspekce. Z energetického zákona se odpovídající
ustanovení navrhuje vypustit.1.6 Zhodnocení rizika
Pravidla vnitřního trhu s elektřinou a pravidla vnitřního trhu s plynem
stanovená pro členské státy EU postupně 1., 2. a 3. energetickým balíčkem a další předpisy EU
týkající se činností v energetice jsou již v platném energetickém zákoně zohledněny. Předkládaná
novela si klade za cíl mj. upravit příslušná ustanovení
energetického zákona o požadavky vyplývající ze
směrnice 2012/27/EU a dále nařízení č. 347/2013 a nařízení č. 1227/2011. Úpravy související s těmito
právními předpisy EU (včetně přímo účinných nařízení) je třeba v této fázi vykonat, v opačném
případě hrozí ze strany orgánů EU zahájení řízení proti ČR s rizikem omezení finančních prostředků
plynoucích od Evropské komise do ČR. Některé navržené úpravy znamenají změny vyvolané
novým občanským zákoníkem, a proto jsou nutné. Další
úpravy energetického zákona jsou třeba zejména
vzhledem k vývoji trhu s elektřinou a trhu s plynem a vztahů mezi účastníky trhu s elektřinou a trhu
s plynem. Na dosavadní vývoj je nutné reagovat tak, aby uplatnění zákona bylo jednoznačné a pro
všechny účastníky trhu s energií transparentní. Příslušná ustanovení návrhu reagují např. na
zkušenosti, které byly získány v průběhu platnosti
energetického zákona v oblasti kontroly plnění
povinností z něj vyplývajících. Ukazuje se, že roztříštění kontrolních činností v oblasti práv a
povinností vyplývajících z energetického zákona a
zákona o podporovaných zdrojích
energie není z praktického hlediska optimální, a proto se v této činnosti navrhuje provést změna
tak, že kontrolou plnění ustanovení energetického
zákona i zákona o podporovaných zdrojích
bude pověřen Energetický regulační úřad, zejména proto, že mnohé oblasti obou těchto zákonů se
překrývají. Tím se odstraní průnik kompetencí a riziko nedůsledného provádění kontrol v
energetických odvětvích a v oblasti obnovitelných zdrojů a celkově v oblasti podporovaných zdrojů
soustředěním kontrolních činností na Energetický regulační úřad. Podle tohoto konceptu by Státní
energetická inspekce měla být pověřena kontrolou zákona č.
406/2000 Sb., o hospodaření energií. Předkládaný návrh
nepředpokládá zásadní změny principů podnikání a státní správy platných v energetických odvětvích,
znamená však transpozici nebo adaptaci právních předpisů platných v EU, úpravu kompetencí v
kontrolní oblasti, reakci na nové právní předpisy v oblasti občanského a obchodního práva a
kontrolního řádu a zahrnuje i upřesnění vyplývající z
dosavadní praxe při uplatňování zákona jak v oblasti kompetencí orgánů státní správy, tak v oblasti
práv a povinností jednotlivých účastníků trhu s elektřinou nebo s plynem a v
teplárenství.
Nejvyšší riziko je spojené s plněním tzv. předběžných podmínek pro čerpání
financí z operačních programů 2014 – 2020. Předběžné podmínky jsou uvedeny v tzv. obecném nařízení
pro evropské strukturální a investiční fondy (čl. 17). Jejich zavedení vyplývá z požadavku EK
zajistit dosahování prokazatelných výsledků intervencí z Evropských strukturálních a investičních
fondů (ESIF) v programovacím období 2014-2020. Cílem předběžných podmínek je zajistit, aby byly
vytvořeny v členských státech EU nezbytné rámcové podmínky pro účinné využívání podpory z ESIF.
Předběžné tematické podmínky jsou určeny pro každou oblast zvlášť a v rámci oblasti „Energetiky“ tak
mohou mít vliv na čerpání z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost,
Operačního programu životní prostředí, Integrovaného regionální operační program, Programu rozvoje
venkova a Operační program Praha – Pól růstu ČR. Plnění předběžných podmínek pro ČR znamená mít
bezvýhradně implementovanou evropskou energetickou legislativu, tzn. jednak nově přicházející tedy
směrnici 2012/27/EU a také tu, která již implementována být musí z minulosti.
V současné době jsou s Českou republikou vedena řízení o porušení smlouvy
ze strany Evropské komise. Nedostatky vytýkané České republice Evropskou komisí se týkají konkrétně
otázek měření v elektroenergetice a v teplárenství – spotřeba elektřiny, spotřeba tepla. Také na
tyto výtky reaguje novela energetického zákona v
příslušných ustanoveních tak, aby z navrženého textu bylo zcela zřejmé, že Česká republika napravuje
vytýkané nedostatky tak, aby byly odstraněny a přitom byly respektovány specifika energetického trhu
v České republice. V nepřijetí navržených opatření spatřujeme riziko prohloubení řízení vedených
Evropskou komisí s Českou republikou.
2. Návrh variant řešení
Varianta 1 – nulová varianta
Tato varianta by znamenala ponechat stávající znění
energetického zákona bez úprav. To by sice znamenalo
potvrzení stávajícího stavu, tj. že platné předpisy EU pro energetická odvětví jsou již v
energetickém zákoně aplikována a adaptována – ovšem s výjimkou směrnice 2012/27/EU, nařízení č.
347/2013 a č. 1227/2011. Posledně uvedené předpisy je nutné do
energetického zákona transponovat nebo adaptovat. Bez
tohoto kroku by zákon č. 458/2000 Sb. již neodpovídal
požadavkům kladeným na legislativu ČR z pohledu EU. Nulová varianta by zároveň představovala takovou
cestu, kdy uvedený právní předpis nereaguje na vývoj vazeb na trhu s elektřinou a s plynem a v
teplárenství, nereaguje na požadavky státní správy, nereaguje na zkušenosti nabyté z aplikace
energetického zákona
a nereaguje ani na změny vyvolané úpravou občanského práva a obchodního práva v ČR. Tato varianta by
nezahrnovala uvažované a nutné vazby na navrhovanou novelu zákona o podporovaných zdrojích vyvolané
zejména notifikačním rozhodnutím Evropské komise, ani by neodbourala další problémy, které byly
diskutovány v rámci přípravy a meziresortního připomínkového řízení a jeho vypořádání k nyní
platnému a účinnému zákonu č. 90/2014 Sb.
Varianta 2
Tato varianta znamená úpravu
energetického zákona ve všech jeho částech, tzn. jak v
obecné části, která upravuje obecné principy podnikání v energetických odvětvích včetně regulace
těchto odvětví, tak i ve zvláštních částech, tzn. v oblasti elektroenergetiky, plynárenství a
teplárenství. Varianta 2 znamená zapracování požadavků (adaptaci) vyplývajících z nařízení č.
347/2013 a č. 1227/2011, přičemž vychází ze skutečnosti, že nařízení jsou přímo účinné právní
předpisy Evropského parlamentu a Rady. Z tohoto důvodu byla adaptace nařízení v této variantě
navržena relativně jednoduchým způsobem. Na základě požadavku vyplývajícího z meziresortního
připomínkového řízení na způsob a detail adaptace nařízení č. 1227/2011 o transparentnosti a
integritě velkoobchodního trhu s energií předkladatel příslušná ustanovení návrhu novely zákona
rozšířil. Převážná část směrnice 2012/27/EU se odehrává úpravou ustanovení zákona č.
406/2000 Sb., o hospodaření energií. Energetického
zákona se tato transpozice sice týká, ale nikoliv v takovém rozsahu jako v předchozí větě uvedeného
právního předpisu. Část navržených úprav v této variantě reaguje na praktické zkušenosti při
uplatňování příslušných ustanovení zákona, jak v kontrolní oblasti ve všech třech energetických
odvětvích, tak při naplňování povinností a uplatňování práv jednotlivých účastníků trhu s
elektřinou, s plynem a v teplárenství. Základní principy dané předpisy EU a dosud platným
energetickým zákonem se nemění, tzn. že podnikání v energetických odvětvích je možné pouze na
základě licence udělované Energetickým regulačním úřadem, že základní práva a povinnosti
jednotlivých účastníků trhu s elektřinou zůstávají v platnosti a dochází k jejich upřesnění.
Autorizační princip pro výstavbu nových výroben elektřiny zůstává v platnosti – úprava příslušných
ustanovení provedena na základě nabytých zkušeností. Obdobně tato varianta přistupuje i k dalším
úpravám navrženým v energetickém zákoně včetně upřesnění vztahů (i smluvních) mezi účastníky trhu s
elektřinou a s plynem a v teplárenství. Návrh novely zákona v této variantě reaguje rovněž na
aktuální úpravu občanského a korporátního práva.
3. Vyhodnocení nákladů a přínosů
3.1 Identifikace nákladů a přínosů
Ceny v oblasti elektroenergetiky a plynárenství rozdělujeme na část
regulovanou státem a část neregulovanou, jejíž výše je určena trhem. Regulovanou část ceny stanovuje
Energetický regulační úřad formou cenových rozhodnutí. Na tomto principu cenotvorby v energetických
odvětvích, tzn. v elektroenergetice, plynárenství a teplárenství (věcně usměrňovaná cena tepelné
energie), novela zákona nic nemění. V souvislosti s identifikací nákladů a přínosů je nutno uvést,
že se upravují
kompetence
Energetického regulačního úřadu o působnost v oblasti vyplývající z
Nařízení o transparentnosti velkoobchodních trhů s energií v rámci které bude vykonávat dohled a
provádět šetření , do jehož působnosti by měla nadále spadat také kontrola plnění ustanovení zákona
č. 165/2012 Sb., která je doposud v kompetenci státní
energetické inspekce a měl by být uveden v život dohledový a kontrolní/řídící orgán Energetického
regulačního úřadu – Rada Energetického regulačního úřadu. V souvislosti s tím vzrostou požadavky
Energetického regulačního úřadu na personální obsazení, a proto také náklady na finanční krytí
činnosti Energetického regulačního úřadu.3.2 Náklady
Podle informací poskytnutých Energetickým regulačním úřadem lze
předpokládat, že náklady na činnost regulátora mohou vzrůst o cca 40% oproti stávajícím hodnotám,
kdy poplatek za činnost Energetického regulačního úřadu je energetickým zákonem stanoven ve výši 2
Kč/MWh spotřebované elektřiny a 1 Kč/MWh spotřebovaného plynu, tzn. že náklady na činnost
Energetického regulačního úřadu by měly být kryty z poplatku placeném spotřebiteli (zákazníky)
elektřiny a plynu. Poplatek na činnosti Energetického regulačního úřadu je sice příjmem státního
rozpočtu, ale měl by být zakotven v takové výši, aby plně pokryl náklady regulačního úřadu – bez
potřeby jeho činnost dotovat ze státního rozpočtu. Poplatek na činnost Energetického regulačního
úřadu je koncipován tak, že je součástí platby za činnosti operátora trhu a tak je od účastníků trhu
vybírán a jimi placen.
Sazbu poplatku stanoví vláda svým nařízením tak, aby pokrýval náklady na
činnosti Energetického regulačního úřadu a činil nejméně 1,70 Kč za měsíc a nejvýše však 2,50 Kč za
měsíc na každé odběrné místo zákazníka odebírajícího elektřinu a nejméně 2,60 Kč za měsíc a nejvýše
však 3,90 Kč za měsíc na každé odběrné místo zákazníka odebírajícího plyn.
Nepřepokládá se významné snížení rozpočtu Státní energetické inspekce z
důvodu převedení kontrolní činnosti k zákonu č. 165/2012
Sb. na Energetický regulační úřad. Státní energetická inspekce bude i nadále vykonávat
kontrolu zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření
energií. Kontrolní
agenda
spojená s touto činností je rozsáhlá a bude vyžadovat plné nasazení
stávajících pracovníků Státní energetické inspekce na tuto problematiku zejména s ohledem na
implementaci směrnice o energetické účinnosti a zvýšení požadavků na rozsah a zaměření kontrol
vyplývající z nápravných opatření k oblastem vytýkaným Evropskou komisí v rámci vedených řízení o
nesprávném provedení implementace předchozích směrnic. Převedení ustanovení, která se týkají Státní
energetické inspekce z energetického zákona do zákona
č. 406/2000 Sb. je předmětem části navrhovaného
zákona.3.3 Přínosy
Lze předpokládat, že posílení kompetencí Energetického regulačního úřadu i
v oblasti kontrolních činností bude znamenat důslednější, častější a odborné provádění kontrol v
oblasti podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, druhotných energetických zdrojů a
kombinované výroby elektřiny a tepla. To by se mohlo projevit úsporou prostředků na vyplácení
podpory elektřiny z uvedených zdrojů.
Stabilnější a předvídatelnější regulace zlepší investiční prostředí v
energetice a měla by snížit rizikovou prémii požadovanou investory jak v oblasti síťových odvětví,
tak i na straně výrobních zdrojů.
Snížení administrativních nároků na připojení a provoz malých zdrojů do 10
kW určených zejména k vlastní spotřebě přispěje k rozvoji malých obnovitelných a dalších
decentralizovaných zdrojů a spolu s budoucími změnami v tarifních systémech přispět k rozvoji
inteligentních domácností a zavádění inteligentních sítí.
Zvýšená ochrana zákazníků jak při uzavírání a vypovídání smluv, tak i při
účtování záloh a plateb za služby v energetice podpoří stabilitu a efektivnost konkurenčního
prostředí v dodávce elektřiny a plynu.
Vyšší ochrana vlastnických práv ve vztahu vlastníků na podnikatele v
energetice vytvoří spravedlivější podmínky v případech, kdy je soukromý zájem omezen ve prospěch
veřejného zájmu.
3.4 Vyhodnocení nákladů a přínosů variant
Varianta 1 – tato varianta představuje zachování stávajícího stavu jak v
oblasti výkonu státní správy, tak i v dalších souvisejících částech. To znamená, že stávající
náklady by byly zachovány a další přínosy nejsou patrné.
Varianta 2 – v oblasti nákladů představuje tato varianta navýšení nákladů
Energetického regulačního úřadu v souvislosti s ustanovením Rady Energetického regulačního úřadu.
Tato Rada má mít 5 členů jmenovaných na 5-ti leté funkční období. Podle stávajícího
energetického zákona je princip financování
Energetického regulačního úřadu založen na principu, že zákazník platí za spotřebovanou elektřinu 2
Kč/MWh a za odebraný plyn 1 Kč/MWh. Z těchto prostředků je financována činnost Energetického
regulačního úřadu. Na tomto mechanismu se nic nebude měnit, a proto činnost Rady a rozšířená
kontrolní činnost Energetického regulačního úřadu bude i nadále hrazena z takto získaných
prostředků. Intenzivní kontrolní činnost v oblasti energetických odvětví a kontroly
zákona o podporovaných zdrojích prováděná Energetickým
regulačním úřadem podle této varianty může znamenat větší množství zjištěných nedostatků a z toho
plynoucí větší částky na pokutách udělených Energetickým regulačním úřadem. Tyto položky však nelze
zodpovědně predikovat. Na druhé straně odejmutím kontrolní činnosti v oblasti
zákona o podporovaných zdrojích Státní energetické
inspekci by nemělo dojít ani ke snížení ani ke zvýšení nákladů a přínosů, protože aparát Státní
energetické inspekce se bude moci více soustředit na kontrolní činnost spojenou s prováděním zákona
č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií a na zajištění
a rozšíření činností spojených s kontrolou a vynucováním povinností v oblasti zvyšování energetické
účinnosti a hospodaření s energií. Z tohoto důvodu pokládáme porovnání nákladů a přínosů varianty 2
za vyrovnanou.
4. Návrh řešení
4.1 Stanovení pořadí variant a výběr nejvhodnějšího
řešení
Vzhledem k povinnostem ČR jako členského státu EU varianta 1 nepřichází v
úvahu. Jako nejvhodnější řešení se jeví varianta 2, která nejen reaguje na nové předpisy EU v
oblasti energetiky, ale i na zkušenosti státní správy podnikatelského sektoru a všech účastníků trhu
s elektřinou a s plynem získané při aplikaci energetického
zákona. Proto byla jako vhodná varianta vybrána varianta 2, tzn. novelizace
energetického zákona.
5. Implementace doporučené varianty a vynucování
Předkladatelem návrhu novely
energetického zákona je Ministerstvo průmyslu a
obchodu. Za aplikaci navržených úprav bude proto zodpovědné Ministerstvo průmyslu a obchodu a v
oblasti regulace a kontroly v energetických odvětvích podle zákona č.
458/2000 Sb. a zákona č.
165/2012 Sb. Energetický regulační úřad. Praktická
realizace vztahů v energetických odvětvích (mimo výkonu státní správy) je a bude na účastnících trhu
s elektřinou, účastnících trhu s plynem a na subjektech v teplárenství.
6. Přezkum účinnosti regulace
Dopad navržené právní úpravy bude průběžně sledován nejen orgány státní
správy ČR, ale i příslušnými orgány EU.
7. Konzultace a zdroje dat
Předkladatelem návrhu zákona je Ministerstvo průmyslu a obchodu. V průběhu
přípravy novely probíhaly konzultace s Energetickým regulačním úřadem. Při tvorbě zákona vycházelo
Ministerstvo průmyslu a obchodu ze statistických dat Ministerstva průmyslu a obchodu a Energetického
regulačního úřadu. Některé části návrhu zákona se dotýkají záměru ministerstva na zjednodušení
procesů připojování malých výroben elektřiny k distribuční soustavě a výroby elektřiny ve výrobnách
s instalovaným výkonem do 10 kW bez licence. To se týká zejména malých energetických zdro