Důvodová zpráva k zákonu č. 249/2017
Sb., změna zákona o registru smluv
Radek
Vondráček,
Roman
Sklenák,
Jiří
Mihola,
Pavel
Kováčik,
Zbyněk
Stanjura,
Marek
Černoch
OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů navrhované právní
úpravy a vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy
Návrh představuje změnu zákona č. 340/2015
Sb., o registru smluv, ve znění pozdějších předpisů, která vychází z návrhu novely tohoto
zákona předložené jako sněmovní tisk č. 699/0 a těch pozměňovacích návrhů, které byly v rámci
legislativního procesu k tisku 699/0 schváleny Sněmovnou i Senátem.
Cílem předkládané novely zákona je zajištění fungování
zákona o registru smluv (dále také ZRS) v praxi s
ohledem na zjištěné problémy při aplikaci zákona od doby jeho účinnosti, jež nastala 1. 7. 2016.
Jedná se o úpravy týkající se jak legislativních a výkladových nedostatků, tak určité dílčí úpravy v
rozsahu zveřejňovaných smluv. Návrh směřuje jen k nezbytným a široce akceptovaným změnám zákona, a
to jen v takovém rozsahu, aby nedošlo k narušení základních principů zákona. Návrh ctí klíčový
princip zákona, že všechny subjekty nakládající s veřejnými prostředky zveřejňují smlouvy v registru
smluv. Vzhledem k tomu veškeré úpravy obsažené v návrhu nevedou k vynětí povinných subjektů ze
zákona o registru smluv, ale pouze k úpravě režimu
zveřejňování u některých smluv či vynětí určitých typů smluv, u kterých byly identifikovány
nežádoucí dopady z hlediska bezpečnosti, ochrany zdraví či ochrany citlivých informací.
Výjimka pro národní podnik Budějovický Budvar, n.p., která byla jádrem poslanecké novely v
tisku 699/0 v návrhu obsažena není, a to pro její výlučnost
de facto
na jediný subjekt, což není
odůvodnitelné například při srovnání s postavením Měšťanského pivovaru Strakonice, a.s., který
rovněž spadá do okruhu povinných subjektů ve smyslu § 2
odst. 1 ZRS, avšak který by musel - na rozdíl od svého přímého konkurenta - strpět
uveřejňování svých smluv v registru smluv. Místo této výjimky pro národní podnik je navržena
systémovější úprava, která vychází z platného znění zákona č.
134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, a
zajišťuje speciální režim zveřejňování pro povinné subjekty, které nejsou veřejnými zadavateli ve
smyslu tohoto zákona. Návrh totiž počítá s tím, že povinné subjekty založené za účelem uspokojování
potřeb, které mají průmyslovou nebo obchodní povahu, nemusí zveřejňovat ty smlouvy, které byly
uzavřeny v rámci běžného obchodního styku v rozsahu předmětu jejich podnikání. Právě u těchto smluv
povinných subjektů byly v praxi zjištěny problémy s ochranou obchodně citlivých informací a
navrhovaná novela potřebnou ochranu zajišťuje. Totožnou ochranu návrh zajišťuje také u právnických
osob založených za účelem výzkumu, vývoje nebo zkušebnictví, a to především z důvodu vážných
praktických obtíží státních zkušebních ústavů při aplikaci zákona.Dále návrh zajišťuje rovnoprávné postavení České televize a Českého rozhlasu s dalšími
podnikajícími subjekty ohledně možnosti nezveřejňovat smlouvy uzavřené adhezním způsobem a také
ohledně možnosti nezveřejnit v metadatech cenu a druhou stranu smlouvy, pokud se jedná o obchodní
tajemství. Návrh také přináší výjimku pro smlouvy České televize a Českého rozhlasu, které se týkají
výroby nebo užití pořadu, což se v praxi ukázalo jako nezbytné pro zachování jejich veřejné služby v
současném rozsahu. Návrh reaguje také na negativní dopady namítané vysokými školami a veřejnými
výzkumnými institucemi u zveřejňování některých jejich smluv a rizika spjatá se zveřejňováním smluv
týkajících se výbušnin, činnosti Správy státních hmotných rezerv a kolektivních smluv. Návrh rovněž
výslovně zajišťuje ochranu bankovního tajemství.
Speciální režim návrh zavádí pro zveřejňování smluv uzavřených za účelem zajištění dodávek
léčiv nebo zdravotnických prostředků. Aby plnění z těchto smluv nebylo ohroženo praktickými problémy
spjatými se zveřejněním smlouvy, zajišťuje návrh, že u těchto smluv není jejich účinnost podmíněna
zveřejněním. Pro odstranění problémů spjatých s povinnou písemnou formou všech zveřejňovaných smluv,
návrh umožňuje i uzavření smlouvy jiným způsobem umožňujícím uveřejnění smlouvy prostřednictvím
registru smluv, což zajišťuje možnost uchování současné praxe uzavírání smluv, která mnohdy nebyla
postavena na písemné formě.
Ostatní úpravy obsažené v návrhu pak odstraňují výkladové či legislativně technické
nedostatky.