Důvodová zpráva
1. Obecná část
V souladu s Plánem legislativních prací vlády na 2. pololetí 2007 je předkládán
návrh zákona,
kterým se mění zákon č. 458/2000
Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích
a změně
některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.
a. Zhodnocení dosavadního platného právního stavu
Zákon č. 458/2000
Sb. v
platném znění vytváří právní rámec pro regulaci v energetických odvětvích, stanoví
pravidla pro
podnikání, práva a povinnosti jednotlivých účastníků trhu s energií a pravidla pro
uplatňování
státní správy v těchto odvětvích. Ustanovení zákona jsou v souladu s právem EU platným
v době
přijetí zákona a jeho novelizací. Základní principy, na nichž je zákon postaven,
platí v zemích EU
stále, ale některé z nich byly rozšířeny a upraveny v zájmu zavedení jednotného trhu
s elektřinou a
s plynem v rámci členských států EU. Konečným cílem pravidel daných směrnicemi EU
je ochrana
stability a bezpečnosti zásobování elektřinou a plynem a zajištění obrany jednotlivých
subjektů -
zejména konečných zákazníků - před nežádoucími vlivy a tendencemi spojenými s monopolním
chováním.
Zákon č. 458/2000
Sb., o
podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a změně některých
zákonů
(energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, upravuje oblast regulace v energetice,
práva a
povinnosti účastníků trhu v odvětví elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství.
Zároveň stanoví,
že kontrolním orgánem v energetice je Státní energetická inspekce, která disponuje
příslušnými
pravomocemi. Na kontrolní oblast navazuje i oblast sankční.
Zákon uplatňuje principy platné v EU pro energetická odvětví. Jedná se zejména
o:
- podnikání v elektronergetice, plynárenství i teplárenství je možné pouze na
základě licence
udělované Energetickým regulačním úřadem,
- přístup třetích stran k elektroenergetickým a plynárenským sítím se uskutečňuje
na principu
regulovaného přístupu, kdy ceny jsou regulovány a vyhlašovány předem,
- existuje samostatný regulátor pro energetická odvětví - Energetický regulační
úřad,
- trh s elektřinou je plně otevřen od 1. 1. 2006,
- trh s plynem je plně otevřen od 1. 1. 2007,
- přístup k sítím je pro všechny účastníky trhu za stejných podmínek,
- opatření přijímaná za nestandardních stavů provozu elektroenergetické, plynárenské
a
teplárenských soustav, které ohrožují jejich celistvost a bezpečnost,
- řešení sporů mezi účastníky trhu,
- dodávku elektřiny nebo plynu v případech, kdy sjednaný dodavatel ztratí schopnost
plnit své
závazky,
- energetický fond na krytí prokazatelné ztráty v oblasti teplárenství.
Zákon č. 458/2000
Sb. prošel
v minulém období několika novelizacemi. Jedná se o zákony č.
262/2002 Sb.,
č.
151/2002 Sb.,
č.
309/2002 Sb.,
č.
278/2003 Sb.,
č.
356/2003 Sb.,
č.
670/2004 Sb.,
č.
186/2006 Sb.
a č.
342/2006 Sb.
Pro přehled uvádíme změny, k nimž na základě dosavadních novel v
energetickém zákoně
došlo.
V případě zákona č. 262/2002
Sb. se jednalo o drobnou úpravu směřující k upřesnění
§ 14.
Další změna se uskutečnila v souvislosti se zákonem č.
151/2002 Sb.,
kterým se mění
některé zákony v souvislosti s přijetím
soudního řádu správního
tak, že
byl zrušen § 97.
Zákonem č. 309/2002
Sb., o
změně zákonů souvisejících s přijetím
zákona o službě státních
zaměstnanců ve
správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních
úřadech (služební zákon), se úprava týkala postavení ústředního ředitele Státní
energetické
inspekce a předsedy Energetického regulačního úřadu.
Tyto úpravy z věcného hlediska nezasahovaly do věcné podstaty
energetického zákona
a neměly
vliv na uplatňování základních práv a povinností jednotlivých subjektů na energetickém
trhu. Zákonem
č. 278/2003 Sb.
byl urychlen
postup otvírání trhu s elektřinou.
Zákon č. 458/2000
Sb. byl
přijat na základě platné směrnice Evropské rady a Evropského parlamentu
96/92/EHS, která
stanovila pravidla
pro vnitřní trh s elektřinou a směrnice
98/30/EHS, která
byla zaměřena na
pravidla vnitřního trhu s plynem. Nově směrnice, které Evropská rada a Evropský parlament
přijaly
pod čísly 2003/54/ES
(trh s
elektřinou) a 2003/55/ES
(trh s
plynem) a 2004/8/ES
(podpora
kombinované výroby elektřiny a tepla), vyvolaly potřebu výrazným způsobem
energetický zákon
novelizovat.
Novela byla přijata pod číslem 670/2004
Sb. a znamenala transpozici uvedených směrnic do
energetického zákona.
Tímto
procesem byla energetická
legislativa
platná v Evropské unii plně transponována do
našeho právního
řádu. Současně platný energetický
zákon je tedy plně v souladu s pravidly platnými pro členské státy Evropské
unie v oblasti
elektroenergetiky, plynárenství a obsahuje i příslušná ustanovení týkající se kombinované
výroby
elektřiny a tepla a v předstihu i některé povinnosti a práva vyplývající z požadavků
na bezpečnost a
spolehlivost provozování a rozvoje energetických sítí (nyní upraveno směrnicí
2005/89/ES). Na základě
transpozice
směrnic 2003/54/ES
a
2003/55/ES obsahuje
energetický zákon
mj. také
ustanovení o oddělení provozovatelů sítí jak v elektroenergetice, tak v plynárenství.
Tato
ustanovení jsou nyní v souladu se směrnicemi. Zákon rovněž obsahuje ustanovení o
univerzální službě,
která má zajistit nadstandardní jistotu pro určité kategorie zákazníků odebírajících
elektřinu nebo
plyn v případech, kdy jejich sjednaný dodavatel ztratil schopnost plnit své závazky.
Univerzální
služba je součástí veřejné služby v elektroenergetice a plynárenství, kterou průřezově
poskytují
energetické společnosti na základě povinností stanovených zákonem. Jedná se zejména
o právo
účastníků trhu s elektřinou a plynem na připojení a na dopravu elektřiny nebo plynu
za státem
regulované ceny, které jsou stanoveny předem a vyhlášeny na období 1 následujícího
roku. Součástí
veřejné služby v energetice jsou i kontrolní činnosti Státní energetické inspekce,
která podle
energetického zákona
kontroluje
dodržování tohoto zákona, dodržování zákona č.
406/2000 Sb.,
o hospodaření
energií, dodržování zákona č. 180/2005
Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, a nařízení
Evropské komise
platné pro energetiku, která jsou účinná přímo.Z uvedených důvodů zákon č. 670/2004
Sb. představoval nejvýznamnější novelizaci
energetického zákona
od jeho
účinnosti, tj. od roku 2001.
Poslední provedené novelizace v souvislosti s přijetím nového stavebního zákona
(zákon č.
183/2006 Sb.)
představují změnu
v pojetí přístupu do ochranných pásem energetických zařízení s dopadem zejména na
veřejně prospěšné
stavby.
Zákonem č. 342/2006
Sb.
proběhla úprava týkající se evidence obyvatel.
b) Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Návrh zákona upravuje energetický
zákon na základě nově přijatých směrnic č.
2006/32/ES o energetické
účinnosti u
konečného uživatele a o energetických službách a o zrušení směrnice Rady
93/76/EHS, č.
2005/89/ES o opatřeních
pro
zabezpečení dodávek elektřiny a investic do infrastruktury, č.
2004/67/ES o opatřeních
na zajištění
bezpečnosti dodávek zemního plynu, a nařízení č.
1775/2005 o podmínkách
přístupu k
plynárenským přepravním soustavám.
Zákon č. 458/2000
Sb. plně
transponuje směrnice Evropské rady a Evropského parlamentu a nařízení platná v době
jeho poslední
novelizace, to znamená, že obsahuje ustanovení, která souhlasí s postupem liberalizace
trhu s
elektřinou a trhu s plynem v Evropské unii včetně oddělení provozovatelů distribučních
soustav a
přenosových a přepravních systémů od obchodu s elektřinou a s plynem a dalších neregulovaných
činností včetně ochrany zákazníků.
26. dubna 2004 byla přijata Směrnice Rady
2004/67/ES o opatřeních
na zajištění
bezpečnosti dodávek zemního plynu. Cílem této směrnice je přijetí takového minimálního
společného
přístupu členských států k bezpečnosti dodávek, který bude slučitelný s požadavky
vnitřního trhu a
zabrání jeho narušení. Prioritní význam bezpečnosti dodávek plynu je vztažen zejména
k domácnostem.
Jelikož tehdejší novela energetického
zákona, která vstoupila v platnost jako zákon č.
670/2004 Sb.
procházela v době
přijetí výše uvedené směrnice druhým čtením v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR,
bylo možné tento
předpis implementovat v tuzemské primární legislativě pouze minimálně s tím, že většina
ustanovení
směrnice byla implementována pomocí prováděcích vyhlášek, zejména vyhlášky č.
375/2005 Sb.,
o stavech nouze v
plynárenství. Vzhledem ke svému významu je však vhodné, aby minimálně ustanovení
o bezpečnostním
standardu dodávek plynu a způsobu jeho zajištění bylo součástí
energetického zákona,
k čemuž
dochází prostřednictvím předkládané novely.
18. ledna 2006 přijal Evropský parlament směrnici č.
2005/89/ES, jejímž
cílem je zejména
zajištění vysoké úrovně bezpečnosti dodávek elektřiny jako klíčové otázky pro fungování
vnitřního
trhu s elektřinou. Tato směrnice klade důraz nejen na poskytování veřejné služby
související se
zabezpečením dodávek elektřiny, ale přiměřenou úlohu dává i podporování využívání
elektřiny z
obnovitelných zdrojů. Cílem směrnice je poskytování služeb ze strany provozovatelů
sítí na vysoké
úrovni spolehlivosti a bezpečnosti dodávek. S tím souvisí také rozvoj energetických
sítí a výrobní
kapacity v energetice tak, aby byla zajištěna rovnováha mezi nabídkou a poptávkou.
Potřeba zvýšit
bezpečnost, spolehlivost, kvalitu dodávek a skloubit tyto záměry s poskytováním veřejné
služby
vyvolávají úpravy energetického
zákona i např. v oblasti schvalování provozních pravidel pro provozovatele
přenosové soustavy
a provozovatele distribučních soustav, což jsou v našem případě Pravidla provozování,
která
schvaluje Energetický regulační úřad. Větší důraz oproti minulosti je kladen na spolupráci
provozovatelů přenosových soustav se zahraničními provozovateli v případech, kdy
existuje vzájemné
propojení. Zároveň je zdůrazněna důležitost vzájemné výměny informací mezi provozovatelem
přenosové
soustavy a provozovateli distribučních soustav, které se týkají provozu sítí. V současné
době, kdy
jednotlivé národní sítě jsou vzájemně propojeny, a mezinárodní spolupráce je nedílnou
součástí
funkce celého evropského energetického systému, vzrůstá i citlivost jednotlivých
částí energetické
soustavy na, byť vzdálené, poruchy a
kolize
. Proto je třeba přijmout zákonem postupy
a opatření v
případech vzniku nerovnováhy v elektrizačním systému a pro řešení případů výskytu
nestandardních
provozních stavů. Zároveň je třeba účinně těmto stavům předcházet i ve spolupráci
s okolními
síťovými provozovateli. Tato část se týká opatření a postupů přijímaných za stavů
nouze a při
předcházení stavům nouze.Změny v energetickém
zákoně
vyvolává rovněž směrnice 2006/32/ES
o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách. Cílem přijímaných
změn je
zvýšit energetickou účinnost užití energie u konečného uživatele, podporovat výrobu
energie z
obnovitelných zdrojů a řídit poptávku po energii. Předkládaný návrh zákona obsahuje
transpozici těch
ustanovení uvedené směrnice, která souvisejí s předmětem tohoto zákona. Část uvedené
směrnice je
transponována zákonem
o hospodaření
energií. Proto energetický
zákon definuje energetickou službu a povinnosti, které vyplývají ze směrnice
např. pro
vyúčtování elektřiny a povinné údaje, které musí zákazník obdržet pro to, aby mohl
s energií lépe
hospodařit za účelem dosažení úspory.
Základním důvodem k novelizaci
energetického zákona
jsou ze
shora uvedených důvodů nové směrnice a nařízení platná v EU. Dalším důvodem jsou
zkušenosti a
poznatky z dosavadního několikaletého uplatňování zákona v praxi. Některá ustanovení
zákona je třeba
precizovat či upravit tak, aby byla jednoznačná a neumožňovala je obcházet nebo vykládat
několikerým
způsobem. Tyto změny se projevují zejména v oblasti plynárenství. Trh s plynem se
začal v tuzemsku
otevírat až od 1. ledna 2005 a praktické dopady tohoto procesu je možné ve formě
změn některých
ustanovení textu zákona promítnout, na rozdíl od odvětví elektroenergetiky, která
měla tuto možnost
již v rámci zákona č. 670/2004
Sb., teprve v rámci předkládané novely. Celkově lze konstatovat, že navrhované
změny této
kategorie jsou výsledkem sedmiletých zkušeností s uplatňováním zákona v jednotlivých
energetických
odvětvích, přičemž byly vzaty v úvahu rovněž praktické poznatky a zkušenosti nabyté
při aplikaci
právních předchůdců energetického
zákona.
Závažným důvodem k novelizaci zákona je rovněž potřeba zjednodušit postupy a praxi
pro
podnikatele. Jedná se o osoby jak podnikající v energetickém odvětví, tak pro podnikatele
v
ostatních sektorech, kteří jsou uživateli energie. Cílem je tedy zjednodušení postupů
státních
orgánů při vstupu do podnikání v energetických odvětvích a zjednodušení postupů a
přístupu
energetických společností při poskytování služeb spojených s užitím elektřiny, plynu
nebo tepla.
Nedílnou součástí návrhu novely je snížení administrativní zátěže kladené na podnikatele,
zejména z
důvodů regulace v energetických odvětvích. Navrhované úpravy výrazně zjednodušují
postupy při
udělování státního souhlasu k podnikání v energetických odvětvích pro podnikatele
tím, že
Energetický regulační úřad (který licence uděluje) si sám ověřuje finanční předpoklady
k podnikání,
bezúhonnost a nebude vyžadovat doložení potřebných dokladů žadatelem podnikatelem.
Rovněž se
zjednodušuje vydávání licencí pro malé a střední podnikatele a pro osoby podnikající
v oblasti
obnovitelných zdrojů energie. Významné zjednodušení zátěže podnikatelů představuje
také navrhovaná
skutečnost v oblasti plynárenství, a to, že licence podle
energetického zákona
se nebude
udělovat na obchod, výrobu, distribuci a uskladňování jiných plynů než zemního plynu
v případech, že
se nejedná o distribuci potrubím, k němuž je připojeno více než 50 odběratelů plynu.
Ostatní
zjednodušení v teplárenství a v elektroenergetice zůstávají v platnosti s tím, že
z hlediska
bezpečnosti a spolehlivosti elektroenergetického systému platí výjimky zakotvené
v zákoně pro
případy elektrických zařízení do napětí 52 kV. Výrazně se snižuje zátěž podnikatelů
v oblasti
regulace tím, že široký okruh podnikajících osob nebude muset již předkládat Energetickému
regulačnímu úřadu tzv. regulační výkazy a regulační výkaznictví se má vztahovat pouze
na největší
podnikatelské subjekty, které svojí činností výrazně ovlivňují trh s elektřinou,
plynem a
teplárenství. Administrativní zátěž podnikatelů rovněž snižují zrušená ustanovení
o vydávání
státního souhlasu s výstavbou nových výroben elektřiny, přímých vedení a výroben
tepla. V případě
výstavby nových elektráren nebo výstavby nového přímého vedení ministerstvo pouze
vyhodnocuje záměr
podnikatele a výsledky vyhodnocení mu sděluje. Odpadá tedy správní řízení při udělování
uvedených
autorizací. V teplárenství se odpovídající ustanovení zcela ruší. Podnikatelům vstupujícím
do
odvětví elektroenergetiky a teplárenství se tímto přístupem zjednoduší proces výstavby
nových
energetických zdrojů. Určitá privilegia i v tomto zjednodušeném přístupu ministerstva
mají
obnovitelné zdroje elektřiny. Dalším zjednodušením je např. nové řešení institutu
dodavatele
poslední instance, kdy zákon jednoznačně říká, kdo je tímto dodavatelem, za jakých
okolností, na
jakou dobu a za jaké ceny dodavatel poslední instance dodává elektřinu nebo plyn.
Řešení sporů,
které v energetických odvětvích vznikají mezi držiteli licencí navzájem nebo mezi
držiteli licencí a
jejich zákazníky, navrhované v §
17 (působnost Energetického regulačního úřadu), znamená rovněž zjednodušení
vztahů v
energetice a rychlejší směřování k výsledku, který může přinést užitek dotčeným stranám
i
zákazníkům. Jedná se o to, že Energetický regulační úřad bude moci řešit spory v
otázkách, kde je
jinak příslušný soud - pokud se na tom obě strany dokážou dohodnout.
Základní principy energetického
zákona se předkládanou novelou nemění.
1. podnikání v energetických odvětvích je možné na základě licence udělované Energetickým
regulačním úřadem, přičemž podmínky pro udělení licence se pro malé a obnovitelné
zdroje energie
zjednodušují,
2. přístup třetích stran k energetickým sítím je na principu regulovaného přístupu
s regulací a
vyhlášením cen předem,
3. regulaci cen v energetice provádí Energetický regulační úřad,
4. přístup zacházení s účastníky trhu je nediskriminační,
5. opatření přijímaná za stavů nouze a při předcházení stavům nouze,
6. spory mezi účastníky trhu řeší Energetický regulační úřad,
7. veřejná služba zakotvena v zákoně,