Obdržela jsem prostřednictvím redakce zajímavý čtenářský dotaz, který si zaslouží jistě širší pohled na věc. Musím přiznat, že mne při jeho přečtení lehce zamrazilo. Jedná se totiž o dotaz, ve kterém je skryt zárodek možného narušení systému daňového procesu, s čímž mám za ta léta strávená s daňovým řádem trochu zkušeností. Vrátím se k tomu v závěru. Pojďme však k dotazu samotnému.
Platební výměr na úrok z posečkané částky
JUDr.
Alena
Kohoutková
Dotaz byl formulován takto:
„
Měl bych otázku k platebnímu výměru na úrok z posečkané částky (§ 157 odst. 3 daňového řádu), konkrétně do kdy nejpozději lze tento platební výměr vydat. Podle § 157 odst. 3 má správce daně vydat platební výměr na úrok z posečkání bezodkladně po skončení posečkání. Ovšem když tak (bezodkladně) správce daně neučiní, kdy zaniká právo tento platební výměr vydat?
Existují na to různé názory:
1.
Jeden názor říká, že platební výměr na úrok z posečkání je součástí nalézacího řízení, a proto ho lze vydat nejpozději ve lhůtě pro stanovení daně (§ 148 daňového řádu). A správce daně měl vydat platební výměr na úrok z posečkané částky bezodkladně (§ 157 odst. 3 daňového řádu).
2.
Oponující názor ale tvrdí, že ustanovení § 157 daňového řádu je součástí řízení při placení daní (Hlava V daňového řádu – Placení daní) a lze ho vydat ve lhůtě pro placení daně (§ 160 daňového řádu).
Tedy, pokud byly činěny úkony ve smyslu § 160 daňového řádu, nezaniklo právo ve lhůtě pro placení daně vydat i platební výměr na úrok z posečkání a následně ve shodné lhůtě nezaniká právo vybrat a vymáhat případný nedoplatek na příslušenství daně. V tomto případě úrok z posečkané částky jakožto příslušenství daně sleduje osud daně (§ 2 odst. 5 daňového řádu) a počátek běhu prekluzivní lhůty se odvíjí od lhůty splatnosti nebo náhradní splatnosti daně (§ 160 odst. 1 daňového řádu).
Úrok z posečkané částky materiálně plní roli náhrady za úrok z prodlení po dobu povoleného posečkání, a tedy vzniká jako hmotné (majetkové) právo státu, kterému odpovídá povinnost daňového subjektu jej státu hradit. Ustanovení upravující vznik úroku z posečkané částky je pak hmotněprávním ustanovením.
V konkrétním případě došlo k pozbytí účinnosti posečkání (§ 157 daňového řádu) a posečkaná daň následně byla předmětem vymáhání, a tedy došlo k úkonům, které obnovily běh lhůty pro placení daně. Tím se tedy dle tohoto názoru otevřel časový prostor i pro vydání platebního výměru na úrok z posečkané částky (jakožto
deklaratorní
rozhodnutí). Úrok je splatný podle § 157 odst. 4 daňového řádu do 30 dnů ode dne doručení platebního výměru.“Odpověď je jednoznačná. Za druhé je správně. Rozdíl mezi oběma názory se dotýká základní konstrukce zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu (dále také „DŘ“ nebo „daňový řád“). Není od věci zde připomenout to, co bylo zmíněno již například i v komentářích k Daňovému řádu, na nichž jsem participovala.1) Pokoušeli jsme se zde vysvětlit podmínky vzniku daňového řádu mimo jiné i ve vztahu k současně přijímanému základnímu procesnímu předpisu pro správní řízení [zákon č. 500/2004 Sb., správní řád (dále jen „správní řád“)], neboť se opakovaně musela obhajovat existence samostatné úpravy daňového procesu. Lze si čistě teoreticky, bez promítnutí do praxe a výkonu správy daní, představit propojení ustanovení správního řádu a daňového řádu v některých obecných otázkách jako je například doručování či opravné prostředky atd. Mohlo by se bývalo tak stát, avšak pouze v tom případě, že správní řád by byl koncipován tak, že by se již při jeho přijetí předpokládalo jen vytvoření procesní úpravy správy daní formou speciálního zákona, který by upravoval nezbytné odchylky pro tuto oblast. Bez ohledu na obtíže při praktickém používání obou zákonů, kdy každý jednotlivý úředník by musel komparovat oba zákony a provádět složité citace, v případě exekucí by musel vycházet dokonce ze tří zákonů, což by jistě neusnadňovalo jejich aplikaci, byla tato konstrukce vyloučena zejména s ohledem na skutečnost, že při přijetí správního řádu se s napojením daňového řádu nepočítalo. Nejlépe je to vidět na tom, že správní řád neobsahuje úpravu pro správu placení peněžitých plnění jakéhokoliv typu směřujících do veřejných rozpočtů a poskytuje procesní pravidla pouze pro nalezení povinnosti jejich platby v rámci správního řízení. Určit pravidla, jak se bude postupovat při správě příjmů stanovených či zjištěných v rámci veřejnosprávních procesů zůstalo tedy na daňovém řádu.
Základní principy členění daňového procesu a obecné procesní odchylky při stanovení výše daně od nastavení správního řízení správním řádem jsou vyjádřeny zejména v § 134 DŘ. Zde je popsáno členění daňového řízení, na dílčí řízení a rozdělení řízení na řízení mající nalézací funkci a řízení nezbytná při placení daní. Jak víme, tak cílem správy daní je ve smyslu § 1 odst. 2 DŘ správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady. Nalézací řízení slouží ke správnému zjištění a stanovení daní, zatím co řízení a úkony náležející do platební roviny umožňují jejich vybrání či vymožení. Další instrumenty daňového procesu, jako již zmíněné doručování či opravné prostředky se pak váží k jednotlivým rovinám, popřípadě mají obecné využití. Nalézací proces končí prekluzivní lhůtou stanovenou podle § 148 DŘ, což je lhůta pro stanovení daně. Tomu odpovídá i faktické nabytí právní moci rozhodnutí o stanovení daně ve smyslu materiálním, tedy neměnném, které nastává na rozdíl od formální právní moci rovněž až uplynutím lhůty pro vyměření. Možnost postupovat podle ustanovení upravujících platební část je ukončena lhůtou podle § 160 DŘ, tedy prekluzí pravomoci správce daně nedoplatek vybrat či vymáhat.
V této souvislosti je nezbytné ještě zmínit ustanovení § 2 odst. 5 DŘ, podle kterého se pojem příslušenství daně přiřazuje k úrokům, k pokutám a nákladům řízení. Náleží sem rovněž i penále. To příslušenství, které se odvíjí od částky daně, tj. úroky, penále a pokuta za opožděné tvrzení daně, sleduje osud daně. Pokud jde o „sledování osudu daně“, vysvětluje se obvykle tento postup na případech, kdy se výše daně změní a kdy se daň nebo její část odepíše či promine. Sledování osudu daně je zřejmé např. v situaci, kdy dojde ke zrušení dodatečného platebního výměru, kterým byla daň doměřena. V takovém případě není třeba zahajovat jakékoliv další řízení o opravném či dozorčím prostředku, ale automaticky zaniká předpis úroku z prodlení, jakož i penále, o čemž správce daně eviduje v evidenci daní, aniž by o tom vydával
deklaratorní
rozhodnutí. Pokud daňový zákon hovoří o úroku, mělo by se jednat jak o úrok, na který má nárok správce daně, tak i o úrok, na který může vzniknout nárok daňovému subjektu, pokud speciální úprava nestanoví jinak. V našem případě je třeba také dodat, že o sledování osudu daně se jedná i při posuzování otázky, zda je možno ještě ve věci konat, či zda již nastala prekluzí příslušné lhůty, která se váže k dani, ztráta pravomoci správce daně vůči jejímu příslušenství. I zde je nutné lišit úkony v nalézací rovině od postupů při placení daně, což je případ předmětného úroku.Je pravdou, že v poslední době se objevují další a další upřesňující otázky k podrobnostem ohledně správy úroku z prodlení ve vztahu k úroku z posečkání a v neposlední řadě i k nově vymezenému úroku z daňového odpočtu. Všechna řešení však nezpochybňují ten fakt, že se jedná o instrumenty platební roviny. Výše vzniklého úroku z prodlení ve vztahu k úroku z posečkání je velmi proměnlivá při splnění jednoznačných podmínek daných zákonem a ke změnám dochází v průběhu placení v návaznosti na případné povolení posečkání. Podrobně je tato situace rozebrána např. ve Sbírce rozhodnutí Nejvyššího správního soudu č. 4/2018, rozhodnutí č. 3704/2018:
„
(k § 156 odst. 2 a 4 a § 157 odst. 1 a 5 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu)Daňové řízení: úrok z prodlení; úrok z posečkání
I. Po dobu povoleného posečkání nevzniká v souladu s § 157 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, daňovému subjektu povinnost uhradit úrok z prodlení. V případě povolení zpětného posečkání podle § 156 odst. 4 daňového řádu zanikne již do té doby případně vzniklý úrok z prodlení a daňový subjekt je povinen hradit pouze úrok z posečkání podle § 156 odst. 2 daňového řádu.
II. Nedodržení podmínek posečkání má podle § 157 odst. 5 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, za následek pozbytí účinnosti rozhodnutí s účinky
ex nunc
. Úrok z posečkání za dobu, po kterou bylo v platnosti rozhodnutí o posečkání, zůstává proto nezměněn. Úrok z posečkání se na úrok z prodlení změní v takovém případě nejdříve ode dne porušení podmínek posečkání.(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 8. 2017, čj. 10 Afs 34/2016-80)“
, (www.nssoud.cz).V rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 8. 2017, čj. 10 Afs 34/2016-80, www.nssoud.cz, je zajímavý názor uplatněný ze strany správce daně, který je v tomto případě stěžovatelem proti rozhodnutí krajského soudu, jímž bylo zrušeno předmětné
deklaratorní
rozhodnutí o úroku z prodlení vydané před povolením posečkání. Musím přiznat, že s tímto názorem souhlasím:„[11] Stěžovatel předně namítá, že platební výměr na úrok z prodlení je pouhým deklaratorním rozhodnutím, kterým správce daně vyrozumívá daňový subjekt o výši předepsaného úroku k datu uvedenému v platebním výměru. Případné skutečnosti nastalé posléze nemohou mít na zákonnost tohoto platebního výměru vliv. Tyto skutečnosti mají vliv na předepsání výše úroku na osobním daňovém účtu daňového subjektu, nikoli však na písemnost, která pouze uvádí, kolik činí aktuální výše úroku z prodlení k určitému datu. Vzhledem k institutům, jako je zpětné posečkání, je zcela logické, že následný úrok bude jiný, než jaký byl stanoven platebním výměrem; to však nemá vliv na jeho zákonnost, neboť pouze uvádí výši k určitému datu za stanovených, v té době správci daně známých, skutečností.
[12] Dále stěžovatel poukázal na to, že žalobce existenci povoleného zpětného posečkání nenamítal v odvolání, nýbrž až v žalobě. Podle § 114 odst. 2 daňového řádu přitom odvolací orgán přezkoumá napadené rozhodnutí vždy v rozsahu požadovaném v odvolání. V této souvislosti namítal omezenou možnost provedení nových důkazů v soudním řízení a podmínky uplatnění principu plné
jurisdikce
.“V právním hodnocení vyjádřeném v dané věci podle citovaného rozsudku Nejvyšším správním soudem je zdůrazněno, že primárně spornou otázkou je v tomto případě posouzení, zda měl správce daně v rámci odvolacího řízení vedeného proti platebnímu výměru na úrok z prodlení zohlednit skutečnost, že k nedoplatku daně, ze kterého vznikl úrok z prodlení, bylo povoleno zpětně posečkání, a to ve smyslu § 156 odst. 4 DŘ zpětně ode dne jeho splatnosti.
Vliv povoleného posečkání na vznik úroku z nedoplatku upravuje § 157 DŘ takto:
„§ 157
(1) Po dobu povoleného posečkání nevzniká daňovému subjektu povinnost uhradit úrok z prodlení.
(2) Za dobu posečkání vzniká daňovému subjektu povinnost uhradit úrok z posečkané částky, který odpovídá ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou, zvýšené o 7 procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí.
(3) O předpisu úroku z posečkané částky za dobu posečkání vydá správce daně platební výměr bezodkladně po skončení posečkání. Úrok z posečkané částky se nepředepíše, nepřesahuje-li 100 Kč.
(4) Úrok z posečkané částky je splatný do 30 dnů ode dne doručení platebního výměru.
(5) Není-li dodržena některá z podmínek rozhodnutí o posečkání, pozbývá toto rozhodnutí účinnosti dnem jejího nedodržení; správce daně o tom vydá rozhodnutí. Rozhodnutí o posečkání pozbývá účinnosti rovněž zahájením likvidace nebo dnem účinnosti rozhodnutí o úpadku.
(6) Úrok z posečkané částky nevzniká po dobu, kdy daňovému subjektu nevzniká povinnost uhradit úrok z prodlení z jiného důvodu, než je povolení posečkání.“
S odkazem na citaci odstavců 1 až 6 z ustanovení § 157 DŘ (ve znění platném v době vydání posuzovaného rozhodnutí) se v právním hodnocení v předmětném rozsudku dále uvádí:
„[26] Z citovaného ustanovení v souladu s argumentací krajského soudu i stěžovatele vyplývá, že po dobu povoleného posečkání nevzniká daňovému subjektu povinnost uhradit úrok z prodlení (odst. 1), ale úrok z posečkání (odst. 2). V důsledku povolení zpětného posečkání tedy zanikne již případně do té doby vzniklý úrok z prodlení. Z odst. 5 dále vyplývá, že případné nedodržení některé z podmínek povoleného posečkání má za následek pozbytí účinnosti rozhodnutí, a to dnem jejího nedodržení, tedy
ex nunc
(shodně viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 6. 2014, čj. 7 Afs 22/2014-46). Z toho je zřejmé, že úrok z posečkání za dobu, po kterou bylo v platnosti rozhodnutí o posečkání, zůstává nezměněn ani v případě následného nedodržení podmínek posečkání. Nedodrží-li daňový subjekt tyto podmínky, rozhodnutí o posečkání pozbude účinnosti dnem jejich porušení. Nejdříve od tohoto dne se změní úrok z posečkání opět na úrok z prodlení.[27] V projednávané věci povolil správce daně zpětné posečkání úhrady částky daně ode dne její splatnosti. Uvedené rozhodnutí nabylo právní moci dne 5. 7. 2013. Současně dne 29. 5. 2013 vydal platební výměr na úrok z prodlení vzniklý ke dni 15. 3. 2013.
[28] Stěžovatel namítá, že nelze předem určit, zda žalobce případně poruší stanovené podmínky posečkání, a zda tedy povolené posečkání nepozbude účinků. Jak však již bylo uvedeno výše (a jak ostatně shodně argumentuje i sám stěžovatel), povolené posečkání pozbývá účinků dnem nedodržení některé z podmínek. Z povahy věci se daňový subjekt může dopustit porušení podmínky stanovené v povolení posečkání nejdříve poté, co bylo rozhodnutí o povolení posečkání vydáno, tedy v budoucnu.
[29] Platební výměr stanovil v daném případě úrok z prodlení za období od 1. 7. 2010 do 15. 3. 2013. Za situace, kdy byla daň od 1. 7. 2010 zpětně posečkána rozhodnutím ze dne 29. 5. 2013, však již nemůže být za období od 1. 7. 2010 do 15. 3. 2013 úrok z prodlení nikdy stanoven. Jinými slovy za období, které předchází rozhodnutí o posečkání, již bude v daném případě částka daně vždy úročena pouze úrokem z posečkání, bez ohledu na to, zda by byla v budoucnu porušena podmínka stanovená pro posečkání.
[30] V projednávané věci se tedy jeví nadbytečné, jestliže stěžovatel podrobil detailnímu přezkumu platební výměr na úrok z prodlení, který za dané období od 1. 7. 2010 do 15. 3. 2013 již fakticky nikdy nebude vyčíslen, a platební výměr se tak stal zcela obsoletním, bez možného reálného uplatnění. V projednávané věci nadto stěžovatel vydal rozhodnutí o odvolání dne 20. 2. 2015; dne 30. 4. 2014 přitom uplynula lhůta pro posečkání, a jak sám stěžovatel uvedl v kasační stížnosti, žalobce dne 10. 6. 2014 posečkanou částku uhradil. V době, kdy stěžovatel vydával žalobou napadené rozhodnutí o odvolání, měl tedy navíc již přehled o celém průběhu posečkání. Jeho argumentace, že si nemohl být jistý, zda nebude porušena některá z podmínek posečkání, je proto v rozporu se skutkovým stavem věci.
[31] Z uvedeného vyplývá, že v situaci, kdy správce daně zpětně povolí posečkání daně od počátku splatnosti, není namístě daňový subjekt o úroku z prodlení platebním výměrem vůbec vyrozumívat. Jestliže již byl vydán je na stěžovateli, aby v případě, kdy je mu takový platební výměr předložen k přezkumu, tuto skutečnost zohlednil. Daňový řád předpokládá vydání platebního výměru na úroky z posečkání až po skončení posečkání (§ 157 odst. 3); není tedy možné, aby stěžovatel platební výměr na úroky z prodlení vydaný dle § 252 odst. 6 daňového řádu změnil na platební výměr na úroky z posečkání, neboť takový postup by postrádal zákonnou oporu. V daném případě tedy bylo namístě platební výměr bez dalšího zrušit, případně úroky z prodlení ke dni 15. 3. 2013 stanovit ve výši 0 Kč.
[32] Stěžovatel dále upozorňoval na limity dokazování ve správním soudnictví a princip plné
jurisdikce
, současně namítal, že nemůže v odvolacím řízení zohledňovat veškeré skutečnosti, které od vydání napadeného rozhodnutí (zde platebního výměru) nastanou. Nejvyšší správní soud předně konstatuje, že rozhodnutí o posečkání představuje skutečnost, která je odvolacímu orgánu známá z jeho úřední činnosti; nejedná se tedy v žádném případě ani o okolnost, která by musela být podrobena dokazování. Ze samotného obsahu rozhodnutí stěžovatele je navíc zřejmé, že si povoleného posečkání byl plně vědom.[33] Neobstojí ani argumentace stěžovatele, že platební výměr přezkoumává ke skutkovému stavu ke dni jeho vydání. Zpětným povolením posečkání totiž zpětně došlo i ke změně skutkového stavu, kterou měl stěžovatel zohlednit. Platební výměr nelze považovat za
deklaratorní
procesní rozhodnutí, u něhož by nebylo možné přihlížet k novým skutečnostem.[34] Nejvyšší správní soud z rozsudku krajského soudu dále ověřil, že krajský soud skutečně mylně uvedl, že rozhodnutí o povolení posečkání nabylo právní moci 5. 4. 2013, nikoli správně 5. 7. 2013. Uvedené pochybení je však třeba vnímat jako pouhý přepis a nemá žádný vliv na právní posouzení věci krajským soudem, který, stejně jako Nejvyšší správní soud, dospěl k závěru, že stěžovatel měl za daného skutkového stavu při přezkumu platebního výměru povolené posečkání zohlednit.“
Ač je to, jak víme z praxe, velmi neobvyklé, lze v tomto případě konstatovat, že správce daně „doplatil“ na svoji přílišnou aktivitu spočívající právě ve vydání platebního výměru na úrok z prodlení a u soudu prohrál.
Závěrem
lze shrnout, že postupy ohledně úroku z posečkání v rovině platební nejsou zřejmě ani v judikatuře zpochybňovány a není zde racionální důvod, pro který by měla být směšována pravidla pro placení a nalézání daně.To však neznamená, že nejsou situace, kdy je třeba upravit i základní systém správy daní. Podstatné je určení, zda je třeba měnit celý systém či jen vytvořit speciální podmínky pro správu té které daně s využitím § 4 DŘ. Podle tohoto ustanovení není pochyb o tom, že daňový řád upravuje správu všech daní ve smyslu pojmu daň, tak jak jej pro potřeby daňového systému vymezuje ustanovení § 2 DŘ, avšak vyplývá z něj rovněž ta skutečnost, že se jedná o velmi rozdílná peněžitá plnění, která mohou mít při své správě i zásadní specifika. Je tedy žádoucí takovou změnu učinit způsobem, který nezavede chaos do aktuální, neustále probíhající správy všech daní a vyhoví pouze podmínkám správy tam, kde se nějaký zásadní problém vyskytne.
Vzpomeňme na takový celoplošný zásah do správy daní, který nastal například pověstným rozhodnutím Ústavního soudu neformálně nazývaným „3+0
versus
3+1“ z roku 2008, jímž byl interpretován odchylně text vymezující lhůtu pro stanovení daně. Nepomohla ani skutečnost, že se jednalo o ustanovení, které bylo bez problémů interpretováno již po dobu několika desetiletí daňové správy jak v rámci staré, tak i nové daňové soustavy. V důsledku takové změny vznikla značná míra nejistoty jak na straně správců daně, tak i na straně daňových subjektů, která po určitou dobu přetrvala i po přijetí daňového řádu.Obdobný zásah do správy daní by mohl způsobit nový nález Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 819/18 ze dne 22. 2. 2019. V tomto nálezu se kromě asi obtížně diskutovatelného názoru, k němuž Ústavní soud dospěl, spočívajícím v tom, že zadržování nesporné částky odpočtu k DPH je porušením vlastnického práva,
zrodila nová
jež zaměňuje rozdílné předměty zdanění, za fragmentaci řízení podle jednotlivých položek účetnictví, což se dotýká v podstatě všech základních postupů při stanovení daně. Pojem interpretace
§ 134 odst. 2 DŘ, jednotlivá skutečnost
uvedený v citovaném ustanovení slouží pro potřeby vymezení předmětu daňového řízení a je dán předmětem zdanění. Jedná se např. o převody nemovitostí, správní poplatky, ve své podstatě i soudní poplatky. Všeobecně je však známo, že je zde velký a dlouhotrvající problém s implementovanou daní z přidané hodnoty a jejím vracením odpočtů. Jen si vzpomeňme na hledání odpovídající náhrady za prodlevu s vracením nadměrného odpočtu, což je aktuálně do jisté míry ošetřeno v § 254a daňového řádu. Řekněme si, že již tato náhrada, úrok z daňového odpočtu, mohla být řešena speciální úpravou v zákoně o dani z přidané hodnoty. Totéž platí i pro onu jistě žádoucí možnost rozdělení dílčího daňového řízení o daňovém odpočtu, která je dovozována v citovaném nálezu jako obecný princip daňového řízení. Jedná se o velmi specifické řešení, pro něž je třeba vytvořit jako oporu budoucí změny podrobnou „projektovou dokumentaci“ jejího dopadu do správy daní, a to i v případě, že se bude týkat pouze vracení nadměrných odpočtů. Jeví se jako nevhodné provést změnu celého daňového řízení, jež je použitelné pro širokou škálu daní, poplatků a nejrůznější peněžitá plnění plynoucí do veřejných rozpočtů ve smyslu již zmíněného pojmu vymezeného v § 2 DŘ, zejména v odstavci 3. To by zřejmě správě daní neprospělo. I když nebude asi snadné takovou úpravu ukotvit legislativně, tak je nutné ji co nejdříve zařadit do příslušného zákona, a věřím, že to bude do zákona o dani z přidané hodnoty. Řekněme si však, že pouhá nebo raději přímá aplikace citovaného nálezu bez dalšího při respektu k imperativu judikatury vytváří možnost vzniku velmi silného zdroje chaosu ve výkladu daňového řízení a pocit značné míry nejistoty opět na obou zúčastněných stranách správy daní. Přiznejme si i tu skutečnost, že z toho vyplývá další přetížení soudů všech stupňů, které se budou snažit nalézt optimální řešení všech na tomto podkladě vzniklých sporů.1) KOBÍK, Jaroslav a Alena KOHOUTKOVÁ.
Daňový řád s komentářem. Olomouc
: ANAG, [2013]. Daně (ANAG). ISBN 978-80-7263-769-0.