Výkon veřejné správy z pohledu DPH

Vydáno: 14 minut čtení

V následujícím příspěvku bych se chtěl věnovat problematice veřejné správy z pohledu DPH, jedná se o poměrně specifický problém, který se týká vybrané skupiny neziskových daňových subjektů. Současně se jedná o úpravu, která prošla s účinností od 1. 4. 2019 novelizací.

Výkon veřejné správy z pohledu DPH
Ing.
Zdeněk
Morávek
 
Právní úprava
Příslušná úprava je obsažena v § 5 odst. 4 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“), a týká se státu, krajů, obcí, organizačních složek státu, krajů a obcí, dobrovolných svazků obcí, hlavního město Prahy a jeho městských částí a právnických osob založených nebo zřízených zvláštním právním předpisem nebo na základě zvláštního právního předpisu, přičemž ZDPH odkazuje např. na zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů. Lze proto předpokládat, že např. Český metrologický institut či Regionální rady regionů soudržnosti jsou považovány za příklady těchto subjektů, nicméně aplikaci tohoto ustanovení nepochybně komplikuje, že množina těchto subjektů není vymezena jasněji a konkrétněji. Obecně tak platí, že uvedená úprava se může týkat jakýchkoliv právnických osob založených nebo zřízených zvláštním právním předpisem nebo na základě zvláštního právního předpisu. Proto se výklady kloní k tomu, že těmito subjekty mohou být i příspěvkové organizace, stejně tak např. profesní komory s povinným členstvím atd. Jak jsem uvedl, skupina těchto subjektů uzavřená