Parlament České republiky se dne 24.8.2016 usnesl na zákoně, kterým se vytváří centrální evidence účtů. Po podpisu prezidenta byl zákon publikován ve Sbírce zákonů dne 21.9.2016 pod číslem 300/2016 Sb. , o centrální evidenci účtů.
Legislativní novinky s komentářem
Mgr.
Monika
Horáková
Jak uvádí důvodová zpráva hlavním cílem vzniku centrální evidence účtů (dále jen „CEÚ“) je umožnění orgánům veřejné moci jednoduše zjistit v rámci jednotného registru, u které úvěrové instituce (tzn. u které banky, družstevní záložny nebo pobočky) má nebo měla určitá osoba vedeny účty. Jedná se o nový nástroj k zabránění legalizace výnosů z trestné činnosti, který má doplnit úpravu již obsaženou v zákoně č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Zamezení legalizace výnosů z trestné činnosti a ochrana státu před mezinárodním terorismem však není jediným cílem nově vznikající evidence. CEÚ si rovněž klade za cíl zamezit daňovým únikům, na které je v posledních letech z mezinárodního i evropského hlediska čím dál častěji nahlíženo jako na činy mající povahu legalizace výnosů z trestné činnosti.
Za hlavní výhody CEÚ jsou považovány časová úspornost vyhledávání informací, dostupnost informací na jediném místě a větší zamezení úniku osobních údajů. Oproti předchozí úpravě má dojít k poskytnutí údajů do 24 hodin od podání žádosti. Vyhledávání dle předchozí úpravy trvalo i několik týdnu, protože se jednalo o tzv. celoplošné získávání informací, kdy subjekt informace požadující, jednotlivě žádal o informace každou úvěrovou instituci zvlášť. Shromáždění informací na jednom místě je zároveň považováno za jedno z opatření k zamezení jejich případnému úniku, a to zejména proto, že vše bude zajišťovat Česká národní banka, která má pro bezpečnější prostředí shromáždění informací „na jednom místě“ a jejich správu předpoklady. Přenesením správy informací o bankovních účtech na Českou národní banku se předejde častému přenosu informací jako u tzv. celoplošného dotazování u úvěrových institucí dle předchozí právní úpravy, které je z pohledu úniku informací více rizikové.
Zákonem o CEÚ nedochází ke vzniku nové instituce ani evidence. CEÚ bude vedena v rámci České národní banky, která již v době před schválením zákona o CEÚ disponovala informacemi, které budou v CEÚ uchovávány, dojde pouze k personálním změnám v rámci ČNB a vzniku nové sekce, která se bude touto problematikou zabývat.
CEÚ má obsahovat údaje, které vzniknou současně nebo později se vznikem CEÚ, nebude tedy docházet k vytváření záznamů o sledovaných skutečnostech z minulosti. Sledovanými skutečnostmi jsou vznik nebo zánik účtu popřípadě změna některého ze zapisovaných údajů.
Zapisovanými údaji se chápe
-
označení instituce, která účet vede,
-
datum zřízení účtu,
-
číslo účtu,
-
datum vzniku a zániku oprávnění klienta nakládat s peněžními prostředky na účtu,
-
datum zrušení účtu a identifikační údaje klienta v takovém rozsahu, v jakém je vede úvěrová instituce.
S novou evidencí nevzniká nová povinnost osobám majícím účet u úvěrových institucí. Tato vzniká úvěrové instituci, o změnách informuje ČNB prostřednictvím datových zpráv.
Úvěrové instituce, které jsou povinny ČNB o zapisovaných údajích informovat, jsou všechny úvěrové instituce, které se nacházejí na území České republiky, a to i pobočky zahraničních úvěrových institucí nacházející se na území České republiky.
Údaje z CEÚ budou moci požadovat jen orgány činné v trestním řízení, orgány příslušné přijímat oznámení o podezřelém obchodu1), orgány celní správy, finanční správy, zpravodajské služby ČR, a to jen za účelem zajištění významných finančních zájmů a bezpečnosti ČR. Přístup k údajům z CEÚ je však umožněn pouze na žádost, která musí splňovat zákonem stanovené náležitosti, a která bude zpracována pouze v případě, že bude odeslána z datové schránky některého z výše uvedených subjektů, jejíž identifikátor bude ověřen ze strany ČNB, aby nedošlo k svévolnému zneužívání údajů v CEÚ.
Závěrem je nutno říct, že tato evidence bude jistě přínosná z pohledu operativního získávání evidovaných údajů a informací orgány, které se zabývají bojem proti daňovým únikům, bojem proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a proti terorismu. Na druhé straně však stojí otázka, zda tímto nebude docházet ke zneužívání informací a k zásahům do osobnostních práv občanů, např. do práva na soukromí. Jak bude konkrétní provedení zákona o evidenci efektivní a zda takového nástroje budou příslušné orgány schopny využít k účelu, k jakému byl uzákoněn, ukáže až praxe.
1 Dle zákona č. 253/300 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.