Prokazování poskytnutí reklamních
služeb
Ondřej
Lichnovský
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 6. 9. 2012, sp. zn.
7 Afs 59/2011. www.nssoud.cz
K předpisům:
-
§ 92 DŘ.
Neměl-li však stěžovatel k dispozici playlist či podobný přehled o
odvysílání reklamy k dispozici, přičemž bylo jeho věcí, aby při sjednání reklamní služby myslel i na
prokázání jejího dodání, a chtěl-li výdaje na tuto službu daňově uplatnit, mohl své důkazní břemeno
unést i kombinací dalších důkazů. Např. svědecké výpovědi zaměstnanců stěžovatele, kteří by
poskytování reklamy průběžně kontrolovali v namátkou určených intervalech na různých místech, na
kterých měla být reklama poskytována. Pokud by takový systém ověřování stěžovatel zavedl a nebyly by
pochyby o jeho věrohodnosti, jednalo by se o důkaz zásadního významu. Dalším důkazním prostředkem
mohly být fotografie reklamy, z nichž by však bylo patrné, že byly skutečně pořízeny v různých
měsících a na různých, konkrétně identifikovatelných, místech. Fotografie předložené stěžovatelem v
daňovém řízení však tuto vypovídací hodnotu neměly. Dalším důkazním prostředkem mohly být také
svědecké výpovědi pracovníků dodavatele nebo jeho subdodavatelů, kteří zajišťovali faktické
technické vysílání reklamy na příslušných světelných tabulích a kteří by byli schopni podat alespoň
rámcový přehled o frekvenci a místním a časovém rozsahu vysílání předmětného reklamního spotu.
Stěžovatel však neposkytl žádný z uvedených důkazních prostředků, a ani jakýkoli jiný, který by s
dostatečnou mírou věrohodnosti a přesnosti věcný a časový rozsah poskytnutí sjednané služby
prokázal. Proto správce daně oprávněně neuznal stěžovateli nárok na odpočet daně z přidané
hodnoty.
Prokazování reklamních služeb je mnohdy věcí nanejvýš složitou. To platí
obzvláště u reklamy na billboardech či vysílané na světelných obrazovkách. Správce daně mnohdy
požaduje prokázání toho, že skutečně byla reklama vyvěšena či vysílána tak, jak bylo ujednáno ve
smlouvě. Dle Nejvyššího správního soudu je tak povinností daňového subjektu zajistit si důkazy o
tom, že reklama byla skutečně zajištěna ve smluveném rozsahu.