501/2012 Sb.
ZÁKON
ze dne 18. prosince 2012,
kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé
další zákony
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o rozpočtových pravidlech
Čl. I
Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících
zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č. 493/2000 Sb., zákona č. 141/2001
Sb., zákona č. 187/2001 Sb., zákona č. 320/2001 Sb., zákona č. 450/2001 Sb., zákona
č. 202/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 479/2003 Sb., zákona č. 186/2004
Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 482/2004 Sb., zákona
č. 1/2005 Sb., zákona č. 127/2005 Sb., zákona č. 361/2005 Sb., zákona č. 377/2005
Sb., zákona č. 546/2005 Sb., zákona č. 112/2006 Sb., zákona č. 130/2006 Sb., zákona
č. 138/2006 Sb., zákona č. 140/2006 Sb., zákona č. 230/2006 Sb., zákona č. 267/2006
Sb., zákona č. 174/2007 Sb., zákona č. 270/2007 Sb., zákona č. 26/2008 Sb., zákona
č. 306/2008 Sb., zákona č. 109/2009 Sb., zákona č. 154/2009 Sb., zákona č. 214/2009
Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 417/2009 Sb., zákona
č. 421/2009 Sb., zákona č. 139/2010 Sb., zákona č. 199/2010 Sb., zákona č. 427/2010
Sb., zákona č. 30/2011 Sb., zákona č. 73/2011 Sb., zákona č. 366/2011 Sb., zákona
č. 370/2011 Sb., zákona č. 428/2011 Sb., zákona č. 456/2011 Sb., zákona č. 457/2011
Sb., zákona č. 458/2011 Sb., zákona č. 465/2011 Sb., zákona č. 171/2012 Sb. a zákona
č. 407/2012 Sb., se mění takto:
1. V § 3 písm. h) body 3 a 4 včetně poznámky pod čarou č. 3a znějí:
„3. účtech ministerstva pro řízení likvidity státní pokladny a pro řízení
státního dluhu, s výjimkou účtů, které ministerstvo za tímto účelem zřizuje v bankách
a pobočkách zahraničních bank4) (dále jen „banka“),
4. účtech finančních a celních úřadů, na kterých jsou spravovány daňové
příjmy, které jsou následně určeny rozpočtům územních samosprávných celků3), státním
fondům, Národnímu fondu, rezervním fondům organizačních složek státu, do státních
finančních aktiv a na účtech určených ke správě peněžních prostředků z vybraných
cel určených k odvodům do vlastních zdrojů Evropské unie3a),
3a) Článek 2 odst. 1 písm. a) rozhodnutí Rady 2007/436/ES, Euratom, ze
dne 7. června 2007 o systému vlastních zdrojů Evropských společenství.“.
2. V § 3 písm. h) bodě 7 se slova „a účtech státních fondů vedených v bankách
a pobočkách zahraničních bank4) (dále jen „banka“) nebo uložených na účtech vedených
u České národní banky“ zrušují.
3. V § 3 písm. h) se doplňují body 8 až 15, které znějí:
„8. účtech Pozemkového fondu České republiky, státních fondů a Národního
fondu, 9. zvláštních účtech ministerstva podle zákona, kterým se ruší Fond národního
majetku České republiky,
10. účtech státní organizace Správa železniční dopravní cesty určených
k příjmu dotací ze státního rozpočtu, státních fondů a Národního fondu,
11. účtech územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí určených
k příjmu dotací a návratných finančních výpomocí ze státního rozpočtu, státních fondů,
Národního fondu; tyto účty územních samosprávných celků jsou určeny též k příjmu
výnosů daní nebo podílu na nich, převáděných těmto příjemcům správcem daně podle
zákona upravujícího rozpočtové určení daní, pokud územní samosprávný celek tuto možnost
nevyloučí písemným oznámením ministerstvu a správci daně,
12. účtech Regionálních rad regionů soudržnosti určených k příjmu dotací
a návratných finančních výpomocí ze státního rozpočtu a Národního fondu na financování
programů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie podle zákona upravujícího podporu
regionálního rozvoje,
13. účtech veřejných výzkumných institucí určených k příjmu podpor výzkumných
záměrů nebo projektů výzkumu a vývoje ze státního rozpočtu podle zákonů upravujících
veřejné výzkumné instituce a podporu výzkumu a vývoje a dotací na další činnost ze
státního rozpočtu,
14. účtech veřejných vysokých škol určených k příjmu příspěvků ze státního
rozpočtu na vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo
další tvůrčí činnost, k příjmu podpor výzkumu, experimentálního vývoje a inovací
ze státního rozpočtu podle zákona upravujícího vysoké školy a dotací ze státního
rozpočtu a Národního fondu,
15. účtech dalších právnických osob vedených se souhlasem ministerstva
u České národní banky,“.
4. V § 3 písm. i) se slova „peněžní likvidity státního rozpočtu, zejména“
nahrazují slovy „státního dluhu s výjimkou peněžních operací na účtech řízení likvidity
státní pokladny; jsou jimi zejména“.
5. V § 3 se na konci písmene n) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno
o), které zní:
„o) rozpočtovým systémem informační systém veřejné správy spravovaný
ministerstvem, v němž se
1. soustřeďují údaje potřebné pro sestavení státního rozpočtu,
střednědobého výhledu za oblast státního rozpočtu a rozpočtového provizoria, pro
hodnocení plnění státního rozpočtu a pro hospodaření v rozpočtovém provizoriu,
2.
sestavuje státní rozpočet, střednědobý výhled za oblast státního rozpočtu a rozpočtové
provizorium,
3. mění údaje na základě změny zákona o státním rozpočtu,
4. provádějí
rozpočtová opatření,
5. stanoví výše finančních prostředků, které je možno vynaložit
na úhradu závazků (dále jen „rezervace“),
6. vedou rozpočty organizačních složek státu
a chronologické evidence rozpočtových opatření,
7. zpracovávají údaje předané Českou
národní bankou o provedených operacích za státní rozpočet,
8. zobrazuje plnění státního
rozpočtu dle rozpočtové skladby a vznik, evidence a snižování nároků z nespotřebovaných
výdajů.“.
6. Za § 3 se vkládá nový § 3a, který zní:
7. V § 4 odstavec 1 zní:
„(1) Zároveň s návrhem státního rozpočtu se zpracovává střednědobý výhled,
který obsahuje očekávané příjmy a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na jednotlivá
léta, na která je sestavován, a to v členění podle rozpočtové skladby, a předpoklady
a záměry, na základě nichž se tyto příjmy a výdaje očekávají. Práce na sestavení
střednědobého výhledu řídí ministerstvo.“.
8. V § 4 odstavec 3 zní:
„(3) Střednědobý výhled se sestavuje na období 2 let bezprostředně následujících
po roce, na který je předkládán státní rozpočet; jeho součástí jsou ukazatele podle
odstavce 1 za rok, na který se předkládá státní rozpočet. U výdajů na programy nebo
projekty spolufinancované z rozpočtu Evropské unie odpovídá období střednědobého
výhledu době jejich financování. U závazků státu vyplývajících ze schválených koncesních
smluv4e) odpovídá období střednědobého výhledu době trvání závazku. V případě úvěrů,
na které byla poskytnuta státní záruka, odpovídá období střednědobého výhledu stanovené
době jejich splácení.“.
9. V § 7 odst. 1 se na konci textu písmene g) doplňují slova „a návratné
finanční výpomoci“.
10. V § 8 odstavce 3 a 4 znějí:
„(3) Návrh celkových příjmů a celkových výdajů kapitol Poslanecká sněmovna,
Senát, Kancelář prezidenta republiky, Ústavní soud, Nejvyšší kontrolní úřad a Kancelář
veřejného ochránce práv předloží správci těchto kapitol rozpočtovému výboru Poslanecké
sněmovny, který o návrzích rozhodne do 20. června běžného roku.
(4) Pokud nedojde k rozhodnutí podle odstavce 3 ve stanoveném termínu a
návrh předložený správcem kapitoly nepřekročí celkové výdaje této kapitoly podle
posledního schváleného zákona o státním rozpočtu, považuje se návrh předložený správcem
kapitoly za schválený. Pokud návrh předložený správcem kapitoly překročí celkové
výdaje této kapitoly podle věty první, podléhají tyto vyšší výdaje schválení ministerstvem.“.
Poznámka pod čarou č. 11c se zrušuje.
11. V § 8 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:
„(5) Na základě návrhů schválených podle odstavce 3, nebo určených podle
odstavce 4, vypracují správci kapitol uvedených v odstavci 3 návrhy rozpočtů svých
kapitol v rozpočtovém systému.“.
Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 6.
12. V § 8a odstavec 1 zní:
„(1) Střednědobý výdajový rámec tvoří celkové výdaje státního rozpočtu
a státních fondů na každý z roků, na které je sestavován střednědobý výhled, s výjimkou
dotací státním fondům. Stanoví jej na návrh vlády Poslanecká sněmovna svým usnesením,
a to vždy jednou částkou.“.
13. V § 8a odst. 3 se slova „ , a dále tak, že se k ní přičtou výdaje podle
odstavce 1 písm. a) a b)“ zrušují.
14. V § 8b odst. 3 se za větu první vkládají věty „Společně s těmito údaji
oznámí ministerstvo správcům kapitol další závazné číselné údaje. Správci kapitol
postupují obdobně vůči organizačním složkám státu v jejich působnosti.“.
15. § 9 včetně nadpisu zní:
„§ 9
Rozpočtové provizorium
(1) Není-li Poslaneckou sněmovnou schválen zákon o státním rozpočtu na
příslušný rozpočtový rok před prvním dnem rozpočtového roku, hospodaří organizační
složka státu v době od prvního dne rozpočtového roku do dne nabytí účinnosti zákona
o státním rozpočtu na tento rozpočtový rok (dále jen „období rozpočtového provizoria“)
podle ukazatelů rozpočtového provizoria.
(2) Ukazatele rozpočtového provizoria stanoví v rozpočtovém systému ministerstvo
v součinnosti se správci kapitol jako závazné ukazatele čerpání výdajů pro období
rozpočtového provizoria. Správci kapitol rozepíší tyto ukazatele na organizační složky
státu ve své působnosti. Organizační složky státu na základě tohoto rozpisu zpracují
svůj rozpočet a vloží jej do rozpočtového systému.
(3) Ukazatele podle odstavce 2 se zpracovávají na jednotlivé měsíce.
Jejich nejvyšší možná celková výše je jedna dvanáctina celkových výdajů státního
rozpočtu stanovených posledním schváleným zákonem o státním rozpočtu. Měsíční ukazatele
stanovené pro výdaje se sčítají.
(4) Je-li Poslaneckou sněmovnou schválen zákon o státním rozpočtu na
příslušný rozpočtový rok před prvním dnem rozpočtového roku, avšak nenabude-li v
tento den účinnosti, řídí se rozpočtové hospodaření v období rozpočtového provizoria
tímto schváleným zákonem o státním rozpočtu.
(5) V období rozpočtového provizoria čerpají organizační složky státu
prostředky do výše jim stanovených závazných ukazatelů.
(6) Organizační složky státu jsou v období rozpočtového provizoria oprávněny
k přesunům prostředků v rámci jednotlivých závazných ukazatelů.
(7) Příjmy a výdaje uskutečněné v období rozpočtového provizoria se stávají
příjmy státního rozpočtu a výdaji státního rozpočtu dnem nabytí účinnosti zákona
o státním rozpočtu na příslušný rok.“.
16. V § 12 odstavec 1 včetně poznámky pod čarou č. 14a zní:
„(1) Programem se rozumí soubor věcných, časových a finančních podmínek
konkrétních akcí na pořízení nebo technické zhodnocení hmotného a nehmotného dlouhodobého
majetku14), s výjimkou drobného hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku14a).
14a) § 11 a 14 vyhlášky č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro
některé vybrané účetní jednotky.“.
17. V § 12 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:
„(5) Z informačního systému jsou předávány údaje do rozpočtového systému.“.
Dosavadní odstavce 5 a 6 se označují jako odstavce 6 a 7.
18. V § 12 odst. 7 se číslo „5“ nahrazuje číslem „6“.
19. V § 14 odst. 10 se slova „odstavec 9“ nahrazují slovy „odstavce 8 a
9“ a slova „odst. 8“ se nahrazují slovy „odst. 6“.
20. V § 16 odst. 1 se slova „stanoveného limitu“ nahrazují slovy „peněžních
prostředků rezervovaných postupem podle § 34 odst. 4“.
21. V § 23 odst. 2 se slova „jeho zanesením do chronologické evidence“
nahrazují slovy „změnou údajů v rozpočtovém systému“.
22. V § 24 odst. 5 se věta poslední zrušuje.
23. V § 24a a v § 26 odst. 2 se slova „odst. 6“ nahrazují slovy „odst.
7“.
24. V § 25 se na konci odstavce 5 doplňuje věta „Ustanovení věty druhé
se nevztahuje na výběr záloh v hotovosti z bankovního účtu do pokladny, jestliže
není možné v okamžiku jejich výběru přesně určit paragraf a položku rozpočtové skladby.“.
25. V § 25 odstavce 10 a 11 znějí:
„(10) Rozpočtové opatření se provádí změnou údajů vedených v rozpočtovém
systému.
(11) Chronologické evidence všech rozpočtových opatření provedených v průběhu
roku jsou vedeny v rozpočtovém systému. Zpracovávají se v celém rozsahu rozpočtové
skladby.“.
26. V § 25 se doplňuje odstavec 12, který zní:
„(12) Prostředky státního rozpočtu, které jsou v rozpočtovém systému rezervovány
postupem podle § 34 odst. 4, nemohou být předmětem rozpočtového opatření.“.
27. V § 26 odst. 1 písm. g) se slova „ , paragrafu a zdrojové jednotky
rozpočtové skladby“ nahrazují slovy „a paragrafu“.
28. V § 33 odstavce 1 až 3 včetně poznámky pod čarou č. 41 znějí:
„(1) Peněžní prostředky státní pokladny jsou odděleně vedeny na účtech
uvedených v § 3 písm. h) (dále jen „účty podřízené státní pokladně“).
(2) Souhrnné účty státní pokladny a účty podřízené státní pokladně vede
Česká národní banka v korunách českých a v jednotné evropské měně, případně v dalších
měnách dohodnutých ve smlouvě podle odstavce 4. K účtům poskytuje Česká národní banka
platební služby41). Účty podřízené státní pokladně jsou podřízeny jednotlivým souhrnným
účtům státní pokladny, a to podle jednotlivých měn, ve kterých jsou účty podřízené
státní pokladně vedeny.
(3) Celkový součet netermínovaných prostředků na účtech podřízených jednotlivým
souhrnným účtům státní pokladny nesmí být záporný.
41) § 3 zákona č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění zákona č.
139/2011 Sb.“.
29. V § 33 odst. 4 se slova „souhrnného účtu“ nahrazují slovy „souhrnných
účtů“ a slova „zůstatku na tomto účtu“ se nahrazují slovy „zůstatků na těchto účtech“.
30. V § 33 odst. 6 se věta druhá zrušuje.
31. V § 33 odstavec 7 zní:
„(7) Úroky ze souhrnného účtu jsou příjmem státního rozpočtu a úhrady za
bankovní služby u účtů podle § 3 písm. h) bodů 1 až 9 jsou výdajem státního rozpočtu.“.
32. V § 33 se doplňují odstavce 8 až 10, které včetně poznámky pod čarou
č. 41a znějí:
„(8) Majitelé účtů podle § 3 písm. h) bodů 10 až 15 mohou převést peněžní
prostředky na nich vedené na účty, které nejsou podřízeny státní pokladně. Peněžní
prostředky státní pokladny vedené na účtech podle § 3 písm. h) bodů 1 až 9 nesmějí
být vedeny mimo účty podřízené státní pokladně. Ministerstvo může kontrolovat dodržování
této povinnosti. Majitelům účtů podle § 3 písm. h) bodů 10 až 15 je Česká národní
banka oprávněna ve vztahu k těmto účtům poskytovat pouze platební služby podle zákona
o platebním styku41a) spočívající v provedení převodu peněžních prostředků z platebního
účtu, k němuž dává platební příkaz plátce, jestliže poskytovatel neposkytuje uživateli
převáděné peněžní prostředky jako úvěr, a to i za použití platebního prostředku spočívajícího
v aplikaci elektronického bankovnictví.
(9) Majitelé účtů podle § 3 písm. h) bodů 10 až 15 obdrží od ministerstva
namísto úroku peněžní plnění tento úrok nahrazující; v tomto případě Česká národní
banka neověřuje rezervaci postupem podle § 34 odst. 5. Výši peněžního plnění nahrazujícího
úrok stanoví ministerstvo oznámením na svých internetových stránkách.
(10) Platební režim výdajů zpravodajských služeb České republiky2a) se
řídí zvláštním režimem dohodnutým s ministerstvem.
41a) § 3 odst. 1 písm. c) bod 1 a písm. g) zákona č. 284/2009 Sb., o
platebním styku, ve znění pozdějších předpisů.“.
33. V § 34 odstavec 3 zní:
„(3) Přebytky prostředků na jednotlivých souhrnných účtech státní pokladny
může ministerstvo krátkodobě ukládat nebo investovat na finančním trhu nebo krátkodobě
půjčovat právnickým osobám podle § 35 odst. 5; disponibilní zůstatky peněžních prostředků
na jednotlivých účtech podřízených souhrnným účtům státní pokladny se těmito operacemi
nemění. Ustanovení § 36 odst. 7 tím není dotčeno.“.
34. V § 34 se za odstavec 3 vkládají nové odstavce 4 a 5, které znějí:
„(4) Dříve než organizační složce státu vznikne právní důvod pro výdej
peněžních prostředků státního rozpočtu, rezervuje organizační složka státu příslušná
k platbě předpokládanou výši těchto prostředků ve svém rozpočtu, a to v rozsahu třídění
daného rozpočtovou skladbou. Takto stanovenou výši rezervace může organizační složka
státu měnit, nebo může rezervaci zrušit. Předběžná řídící kontrola podle zvláštního
právního předpisu22) musí být provedena před provedením rezervace. Nebyla-li úhrada
výdeje provedena do konce rozpočtového roku, musí být rezervace potvrzena nejpozději
do konce ledna následujícího rozpočtového roku, a to vždy před provedením platby.
(5) Česká národní banka ověřuje provedení rezervace peněžních prostředků
v rozpočtovém systému podle odstavce 4 po předání platebního příkazu na vrub účtu
organizační složky státu. Nejsou-li v rozpočtu organizační složky státu odpovídající
peněžní prostředky rezervovány, Česká národní banka platební příkaz odmítne. Česká
národní banka neověřuje rezervaci, jde-li o výběry hotovostí, transakce provedené
prostřednictvím platební karty a při účtování cen za poskytnuté platební služby Českou
národní bankou. V případech, kdy rozpočtový systém není v provozu, provádí Česká
národní banka platby na pokyn ministerstva.“.
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 6.
35. V § 34 se doplňuje odstavec 7, který zní:
„(7) Činnosti uvedené v odstavci 3 může na základě dohody ministerstvo
vykonávat také prostřednictvím České národní banky.“.
36. V § 35 odstavce 4 a 5 znějí:
„(4) Ministerstvo v rámci výkonu řízení státního dluhu vytváří rezervu
peněžních prostředků z výnosů emisí státních dluhopisů a z dalších zdrojů financování
státního dluhu jako zdroje ministerstva pro vyloučení tržních rizik, rizik z neumístění
primárních emisí státních dluhopisů a dalších rizik souvisejících s financováním
schodku státního rozpočtu a státního dluhu a jako zdroje pro poskytování půjček právnickým
osobám podle § 35 odst. 5. Tyto peněžní prostředky a operace s nimi podléhají evidenci
ve státních finančních aktivech.
(5) Ministerstvo je oprávněno si půjčovat peněžní prostředky od právnických
osob a půjčovat peněžní prostředky právnickým osobám, za jejichž závazky z hlavní
činnosti ručí podle zvláštního zákona stát, státním fondům, dalším právnickým osobám,
rozhodne-li vláda, že je půjčka nezbytná k odvrácení škod v národním hospodářství.
V souvislosti s tím je ministerstvo oprávněno pro tyto právnické osoby sjednávat
obchody s investičními nástroji, včetně derivátů k omezení úrokových a měnových či
jiných rizik těchto právnických osob.“.
37. V § 35 se doplňuje odstavec 6, který zní:
„(6) Půjčky poskytnuté podle § 34 odst. 3 a podle § 35 odst. 5 nejsou výdajem
státního rozpočtu a splátky těchto půjček nejsou příjmem státního rozpočtu.“.
38. V § 37 se odstavce 5 a 6 zrušují.
Dosavadní odstavce 7 a 8 se označují jako odstavce 5 a 6.
39. V § 44 odst. 1 písm. g) se číslo „9“ nahrazuje číslem „10“.
40. V § 44 odst. 1 písm. i) se slova „odst. 8“ nahrazují slovy „odst. 9“.
41. V § 44a odst. 4 písm. b) se slova „územním finančním orgánem“ nahrazují
slovy „finančním úřadem“ a slova „územní finanční orgán“ se nahrazují slovy „finanční
úřad“.
42. V § 44a se na konci textu odstavce 7 doplňují slova „ke dni porušení
rozpočtové kázně; ustanovení § 44 odst. 1 písm. j) není tímto dotčeno“.
43. V § 45 odst. 4 se slova „příslušném příjmovém rozpočtovém účtu“ nahrazují
slovy „svém příjmovém účtu státního rozpočtu“ a slova „z příslušných výdajových rozpočtových
účtů“ se nahrazují slovy „ze svého výdajového účtu státního rozpočtu“.
44. V § 45 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:
„(5) Každá organizační složka státu zřídí u České národní banky jeden příjmový
a jeden výdajový účet státního rozpočtu. Výjimku z důvodu složité vnitřní organizační
struktury organizační složky státu může povolit ministerstvo. Ministerstvo může zřídit
jeden příjmový a jeden výdajový účet státního rozpočtu pro každou kapitolu, jejímž
je správcem.“.
Dosavadní odstavce 5 až 11 se označují jako odstavce 6 až 12.
45. V § 45 odst. 6 se slova „ , účty pro vnitřní organizační jednotky,
o kterých vedoucí organizační složky státu rozhodl, že hospodaří se zálohou,“ a slovo
„dále“ zrušují.
46. V § 45 odst. 8 se číslo „5“ nahrazuje číslem „6“ a věta druhá se zrušuje.
47. § 46 zní:
„§ 46
(1) Organizační složka státu může převést prostředky na výplatu mezd,
náhrad mezd, platů, náhrad platů a ostatních plateb za provedenou práci včetně výdajů
s nimi souvisejících a včetně cestovného a ostatních náhrad vyplácených současně
se mzdou nebo platem na účet cizích prostředků tak, že mohou být odepsány z účtů
státního rozpočtu nejdříve 2 pracovní dny před termínem výplaty mezd nebo platů.
Výdaji souvisejícími s výplatou mezd nebo platů jsou pojistné na sociální zabezpečení,
pojistné na veřejné zdravotní pojištění a příděl do fondu kulturních a sociálních
potřeb.
(2) Organizační složka státu převede prostředky na výplatu mezd, náhrad
mezd, platů, náhrad platů a ostatních plateb za provedenou práci za měsíc prosinec
včetně výdajů s nimi souvisejících a včetně cestovného a ostatních náhrad vyplácených
současně se mzdou nebo platem do 31. prosince běžného roku na účet cizích prostředků.
Případně nevyčerpané prostředky převede organizační složka státu z účtu cizích prostředků
na svůj příjmový účet v den výplatního termínu mezd nebo platů za měsíc prosinec.“.
48. V § 49 odst. 10 se za slovo „poplatky,“ vkládají slova „podíl na clech
podle § 6 odst. 1 písm. c),“ a za slovo „části,“ se vkládají slova „a to včetně jejich
příslušenství,“.
49. V § 50 odst. 2 se věty druhá a třetí nahrazují větami „O tyto prostředky,
převedené na příjmový účet státního rozpočtu zřízený pro organizační složku státu,
může organizační složka státu překročit rozpočet výdajů na financování reprodukce
majetku. Nepoužitý zůstatek těchto prostředků převede organizační složka státu nejpozději
do 31. prosince běžného rozpočtového roku na účet, ze kterého byly tyto prostředky
převedeny.“.
50. § 52 zní:
„§ 52
(1) Ministr zahraničních věcí a ministr obrany jsou oprávněni určit vnitřní
organizační jednotky svých ministerstev, které působí v zahraničí a kterým se poskytuje
záloha na financování jejich provozních činností ze státního rozpočtu. Zálohy se
poskytují v hotovosti nebo na běžné účty, které je možné zřídit u bank v zahraničí.
(2) Vnitřní organizační jednotky Ministerstva obrany jsou povinny zálohu
vyúčtovat nejpozději k 31. prosinci rozpočtového roku, pokud zvláštní právní předpis
nestanoví jinak. Nejpozději ke dni vyúčtování zálohy vrátí Ministerstvo obrany nevyčerpané
zálohy poskytnuté podle odstavce 1.
(3) Pokud ministr zahraničních věcí nebo ministr obrany určil vnitřní
organizační jednotky hospodařící se zálohou, musí též určit zaměstnance, kteří odpovídají
za hospodaření se zálohou, a uzavřít s těmito zaměstnanci písemné dohody o odpovědnosti
k ochraně hodnot svěřených zaměstnanci k vyúčtování podle zvláštního právního předpisu27).
(4) Vnitřní organizační jednotka, která vybírá jiné rozpočtové příjmy,
než jsou výnosy daní, cel nebo pojistného na sociální zabezpečení, je povinna je
odvést na příjmový účet zřízený pro organizační složku státu nejpozději koncem každého
měsíce. Ministr zahraničních věcí nebo ministr obranymůže nařídit odvod i v kratších
lhůtách, a to stanovením termínu nebo stanovením částky, při jejímž dosažení musí
být příjmy odvedeny.
(5) Jestliže je vnitřní organizační jednotka Ministerstva obrany oprávněna
vybírat příjmy státního rozpočtu, nesmí z nich hradit výdaje.
(6) Ministerstvo zahraničních věcí může pro vnitřní organizační jednotky,
které jsou zastupitelskými úřady České republiky v zahraničí, zřídit běžné účty u
bank v zahraničí k soustředění jejich příjmů a k zajištění úhrady jejich výdajů.
Tyto organizační jednotky jsou oprávněny používat soustředěné příjmy přímo na úhradu
výdajů s tím, že Ministerstvo zahraničních věcí je povinno zajistit pravidelný souhrnný
měsíční odvod jejich příjmů do státního rozpočtu. Příjmy a výdaje uskutečněné v zahraničí
v období od 1. listopadu do 31. prosince těmito organizačními jednotkami se považují
za příjmy a výdaje bezprostředně následujícího rozpočtového roku. Zálohy poskytované
z účtu podle § 45 odst. 6 jsou zastupitelské úřady České republiky v zahraničí povinny
měsíčně vyúčtovat.
(7) Úroky z účtů podle odstavců 1 a 6 jsou příjmem státního rozpočtu
a úhrady za bankovní služby jsou výdajem státního rozpočtu. Zůstatky na těchto účtech
koncem roku nepropadají.“.
51. § 65 se včetně nadpisu zrušuje.
52. V § 75a se slovo „účtů“ nahrazuje slovem „účtu“.
Čl. II
Přechodná ustanovení
1. Částka střednědobého výdajového rámce na rok 2015 stanovená Poslaneckou
sněmovnou v usnesení k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2013 se při
předložení zákona o státním rozpočtu na rok 2014 upraví podle § 8a odst. 1 zákona
č. 218/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Pozemkový fond České republiky, státní fondy, Národní fond a organizační
složky státu, které mají vedeny účty u bank, zřídí nejpozději do 3 měsíců ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona místo nich nové účty u České národní banky, převedou
na ně prostředky z dosavadních účtů u bank a dosavadní účty vedené u bank poté zruší.
Nepřevedení prostředků z dosavadních účtů na nové účty se považuje za porušení rozpočtové
kázně, na které se vztahují ustanovení § 44 a 44a zákona č. 218/2000 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
3. Příspěvkové organizace, které mají vedeny účty u bank, zřídí nejpozději
do 5 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona místo nich nové účty u České národní
banky, převedou na ně prostředky z dosavadních účtů u bank a dosavadní účty vedené
u bank poté zruší. Nepřevedení prostředků z dosavadních účtů na nové účty se považuje
za porušení rozpočtové kázně, na které se vztahují ustanovení § 44 a 44a zákona č.
218/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
4. Organizační složky státu zruší nejpozději do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona všechny účty, které jsou pro ně vedené, s výjimkou účtů uvedených v
§ 45 zákona č. 218/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
5. Dotace a návratné finanční výpomoci ze státního rozpočtu, státních fondů
a Národního fondu, výnosy daní nebo podíl na nich, podpory výzkumných záměrů nebo
projektů výzkumu a vývoje ze státního rozpočtu a příspěvky ze státního rozpočtu na
vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí
činnost, podpory výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ze státního rozpočtu
podle zvláštního právního předpisu mohou být subjektům uvedeným v § 3 písm. h) bodech
10 až 14 zákona č. 218/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona, poskytovány na dosavadní účty vedené u bank nejdéle po dobu 3 měsíců ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Subjekty uvedené v § 3 písm. h) bodech 10 až
14 zákona č. 218/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
zřídí účty v České národní bance určené pro příjem prostředků uvedených ve větě první
ve lhůtě 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
ČÁST DRUHÁ
Změna lesního zákona
Čl. III
Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní
zákon), ve znění zákona č. 238/1999 Sb., zákona č. 67/2000 Sb., zákona č. 132/2000
Sb., zákona č. 76/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 149/2003 Sb., zákona
č. 1/2005 Sb., zákona č. 444/2005 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 222/2006
Sb., zákona č. 230/2006 Sb., zákona č. 267/2006 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona
č. 167/2008 Sb., zákona č. 223/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb. a zákona č. 281/2009
Sb., se mění takto:
1. V § 46 odst. 1 se za slovo „příspěvků“ vkládají slova „vlastníkům lesů“.
2. V § 46 odst. 1 písmeno b) zní:
„b) obnovu, zajištění a výchovu lesních porostů do 40 let věku,“.
3. V § 46 odst. 1 písmeno k) zní:
„k) vyhotovení plánů za podmínky poskytnutí dat plánu v digitální formě
pro potřeby státní správy lesů.“.
4. V § 46 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které znějí:
„(2) Služby mohou být poskytnuty zejména zajištěním
a) velkoplošné ochrany lesů proti hmyzím škůdcům,
b) velkoplošné chemické meliorace a hnojení lesů,
c) prevence a ochrany lesů před požáry,
d) hubením komárů na pozemcích určených k plnění funkcí lesa v místech,
kde orgány hygienické služby potvrdí jejich hrozící kalamitní výskyt,
e) monitoringu a prognózování výskytu a vývoje škodlivých činitelů,
f) poradenské činnosti a zvyšování odborné úrovně vlastníků lesů a
odborných lesních hospodářů.
(3) Finanční příspěvky podle odstavce 1 a služby podle odstavce 2 poskytuje
a) Ministerstvo obrany, jde-li o vojenské lesy,
b) Ministerstvo životního prostředí, jde-li o lesy na území národních
parků a jejich ochranných pásem,
c) ministerstvo, jde-li o ostatní lesy.“.
Dosavadní odstavce 2 až 5 se označují jako odstavce 4 až 7.
5. V § 46 se na konci odstavce 6 doplňuje věta „Je-li poskytnut finanční
příspěvek podle tohoto zákona, nelze na stejný účel poskytnout jinou podporu z veřejných
zdrojů nebo z fondů Evropské unie.“.
6. V § 46 se za odstavec 6 vkládají nové odstavce 7 a 8, které včetně poznámek
pod čarou č. 32 a 33 znějí:
„(7) Poskytnutí finančního příspěvku může být odepřeno žadateli, jemuž
byla v období tří let před doručením žádosti o finanční příspěvek na hospodaření
v lesích pravomocně uložena pokuta podle tohoto zákona.
(8) Kontrola dodržení podmínek poskytování finančních příspěvků je vykonávána
podle zvláštních právních předpisů32). Při zjištění, že provedení prací neodpovídá
uvedenému rozsahu nebo kvalitě, nebo došlo k neohlášené změně v projektové dokumentaci,
anebo uvedení nepravdivých údajů, postupuje se podle zvláštního právního předpisu33).
32) Například zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
33) Například § 15 odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č.
109/2009 Sb.“.
Dosavadní odstavec 7 se označuje jako odstavec 9.
7. V § 46 odstavec 9 zní:
„(9) Závazná pravidla poskytování finančních příspěvků, způsobu kontroly
jejich využití a vzory žádostí o poskytnutí finančních příspěvků stanoví vláda nařízením.“.
8. V § 48a odst. 2 písm. i) se slova „(§ 46 odst. 2)“ nahrazují slovy „(§
46 odst. 4)“.
9. V § 49 odst. 3 písm. k) se slova „(§ 46 odst. 2)“ nahrazují slovy „(§
46 odst. 4)“.
ČÁST TŘETÍ
Změna vodního zákona
Čl. IV
V § 102 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní
zákon), ve znění zákona č. 20/2004 Sb. a zákona č. 150/2010 Sb., se odstavec 3 zrušuje.
Čl. V
Přechodné ustanovení
Finanční prostředky poskytnuté podle § 6 odst. 3 zákona č. 331/1993 Sb.,
o státním rozpočtu České republiky na rok 1994 a o změně a doplnění některých zákonů,
mohou být použity na úhradu výdajů na opatření ve veřejném zájmu podle § 102 zákona
č. 254/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, a na podporu
výstavby a obnovy vodohospodářské infrastruktury.
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o myslivosti
Čl. VI
V § 62 odst. 2 zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších
předpisů, se slova „připraví každoročně“ nahrazují slovem „stanoví“ a slova „která
jsou přílohou státního rozpočtu“ se zrušují.
ČÁST PÁTÁ
Změna zákona o rybářství
Čl. VII
V § 12 zákona č. 99/2004 Sb., o rybářství, výkonu rybářského práva, rybářské
stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství),
ve znění pozdějších předpisů, odstavec 5 zní:
„(5) Závazná pravidla poskytování finančních příspěvků a způsobu kontroly
jejich využití stanoví vláda nařízením.“.
ČÁST ŠESTÁ
ÚČINNOST
Čl. VIII
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2013 s výjimkou části druhé, části
třetí čl. IV, části čtvrté a části páté, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2014.
Němcová v. r.
Klaus v. r.
Nečas v. r.