318/2012 Sb.
ZÁKON
ze dne 19. července 2012,
kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších
předpisů
Změna: 310/2013 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl. I
Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění zákona č. 359/2003 Sb.,
zákona č. 694/2004 Sb., zákona č. 180/2005 Sb., zákona č. 177/2006 Sb., zákona č.
186/2006 Sb., zákona č. 214/2006 Sb., zákona č. 574/2006 Sb., zákona č. 393/2007
Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č. 223/2009 Sb., zákona č. 299/2011 Sb., zákona
č. 53/2012 a zákona č. 165/2012 Sb., se mění takto:
1. Poznámka pod čarou č. 1 zní:
„1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/91/ES ze dne 16. prosince
2002 o energetické náročnosti budov.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/28/ES
ze dne 23. dubna 2009 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů a o změně
a následném zrušení směrnic 2001/77/ES a 2003/30/ES.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES ze dne 21. října 2009 o stanovení
rámce pro určení požadavků na ekodesign výrobků spojených se spotřebou energie.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU ze dne 19. května 2010 o uvádění
spotřeby energie a jiných zdrojů na energetických štítcích výrobků spojených se spotřebou
energie a v normalizovaných informacích o výrobku.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/31/EU ze dne 19. května 2010 o energetické
náročnosti budov.“.
2. V § 2 odst. 1 písmena f) až h) znějí:
„f) energetickou náročností budovy vypočtené množství energie nutné pro pokrytí
potřeby energie spojené s užíváním budovy, zejména na vytápění, chlazení, větrání,
úpravu vlhkosti vzduchu, přípravu teplé vody a osvětlení,
g) kotlem zařízení, v němž se spalováním paliv získává pouze tepelná energie,
která se předává teplonosné látce,
h) klimatizačním systémem zařízení pro úpravu teploty, vlhkosti, čistoty
a proudění vzduchu ve vnitřním prostředí včetně zařízení pro distribuci tepla, chladu
a vzduchu, která jsou součástí budovy,“.
3. V § 2 odst. 1 písm. i) se slova „který se člení na ústřední vytápění,
bytové individuální vytápění a lokální vytápění,“ zrušují.
4. V § 2 odst. 1 písmeno k) zní:
„k) jmenovitým výkonem nejvyšší tepelný výkon, vyjádřený v kW, uvedený výrobcem,
kterého lze dosáhnout při trvalém provozu a při účinnosti uvedené výrobcem,“.
5. V § 2 odst. 1 písmena m) a n) znějí:
„m) průkazem energetické náročnosti dokument, který obsahuje stanovené informace
o energetické náročnosti budovy nebo ucelené části budovy,
n) energetickým auditem písemná zpráva obsahující informace o stávající nebo
předpokládané úrovni využívání energie v budovách, v energetickém hospodářství, v
průmyslovém postupu a energetických službách s popisem a stanovením technicky, ekologicky
a ekonomicky efektivních návrhů na zvýšení úspor energie nebo zvýšení energetické
účinnosti včetně doporučení k realizaci,“.
6. V § 2 odst. 1 se za písmeno n) vkládá nové písmeno o), které zní:
„o) energetickým posudkem písemná zpráva obsahující informace o posouzení
plnění předem stanovených technických, ekologických a ekonomických parametrů určených
zadavatelem energetického posudku včetně výsledků a vyhodnocení,“.
Dosavadní písmena o) až r) se označují jako písmena p) až s).
7. V § 2 odst. 1 písmena p) až s) znějí:
„p) budovou nadzemní stavba a její podzemní části, prostorově soustředěná
a navenek převážně uzavřená obvodovými stěnami a střešní konstrukcí, v níž se používá
energie k úpravě vnitřního prostředí,
q) ucelenou částí budovy podlaží, byt nebo jiná část budovy, která je určena
k samostatnému používání nebo byla za tímto účelem upravena,
r) celkovou energeticky vztažnou plochou vnější půdorysná plocha všech prostorů
s upravovaným vnitřním prostředím v celé budově, vymezená vnějšími povrchy konstrukcí
obálky budovy,
s) větší změnou dokončené budovy změna dokončené budovy na více než 25 %
celkové plochy obálky budovy.“.
8. V § 2 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena
t) až w), která znějí:
„t) obálkou budovy soubor všech teplosměnných konstrukcí na systémové hranici
celé budovy nebo zóny, které jsou vystaveny přilehlému prostředí, jež tvoří venkovní
vzduch, přilehlá zemina, vnitřní vzduch v přilehlém nevytápěném prostoru, sousední
nevytápěné budově nebo sousední zóně budovy vytápěné na nižší vnitřní návrhovou teplotu,
u) technickým systémem budovy zařízení určené k vytápění, chlazení, větrání,
úpravě vlhkosti vzduchu, přípravě teplé vody, osvětlení budovy nebo její ucelené
části nebo pro kombinaci těchto účelů,
v) nákladově optimální úrovní stanovené požadavky na energetickou náročnost
budov nebo jejich stavebních nebo technických prvků, která vede k nejnižším nákladům
na investice v oblasti užití energií, na údržbu, provoz a likvidaci budov nebo jejich
prvků v průběhu odhadovaného ekonomického životního cyklu,
w) budovou s téměř nulovou spotřebou energie budova s velmi nízkou energetickou
náročností, jejíž spotřeba energie je ve značném rozsahu pokryta z obnovitelných
zdrojů.“.
9. V § 3 odst. 1 se za slova „v souladu“ vkládají slova „s potřebou zabezpečit
základní funkce státu a“ a za slovo „rozvoje“ se vkládají slova „i za krizové situace“.
10. V § 4 odst. 1 se v první větě za slovo „Prahy“ doplňují slova „nebo obce“
a na konci odstavce se doplňuje věta „Územní energetická koncepce je neopomenutelným
podkladem pro politiku územního rozvoje a územně plánovací dokumentaci.“.
11. V § 4 odst. 2 se v první větě slovo „pořizuje“ nahrazuje slovy „jsou
povinni přijmout“, slova „krajský úřad, Magistrát hlavního města Prahy a magistráty
statutárních měst (dále jen „pořizovatel“) v přenesené působnosti“ se nahrazují slovy
„kraj, hlavní město Praha a statutární město“ a věta druhá se zrušuje.
12. V § 4 odstavec 3 zní:
„(3) Územní energetickou koncepci může, pokud se nejedná o povinnost podle
odstavce 2, přijmout pro svůj územní obvod nebo jeho část obec. Územní energetická
koncepce přijatá obcí musí být v souladu s územní energetickou koncepcí přijatou
krajem.“.
13. V § 4 odst. 4 se za slovo „potřeby“ vkládají slova „podle odstavce 7“.
14. V § 5 odst. 1 se slova „nástroj na podporu opatření ke“ nahrazují slovy
„program na podporu“ a slovo „jejích“ se zrušuje.
15. V § 5 odst. 4 se na konci textu písmene a) doplňují slova „včetně rozvoje
budov s téměř nulovou spotřebou energie“.
16. V § 5 odst. 4 se na konci textu písmene j) doplňují slova „a energetických
posudků“.
17. § 6, 6a a 7 včetně nadpisů a poznámek pod čarou č. 4, 4b, 5, 5a, 12 a
13 znějí:
„§ 6
Účinnost užití energie zdrojů a rozvodů energie
(1) Stavebník nebo vlastník výrobny elektřiny nebo tepelné energie2) je
povinen u nově zřizovaných výroben a výroben, u nichž se provádí změna dokončené
stavby4), zajistit alespoň minimální účinnost užití energie výroben elektřiny nebo
tepelné energie stanovenou prováděcím právním předpisem.
(2) Stavebník nebo vlastník zařízení na distribuci tepelné energie a vnitřní
distribuci tepelné energie a chladu2) je povinen u nově zřizovaných zařízení a u
zařízení, u nichž se provádí změna dokončené stavby4) na distribuci tepelné energie
a vnitřní distribuci tepelné energie a chladu, zajistit účinnost užití rozvodů energie
a vybavení vnějších rozvodů a vnitřních rozvodů tepelné energie a chladu v rozsahu
stanoveném prováděcím právním předpisem.
(3) Dodavatel kotlů a kamen na biomasu, solárních fotovoltaických a solárních
tepelných systémů, mělkých geotermálních systémů a tepelných čerpadel (dále jen „vybraná
zařízení vyrábějící energii z obnovitelných zdrojů“) je povinen uvést pravdivé, nezkreslené
a úplné informace o předpokládaných přínosech a ročních provozních nákladech těchto
zařízení a jejich energetickou účinnost v technické dokumentaci nebo návodu na použití.
(4) Držitel licence na výrobu elektřiny podle energetického zákona vyrábějící
elektřinu ve výrobně elektřiny s instalovaným výkonem vyšším než 5 MWe s využitím
hnědého uhlí (dále jen „výrobce elektřiny“) je povinen
a) zajistit pravidelnou kontrolu účinnosti užití energie provozovaných
výroben elektřiny (dále jen „kontrola účinnosti“), jejímž výsledkem je pravidelná
písemná zpráva o kontrole účinnosti podle prováděcího právního předpisu obsahující
také množství elektřiny vyrobené v období, za které byla kontrola účinnosti provedena,
b) zpracovávat zprávy o kontrole účinnosti objektivně, pravidelně a
úplně,
c) předkládat zprávy o kontrole účinnosti ministerstvu do 30 dnů od
provedení kontroly účinnosti a na vyžádání Státní energetické inspekci.
(5) Výrobce elektřiny, který vyrábí elektřinu bez dodávky užitečného tepla
s účinností užití energie nižší, než je hodnota stanovená prováděcím právním předpisem,
je povinen uhradit operátorovi trhu do 90 dnů od provedení kontroly účinnosti platbu
za nesplnění minimální účinnosti užití energie při spalování hnědého uhlí. Ministerstvo
zveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup údaje ze zpráv o kontrole účinnosti.
Operátor trhu eviduje příjmy z platby na zvláštním účtu a používá je na úhradu nákladů
spojených s podporou elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla
vyrobené z hnědého uhlí podle jiného právního předpisu4b).
(6) Způsob stanovení účinnosti užití energie provozovaných výroben elektřiny,
hodnoty minimální účinnosti užití energie výroby elektřiny bez dodávky užitečného
tepla, četnost kontroly účinnosti, vzor a obsah zprávy o kontrole účinnosti a způsob
stanovení množství elektřiny vyrobené v období, za které byla kontrola účinnosti
provedena, a rozsah zveřejňovaných údajů ze zpráv o kontrole účinnosti včetně údajů
o platbách operátorovi trhu stanoví prováděcí právní předpis.
(7) Výši platby podle odstavce 5 stanoví vláda nařízením.
§ 6a
Kontrola provozovaných kotlů a rozvodů tepelné energie a klimatizačních
systémů
(1) U provozovaných kotlů se jmenovitým výkonem nad 20 kW a příslušných
rozvodů tepelné energie je jejich vlastník nebo společenství vlastníků jednotek5)
povinen
a) zajistit pravidelnou kontrolu těchto kotlů a příslušných rozvodů
tepelné energie, jejímž výsledkem je písemná zpráva o kontrole provozovaných kotlů
a příslušných rozvodů tepelné energie,
b) předložit na vyžádání zprávy o kontrole provozovaných kotlů a příslušných
rozvodů tepelné energie ministerstvu nebo Státní energetické inspekci,
c) oznámit ministerstvu provedení kontroly osobou podle odstavce 3
písm. d) a předložit ministerstvu kopii oprávnění osoby pro vykonávání této činnosti
podle právního předpisu jiného členského státu Unie.
(2) U provozovaných klimatizačních systémů se jmenovitým chladicím výkonem
vyšším než 12 kW je jeho vlastník nebo společenství vlastníků jednotek povinen
a) zajistit pravidelnou kontrolu tohoto klimatizačního systému, jejímž
výsledkem je písemná zpráva o kontrole klimatizačního systému,
b) předložit na vyžádání zprávy o kontrole klimatizačního systému ministerstvu
nebo Státní energetické inspekci,
c) oznámit ministerstvu provedení kontroly osobou podle odstavce 3
písm. d) a předložit ministerstvu kopii oprávnění osoby pro vykonávání této činnosti
podle právního předpisu jiného členského státu Unie.
(3) Při kontrole provozovaných kotlů, tepelných rozvodů a klimatizačních
systémů musejí být splněny tyto podmínky
a) kontrolu provozovaných kotlů a příslušných rozvodů tepelné energie,
které nejsou předmětem licence na výrobu tepelné energie a licence na rozvod tepelné
energie podle zvláštního právního předpisu2) může provádět pouze příslušný energetický
specialista podle § 10 odst. 1 písm. c) nebo osoba podle písmene d),
b) kontrolu provozovaných kotlů a příslušných rozvodů tepelné energie,
které jsou předmětem licence na výrobu tepelné energie a licence na rozvod tepelné
energie podle zvláštního právního předpisu2), provádí držitel této licence na výrobu
tepla a držitel licence na rozvod tepla,
c) kontrolu klimatizačních systémů může provádět pouze příslušný energetický
specialista podle § 10 odst. 1 písm. d) nebo osoba podle písmene d),
d) kontroly provozovaných kotlů a rozvodů tepelné energie a kontroly
klimatizačních systémů včetně zpracování příslušné zprávy může provést a zpracovat
také osoba usazena v jiném členském státě Unie, pokud je oprávněna k výkonu uvedené
činnosti podle právních předpisů jiného členského státu Unie; ministerstvo je uznávacím
orgánem podle zvláštního právního předpisu5a),
e) zprávy o kontrolách provozovaných kotlů a příslušných rozvodů tepelné
energie podle odstavce 1 a klimatizačních systémů podle odstavce 2 musejí být zpracovány
objektivně, nestranně, pravdivě a úplně.
(4) Povinnost podle odstavců 1 a 2 se nevztahuje na kotle a vnitřní rozvody
tepelné energie a klimatizační systémy umístěné v rodinných domech, bytech a stavbách
pro rodinnou rekreaci s výjimkou případů, kdy jsou provozovány výhradně pro podnikatelskou
činnost. Na kotle a vnitřní rozvody tepelné energie a klimatizační systémy umístěné
v rodinných domech, bytech a stavbách pro rodinnou rekreaci se poskytuje poradenství
podle § 5 odst. 4 písm. g).
(5) Rozsah, četnost a způsob provádění kontroly, vzor a obsah zprávy o
kontrolách provozovaných kotlů a rozvodů tepelné energie a kontrolách klimatizačních
systémů stanoví prováděcí právní předpis.
§ 7
Snižování energetické náročnosti budov
(1) V případě výstavby nové budovy je stavebník povinen plnit požadavky
na energetickou náročnost budovy podle prováděcího právního předpisu a při podání
žádosti o stavební povolení nebo ohlášení stavby doložit
a) kladným závazným stanoviskem dotčeného orgánu podle § 13 splnění
požadavků na energetickou náročnost budovy na nákladově optimální úrovni od 1. ledna
2013,
b) kladným závazným stanoviskem dotčeného orgánu podle § 13 splnění
požadavků na energetickou náročnost budovy s téměř nulovou spotřebou energie, a to
v případě budovy, jejímž vlastníkem a uživatelem bude orgán veřejné moci nebo subjekt
zřízený orgánem veřejné moci (dále jen „orgán veřejné moci“) a jejíž celková energeticky
vztažná plocha bude
1. větší než 1 500 m
2
, a to od 1. ledna 2016,2. větší než 350
m
2
, a to od 1. ledna 2017,3. menší než 350 m
2
, a to od 1. ledna 2018,c) kladným závazným stanoviskem dotčeného orgánu podle § 13 splnění
požadavků na energetickou náročnost budovy s téměř nulovou spotřebou energie, a to
v případě budovy s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 1 500 m
2
od 1.
ledna 2018, v případě budovy s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 350
m2
od 1. ledna 2019 a v případě budovy s celkovou energeticky vztažnou plochou menší
než 350 m2
od 1. ledna 2020,d) průkazem energetické náročnosti budovy posouzení technické, ekonomické
a ekologické proveditelnosti alternativních systémů dodávek energie.
(2) V případě větší změny dokončené budovy jsou stavebník, vlastník
budovy nebo společenství vlastníků jednotek povinni plnit požadavky na energetickou
náročnost budovy podle prováděcího právního předpisu a stavebník je povinen při podání
žádosti o stavební povolení nebo ohlášení stavby, anebo vlastník budovy nebo společenství
vlastníků jednotek jsou povinni před zahájením větší změny dokončené budovy, v případě,
kdy tato změna nepodléhá stavebnímu povolení či ohlášení, doložit průkazem energetické
náročnosti budovy
a) splnění požadavků na energetickou náročnost budovy na nákladově
optimální úrovni pro budovu nebo pro měněné stavební prvky obálky budovy a měněné
technické systémy podle prováděcího právního předpisu,
b) posouzení technické, ekonomické a ekologické proveditelnosti alternativních
systémů dodávek energie podle prováděcího právního předpisu,
c) stanovení doporučených opatření pro snížení energetické náročnosti
budovy podle prováděcího právního předpisu.
(3) V případě jiné než větší změny dokončené budovy nebo větší změny dokončené
budovy, při které se dokládají požadavky na snížení energetické náročnosti pro měněné
stavební prvky obálky budovy nebo technické systémy, a která je provedena do 10 let
od vyhotovení průkazu energetické náročnosti této budovy, jsou vlastník budovy nebo
společenství vlastníků jednotek povinni plnit požadavky na energetickou náročnost
budovy podle prováděcího právního předpisu a pro stavbu splnit požadavky na energetickou
náročnost pro měněné stavební prvky obálky budovy nebo měněné technické systémy podle
prováděcího právního předpisu; to doloží kopií dokladů, které se vztahují k měněným
stavebním prvkům obálky budovy nebo měněným technickým systémům a které jsou povinni
uchovávat 5 let.
(4) Stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek
jsou dále povinni
a) vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji regulujícími a
registrujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům v rozsahu stanoveném prováděcím
právním předpisem; konečný uživatel je povinen umožnit instalaci, údržbu a kontrolu
těchto přístrojů,
b) zajistit v případě instalace vybraných zařízení vyrábějících energii
z obnovitelných zdrojů v budově, aby tuto instalaci provedly pouze osoby podle §
10d; zajištění se prokazuje předložením kopie daňových dokladů týkajících se příslušné
instalace a kopie oprávnění podle § 10f,
c) zajistit při užívání budov nepřekročení měrných ukazatelů spotřeby
tepla pro vytápění, chlazení a pro přípravu teplé vody stanovených prováděcím právním
předpisem,
d) řídit se pravidly pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody stanovenými
prováděcím právním předpisem,
e) u budov užívaných orgány státní správy s celkovou energeticky vztažnou
plochou větší než 1 500 m
2
zařadit do 1. ledna 2015 tyto budovy do Systému monitoringu
spotřeby energie uveřejněného na internetových stránkách ministerstva.(5) Požadavky na energetickou náročnost budovy podle odstavců 1 až 3
nemusí být splněny
a) u budov s celkovou energeticky vztažnou plochou menší než 50 m
2
,b) u budov, které jsou kulturní památkou, anebo nejsou kulturní památkou,
ale nacházejí se v památkové rezervaci nebo památkové zóně12), pokud by s ohledem
na zájmy státní památkové péče splnění některých požadavků na energetickou náročnost
těchto budov výrazně změnilo jejich charakter nebo vzhled; tuto skutečnost stavebník,
vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek doloží závazným stanoviskem
orgánu státní památkové péče,
c) u budov navrhovaných a obvykle užívaných jako místa bohoslužeb a
pro náboženské účely,
d) u staveb pro rodinnou rekreaci13),
e) u průmyslových a výrobních provozů, dílenských provozoven a zemědělských
budov se spotřebou energie do 700 GJ za rok,
f) při větší změně dokončené budovy v případě, že stavebník, vlastník
budovy nebo společenství vlastníků jednotek prokáže energetickým auditem, že to není
technicky nebo ekonomicky vhodné s ohledem na životnost budovy a její provozní účely.
(6) Pravidla pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody se nevztahují
na dodávky uskutečňované
a) v rodinných domech a stavbách pro rodinnou rekreaci,
b) pro nebytové prostory za podmínky nepřekročení limitů stanovených
prováděcím právním předpisem a neohrožení zdraví a majetku; nepřekročení limitů se
prokazuje energetickým posudkem,
c) pro byty ve vlastnictví společenství vlastníků jednotek, pokud společenství
vlastníků jednotek vyjádří souhlas5) s odlišnými pravidly, za podmínky nepřekročení
limitů stanovených prováděcím právním předpisem a neohrožení zdraví a majetku; nepřekročení
limitů se prokazuje energetickým posudkem.
(7) Povinnosti podle odstavce 4 písm. a) a c) se nevztahují na rodinné
domy a stavby pro rodinnou rekreaci.
(8) Prováděcí právní předpis stanoví nákladově optimální úroveň požadavků
na energetickou náročnost budovy pro nové budovy, větší změny dokončených budov,
pro jiné než větší změny dokončených budov, pro budovy s téměř nulovou spotřebou
energie, dále stanoví metodu výpočtu energetické náročnosti budovy, vzor posouzení
technické, ekonomické a ekologické proveditelnosti alternativních systémů dodávek
energie a vzor stanovení doporučených opatření pro snížení energetické náročnosti
budovy.
(9) Rozsah vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími
a registrujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům, měrné ukazatele tepla
pro vytápění, chlazení a přípravu teplé vody a pravidla pro vytápění, chlazení a
dodávku teplé vody stanoví prováděcí právní předpis.
4) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
4b) Zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých
zákonů.
5) Zákon č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy
k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé
zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů.
5a) Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti
státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných
států, a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění
pozdějších předpisů.
12) Zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších
předpisů.
13) Vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území,
ve znění pozdějších předpisů.“.
Dosavadní poznámky pod čarou č. 4d, 5b, 6, 6a a 6b se zrušují.
18. Za § 7 se vkládá nový § 7a, který včetně nadpisu a poznámek pod čarou
č. 14 a 15 zní:
„§ 7a
Průkaz energetické náročnosti
(1) Stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek
je povinen
a) zajistit zpracování průkazu energetické náročnosti (dále jen „průkaz“)
při výstavbě nových budov nebo při větších změnách dokončených budov,
b) zajistit zpracování průkazu u budovy užívané orgánem veřejné moci
od 1. července 2013 s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 500 m
2
a od
1. července 2015 s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 250 m2
,c) zajistit zpracování průkazu pro užívané bytové domy nebo administrativní
budovy
1. s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 1 500 m
2
do 1. ledna
2015,2. s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 1 000 m
2
do 1. ledna 2017,3.
s celkovou energeticky vztažnou plochou menší než 1 000 m
2
do 1. ledna 2019,d) oznámit ministerstvu zpracování průkazu osobou podle odstavce 4
písm. a) bodu 2 a předložit ministerstvu kopii oprávnění osoby pro vykonávání této
činnosti podle právního předpisu jiného členského státu Unie,
e) u budovy užívané orgánem veřejné moci v případě, že pro ni nastala
povinnost zajistit zpracování průkazu podle odstavce 1 písm. a) až c), umístit průkaz
v budově podle prováděcího právního předpisu,
f) předkládat na vyžádání průkazy ministerstvu nebo Státní energetické
inspekci.
(2) Vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek jsou povinni
a) zajistit zpracování průkazu
1. při prodeji budovy nebo ucelené části
budovy,
2. při pronájmu budovy,
3. od 1. ledna 2016 při pronájmu ucelené části budovy,
b) předložit průkaz nebo jeho ověřenou kopii
1. možnému kupujícímu
budovy nebo ucelené části budovy před uzavřením smluv týkajících se koupě budovy
nebo ucelené části budovy,
2. možnému nájemci budovy nebo ucelené části budovy před
uzavřením smluv týkajících se nájmu budovy nebo ucelené části budovy,
c) předat průkaz nebo jeho ověřenou kopii
1. kupujícímu budovy nebo
ucelené části budovy nejpozději při podpisu kupní smlouvy,
2. nájemci budovy nebo
ucelené části budovy nejpozději při podpisu nájemní smlouvy,
d) zajistit uvedení ukazatelů energetické náročnosti uvedených v průkazu
v informačních a reklamních materiálech při
1. prodeji budovy nebo ucelené části
budovy,
2. pronájmu budovy nebo ucelené části budovy.
(3) Vlastník jednotky5) je povinen
a) předložit průkaz nebo jeho ověřenou kopii
1. možnému kupujícímu
jednotky před uzavřením smluv týkajících se koupě jednotky,
2. od 1. ledna 2016 možnému
nájemci jednotky před uzavřením smluv týkajících se nájmu jednotky,
b) předat průkaz nebo jeho ověřenou kopii
1. kupujícímu jednotky nejpozději
při podpisu kupní smlouvy,
2. od 1. ledna 2016 nájemci jednotky nejpozději při podpisu
nájemní smlouvy,
c) zajistit uvedení ukazatelů energetické náročnosti uvedených v průkazu
v informačních a reklamních materiálech při
1. prodeji jednotky,
2. od 1. ledna 2016
pronájmu jednotky.
(4) Průkaz platí 10 let ode dne data jeho vyhotovení nebo do provedení
větší změny dokončené budovy, pro kterou byl zpracován, a musí
a) být zpracován pouze
1. příslušným energetickým specialistou podle
§ 10 odst. 1 písm. b), nebo
2. osobou usazenou v jiném členském státě Unie, pokud
je oprávněna k výkonu uvedené činnosti podle právních předpisů jiného členského státu
Unie; ministerstvo je uznávacím orgánem podle zvláštního právního předpisu5a),
b) být součástí dokumentace14) při prokazování dodržení technických
požadavků na stavby15),
c) pro případy uvedené v § 9a odst. 1 písm. a) a v § 9a odst. 2 písm.
a) a b) obsahovat energetický posudek,
d) být zpracován objektivně, pravdivě a úplně.
(5) Povinnosti podle odstavců 1 až 3 se nevztahují na případy uvedené v
§ 7 odst. 5 písm. a), c), d) a e).
(6) Vzor a obsah průkazu, způsob jeho zpracování a umístění průkazu v budově
stanoví prováděcí právní předpis.
(7) Pokud vlastníkovi jednotky nebyl na písemné vyžádání předán průkaz
podle odstavce 1 nebo 2, může jej nahradit vyúčtováním dodávek elektřiny, plynu a
tepelné energie pro příslušnou jednotku za uplynulé 3 roky; v tom případě pro něj
neplatí povinnost podle odstavce 3 písm. c).
(8) Průkaz zpracovaný pro budovu je také průkazem pro ucelenou část této
budovy včetně jednotky.
14) Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb.
15) Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby.“.
19. § 9 včetně nadpisu zní:
„§ 9
Energetický audit
(1) Stavebník, společenství vlastníků jednotek nebo vlastník budovy
nebo energetického hospodářství jsou povinni zpracovat pro budovu nebo energetické
hospodářství energetický audit v případě, že
a) budova nebo energetické hospodářství mají celkovou průměrnou roční
spotřebu energie za poslední dva kalendářní roky vyšší, než je hodnota spotřeby energie
stanovená prováděcím právním předpisem,
b) u větší změny dokončené budovy nejsou splněny požadavky na energetickou
náročnost budovy podle § 7 odst. 5 písm. f).
(2) Energetický audit platí do provedení větší změny dokončené budovy
nebo energetického hospodářství, pro které byl zpracován, a musí
a) být zpracován pouze
1. příslušným energetickým specialistou podle
§ 10 odst. 1 písm. a), nebo
2. osobou usazenou v jiném členském státě Unie, pokud
je oprávněna k výkonu uvedené činnosti podle právních předpisů jiného členského státu
Unie; ministerstvo je uznávacím orgánem podle zvláštního právního předpisu5a),
b) být zpracován objektivně, pravdivě a úplně.
(3) Další povinnosti stavebníka, společenství vlastníků jednotek nebo
vlastníka budovy nebo energetického hospodářství v případě, že pro ně nastala povinnost
zpracovat audit podle odstavce 1, jsou
a) předložit na vyžádání energetický audit ministerstvu nebo Státní
energetické inspekci,
b) splnit opatření nebo část opatření vyplývající z energetického auditu
ve lhůtě stanovené v rozhodnutí Státní energetické inspekce v případě, že se jedná
o organizační složky státu, krajů a obcí a příspěvkové organizace,
c) oznámit ministerstvu provedení energetického auditu osobou podle
odstavce 2 písm. a) bodu 2 a předložit ministerstvu kopii oprávnění osoby pro vykonávání
této činnosti podle právního předpisu jiného členského státu Unie.
(4) Povinnost zpracovat energetický audit se nevztahuje na
a) stávající energetické hospodářství v případě, že zařízení na výrobu
elektřiny a tepelné energie, na přenos elektřiny a distribuci elektřiny a na rozvod
tepelné energie odpovídá požadavkům na účinnost užití energie podle prováděcího právního
předpisu,
b) dokončené budovy, jejichž měrná spotřeba tepla při vytápění odpovídá
požadavkům stanoveným prováděcím právním předpisem.
(5) Obsah a způsob zpracování energetického auditu a jeho rozsah stanoví
prováděcí právní předpis.“.
20. Za § 9 se vkládá nový § 9a, který včetně nadpisu zní:
„§ 9a
Energetický posudek
(1) Stavebník, společenství vlastníků jednotek nebo vlastník budovy
nebo energetického hospodářství zajistí energetický posudek pro
a) posouzení technické, ekonomické a ekologické proveditelnosti alternativních
systémů dodávek energie při výstavbě nových budov nebo při větší změně dokončené
budovy se zdrojem energie s instalovaným výkonem vyšším než 200 kW; energetický posudek
je součástí průkazu podle § 7a
odst. 4 písm. c),
b) posouzení proveditelnosti zavedení výroby elektřiny u energetického
hospodářství s celkovým tepelným výkonem vyšším než 5 MW, pokud je předložena dokumentace
stavby podle zvláštního právního předpisu4), 14) pro budování nového zdroje energie
nebo pro změnu dokončených staveb u zdrojů energie již vybudovaných,
c) posouzení proveditelnosti zavedení dodávky tepla u energetického
hospodářství s celkovým elektrickým výkonem vyšším než 10 MW, pokud je předložena
dokumentace stavby podle zvláštního právního předpisu4), 14) pro budování nového
zdroje energie nebo pro změnu dokončených staveb u zdrojů energie již vybudovaných;
u energetického hospodářství, které užívá plynové turbíny, se tato povinnost vztahuje
na celkový elektrický výkon vyšší než 2 MW, u spalovacích motorů se tato povinnost
vztahuje na celkový elektrický výkon vyšší než 0,8 MW,
d) posouzení proveditelnosti projektů týkajících se snižování energetické
náročnosti budov, zvyšování účinnosti energie, snižování emisí ze spalovacích zdrojů
znečištění nebo využití obnovitelných nebo druhotných zdrojů nebo kombinované výroby
elektřiny a tepla financovaných z programů podpory ze státních, evropských finančních
prostředků nebo finančních prostředků pocházejících z prodeje povolenek na emise
skleníkových plynů,
e) vyhodnocení plnění parametrů projektů realizovaných v rámci programů
podle písmene d).
(2) Stavebník, společenství vlastníků jednotek nebo vlastník budovy
nebo energetického hospodářství může na základě vlastního rozhodnutí zajistit energetický
posudek také pro
a) posouzení technické, ekonomické a ekologické proveditelnosti alternativních
systémů dodávek energie při výstavbě nových budov nebo při větší změně dokončené
budovy se zdrojem energie s instalovaným výkonem nižším než 200 kW; v případě, že
je energetický posudek zpracován, je součástí průkazu,
b) doporučená opatření pro snížení energetické náročnosti budovy při
větší změně dokončené budovy; v případě, že je energetický posudek zpracován, je
součástí průkazu,
c) podklad pro veřejné zakázky v oblasti zvyšování účinnosti energie,
snižování emisí ze spalovacích zdrojů znečištění nebo využití obnovitelných nebo
druhotných zdrojů nebo kombinované výroby elektřiny a tepla,
d) vyhodnocení provedených opatření navržených v energetickém auditu,
e) posouzení dosahování limitů při jiných pravidlech pro vytápění,
chlazení a dodávku teplé vody podle § 7 odst. 6 písm. b) a c).
(3) Energetický posudek musí
a) být zpracován pouze
1. příslušným energetickým specialistou podle
§ 10 odst. 1 písm. a), nebo
2. osobou usazenou v jiném členském státě Unie, pokud
je oprávněna k výkonu uvedené činnosti podle právních předpisů jiného členského státu
Unie; ministerstvo je uznávacím orgánem podle zvláštního právního předpisu5a),
b) být zpracován objektivně, pravdivě a úplně.
(4) Další povinnosti stavebníka, společenství vlastníků jednotek nebo
vlastníka budovy nebo energetického hospodářství jsou
a) oznámit ministerstvu zpracování energetického posudku osobou podle
odstavce 3 písm. a) bodu 2 a předložit ministerstvu kopii oprávnění osoby pro vykonávání
této činnosti podle právního předpisu jiného členského státu Unie,
b) na vyžádání předložit energetický posudek ministerstvu nebo Státní
energetické inspekci.
(5) Obsah energetického posudku, způsob zpracování energetického posudku
a jeho rozsah stanoví prováděcí právní předpis.“.
21. § 10 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 6g a 7 zní:
„§ 10
Energetický specialista
(1) Energetickým specialistou je fyzická osoba, která je držitelem oprávnění
uděleného ministerstvem k
a) zpracování energetického auditu a energetického posudku,
b) zpracování průkazu,
c) provádění kontroly provozovaných kotlů a rozvodů tepelné energie,
nebo
d) provádění kontroly klimatizačních systémů.
(2) Podmínky pro udělení oprávnění podle odstavce 1 jsou
a) složení odborné zkoušky, které se prokazuje protokolem o výsledku
zkoušky podle § 10a,
b) způsobilost k právním úkonům6g),
c) bezúhonnost, která se prokazuje podle odstavce 3,
d) odborná způsobilost, která se prokazuje podle odstavce 4.
(3) Za bezúhonnou se pro účely tohoto zákona nepovažuje osoba, která byla
pravomocně odsouzena pro trestný čin spáchaný úmyslně v souvislosti s předmětem činnosti
energetického specialisty, pokud se na ni nehledí, jako by nebyla odsouzena. Bezúhonnost
se prokazuje výpisem z evidence Rejstříku trestů. Ministerstvo si za účelem prokázání
bezúhonnosti žadatele vyžádá podle zvláštního právního předpisu7) způsobem umožňujícím
dálkový přístup výpis z evidence Rejstříku trestů. Fyzická osoba, která není státním
občanem České republiky, dokládá bezúhonnost výpisem z evidence obdobné Rejstříku
trestů vydaným státem, jehož je fyzická osoba občanem, jakož i doklady vydanými státy,
ve kterých se déle než 3 měsíce nepřetržitě zdržovala v předcházejících 3 letech.
Nevydávají-li tyto státy výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží
fyzická osoba čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo orgánem
členského státu, jehož je občanem, nebo před notářem nebo orgánem členského státu
posledního pobytu. Tyto doklady nesmí být starší 3 měsíců.
(4) Za odbornou způsobilost se pro účely tohoto zákona považuje vysokoškolské
vzdělání získané studiem v bakalářských, magisterských nebo doktorských studijních
programech v oblasti technických věd a jejich oborech energetiky nebo stavebnictví
a 3 roky praxe v oboru nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou v oblastech vzdělání
technického směru v oboru energetiky nebo stavebnictví a 6 roků praxe v oboru nebo
vyšší odborné vzdělání v oblastech technického směru v oboru energetiky nebo stavebnictví
a 5 let praxe v oboru.
(5) Žádost o udělení oprávnění obsahuje kromě náležitostí stanovených správním
řádem kopie dokladů prokazujících odbornou způsobilost.
(6) Energetický specialista je povinen
a) předat zprávu o kontrole provozovaného kotle a rozvodu tepelné energie
a zprávu o kontrole klimatizačního systému, průkaz, energetický audit a energetický
posudek vlastníkovi budovy, společenství vlastníků jednotek nebo nájemci budovy,
b) zachovat mlčenlivost o všech skutečnostech týkajících se fyzické
nebo právnické osoby, o kterých se dozvěděl v souvislosti s prováděním činností podle
§ 6a, 7a, 9 a 9a; získané skutečnosti nesmí použít ke svému prospěchu nebo k prospěchu
nebo újmě třetí osoby; zprostit energetického specialistu mlčenlivosti může pouze
fyzická nebo právnická osoba, která zadala energetickému specialistovi provedení
činností podle § 6a, 7a, 9 a 9a, ministerstvo v případě § 10b, nebo stanoví-li tak
zvláštní právní předpis,
c) opatřit energetický audit, energetický posudek, průkaz nebo zprávu
o kontrole provozovaného kotle a rozvodu tepelné energie nebo zprávu o kontrole klimatizačního
systému vlastnoručním podpisem, svým jménem a číslem oprávnění uděleným ministerstvem
a datem zpracování; evidenční číslo energetického specialisty nesmí být používáno
na jiných než na výše uvedených dokumentech,
d) průběžně vést v elektronické podobě evidenci o provedených činnostech
vztahujících se k § 6a, 7a, 9 a 9a a na vyžádání předat údaje z této evidence v elektronické
podobě ministerstvu; vzor evidence o provedených činnostech stanoví prováděcí právní
předpis,
e) předkládat na vyžádání ministerstvu nebo Státní energetické inspekci
dokumenty a informace vztahující se k činnostem podle § 6a, 7a, 9 a 9a a zpracovaným
zprávám o kontrolách provozovaných kotlů a rozvodů tepelné energie, k zpracovaným
kontrolám klimatizačních systémů, k zpracovaným průkazům a k zpracovaným energetickým
auditům a energetickým posudkům,
f) v případě, že se jedná o energetického specialistu oprávněného zpracovávat
energetický audit a energetický posudek, být pojištěn pro případ odpovědnosti za
škodu, která by mohla vzniknout v souvislosti s výkonem jeho činnosti, a to tak,
aby rozsah pojistného plnění byl úměrný možným škodám, které lze reálně předpokládat;
pojištění musí trvat po celou dobu výkonu činnosti,
g) neprovádět činnost podle § 6a, 7a, 9 a 9a, pokud
1. je statutárním
orgánem nebo členem statutárního orgánu nebo je v pracovním nebo obdobném vztahu
nebo má majetkovou účast v právnické osobě nebo fyzické osobě, která je vlastníkem
nebo provozovatelem kotlů, rozvodů tepelné energie, klimatizačních systémů, budovy
nebo její části nebo energetického hospodářství, které jsou předmětem kontroly nebo
na které zpracovává energetický audit, energetický posudek nebo průkaz, nebo
2. je
osobou blízkou6g) k osobám podle bodu 1,
h) absolvovat přezkušování podle § 10a,
i) na vyžádání ministerstva doložit v úředně ověřené kopii dokumenty
prokazující splnění podmínek podle odstavce 2 písm. d),
j) zpracovávat příslušné dokumenty v souladu s ustanovením § 6a odst.
3 a 5, § 7a odst. 4 a 6, § 9 odst. 2 a 5 a § 9a odst. 3 a 5.
(7) Energetický specialista je dále povinen absolvovat pravidelné průběžné
aktualizační odborné vzdělávání podle § 10a (dále jen „průběžné vzdělávání“); součástí
této povinnosti je podání žádosti o absolvování průběžného vzdělávání ministerstvu
nejpozději 3 měsíce před uplynutím 3 let od termínu udělení oprávnění nebo od termínu
absolvování posledního průběžného vzdělávání.
(8) Žádost o průběžné vzdělávání obsahuje údaje podle § 10c odst. 1
a
a) druh oprávnění podle odstavce 1, ke kterému se bude průběžné vzdělávání
vztahovat,
b) kopii dokladu o posledním absolvování průběžného vzdělávání,
c) čestné prohlášení o tom, že nedošlo ke změně ve skutečnostech prokazujících
odbornou způsobilost, v opačném případě kopie dokladů prokazujících odbornou způsobilost.
(9) Vzor žádosti o udělení oprávnění, vzor žádosti o absolvování průběžného
vzdělávání a náležitosti vedení evidence energetického specialisty o prováděných
činnostech stanoví prováděcí právní předpis.
6g) Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
7) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů.“.
22. Za § 10 se vkládají nové § 10a až 10g, které včetně nadpisů a poznámky
pod čarou č. 16 znějí:
„§ 10a
Odborná zkouška, průběžné vzdělávání a přezkušování energetických specialistů
(1) Odborná zkouška
a) se skládá z ústní a písemné části, jejichž obsah a rozsah je stanoven
prováděcím právním předpisem,
b) se koná před zkušební komisí jmenovanou ministerstvem podle pravidel
stanovených prováděcím právním předpisem,
c) je zakončena protokolem o výsledku zkoušky, který vydává zkušební
komise.
(2) Průběžné vzdělávání
a) upevňuje, prohlubuje a aktualizuje odborné znalosti
platných právních předpisů upravujících hospodaření energií, energetické náročnosti
budov a energetického hospodářství, energetické účinnosti výroben energie včetně
výroben energie využívající obnovitelné zdroje energie a druhotné zdroje energie
a kombinovanou výrobu elektřiny a tepla, v rozsahu a podle pravidel stanovených prováděcím
právním předpisem,
b) pořádá organizace, popřípadě více organizací, která je pověřená ministerstvem,
c) je ukončeno písemným odborným testem energetického specialisty z oblastí uvedených
v písmenu a); test se vykonává za účasti člena zkušební komise nebo jiné osoby jmenované
ministerstvem,
d) je zakončeno protokolem o absolvování průběžného vzdělávání, který organizace
předává energetickému specialistovi a v kopii ministerstvu.
(3) Požadavek průběžného vzdělávání není splněn, pokud se energetický specialista
neúčastní průběžného vzdělávání, má nevyhovující výsledek písemného testu nebo nepodá
žádost o účast v průběžném vzdělávání v řádném termínu.
(4) Přezkušování
a) se provádí na základě výzvy ministerstva před zkušební komisí jmenovanou
ministerstvem, a to
1. pro nesplnění podmínek průběžného vzdělávání podle odstavce
2, nebo
2. na návrh Státní energetické inspekce,
b) se provádí na základě podkladů pro přezkušování, kterými jsou zprávy
o kontrolách kotlů a rozvodů tepelné energie, zprávy o kontrolách klimatizačních
systémů, energetické audity, nebo energetické posudky a průkazy, které na základě
evidence činnosti energetického specialisty určí ministerstvo,
c) je zakončeno protokolem o výsledku přezkoušení, který vydává zkušební
komise.
(5) Ministerstvo pověří organizaci podle odstavce 2 písm. b) na žádost
organizace, jestliže
a) prokáže odbornou úroveň pravidel pro průběžné vzdělávání podle odstavce
2 písm. a),
b) prokáže neexistenci finančních nebo jiných zájmů, které by mohly
ovlivnit výsledky její činnosti, a
c) vyčíslí cenu odborného kurzu tvořenou náklady a přiměřeným ziskem,
a to na dobu 4 let; po skončení této doby může ministerstvo na žádost
organizace dobu jejího pověření prodloužit, a to i opakovaně.
(6) Neplní-li pověřená organizace povinnosti stanovené v tomto zákoně,
ministerstvo rozhodne o zrušení pověření organizace k průběžnému vzdělávání.
(7) Obsah a rozsah odborné zkoušky, obsah a rozsah průběžného vzdělávání
a přezkušování, pravidla a jednání zkušební komise a organizace pořádající průběžné
vzdělávání stanoví prováděcí právní předpis.
§ 10b
Vydání a zrušení oprávnění a zápis energetického specialisty do seznamu
energetických specialistů
(1) Ministerstvo udělí oprávnění tomu žadateli, který splní podmínky pro
udělení oprávnění, a zapíše jej do seznamu energetických specialistů.
(2) Pokud ministerstvo žádost zamítne, opakovanou žádost o udělení oprávnění
může uchazeč podat po uplynutí 1 roku od doručení rozhodnutí ministerstva o zamítnutí
žádosti. V případě, že uchazeč v žádosti uvedl nepravdivé informace prokazující jeho
odbornou způsobilost, může uchazeč znovu podat žádost po uplynutí 6 let od podání
původní žádosti.
(3) Ministerstvo oprávnění zruší a vyškrtne energetického specialistu ze
seznamu energetických specialistů v případě, že energetický specialista již nesplňuje
podmínky pro udělení oprávnění podle § 10 odst. 2 nebo poruší povinnosti podle tohoto
zákona. Oprávnění zaniká smrtí energetického speciality nebo jeho prohlášením za
mrtvého; v tom případě ministerstvo vyškrtne energetického specialistu ze seznamu
energetických specialistů.
(4) Energetický specialista je po doručení rozhodnutí ministerstva o zrušení
oprávnění povinen okamžitě ukončit činnost, pro kterou mu bylo zrušeno oprávnění;
rozklad proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.
§ 10c
Seznam energetických specialistů
(1) Do seznamu energetických specialistů vedeného ministerstvem se zapisují
následující údaje
a) číslo oprávnění,
b) jméno, popřípadě jména, a příjmení,
c) datum narození,
d) druh oprávnění a datum zápisu, popřípadě datum vyškrtnutí,
e) adresa místa trvalého pobytu,
f) další kontaktní údaje (telefon, fax, elektronická adresa),
g) identifikační číslo osoby, pokud bylo přiděleno,
h) obchodní firma nebo jméno a příjmení podnikatele, identifikační
číslo osoby, adresa sídla nebo místa podnikání a kontaktní údaje, pokud energetický
specialista není osobou samostatně výdělečně činnou,
i) datum absolvování průběžného vzdělávání.
(2) Údaje ze seznamu energetických specialistů jsou veřejně přístupné na
internetových stránkách ministerstva.
(3) Ministerstvo vnitra nebo Policie České republiky poskytuje ministerstvu
pro účely správního řízení o udělení a zrušení oprávnění energetických specialistů
a) referenční údaje ze základního registru obyvatel,
b) údaje z agendového informačního systému evidence obyvatel,
c) údaje z agendového informačního systému cizinců.
(4) Poskytovanými údaji podle odstavce 3 písm. a) jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení,
b) datum narození,
c) adresa místa pobytu,
d) datum úmrtí; je-li vydáno rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého,
den, který je v rozhodnutí uveden jako den smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený
za mrtvého nepřežil, a datum nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.
(5) Poskytovanými údaji podle odstavce 3 písm. b) jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
b) datum narození,
c) rodné číslo,
d) státní občanství,
e) adresa místa trvalého pobytu, včetně předchozích adres místa trvalého
pobytu,
f) zbavení nebo omezení způsobilosti k právním úkonům,
g) datum úmrtí,
h) den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden
jako den smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený za mrtvého nepřežil.
(6) Poskytovanými údaji podle odstavce 3 písm. c) jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
b) datum narození,
c) rodné číslo,
d) státní občanství,
e) druh a adresa místa pobytu, včetně předchozích adres místa trvalého
pobytu,
f) zbavení nebo omezení způsobilosti k právním úkonům,
g) den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden
jako den smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený za mrtvého nepřežil.
(7) Údaje, které jsou vedeny jako referenční údaje v základním registru
obyvatel, se využijí z agendového informačního systému evidence obyvatel nebo agendového
informačního systému cizinců, pouze pokud jsou ve tvaru předcházejícím současný stav.
(8) Z poskytovaných údajů lze v konkrétním případě použít vždy jen takové
údaje, které jsou nezbytné ke splnění daného úkolu.
§ 10d
Osoba oprávněná provádět instalaci vybraných zařízení využívajících energii
z obnovitelných zdrojů
(1) Osobou oprávněnou provádět instalace vybraných zařízení využívajících
energii z obnovitelných zdrojů (dále jen „osoba oprávněná provést instalaci“) je
fyzická osoba, která je držitelem oprávnění uděleného ministerstvem.
(2) Podmínky pro udělení oprávnění podle odstavce 1 jsou
a) úspěšné absolvování odborného proškolení, které se prokazuje protokolem
o absolvování odborného proškolení,
b) bezúhonnost, která se prokazuje podle odstavce 3,
c) odborná způsobilost, která se prokazuje podle odstavce 4.
(3) Za bezúhonnou se pro účely tohoto zákona nepovažuje osoba, která byla
pravomocně odsouzena pro trestný čin spáchaný úmyslně v souvislosti s předmětem činnosti
oprávněné osoby, pokud se na ni nehledí, jako by nebyla odsouzena. Bezúhonnost se
prokazuje výpisem z evidence Rejstříku trestů. Ministerstvo si za účelem prokázání
bezúhonnosti žadatele vyžádá podle zvláštního právního předpisu7) způsobem umožňujícím
dálkový přístup výpis z evidence Rejstříku trestů. Fyzická osoba, která není státním
občanem České republiky, dokládá bezúhonnost výpisem z evidence obdobné Rejstříku
trestů vydaným státem, jehož je fyzická osoba občanem, jakož i doklady vydanými státy,
ve kterých se déle než 3 měsíce nepřetržitě zdržovala v předcházejících 3 letech.
Nevydávají-li tyto státy výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží
fyzická osoba čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo orgánem
členského státu, jehož je občanem, nebo před notářem nebo orgánem členského státu
posledního pobytu. Tyto doklady nesmí být starší 3 měsíců.
(4) Za odbornou způsobilost se pro účely tohoto zákona považuje kvalifikace
podle zvláštního právního předpisu16).
(5) Žádost o udělení oprávnění obsahuje kromě náležitostí stanovených správním
řádem kopie dokladů prokazujících odbornou způsobilost.
(6) Osoba oprávněná provést instalaci je povinna
a) zachovat mlčenlivost o všech skutečnostech týkajících se fyzické
nebo právnické osoby, o kterých se dozvěděla v souvislosti s prováděním činnosti
podle § 7 odst. 4 písm. b); získané skutečnosti nesmí použít ke svému prospěchu nebo
k prospěchu nebo újmě třetí osoby; zprostit oprávněnou osobu mlčenlivosti může pouze
fyzická nebo právnická osoba, která zadala oprávněné osobě provedení činnosti podle
§ 7 odst. 4 písm. b) nebo, stanoví-li tak zvláštní právní předpis,
b) předat kopii oprávnění stavebníkovi, vlastníkovi budovy nebo společenství
vlastníků jednotek prokazující oprávnění vykonávat činnosti podle § 7
odst. 4 písm. b) ještě před zahájením činnosti,
c) předložit ministerstvu nebo Státní energetické inspekci na vyžádání
požadované doklady k činnostem podle § 7 odst. 4 písm. b),
d) opětovně absolvovat průběžné aktualizační odborné proškolení na
základě rozhodnutí ministerstva.
(7) Osoba oprávněná provést instalaci je dále povinna absolvovat průběžné
aktualizační odborné proškolení podle § 10e (dále jen „průběžné proškolení“); součástí
této povinnosti je podání žádosti o absolvování průběžného proškolení ministerstvu
nejpozději 3 měsíce před uplynutím 5 let od termínu udělení oprávnění nebo od termínu
absolvování posledního průběžného proškolení.
(8) Žádost o průběžné proškolení obsahuje údaje podle § 10g odst. 1
a
a) kopii dokladu o posledním absolvování průběžného proškolení,
b) čestné prohlášení o tom, že nedošlo ke změně ve skutečnostech prokazujících
odbornou způsobilost, v opačném případě kopie dokladů prokazujících odbornou způsobilost.
(9) Vzor žádosti o udělení oprávnění a vzor žádosti o absolvování průběžného
proškolení stanoví prováděcí právní předpis.
§ 10e
Odborné proškolení a průběžné proškolení osob oprávněných provést instalaci
(1) Odborné proškolení a průběžné proškolení
a) upevňuje, prohlubuje a aktualizuje teoretické a praktické znalosti
a zkušenosti v oblasti instalace vybraných zařízení využívajících energii z obnovitelných
zdrojů v rozsahu a podle pravidel stanovených prováděcím právním předpisem,
b) pořádá organizace, popřípadě více organizací, která je pověřená
ministerstvem,
c) je ukončeno ze strany žadatele nebo oprávněné osoby písemným odborným
testem a praktickou zkouškou z oblastí uvedených v písmenu a); test a praktická zkouška
se vykonávají za účasti osoby jmenované ministerstvem,
d) je zakončeno protokolem o absolvování odborného proškolení nebo
průběžného proškolení, který vydává organizace a který organizace předává žadateli
nebo oprávněné osobě a v kopii ministerstvu.
(2) Požadavek odborného proškolení nebo průběžného proškolení není splněn,
pokud se žadatel nebo oprávněná osoba nezúčastní odborného proškolení nebo průběžného
proškolení, má nevyhovující výsledek písemného odborného testu nebo praktické zkoušky
nebo nepodá žádost o průběžné proškolení v řádném termínu.
(3) Ministerstvo pověří organizaci podle odstavce 1 písm. b) na žádost
organizace, jestliže
a) prokáže odbornou úroveň pravidel pro odborné proškolení nebo průběžné
proškolení podle odstavce 1 písm. a),
b) prokáže neexistenci finančních nebo jiných zájmů, které by mohly
ovlivnit výsledky její činnosti, a
c) vyčíslí cenu odborného proškolení nebo průběžného proškolení tvořenou
náklady a přiměřeným ziskem,
a to na dobu 4 let; po skončení této doby může ministerstvo na žádost
organizace dobu jejího pověření prodloužit, a to i opakovaně.
(4) Neplní-li pověřená organizace povinnosti stanovené v tomto zákoně,
ministerstvo rozhodne o zrušení pověření organizace k odbornému proškolení anebo
průběžnému proškolení.
(5) Obsah a rozsah odborného proškolení, obsah a rozsah průběžného proškolení,
pravidla a jednání organizace pořádající odborné a průběžné proškolení stanoví prováděcí
právní předpis.
§ 10f
Vydání a zrušení oprávnění a zápis osoby oprávněné provést instalaci do
seznamu oprávněných osob, které mohou provádět instalaci vybraných zařízení využívajících
obnovitelné zdroje
(1) Ministerstvo udělí oprávnění tomu žadateli, který splní podmínky pro
udělení oprávnění, a zapíše jej do seznamu oprávněných osob, které mohou provádět
instalaci vybraných zařízení využívajících obnovitelné zdroje (dále jen „seznam oprávněných
osob“).
(2) Pokud ministerstvo žádost zamítne, opakovanou žádost o udělení oprávnění
může uchazeč podat po uplynutí 1 roku od doručení rozhodnutí ministerstva o zamítnutí
žádosti.
(3) Ministerstvo oprávnění zruší a vyškrtne osobu oprávněnou provést instalaci
ze seznamu oprávněných osob v případě, že osoba oprávněná provést instalaci již nesplňuje
podmínky pro udělení oprávnění podle § 10d
odst. 2 nebo poruší povinnosti podle tohoto zákona. Oprávnění zaniká smrtí osoby
oprávněné provést instalaci nebo jejím prohlášením za mrtvou, v tom případě ministerstvo
vyškrtne osobu oprávněnou provést instalaci ze seznamu oprávněných osob.
(4) Osoba oprávněná provést instalaci je po doručení rozhodnutí ministerstva
o zrušení oprávnění povinna okamžitě ukončit činnost, pro kterou jí bylo zrušeno
oprávnění; rozklad proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.
§ 10g
Seznam oprávněných osob
(1) Do seznamu oprávněných osob vedeného ministerstvem se zapisují následující
údaje
a) číslo oprávnění,
b) jméno, popřípadě jména, a příjmení,
c) datum narození,
d) druh oprávnění a datum zápisu, popřípadě datum vyškrtnutí,
e) adresa místa trvalého pobytu,
f) další kontaktní údaje (telefon, fax, elektronická adresa),
g) identifikační číslo osoby, pokud bylo přiděleno,
h) obchodní firma nebo jméno a příjmení podnikatele, identifikační
číslo osoby, adresa sídla nebo místa podnikání a kontaktní údaje, pokud energetický
specialista není osobou samostatně výdělečně činnou,
i) datum absolvování průběžného proškolení.
(2) Údaje ze seznamu oprávněných osob jsou veřejně přístupné na internetových
stránkách ministerstva.
(3) Ministerstvo vnitra nebo Policie České republiky poskytuje ministerstvu
pro účely správního řízení o udělení a zrušení oprávnění oprávněných osob
a) referenční údaje ze základního registru obyvatel,
b) údaje z agendového informačního systému evidence obyvatel,
c) údaje z agendového informačního systému cizinců.
(4) Poskytovanými údaji podle odstavce 3 písm. a) jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení,
b) datum narození,
c) adresa místa pobytu,
d) datum úmrtí; je-li vydáno rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého,
den, který je v rozhodnutí uveden jako den smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený
za mrtvého nepřežil, a datum nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.
(5) Poskytovanými údaji podle odstavce 3 písm. b) jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
b) datum narození,
c) rodné číslo,
d) státní občanství,
e) adresa místa trvalého pobytu, včetně předchozích adres místa trvalého
pobytu,
f) zbavení nebo omezení způsobilosti k právním úkonům,
g) datum úmrtí,
h) den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden
jako den smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený za mrtvého nepřežil.
(6) Poskytovanými údaji podle odstavce 3 písm. c) jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
b) datum narození,
c) rodné číslo,
d) státní občanství,
e) druh a adresa místa pobytu, včetně předchozích adres místa trvalého
pobytu,
f) zbavení nebo omezení způsobilosti k právním úkonům,
g) den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden
jako den smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený za mrtvého nepřežil.
(7) Údaje, které jsou vedeny jako referenční údaje v základním registru
obyvatel, se využijí z agendového informačního systému evidence obyvatel nebo agendového
informačního systému cizinců, pouze pokud jsou ve tvaru předcházejícím současný stav.
(8) Z poskytovaných údajů lze v konkrétním případě použít vždy jen takové
údaje, které jsou nezbytné ke splnění daného úkolu.
16) Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů.“.
23. V § 11 odstavec 1 zní:
„(1) Ministerstvo
a) zpracovává návrhy Státní energetické koncepce, provádí její aktualizaci
a vyhodnocování,
b) zpracovává Národní akční plán energetické účinnosti, provádí jeho
aktualizaci a vyhodnocení,
c) zpracovává Národní akční plán na zvýšení počtu budov s téměř nulovou
spotřebou energie, provádí jeho aktualizaci a vyhodnocení,
d) rozhoduje o přidělování dotací z Programu,
e) sleduje vývoj účinnosti užití energie a energetické náročnosti budov
a působí na snižování její spotřeby a snížení negativních dopadů na životní prostředí
při nakládání s energií a využívání energie z obnovitelných a druhotných zdrojů,
f) vyhodnocuje a propaguje výsledky Programu,
g) zabezpečuje činnosti spojené s poradenstvím, vzděláváním a propagací
efektivního využívání energie a využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie,
h) zajišťuje mezinárodní spolupráci v oblasti nakládání s energií za
účelem zahraniční pomoci, účasti České republiky v mezinárodních organizacích a prezentace
dosažených výsledků,
i) vydává a zrušuje oprávnění energetického specialisty a vede seznam
energetických specialistů,
j) jmenuje zkušební komisi, která provádí odbornou zkoušku a přezkušování
energetických specialistů, a stanovuje pravidla jednání této zkušební komise,
k) pověřuje organizaci, která provádí průběžné vzdělávání energetických
specialistů, a stanovuje pravidla jednání této organizace,
l) pověřuje organizaci, která provádí odborné proškolení a průběžné proškolení
osob oprávněných provést instalaci vybraných zařízení využívajících obnovitelné zdroje,
a stanovuje pravidla jednání této organizace,
m) vydává a zrušuje oprávnění osoby oprávněné provádět instalaci vybraných
zařízení využívajících obnovitelné zdroje a vede seznam oprávněných osob,
n) uplatňuje stanovisko k politice územního rozvoje a zásadám územního
rozvoje,
o) informuje Evropskou komisi o plnění závazků vyplývajících ze směrnic
a rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady,
p) zveřejňuje a aktualizuje informace ohledně jednotlivých forem podpory
pro úspory energie a pro zařízení využívající energii z obnovitelných a druhotných
zdrojů energie.“.
24. § 11a se zrušuje.
25. § 12 včetně nadpisu zní:
„§ 12
Přestupky
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) vykonává bez příslušného oprávnění činnost energetického specialisty
nebo činnost osoby oprávněné provést instalaci,
b) jako stavebník nebo vlastník výrobny elektřiny nebo tepelné energie
nezajistí minimální účinnost užití energie podle § 6 odst. 1,
c) jako stavebník nebo vlastník zařízení na distribuci tepelné energie
a vnitřní distribuci tepelné energie a chladu nezajistí účinnost užití rozvodů energie
podle § 6 odst. 2,
d) jako vlastník kotlů s výkonem nad 20 kW a rozvodů tepelné energie
nesplní některou z povinností podle § 6a odst. 1,
e) jako vlastník klimatizačního systému se jmenovitým chladicím výkonem
vyšším než 12 kW nesplní některou z povinností podle § 6a odst. 2,
f) jako stavebník při výstavbě nové budovy nesplní některou z povinností
podle § 7 odst. 1,
g) jako stavebník nebo vlastník budovy nesplní
1. některou z povinností
při změnách dokončených budov podle § 7 odst. 2 nebo 3,
2. některou z povinností podle
§ 7 odst. 4 nebo § 7a odst. 1, nebo
3. některou z povinností podle § 9 odst. 1 nebo
3, nebo § 9a odst. 1 nebo 4,
h) jako vlastník budovy nesplní některou z povinností podle § 7a odst.
2,
i) jako vlastník jednotky nesplní některou z povinností podle § 7a
odst. 3 nebo 7,
j) jako konečný uživatel neumožní instalaci, údržbu nebo kontrolu přístrojů
regulujících dodávku tepelné energie konečným uživatelům podle § 7
odst. 4 písm. a).
(2) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 50 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. i) nebo j),
b) 100 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a), b), c),
d), e), f), g) nebo h).“.
26. V § 12a odstavec 1 zní:
„(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu
tím, že
a) vykonává bez příslušného oprávnění činnost energetického specialisty
nebo osoby oprávněné provést instalaci,
b) jako držitel licence na podnikání v energetických odvětvích nebo dodavatel
tuhých a kapalných paliv nebo zpracovatel komunálních odpadů neposkytne pořizovateli
na jeho výzvu potřebné podklady a údaje podle § 4 odst. 6,
c) jako stavebník nebo vlastník výrobny elektřiny nebo tepelné energie
nezajistí minimální účinnost užití energie podle § 6 odst. 1,
d) jako stavebník nebo vlastník zařízení na distribuci tepelné energie
a vnitřní distribuci tepelné energie a chladu nezajistí účinnost užití rozvodů energie
podle § 6 odst. 2,
e) jako dodavatel zařízení vyrábějících energii z obnovitelných zdrojů
v rozporu s § 6 odst. 3 uvede v technické dokumentaci nebo návodu na použití nesprávné,
zkreslené nebo neúplné informace,
f) jako vlastník nebo společenství vlastníků jednotek vlastnící kotle
se jmenovitým výkonem nad 20 kW a rozvody tepelné energie nesplní některou z povinností
podle § 6a odst. 1,
g) jako vlastník nebo společenství vlastníků jednotek vlastnící klimatizační
systém se jmenovitým chladicím výkonem vyšším než 12 kW nesplní některou z povinností
podle § 6a odst. 2,
h) jako stavebník při výstavbě nové budovy nesplní některou z povinností
podle § 7 odst. 1,
i) jako stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek
1. nesplní některou z povinností při změnách dokončených budov podle § 7 odst. 2
nebo 3, nebo
2. nesplní některou z povinností podle § 7 odst. 4 nebo § 7a odst. 1,
j) jako vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek nesplní
některou z povinností podle § 7a
odst. 2,
k) jako stavebník, společenství vlastníků jednotek nebo vlastník budovy
nebo energetického hospodářství
1. nepodrobí budovu nebo energetické hospodářství
energetickému auditu podle § 9 odst. 1,
2. nesplní některou z povinností podle § 9
odst. 3,
3. nezajistí energetický posudek pro některý z účelů podle § 9a odst. 1,
nebo
4. neoznámí ministerstvu provedení energetického posudku podle § 9a odst. 4 písm.
a),
l) jako vlastník jednotky nesplní některou z povinností podle § 7a odst.
3 nebo 7,
m) jako energetický specialista
1. v rozporu s § 6a odst. 3 písm. e)
zpracuje neobjektivní, nesprávnou nebo neúplnou zprávu o kontrolách provozovaných
kotlů, příslušných rozvodů tepelné energie nebo klimatizačních systémů,
2. v rozporu
s § 7a odst. 4 písm. d) zpracuje neobjektivně, nesprávně nebo neúplně průkaz,
3. v
rozporu s § 9 odst. 2 písm. b) zpracuje neobjektivně, nesprávně nebo neúplně energetický
audit,
4. v rozporu s § 9a odst. 3 písm. b) zpracuje neobjektivně, nesprávně nebo
neúplně energetický posudek,
5. nesplní některou z povinností podle § 10 odst. 6,
6.
neabsolvuje průběžné vzdělávání podle § 10 odst. 7, nebo
7. okamžitě neukončí činnost
podle § 10b odst. 4,
n) jako osoba oprávněná provést instalaci
1. nesplní některou z povinností
podle § 10d
odst. 6,
2. neabsolvuje průběžné proškolení podle § 10d odst. 7, nebo
3. okamžitě neukončí
činnost podle § 10f odst. 4,
o) jako výrobce elektřiny nesplní některou z povinností podle § 6 odst.
4 nebo 5.“.
27. V § 12a odst. 2 se písmena a) až f) zrušují.
Dosavadní písmena g) až m) se označují jako písmena a) až g).
28. V § 12a odstavec 3 zní:
„(3) Za správní delikt se uloží pokuta do
a) 100 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. a), c),
d), e), f), g), l) nebo m) bodů 5, 6 nebo 7 nebo podle odstavce 1 písm. n),
b) 200 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. b), h),
i), j) nebo podle odstavce 1 písm. k) bodu 2 nebo 4,
c) 5 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. k) bodu
1 nebo 3, odstavce 1 písm. m) bodů 1, 2, 3 nebo 4 nebo odstavce 1 písm. o) nebo podle
odstavce 2.“.
29. V § 12a se odstavce 4 až 6 zrušují.
30. V § 13 odst. 1 se slova „Ministerstvo obrany,“ zrušují.
31. V § 13 odst. 2 větě druhé se za slovo „vydává“ vkládají slova „na základě
žádosti stavebníka“ a slova „jejichž rozsah“ se nahrazují slovy „vzor žádosti a rozsah
závazného stanoviska“.
32. V § 13 se doplňuje odstavec 5, který včetně poznámky pod čarou č. 17
zní:
„(5) Ministerstvo obrany jako dotčený orgán státní správy uplatňuje závazná
stanoviska podle tohoto zákona v územním řízení a stavebním řízení u staveb důležitých
pro obranu státu17).
17) § 29 a 43 zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky.“.
33. V § 13a se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec
2, který zní:
„(2) Kontrolu dodržování tohoto zákona v objektech důležitých pro obranu
státu17) provádí Ministerstvo obrany, v objektech sloužících k plnění úkolů Ministerstva
vnitra, Policie České republiky, Policejní akademie České republiky, Hasičského záchranného
sboru České republiky, Úřadu pro zahraniční styky a informace, Bezpečnostní informační
služby a v objektech organizačních složek státu a příspěvkových organizací zřízených
Ministerstvem vnitra provádí Ministerstvo vnitra a u staveb, u kterých Ministerstvo
spravedlnosti vykonává působnost stavebního úřadu, provádí Ministerstvo spravedlnosti.“.
34. V § 14 odst. 4 se slova „§ 6, § 6a, § 8 až 10“ nahrazují slovy „§ 6 až
10a, § 10d, § 10e“.
Čl. II
Přechodná ustanovení
1. Osoba oprávněná vykonávat kontrolu účinnosti kotlů, klimatizačních systémů,
zpracovat průkaz energetické náročnosti budov a energetický audit přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona je povinna podat žádost o průběžné vzdělávání podle § 10
odst. 7 zákona
č. 406/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, do 1 roku
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona pro oprávnění vydaná do 31. prosince 2007,
pro oprávnění vydaná do 31. prosince 2009 do 2 let ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona a pro oprávnění vydaná po 31. prosinci 2009 do 3 let ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona. Pokud má oprávněná osoba více oprávnění s různým termínem jejich vydání,
vztahuje se povinnost podat žádost o průběžné vzdělávání podle věty první k termínu
vydání nejstaršího oprávnění.
2. Řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle
dosavadních právních předpisů.
3. Povinnost podle § 7 odst. 4 písm. a) zákona
č. 406/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, vybavit
vnitřní tepelná zařízení budov přístroji registrujícími dodávku tepelné energie musí
být splněna do 2 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
4. Průkazy energetické náročnosti budov zpracované přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona jsou platné 10 let od doby svého vypracování a považují se za průkazy
podle tohoto zákona s výjimkou průkazu podle § 7a odst. 1 písm. a).
Čl. III
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2013 s výjimkou ustanovení čl. I
bodu 17, pokud jde o ustanovení § 6 odst. 4 až 7 a § 7 odst. 4 písm. b), která nabývají
účinnosti dnem 1. ledna 2015.
Němcová v. r.
Nečas v. r.