388/2000 Sb.
VYHLÁŠKA
Ministerstva dopravy a spojů
ze dne 25. října 2000
o jízdních řádech veřejné linkové osobní dopravy
Ministerstvo dopravy a spojů stanoví podle § 41 odst. 2
k provedení § 17 odst. 6 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční
dopravě, ve znění zákona č. 150/2000 Sb.:
§ 1
Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) časovým údajem čas příjezdu spoje do jednotlivé zastávky a čas
odjezdu spoje z jednotlivé zastávky,
b) tarifní vzdáleností mezi zastávkami spoje skutečná vzdálenost
jednotlivých zastávek linky od zastávky výchozí zaokrouhlená na
celé kilometry,
c) údaji o dopravci obchodní jméno dopravce, jeho sídlo nebo
trvalý pobyt, číslo telefonu, případně další údaje (např. číslo
faxu),
d) označením linky číslo a název linky. Číslo linky je
šestimístné, přičemž první trojčíslí označuje u vnitrostátní
linky dopravní úřad, který vydal licenci, a u mezinárodní linky
Ministerstvo dopravy a spojů, druhé trojčíslí označuje pořadové
číslo linky. Název linky se skládá z názvů obcí, kde je
umístěna výchozí a cílová zastávka linky, případně z názvů
obcí, kde jsou umístěny další zastávky. Jestliže výchozí
i cílová zastávka linky je umístěna ve stejné obci, lze použít
i název částí obce nebo název výchozí a cílové zastávky linky.
§ 2
Způsob zpracování jízdního řádu a jeho změn
(1) Jízdní řád stanoví časové údaje pro jízdu silničních
motorových vozidel na trase dopravní cesty pro všechny spoje
linky.
(2) Jízdní řád a jeho změny zpracovává dopravce pro každou
linku, na kterou mu byla udělena licence. Každou změnu jízdního
řádu zpracovává dopravce formou nového jízdního řádu.
(3) Jízdní řád se zpracovává na období od zahájení provozu na
lince v případě udělení nové licence nebo od vyhlášeného termínu
začátku platnosti jízdních řádů nebo od platnosti změny jízdního
řádu do vyhlášeného termínu konce platnosti jízdních řádů. Doba
platnosti jízdního řádu nesmí překročit dobu platnosti příslušné
licence.
(4) Jízdní řád musí být zpracován tak, aby zajišťoval
pravidelnost a bezpečnost provozu a aby odpovídal podmínkám
stanoveným zvláštními předpisy1) pro doby řízení vozidla,
bezpečnostní přestávky a doby odpočinku.
(5) Jízdní řád musí být zpracován v souladu s podmínkami
provozování veřejné linkové dopravy, pokud jsou stanoveny
v rozhodnutí o udělení licence.
(6) Časové údaje musí
a) vycházet ze stavebního a dopravně technického stavu pozemních
komunikací a z pravidel silničního provozu a jejich místních
úprav v úsecích, po kterých je linka vedena,
b) respektovat maximální konstrukční rychlost a jízdní vlastnosti
vozidel na lince a přepravní podmínky jednotlivých spojů,
c) vycházet z prostorových parametrů zastávek jednotlivých spojů
linky a z jejich časového využití vozidly jiných linek.
(7) Pro všechny odlišné trasy jednotlivých spojů se při
zpracování jízdního řádu určí tarifní vzdálenosti, není-li dále
stanoveno jinak.
(8) Pro všechny spoje se při zpracování jízdního řádu stanoví
konkrétní časový rozsah jejich provozu v průběhu platnosti
jízdního řádu.
(9) Jízdní řád, který tvoří podle § 7 odst. 1 obsah
celostátního informačního systému o jízdních řádech, tuzemský
dopravce zpracovává také v elektronické podobě.
(10) Dopravce předkládá ke schválení jízdní řád ve lhůtě
a způsobem, které stanoví příslušný dopravní úřad, a v případě
jízdního řádu veřejné mezinárodní linkové dopravy Ministerstvo
dopravy a spojů. Dopravní úřad si může vyžádat jako podklad ke
schválení jízdního řádu údaje o denní době řízení a bezpečnostních
přestávkách řidičů a další podklady použité pro zpracování
jízdního řádu.
§ 3
Obsah jízdního řádu veřejné vnitrostátní linkové dopravy
(1) Jízdní řád veřejné vnitrostátní linkové dopravy musí
obsahovat tyto náležitosti:
a) označení linky,
b) údaje o dopravci,
c) názvy zastávek stanovené v rozhodnutí o udělení licence,
uspořádané do sloupce, u zastávky se uvedou případné bližší
podmínky jejího použití, např. bezbariérově přístupná,
d) tarifní vzdálenosti uvedené ve sloupcích u názvů zastávek,
označené nad sloupcem zkratkou "km",
e) časy odjezdů spojů z každé zastávky a u cílových zastávek spojů
časy příjezdů; pokud je v zastávce přestávka mezi příjezdem
a odjezdem spoje delší než pět minut, musí být uveden čas
příjezdu i čas odjezdu spoje, v případě, že spoj zastávkou
projíždí bez zastavení nebo jede po jiné trase, použije se
místo časových údajů příslušná informativní značka uvedená
v příloze; časové údaje se stanoví ve 24hodinové časomíře
v hodinách a minutách; jízdní řád musí obsahovat časové úpravy
spojů při zavedení a ukončení letního času, pokud se spojů
změna dotýká; spoje musí být řazeny podle časové posloupnosti
odjezdů spojů z první společné zastávky,
f) číselné označení spojů; pro směr jízdy z výchozí zastávky linky
do cílové zastávky linky se použijí lichá čísla a pro opačný
směr se použijí sudá čísla,
g) časový rozsah provozu pro spoje, které nejedou denně, vyjádřený
použitím značek a jejich povolenými kombinacemi uvedenými
v příloze v bodu 1,
h) termín začátku a konce platnosti jízdního řádu,
i) údaje o smluvních přepravních podmínkách a o tarifu,
j) označení bezbariérových spojů.
(2) Další údaje potřebné pro informování cestujících se
vyjádří značkami informativními uvedenými v příloze v bodu 2,
případně dalšími značkami nebo ve formě textu v dolní části
jízdního řádu. Značky informativní je možné kombinovat.
(3) Vzhled a význam značek uvedených v příloze nelze
pozměňovat. Značky časového rozsahu provozu spojů se umisťují nad
spoji a vztahují se k výchozí zastávce spoje.
(4) V záhlaví jízdního řádu se vlevo uvede označení linky
a pod ním údaje o dopravci. Vpravo vedle označení linky se uvede
termín začátku a konce platnosti jízdního řádu.
(5) Pod záhlavím jízdního řádu se ve sloupcích uvedou názvy
zastávek, tarifní vzdálenosti, jednotlivé spoje s časovými údaji,
s číselným označením a s příslušnými značkami časového rozsahu
provozu spojů a informativními značkami.
(6) V dolní části jízdního řádu je vysvětlen význam všech
použitých značek, jsou uvedeny údaje o smluvních přepravních
podmínkách, o tarifu a případně jsou uvedeny další údaje potřebné
pro informování cestujících.
(7) Formy uspořádání náležitostí jízdního řádu:
a) obousměrný jízdní řád; sloupec s názvy zastávek a sloupce pro
tarifní vzdálenosti jsou umístěny ve střední části jízdního
řádu; vlevo jsou uvedeny jednotlivé spoje pro směr jízdy
z výchozí zastávky linky do cílové zastávky linky a vpravo jsou
uvedeny jednotlivé spoje pro opačný směr; každý směr jízdy je
označen šipkou podél sloupce s názvy zastávek,
b) jednosměrný jízdní řád; náležitosti pro každý směr jízdy jsou
uspořádány do samostatných částí, první část obsahuje
náležitosti pro směr jízdy z výchozí zastávky linky do cílové
zastávky linky a druhá část obsahuje náležitosti pro opačný
směr; sloupce s tarifními vzdálenostmi a sloupec s názvy
zastávek jsou umístěny v levé části jízdního řádu, podél
sloupce s názvy zastávek je označen šipkou směr jízdy,
jednotlivé spoje jsou umístěny vpravo; obsahuje-li jízdní řád
takové množství spojů, že je nelze zapracovat na jednu stránku,
uvedou se jednotlivé směry na další stránku.
§ 4
Obsah jízdního řádu městské autobusové dopravy
(1) Jízdní řád městské autobusové dopravy nemusí být
zpracován způsobem stanoveným v § 3; v takovém případě však musí
obsahovat tyto náležitosti:
a) číslo linky nebo jiné označení stanovené v rozhodnutí o udělení
licence a název městské dopravy; z čísla linky se uvede část,
která linku identifikuje,
b) údaje o dopravci,
c) názvy zastávek stanovené v rozhodnutí o udělení licence;
v názvu zastávky nemusí být obsažen název obce, pokud jej
obsahuje název městské dopravy; u zastávky se uvedou případné
bližší podmínky jejího použití, např. bezbariérově přístupná,
d) tarifní vzdálenosti nebo údaje o tarifních pásmech, časové
údaje o běžně dosahované jízdní době mezi zastávkami, případně
jiné údaje potřebné pro určení výše jízdného,
e) časy odjezdů spojů z každé zastávky; je-li interval odjezdů
nebo horní hranice jeho rozmezí v ucelených časových obdobích
kratší než deset minut, je možno uvést jen první časový údaj
odjezdu v první hodině nebo v každé hodině uceleného časového
období a vyznačit opakující se interval s nejvýše dvouminutovým
rozmezím; časové údaje se stanoví ve 24hodinové časomíře
v hodinách a minutách,
f) časový rozsah provozu pro spoje, které nejedou denně, vyjádřený
použitím značek uvedených v příloze v bodu 1 a jejich
povolenými kombinacemi, případně uvedením slovního významu
těchto značek,
g) údaj o zavedení zvláštního způsobu provozu na lince,
h) datum, od kterého jízdní řád platí, nebo termín začátku a konce
platnosti jízdního řádu,
i) označení bezbariérových spojů.
(2) Další údaje potřebné pro informování cestujících se
vyjádří značkami informativními uvedenými v příloze v bodu 2,
případně dalšími značkami nebo ve formě textu v dolní části
jízdního řádu. Značky informativní je možné kombinovat.
§ 5
Obsah jízdního řádu veřejné mezinárodní linkové dopravy
(1) Jízdní řád veřejné mezinárodní linkové dopravy musí
obsahovat tyto náležitosti:
a) označení linky,
b) údaje o dopravci,
c) názvy zastávek stanovené v rozhodnutí o udělení licence,
uspořádané do sloupce, včetně názvů hraničních přechodů. Za
názvem hraničního přechodu, který slouží pouze pro účely
pasového a celního odbavení, musí být uvedena zkratka "CLO".
Pokud je na hraničním přechodu zřízena zastávka pro nástup
a výstup cestujících, uvede se v jízdním řádu její název bez
označení "CLO",
d) časy odjezdů spojů z každé zastávky a u cílových zastávek spojů
časy příjezdů; pokud je v zastávce přestávka mezi příjezdem
a odjezdem spoje delší než pět minut, musí být uveden čas
příjezdu i čas odjezdu spoje; časové údaje se stanoví ve
24hodinové časomíře v hodinách a minutách; jízdní řád musí
obsahovat časové úpravy spojů při zavedení a ukončení letního
času, pokud se spojů změna dotýká; spoje musí být řazeny podle
časové posloupnosti odjezdů spojů z první společné zastávky,
e) časový rozsah provozu pro spoje, které nejedou denně,
f) termín začátku a konce platnosti jízdního řádu,
g) údaje o smluvních přepravních podmínkách a o tarifu,
h) označení bezbariérových spojů.
(2) Názvy zastávek se uvádějí v jazyce státu, na jehož území
je zastávka povolena; v názvu zastávky musí být obsažen název
obce, na jejímž území se zastávka nachází, u veřejné mezinárodní
linkové dopravy provozované tuzemskými dopravci mohou být názvy
zastávek nacházejících se na území cizího státu uváděny též
v českém jazyce.
(3) Z časových údajů musí být zřejmé, v jakém časovém pásmu
jsou uvedeny. Všechny časové údaje musí být uvedeny v místním čase
platném v době odjezdu v místě zastávky, u které jsou uvedeny.
(4) V jízdním řádu lze užít značky časového rozsahu provozu
spojů a značky informativní uvedené v příloze, případně další
značky. Značky časového rozsahu provozu spojů se umisťují nad
spoji. Všechny použité značky musí být vysvětleny.
(5) Vysvětlivky se uvádějí v českém jazyce a v jazyce cizího
státu, na jehož území jsou umístěny zastávky pro nástup a výstup
cestujících, případně v anglickém nebo německém jazyce.
§ 6
Vyhlašování a vyvěšování jízdního řádu a jeho změn
(1) Dopravní úřad vyhlásí informace o platnosti jízdních řádů
a termínech jejich změn způsobem v místě obvyklým.
(2) Dopravce uveřejňuje schválený jízdní řád jeho vyvěšením
a) v každém autobusu linky nebo jeho předložením řidičem autobusu
na požádání cestujícího; toto ustanovení se nevztahuje na
jízdní řád městské autobusové dopravy,
b) na označníku zastávky po celou dobu jeho platnosti.
(3) V jízdním řádu vyvěšeném na označníku zastávky se
graficky zvýrazní název příslušné zastávky. U obousměrného
jízdního řádu se graficky zvýrazní i příslušná šipka označující
směr jízdy.
(4) Majitel označníku zastávky umožní dopravci, který má
příslušnou zastávku uvedenu v rozhodnutí o udělení licence
a přispívá majiteli na údržbu označníku, vyvěšení schváleného
jízdního řádu.
(5) Dopravce zajistí po celou dobu platnosti jízdního řádu
pravidelnou kontrolu jízdního řádu vyvěšeného na označníku
zastávky a jeho čitelnost za běžných světelných podmínek.
V případě poškození jízdního řádu zajistí dopravce neprodleně jeho
výměnu. Neplatný jízdní řád dopravce odstraní z označníku zastávky
nejpozději v den následující po skončení jeho platnosti.
§ 7
Organizace celostátního informačního
systému o jízdních řádech
(1) Celostátní informační systém o jízdních řádech obsahuje
a) schválené jízdní řády linek veřejné vnitrostátní linkové
dopravy s výjimkou jízdních řádů linek městské autobusové
dopravy provozovaných na území města,
b) schválené jízdní řády linek veřejné mezinárodní linkové
dopravy, které mají na území České republiky zastávku pro
nástup nebo výstup cestujících.
(2) Celostátní informační systém o jízdních řádech se
považuje za jedno z míst určených pro styk s cestujícími,2)
z něhož se podávají i další informace, např. o vyhlášených
smluvních přepravních podmínkách a o tarifu.
(3) Pro účely postoupení schváleného jízdního řádu do
celostátního informačního systému o jízdních řádech předkládá
dopravce jízdní řád veřejné vnitrostátní linkové dopravy s obsahem
podle § 3, zpracovaný v elektronické podobě ve formátu a struktuře
dat stanovenými příslušným dopravním úřadem.
(4) Schválený jízdní řád veřejné vnitrostátní linkové dopravy
postoupí příslušný dopravní úřad v elektronické podobě do
celostátního informačního systému o jízdních řádech nejpozději
15 pracovních dnů před začátkem jeho platnosti.
(5) Schválený jízdní řád veřejné mezinárodní linkové dopravy
postoupí tuzemský dopravce v elektronické podobě ve formátu
a struktuře dat stanovenými Ministerstvem dopravy a spojů do
celostátního informačního systému o jízdních řádech neprodleně po
jeho schválení.
(6) Příslušný dopravní úřad prokazatelně oznámí do
celostátního informačního systému o jízdních řádech ukončení
platnosti jízdního řádu z důvodu pozbytí platnosti vydané licence
podle zvláštního právního předpisu,3) a to nejpozději do 10 dnů po
nabytí právní moci příslušného rozhodnutí.
(7) Pokud je vedením celostátního informačního systému
pověřena právnická osoba, oznámí jí Ministerstvo dopravy a spojů
v případě veřejné mezinárodní linkové dopravy údaje o schválení
nového jízdního řádu nebo o ukončení platnosti jízdního řádu
z důvodu pozbytí platnosti vydané licence podle zvláštního
právního předpisu,3) a to nejpozději do 10 dnů po nabytí právní
moci příslušného rozhodnutí.
§ 8
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se vyhláška č. 49/1998 Sb., o jízdních řádech
a organizaci celostátního informačního systému o jízdních řádech.
Ministr:
Ing. Schling v. r.
1) Čl. 6 až 11 vyhlášky č. 108/1976 Sb., o Evropské dohodě o práci
osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR), ve znění
pozdějších předpisů.
2) § 49 odst. 1 vyhlášky č. 175/2000 Sb., o přepravním řádu pro
veřejnou drážní a silniční osobní dopravu.
3) § 16 písm. b) až e) zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
ve znění pozdějších předpisů.