245/2006 Sb.
ZÁKON
ze dne 21. dubna 2006
o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních a o změně
některých zákonů
Změna: 483/2006 Sb.
Změna: 296/2007 Sb.,
362/2007 Sb.
Změna: 126/2008 Sb.
Změna: 306/2008 Sb.
Změna: 227/2009 Sb.
Změna: 281/2009 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
VEŘEJNÉ NEZISKOVÉ ÚSTAVNÍ
ZDRAVOTNICKÉ ZAŘÍZENÍ
HLAVA I
ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
§ 1
(1) Veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení (dále jen "veřejné
zdravotnické zařízení") je právnickou osobou zřízenou podle tohoto
zákona, jejíž hlavní činností je provozování zdravotnického zařízení,
v němž je poskytována zdravotní péče zejména formou ústavní péče1).
Ve zdravotnickém zařízení provozovaném veřejným zdravotnickým zařízením
je poskytována zdravotní péče též formou ambulantní péče. Pro poskytování
této ambulantní péče musí veřejné zdravotnické zařízení splňovat veškeré
požadavky stanovené zvláštním právním předpisem2)
pro provoz ambulantního zdravotnického zařízení.
(2) Veřejné zdravotnické zařízení může vykonávat vedle hlavní činnosti
též doplňkovou činnost za podmínek stanovených tímto zákonem. Doplňková
činnost veřejného zdravotnického zařízení musí navazovat na jeho hlavní
činnost, kterou nesmí omezovat, narušovat nebo ohrožovat.
(3) Název veřejného zdravotnického zařízení musí obsahovat označení
"veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení" nebo zkratku "v.
n. ú. z. z.". Jiné právnické nebo fyzické osoby nesmí ve svém názvu
nebo obchodní firmě toto označení používat. Název veřejného zdravotnického
zařízení nesmí být zaměnitelný s názvem jiné právnické osoby.
(4) Veřejné zdravotnické zařízení je zapsáno v rejstříku veřejných
zdravotnických zařízení vedeném podle tohoto zákona.
(5) Hlavní činnost veřejného zdravotnického zařízení není podnikáním3).
Veškerý zisk vytvořený hlavní činností a doplňkovou činností veřejného
zdravotnického zařízení musí být použit k zajištění hlavní činnosti
veřejného zdravotnického zařízení.
§ 2
(1) Zřizovatelem veřejného zdravotnického zařízení může být Česká
republika (dále jen "stát"), kraj nebo obec.
(2) Zřizovatelem veřejného zdravotnického zařízení může být i jiná
právnická osoba, než je uvedeno v odstavci 1, nebo fyzická osoba.
(3) Veřejné zdravotnické zařízení může zřídit společně i více zřizovatelů
uvedených v odstavci 1 nebo více zřizovatelů uvedených v odstavci 2.
(4) Jménem státu veřejné zdravotnické zařízení zřizuje organizační
složka státu4),
do jejíž působnosti podle zvláštního právního předpisu5) poskytování zdravotní
péče náleží nebo s jejíž působností souvisí.
HLAVA II
ZŘÍZENÍ A VZNIK VEŘEJNÉHO
ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ
§ 3
Zřízení veřejného zdravotnického zařízení
(1) Vzniku veřejného zdravotnického zařízení předchází jeho zřízení.
(2) Veřejné zdravotnické zařízení zřizované jedním zřizovatelem se
zřizuje zřizovací listinou.
(3) Veřejné zdravotnické zařízení zřizované společně více zřizovateli
se zřizuje zřizovatelskou smlouvou.
(4) Zřizovací listina nebo zřizovatelská smlouva (dále jen "zřizovací
listina") obsahuje
a) název a sídlo veřejného zdravotnického zařízení,
b) název, sídlo a identifikační číslo osoby (dále jen „identifikační
číslo“) organizační složky státu vykonávající
funkci zřizovatele, je-li zřizovatelem stát, název, sídlo a identifikační
číslo územního samosprávného celku, je-li zřizovatelem územní samosprávný
celek, obchodní firmu nebo název, sídlo a identifikační číslo právnické
osoby, je-li zřizovatelem právnická osoba, nebo jméno, příjmení, datum
narození a místo trvalého pobytu, je-li zřizovatelem fyzická osoba,
c) jméno, popřípadě jména, příjmení, místo trvalého pobytu na území
státu nebo bydliště v cizině a místo pobytu na území státu, a datum
narození osoby pověřené zřizovatelem výkonem působnosti statutárního
orgánu podle § 7 odst. 5,
d) vymezení druhu, formy a oboru zdravotní péče poskytované veřejným
zdravotnickým zařízením a vymezení doplňkové činnosti,
e) vymezení majetku, který zřizovatel vkládá do veřejného zdravotnického
zařízení; zřizovací listina zároveň určí, zda k tomuto majetku přechází
vlastnické právo na veřejné zdravotnické zařízení anebo zda majetek
zůstává ve vlastnictví zřizovatele a veřejnému zdravotnickému zařízení
vzniká právo jej spravovat,
f) den zřízení veřejného zdravotnického zařízení,
g) délku funkčního období členů dozorčí rady.
(5) Je-li veřejné zdravotnické zařízení zřizováno společně více zřizovateli,
zřizovací listina upravuje vztahy mezi zřizovateli navzájem a jejich
vztahy k veřejnému zdravotnickému zařízení.
§ 4
Vznik veřejného zdravotnického zařízení
(1) Veřejné zdravotnické zařízení vzniká dnem, ke kterému je zapsáno
do rejstříku veřejných zdravotnických zařízení.
(2) Pokud tento zákon nestanoví jinak, použijí se ve věcech zřízení,
vzniku, zrušení a zániku veřejného zdravotnického
zařízení přiměřeně ustanovení obchodního zákoníku o obchodních společnostech.
(3) Pokud tento zákon nestanoví jinak, použijí se
ve věcech vnitrostátní fúze a rozdělení veřejného zdravotnického
zařízení přiměřeně ustanovení o vnitrostátních
fúzích a rozdělení obsažená v zákoně o přeměnách
obchodních společností a družstev.
HLAVA III
ORGÁNY VEŘEJNÉHO
ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ
§ 6
Základní ustanovení
(1) Orgány veřejného zdravotnického zařízení jsou ředitel, zástupce
ředitele a dozorčí rada. Jeden ze zástupců ředitele musí být odborným
zástupcem podle zvláštního právního předpisu2).
(2) Členové dozorčí rady, ředitel a jeho zástupce odpovídají za svá
rozhodnutí obdobně jako členové statutárních orgánů akciových společností
podle obchodního zákoníku.
(3) Funkci člena dozorčí rady, ředitele a jeho zástupce může vykonávat
pouze fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let, je bezúhonná a plně
způsobilá k právním úkonům.
(4) Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten, kdo
byl pravomocně odsouzen
a) pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s poskytováním zdravotní
péče,
b) pro trestný čin majetkové povahy, nejde-li o trestný čin uvedený
v písmenu a),
c) pro trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, nejde-li o
trestný čin uvedený v písmenu a) nebo b),
pokud se na něho nehledí, jako by nebyl odsouzen.
(5) Bezúhonnost se dokládá výpisem z evidence Rejstříku trestů, který
nesmí být starší než 3 měsíce. Cizinec dokládá bezúhonnost odpovídajícími
doklady vydanými státy, ve kterých se v posledních 3 letech zdržoval
nepřetržitě déle než 3 měsíce. Tyto doklady nesmí být starší než 3
měsíce.
(6) Funkci člena dozorčí rady, ředitele a jeho zástupce nemůže vykonávat
osoba, která
a) vykonává podnikatelskou činnost související s činností veřejného
zdravotnického zařízení,
b) zprostředkovává pro jiné osoby podnikatelskou činnost související
s činností veřejného zdravotnického zařízení,
c) je v postavení společníka, akcionáře, člena statutárního orgánu nebo
zaměstnance, anebo v obdobném právním vztahu k fyzické nebo právnické
osobě, která veřejnému zdravotnickému zařízení prodává zboží nebo služby,
nebo se zabývá zprostředkováním této činnosti,
d) je s fyzickou nebo právnickou osobou, která prodává veřejnému zdravotnickému
zařízení zboží nebo služby, v takovém právním vztahu, na jehož základě
jí náleží odměna, provize nebo sleva v jiné než obvyklé výši,
e) je v postavení osoby blízké6) k osobě,
která je
1. společníkem nebo akcionářem anebo členem statutárního orgánu obchodní
společnosti, která prodává tomuto veřejnému zdravotnickému zařízení
zboží nebo služby,
2. v pracovněprávním nebo v jiném obdobném právním vztahu k fyzické
nebo právnické osobě, která tomuto veřejnému zdravotnickému zařízení
prodává zboží nebo služby,
3. s fyzickou nebo právnickou osobou, která prodává veřejnému zdravotnickému
zařízení zboží nebo služby, v takovém právním vztahu, na jehož základě
jí náleží odměna, provize nebo sleva v jiné než obvyklé výši.
(7) K provedení právního úkonu, v jehož důsledku by veřejnému zdravotnickému
zařízení vznikla pohledávka nebo závazek převyšující hodnotu dvacetipětinásobku
částky, od níž jsou samostatné movité věci považovány podle zákona
o daních z příjmů7) za hmotný majetek, je veřejné zdravotnické zařízení
oprávněno jen na základě předchozího souhlasu dozorčí rady.
(8) K provedení právního úkonu, v jehož důsledku by veřejnému zdravotnickému
zařízení vznikla pohledávka nebo závazek převyšující hodnotu padesátinásobku
částky, od níž jsou samostatné movité věci považovány podle zákona
o daních z příjmů7) za hmotný majetek, je
veřejné zdravotnické zařízení oprávněno jen na základě předchozího
souhlasu dozorčí rady a zřizovatele.
(9) S předchozím souhlasem zřizovatele je veřejné zdravotnické zařízení
oprávněno provádět právní úkony, kterými je
a) převáděno vlastnické právo k nemovitému majetku veřejného zdravotnického
zařízení,
b) převáděno vlastnické právo k movitému majetku veřejného zdravotnického
zařízení, jehož hodnota je vyšší než padesátinásobek částky, od níž
jsou samostatné movité věci považovány podle zákona o daních z příjmů7)
za hmotný majetek,
c) převáděno vlastnické právo k majetku zřizovatele, s nímž je veřejné
zdravotnické zařízení příslušné hospodařit,
d) sjednána nebo měněna nájemní smlouva s dobou nájmu delší než 1 rok.
(10) Právní úkony uvedené v odstavcích 8 a 9 jsou bez předchozího
souhlasu zřizovatele neplatné.
(11) Právní úkony uvedené v odstavcích 7 a 8 jsou bez předchozího
souhlasu dozorčí rady neplatné.
Ředitel
§ 7
(1) Ředitel je statutárním orgánem veřejného zdravotnického zařízení,
který řídí jeho činnost a jedná jeho jménem.
(2) Ředitel rozhoduje o všech záležitostech veřejného zdravotnického
zařízení, pokud nejsou tímto zákonem vyhrazeny do působnosti dozorčí
rady nebo zřizovatele. Je povinen se zúčastnit zasedání dozorčí rady.
(3) Funkce ředitele je neslučitelná s funkcí člena dozorčí rady.
(4) Ředitele jmenuje bezodkladně na návrh dozorčí rady zřizovatel.
Zřizovatel ředitele odvolává. Zřizovatel bezodkladně odvolá ředitele
vždy, jestliže ředitel pozbude způsobilost pro výkon funkce. Jestliže
návrh na odvolání ředitele podá dozorčí rada, zřizovatel o něm bezodkladně
rozhodne a dozorčí radu o svém rozhodnutí uvědomí.
(5) Na dobu od zřízení veřejného zdravotnického zařízení do doby jmenování
ředitele zřizovatel písemně pověří výkonem působnosti statutárního
orgánu osobu způsobilou pro výkon funkce ředitele.
(6) Ředitel nebo osoba pověřená výkonem působnosti statutárního orgánu
podle předchozího odstavce odpovídá za výkon funkce zřizovateli.
(7) Funkce ředitele je vykonávána v pracovním poměru k veřejnému zdravotnickému
zařízení.
§ 8
(1) Ředitel s předchozím souhlasem dozorčí rady jmenuje a odvolává
zástupce ředitele a další vedoucí zaměstnance veřejného zdravotnického
zařízení.
(2) Pravomoci zástupců ředitele a způsob, jakým v době nepřítomnosti
ředitele vykonávají funkci statutárního orgánu, stanoví statut vydaný
zřizovatelem.
(3) Funkce zástupce ředitele je vykonávána v pracovním poměru k veřejnému
zdravotnickému zařízení.
Dozorčí rada
§ 9
(1) Dozorčí rada
a) schvaluje na návrh ředitele
1. organizační řád a jeho změny,
2. koncepci rozvoje veřejného zdravotnického zařízení,
3. návrh rozpočtu a jeho změn a návrh střednědobého výhledu financování,
4. roční účetní závěrku,
5. výroční zprávu,
6. zprávu o kvalitě zdravotní péče poskytované veřejným zdravotnickým
zařízením; zpráva je dozorčí radě předkládána jednou ročně,
b) schvaluje jednací řád dozorčí rady,
c) zaujímá stanovisko k záměru zřizovatele
1. změnit druh, formu a obor zdravotní péče poskytované veřejným zdravotnickým
zařízením nebo změnit doplňkovou činnost veřejného zdravotnického zařízení,
2. rozhodnout o sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení veřejného
zdravotnického zařízení,
3. změnit zřizovací listinu,
d) rozhoduje o vydání předběžného souhlasu k právním úkonům podle §
6 odst. 7 a 8, jakož i o uzavření či změně nájemních smluv s dobou
trvání nájmu od 6 měsíců do 1 roku,
e) sleduje kvalitu poskytované zdravotní péče,
f) dohlíží na
1. soulad činnosti ředitele a jeho zástupců se statutem,
2. dodržování právních předpisů a vnitřních předpisů,
3. investiční akce,
4. hospodárné nakládání s majetkem,
5. efektivitu hospodaření,
6. dodržování schváleného rozpočtu,
7. dodržování smluvních vztahů a jejich výhodnost,
8. čerpání mzdových prostředků a sociální smír,
9. vyřizování stížností pacientů a zaměstnanců,
g) předkládá zřizovateli návrh na jmenování ředitele; dozorčí rada může
též navrhnout zřizovateli odvolání ředitele.
(2) Dozorčí rada rozhodne o vydání předběžného souhlasu podle odstavce 1 písm. d) do 30 dnů ode dne, kdy o souhlas byla požádána.
(3) Členové dozorčí rady jsou při výkonu působnosti dozorčí rady oprávněni
nahlížet do všech dokladů a záznamů týkajících se činnosti veřejného
zdravotnického zařízení a zjišťovat stav a způsob hospodaření. Do zdravotnické
dokumentace mohou nahlížet pouze tehdy, jsou-li osobami k tomu oprávněnými
podle zvláštního právního předpisu8). Členové dozorčí rady jsou oprávněni vstupovat
do všech prostor veřejného zdravotnického zařízení, s výjimkou pracovišť,
u nichž je to zakázáno zejména z důvodu bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci. Dozorčí rada je při výkonu své působnosti oprávněna požadovat
od ředitele zprávy a další informace potřebné pro svou činnost.
(4) Jestliže dozorčí rada zjistí nedostatky v činnosti nebo hospodaření
veřejného zdravotnického zařízení, neprodleně na ně upozorní ředitele;
na závažné nedostatky upozorní též zřizovatele. Dozorčí rada může současně
navrhnout opatření k odstranění zjištěných nedostatků.
(5) Členy dozorčí rady jmenuje a odvolává zřizovatel; nejde-li o zástupce
zřizovatele, činí tak na návrh navrhovatele, kterým je
a) zastupitelstvo kraje, na jehož území je veřejné zdravotnické zařízení
provozováno,
b) zastupitelstvo obce, na jehož území je veřejné zdravotnické zařízení
provozováno,
c) odborové organizace působící v dotčeném veřejném zdravotnickém zařízení,
d) Česká lékařská komora,
e) děkan příslušné lékařské fakulty veřejné vysoké školy, jde-li o fakultní
nemocnici.
(6) O návrh na jmenování člena dozorčí rady zřizovatel požádá navrhovatele
bezodkladně po vzniku veřejného zdravotnického zařízení. Dozorčí radu
jmenuje do 30 dnů ode dne zřízení veřejného zdravotnického zařízení.
(7) Funkční období členů dozorčí rady je 5 let. Člena dozorčí rady
lze do funkce jmenovat opakovaně.
(8) Členství v dozorčí radě zaniká
a) uplynutím funkčního období,
b) vzdáním se členství,
c) odvoláním z funkce,
d) úmrtím nebo prohlášením za mrtvého,
e) omezením či ztrátou způsobilosti k právním úkonům.
(9) Člen dozorčí rady se odvolá z funkce, jestliže
a) pozbude způsobilost pro výkon funkce podle § 6,
b) opakovaně nesplní povinnost člena dozorčí rady, nebo
c) požádá-li o jeho odvolání navrhovatel.
(10) Člena dozorčí rady jmenovaného bez návrhu navrhovatele zřizovatel
odvolá podle odstavce 9 písm. a) a b) z funkce bezodkladně, jakmile
se o skutečnosti zakládající důvod k odvolání dozví. Člena dozorčí
rady jmenovaného na návrh navrhovatele podle odstavce 5 zřizovatel
odvolá z funkce bezodkladně, jakmile obdrží návrh na jeho odvolání
podle odstavce 9 písm. c). Po odvolání člena dozorčí rady z funkce
zřizovatel bezodkladně jmenuje na zbývající část funkčního období odvolaného
člena nového člena, jde-li o zástupce zřizovatele, nebo bezodkladně
požádá navrhovatele o návrh na jmenování člena dozorčí rady, jde-li
o případ uvedený v odstavci 5, a bezodkladně po obdržení návrhu podle
odstavce 5 jmenuje za odvolaného člena dozorčí rady navrženou osobu
členem dozorčí rady.
§ 10
(1) V dozorčí radě veřejného zdravotnického zařízení, které je fakultní
nemocnicí, musí být
a) 6 zástupců zřizovatele,
b) 1 zástupce obce, na jejímž území je veřejné zdravotnické zařízení
provozováno,
c) 2 zástupci zvolení zaměstnanci veřejného zdravotnického zařízení,
z nichž 1 musí být lékař a druhý nelékařský zdravotnický pracovník,
d) 1 zástupce České lékařské komory,
e) 3 zástupci příslušné lékařské fakulty.
(2) V dozorčí radě veřejného zdravotnického zařízení zřizovaného krajem
nebo státem, nejde-li o fakultní nemocnici, musí být
a) 5 zástupců zřizovatele,
b) 1 zástupce obce, na jejímž území je veřejné zdravotnické zařízení
provozováno,
c) 2 zástupci zvolení zaměstnanci veřejného zdravotnického zařízení,
z nichž jeden musí být lékař a druhý nelékařský zdravotnický pracovník,
d) 1 zástupce České lékařské komory.
(3) V dozorčí radě veřejného zdravotnického zařízení zřizovaného obcí
musí být
a) 5 zástupců zřizovatele,
b) 1 zástupce kraje, na jehož území je veřejné zdravotnické zařízení
provozováno,
c) 2 zástupci zvolení zaměstnanci veřejného zdravotnického zařízení,
z nichž jeden musí být lékař a druhý nelékařský zdravotnický pracovník,
d) 1 zástupce České lékařské komory.
(4) V dozorčí radě veřejného zdravotnického zařízení zřizovaného právnickou
osobou, není-li touto právnickou osobou organizační složka státu, kraj
nebo obec, nebo fyzickou osobou, musí být
a) 5 zástupců zřizovatele,
b) 1 zástupce obce, na jejímž území je veřejné zdravotnické zařízení
provozováno,
c) 2 zástupci zvolení zaměstnanci veřejného zdravotnického zařízení,
z nichž jeden musí být lékař a druhý nelékařský zdravotnický pracovník,
d) 1 zástupce České lékařské komory.
§ 11
(1) Dozorčí rada zasedá nejméně šestkrát ročně. Zasedání dozorčí rady
svolává její předseda. Zasedání dozorčí rady může svolat též zřizovatel.
Pozvání na zasedání obsahuje též program jednání a oznamuje se členům
dozorčí rady a řediteli doručením písemného vyhotovení. První zasedání
dozorčí rady svolává a řídí zřizovatel nebo jím jmenovaný zástupce.
(2) Omluvit neúčast člena dozorčí rady na jejím zasedání může předseda
dozorčí rady na základě předchozí písemné žádosti odůvodněné závažnými
skutečnostmi. O tom, že je neúčast člena dozorčí rady na jejím zasedání
omluvena, vyrozumí předseda dozorčí rady písemně člena dozorčí rady.
Neobdrží-li člen dozorčí rady před zasedáním dozorčí rady vyrozumění
podle předchozí věty, je povinen se zasedání zúčastnit. Omluva se uvede
v zápise o zasedání dozorčí rady.
(3) Dozorčí rada rozhoduje hlasováním. Právo hlasovat v dozorčí radě
má pouze člen dozorčí rady. Každý člen dozorčí rady má jeden hlas.
Dozorčí rada je usnášeníschopná, jsou-li přítomny alespoň dvě třetiny
jejích členů. K rozhodnutí dozorčí rady je třeba souhlas nadpoloviční
většiny přítomných členů.
(4) Členové dozorčí rady volí na prvním zasedání ze svého středu předsedu
a místopředsedu v tajném hlasování.
(5) Činnost dozorčí rady řídí předseda a v jeho nepřítomnosti místopředseda.
(6) O zasedání dozorčí rady se pořizuje zápis. Zápis musí obsahovat
všechny podstatné skutečnosti jednání, včetně údajů o hlasování jednotlivých
členů. Zápis předá předseda dozorčí rady zřizovateli a řediteli veřejného
zdravotnického zařízení. Ředitel do 10 dnů zajistí zveřejnění zápisu
způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(7) Bližší podmínky činnosti dozorčí rady upraví jednací řád dozorčí
rady.
HLAVA IV
PŮSOBNOST ZŘIZOVATELE
§ 12
(1) Zřizovatel
a) vydává zřizovací listinu veřejného zdravotnického zařízení,
b) rozhoduje
1. o změnách zřizovací listiny veřejného zdravotnického zařízení,
2. o sloučení, splynutí a rozdělení veřejného zdravotnického zařízení,
3. o zrušení veřejného zdravotnického zařízení,
c) podává návrh na zápis do rejstříku veřejných zdravotnických zařízení,
d) pověřuje jím vybranou osobu vykonáváním působnosti statutárního orgánu
veřejného zdravotnického zařízení do doby jmenování jejího prvního
ředitele a ruší toto pověření,
e) jmenuje a odvolává ředitele,
f) jmenuje a odvolává členy dozorčí rady,
g) vydává statut veřejného zdravotnického zařízení,
h) rozhoduje o vydání předchozího souhlasu k právním úkonům podle §
6 odst. 8 a 9.
(2) Zřizovatel rozhodne o vydání předchozího souhlasu podle § 6 odst.
8 a 9 do 30 dnů ode dne, kdy byl o tento souhlas požádán.
(3) K předchozímu souhlasu podle § 6 odst. 9 a k rozhodnutí podle
odstavce 1 písm. b), je-li zřizovatelem kraj nebo obec, je třeba souhlasu
tří pětin všech členů zastupitelstva.
(4) K předchozímu souhlasu podle § 6 odst. 9 a k rozhodnutí podle
odstavce 1 písm. b), je-li zřizovatelem více obcí nebo krajů, je třeba
souhlasu tří pětin všech členů zastupitelstva v každé obci nebo kraji,
které se účastní společného zřizování veřejného zdravotnického zařízení.
(5) Zřizovatel ručí za závazky veřejného zdravotnického zařízení,
které zřizuje.
(6) Zřizovatel schvaluje rozpočet veřejného zdravotnického zařízení,
které zřizuje.
HLAVA V
HOSPODAŘENÍ VEŘEJNÉHO
ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ
§ 13
Základní ustanovení
(1) Veřejné zdravotnické zařízení je povinno při nákupu zboží a služeb
postupovat hospodárně a dodržovat ustanovení zákona o veřejných zakázkách9).
Veřejné zdravotnické zařízení je povinno do 15 dnů ode dne uzavření
smlouvy na veřejnou zakázku nebo zakázku zveřejňovat způsobem umožňujícím
dálkový přístup podmínky a výsledky zadávacího řízení a všechny nabídky
včetně cen.
(2) Veřejné zdravotnické zařízení hospodaří
a) s majetkem vloženým zřizovatelem do veřejného zdravotnického zařízení
podle § 3 odst. 4 písm. e); tento majetek na základě zřizovací listiny
zůstává ve vlastnictví zřizovatele, anebo vlastnické právo k tomuto
majetku přechází na veřejné zdravotnické zařízení,
b) s majetkem získaným vlastní činností; tento majetek je ve vlastnictví
veřejného zdravotnického zařízení,
c) s majetkem, k němuž má veřejné zdravotnické zařízení na základě smluvního
vztahu založeno právo užívání.
(3) Zřizovateli nenáleží náhrada za užívání majetku uvedeného v odstavci 2 písm. a).
(4) Všechny příjmy veřejného zdravotnického zařízení musí být použity
na provoz, obnovu a rozvoj tohoto zařízení.
(5) Veřejné zdravotnické zařízení nesmí poskytovat úvěry, ručit za
jiné fyzické nebo právnické osoby a nesmí vystavovat směnky.
(6) Veřejné zdravotnické zařízení je povinno pravidelně každé čtvrtletí
a každý rok zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup úplný seznam
všech svých dodavatelů a smluvních partnerů spolu se specifikací nakoupeného
zboží a služeb, jejich objemem, celkovou cenou zaplacenou za uplynulé
období jednotlivým dodavatelům a jednotkovou cenou zboží a služeb.
Přehled za každé čtvrtletí veřejné zdravotnické zařízení zveřejní do
30 dnů po skončení příslušného čtvrtletí. Přehled za každý kalendářní
rok zveřejní do 1. února následujícího roku.
(7) Veřejné zdravotnické zařízení může přijímat dotace ze státního
rozpočtu, rozpočtu kraje, rozpočtu obce a fondů Evropské unie.
§ 14
Kontrola
(1) Kontrolu hospodaření veřejného zdravotnického zařízení pravidelně
provádí zřizovatel a Ministerstvo zdravotnictví.
(2) Při kontrole hospodaření se postupuje přiměřeně podle zákona o
finanční kontrole10).
(3) Zřizovatel je povinen pravidelně kontrolovat kvalitu zdravotní
péče poskytované veřejným zdravotnickým zařízením.
(4) Kontrolu kvality zdravotní péče poskytované veřejným zdravotnickým
zařízením provádí též Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Českou
lékařskou komorou, Českou lékárnickou komorou a Českou stomatologickou
komorou (dále jen "příslušná Komora"). Při kontrole kvality zdravotní
péče poskytované veřejným zdravotnickým zařízením se postupuje přiměřeně
podle zákona o státní kontrole11).
(5) Odborná hlediska pro posouzení kvality zdravotní péče a metodiku
kontroly kvality této péče stanoví Ministerstvo zdravotnictví vyhláškou
vydanou po předchozím projednání s příslušnou Komorou.
§ 15
Rozpočet
(1) Veřejné zdravotnické zařízení hospodaří v rámci svého rozpočtu.
(2) Rozpočtovým obdobím je kalendářní rok.
(3) Rozpočet veřejného zdravotnického zařízení se sestavuje zpravidla
jako vyrovnaný.
(4) Veřejné zdravotnické zařízení do svého rozpočtu zahrnuje náklady
a výnosy související s hlavní činností a doplňkovou činností.
(5) Výnosy veřejného zdravotnického zařízení jsou zejména finanční
prostředky z
a) veřejného zdravotního pojištění,
b) dotací z veřejných rozpočtů,
c) podpory výzkumných záměrů nebo projektů výzkumu a vývoje z veřejných
prostředků podle zvláštního právního předpisu,
d) podpory hlavní nebo doplňkové činnosti z jiných než veřejných prostředků,
e) majetku,
f) přijatých darů a dědictví,
g) doplňkové činnosti,
h) úhrady za poskytování služeb občanům ve veřejném zájmu.
(6) Náklady veřejného zdravotnického zařízení jsou zejména
a) náklady související s hlavní činností,
b) náklady související s doplňkovou činností,
c) náklady na investiční činnost.
(7) Rozpočet veřejného zdravotnického zařízení schvaluje zřizovatel
zpravidla před začátkem příslušného rozpočtového období.
(8) Nemá-li veřejné zdravotnické zařízení před začátkem rozpočtového
období rozpočet schválený zřizovatelem, hospodaří v režimu rozpočtového
provizoria.
(9) V režimu rozpočtového provizoria veřejné zdravotnické zařízení
hospodaří podle provizorního rozpočtu. Za základ provizorního rozpočtu
se považuje návrh rozpočtu, který zřizovatelem nebyl schválen.
(10) V režimu rozpočtového provizoria čerpá veřejné zdravotnické zařízení
výdaje provizorního rozpočtu, s výjimkou výdajů na investiční činnost.
§ 16
Fondy
(1) Veřejné zdravotnické zařízení tvoří tyto fondy:
a) rezervní fond,
b) fond reprodukce majetku,
c) fond účelově určených prostředků,
d) sociální fond.
(2) Zůstatky fondů uvedených v odstavci 1 se k 31. prosinci běžného
roku převádějí do následujícího rozpočtového roku.
§ 17
Rezervní fond
(1) Zdrojem rezervního fondu jsou
a) příděl finančních prostředků nejméně ve výši 5 % ze zisku běžného
účetního období,
b) peněžní dary, s výjimkou peněžních darů účelově určených.
(2) Veřejné zdravotnické zařízení může použít prostředků rezervního
fondu
a) k úhradě ztráty,
b) k úhradě sankcí,
c) ke krytí dočasného nedostatku finančních prostředků,
d) k úhradě nákladů hlavní činnosti nezajištěných výnosy,
e) k doplnění fondu reprodukce majetku po schválení dozorčí radou, nebo
f) v mimořádných případech k jiným výdajům schváleným zřizovatelem.
§ 18
Fond reprodukce majetku
(1) Zdrojem fondu reprodukce majetku jsou
a) finanční prostředky ve výši účetních odpisů dlouhodobého majetku,
b) příděl ze zisku,
c) peněžní dary určené na pořízení a technické zhodnocení dlouhodobého
majetku,
d) výnosy z prodeje dlouhodobého majetku,
e) finanční prostředky přijaté na pořízení a technické zhodnocení dlouhodobého
majetku,
f) finanční prostředky přijaté na sdružení prostředků k pořízení dlouhodobého
majetku,
g) finanční prostředky rezervního fondu, jejichž převod do fondu reprodukce
majetku schválila dozorčí rada.
(2) Veřejné zdravotnické zařízení použije prostředků fondu reprodukce
majetku
a) na pořízení dlouhodobého i krátkodobého majetku,
b) k financování oprav a udržování dlouhodobého i krátkodobého majetku,
c) na technické zhodnocení dlouhodobého majetku,
d) pro sdružování prostředků na pořízení dlouhodobého majetku s jiným
veřejným zdravotnickým zařízením, nebo
e) k úhradě splátek úvěrů a půjček na pořízení dlouhodobého majetku,
včetně úroků z těchto úvěrů a půjček.
§ 19
Fond účelově určených prostředků
(1) Zdrojem fondu účelově určených prostředků jsou
a) účelově určené peněžní dary, s výjimkou darů určených na pořízení
a technické zhodnocení dlouhodobého majetku,
b) účelově určené finanční prostředky ze zahraničí.
(2) Prostředky fondu účelově určených prostředků může veřejné zdravotnické
zařízení použít pouze k účelu, ke kterému mu byly poskytnuty.
§ 20
Sociální fond
(1) Zdrojem sociálního fondu je základní příděl na vrub nákladů veřejného
zdravotnického zařízení ve výši 2 % z ročního objemu nákladů veřejného
zdravotnického zařízení zúčtovaných na mzdy, náhrady mzdy a odměny
za pracovní pohotovost. Sociální fond je naplňován zálohově z roční
plánované výše v souladu se schváleným rozpočtem. Vyúčtování skutečného
základního přídělu se provede v rámci roční účetní závěrky.
(2) Sociální fond je tvořen k zabezpečování kulturních, sociálních
a dalších potřeb
a) zaměstnanců v pracovním poměru k veřejnému zdravotnickému zařízení,
b) studentů, kteří ve veřejném zdravotnickém zařízení provádějí praktickou
část přípravy na výkon povolání,
c) interních vědeckých aspirantů,
d) důchodců, kteří při prvém odchodu do starobního důchodu
nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího
stupně pracovali ve veřejném zdravotnickém zařízení nebo jeho právním
předchůdci,
e) rodinných příslušníků osob uvedených v písmenech a) až d).
§ 21
Majetek veřejného zdravotnického zařízení
(1) Zřizovatel vloží do veřejného zdravotnického zařízení na základě
zřizovací listiny majetek potřebný k zajištění účelu, pro který je
veřejné zdravotnické zařízení zřizováno.
(2) Majetek veřejného zdravotnického zařízení určený k poskytování
zdravotní péče nesmí být předmětem exekuce.
(3) Majetek nezbytný k provozování hlavní činnosti veřejného zdravotnického
zařízení lze pronajmout jiné fyzické nebo právnické osobě pouze s předchozím
souhlasem dozorčí rady.
(4) Pokud veřejné zdravotnické zařízení převádí vlastnické právo k
majetku, s nímž hospodaří, je povinno sjednat cenu12) ve výši, která je v daném
místě a čase obvyklá; bezúplatně
lze vlastnické právo k majetku veřejného zdravotnického zařízení převést
pouze ve veřejném zájmu.
(5) Veřejné zdravotnické zařízení nesmí založit právnickou osobu ani
nabýt majetkovou účast v již existující právnické osobě.
§ 22
Účetnictví
(1) Veřejné zdravotnické zařízení je povinno vést účetnictví podle
zvláštního právního předpisu13).
(2) Veřejné zdravotnické zařízení je povinno mít účetní závěrku ověřenou
auditorem.
(3) Majetek podle § 13 odst. 2 písm. a) a majetek podle § 13 odst.
2 písm. b) a c) musí být v účetnictví veřejného zdravotnického zařízení
veden odděleně, pokud majetek vložený zřizovatelem do veřejného zdravotnického
zařízení zůstává ve vlastnictví zřizovatele.
§ 23
Výroční zpráva
(1) Veřejné zdravotnické zařízení vypracovává a po schválení dozorčí
radou zveřejňuje výroční zprávu způsobem umožňujícím dálkový přístup
nejpozději do 6 měsíců po skončení hodnoceného období. Hodnoceným obdobím
je kalendářní rok.
(2) Veřejné zdravotnické zařízení uloží výroční zprávu ve lhůtě podle
odstavce 1 ve sbírce listin rejstříku veřejných zdravotnických zařízení.
(3) Výroční zpráva obsahuje
a) informace o složení orgánů veřejného zdravotnického zařízení a o
jejich činnosti nebo o jejich změnách,
b) informace o změnách zřizovací listiny,
c) hodnocení hlavní činnosti,
d) hodnocení doplňkové činnosti,
e) informace o opatřeních k odstranění nedostatků a zprávu, jak byla
splněna opatření k odstranění nedostatků uložená v předchozím roce,
f) stanoviska dozorčí rady,
g) další skutečnosti požadované zvláštním právním předpisem14),
h) účetní závěrku,
i) informace o hospodaření veřejného zdravotnického zařízení, které
tento zákon nařizuje zveřejnit,
j) informace o kvalitě zdravotní péče poskytované veřejným zdravotnickým
zařízením.
HLAVA VI
ZRUŠENÍ A ZÁNIK VEŘEJNÉHO
ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ
§ 24
Zrušení veřejného zdravotnického zařízení
(1) Veřejné zdravotnické zařízení zaniká dnem výmazu z rejstříku veřejných
zdravotnických zařízení.
(2) Zániku veřejného zdravotnického zařízení předchází jeho zrušení
s likvidací nebo bez likvidace. Likvidace se neprovede v případě sloučení,
splynutí nebo rozdělení veřejného zdravotnického zařízení. Ustanovení
§ 34 odst. 5 není tímto ustanovením dotčeno.
(3) Veřejné zdravotnické zařízení se zrušuje
a) rozhodnutím zřizovatele o zrušení veřejného zdravotnického zařízení,
a to dnem uvedeným v tomto rozhodnutí, jinak dnem, kdy toto rozhodnutí
bylo přijato,
b) dnem uvedeným v rozhodnutí o sloučení, splynutí nebo rozdělení, pokud
dochází k zániku veřejného zdravotnického zařízení v důsledku jeho
sloučení, splynutí nebo rozdělení, jinak dnem, kdy toto rozhodnutí
bylo přijato.
(4) Nejde-li o zrušení veřejného zdravotnického zařízení z důvodu
sloučení, splynutí nebo rozdělení, přechází na zřizovatele majetek,
práva a povinnosti, včetně práv a povinností z pracovněprávních vztahů,
zrušeného veřejného zdravotnického zařízení.
Sloučení, splynutí a rozdělení veřejného
zdravotnického zařízení
§ 25
(1) Veřejné zdravotnické zařízení se může sloučit nebo splynout s
jiným veřejným zdravotnickým zařízením nebo rozdělit na jiná veřejná
zdravotnická zařízení. Právní účinky těchto změn nastávají dnem zápisu
do rejstříku veřejných zdravotnických zařízení.
(2) Sloučením dochází k zániku veřejného zdravotnického zařízení,
jemuž předchází zrušení bez likvidace. Majetek, práva, pohledávky a
závazky zanikajícího veřejného zdravotnického zařízení, včetně práv
a povinností z pracovněprávních vztahů, přecházejí na jiné veřejné
zdravotnické zařízení, které je nástupnickou organizací.
(3) Splynutím dochází k zániku 2 nebo více veřejných zdravotnických
zařízení, jemuž předchází jejich zrušení bez likvidace. Majetek, práva,
pohledávky a závazky zanikajícího veřejného zdravotnického zařízení,
včetně práv a povinností z pracovněprávních vztahů, přecházejí na nově
zřízené veřejné zdravotnické zařízení, které je nástupnickou organizací.
(4) Rozdělením dochází k zániku veřejného zdravotnického zařízení,
jemuž předchází jeho zrušení bez likvidace. Majetek, práva, pohledávky
a závazky zanikajícího veřejného zdravotnického zařízení, včetně práv
a povinností z pracovněprávních vztahů, přecházejí na nově zřízená
veřejná zdravotnická zařízení, která jsou nástupnickými organizacemi.
(5) Při splynutí veřejných zdravotnických zařízení nebo rozdělení
veřejného zdravotnického zařízení vydá zřizovatel nástupnickému veřejnému
zdravotnickému zařízení zřizovací listinu.
(6) Zřizovatel změní zřizovací listinu veřejného zdravotnického zařízení,
s nímž se sloučí jiné veřejné zdravotnické zařízení, tak, aby údaje
ve zřizovací listině odpovídaly skutečnosti.
§ 26
(1) O sloučení rozhodne zřizovatel po předchozím projednání sloučení
s dozorčí radou každého veřejného zdravotnického zařízení zúčastněného
na sloučení a odborovými organizacemi působícími v těchto zdravotnických
zařízeních. Rozhodnutí o sloučení musí obsahovat název, sídlo a identifikační
číslo zanikajícího a nástupnického veřejného zdravotnického zařízení
a změny zřizovací listiny nástupnického veřejného zdravotnického zařízení.
(2) O splynutí rozhodne zřizovatel po předchozím projednání splynutí
s dozorčí radou každého veřejného zdravotnického zařízení zúčastněného
na splynutí a odborovými organizacemi působícími v těchto zdravotnických
zařízeních. Rozhodnutí o splynutí musí obsahovat název, sídlo a
identifikační číslo zanikajících veřejných zdravotnických zařízení.
Zřizovatel současně vydá zřizovací listinu nástupnického veřejného
zdravotnického zařízení.
(3) V případě splynutí veřejných zdravotnických zařízení zřizovaných
různými zřizovateli je nástupnické veřejné zdravotnické zařízení zřízeno
zřizovací listinou.
(4) O rozdělení rozhodne zřizovatel po předchozím projednání rozdělení
s dozorčí radou rozdělovaného veřejného zdravotnického zařízení a odborovými
organizacemi působícími v tomto veřejném zdravotnickém zařízení. Rozhodnutí
o rozdělení musí obsahovat název, sídlo a identifikační číslo zanikajícího
veřejného zdravotnického zařízení; v rozhodnutí musí být dále stanoveno,
v jakém rozsahu přechází majetek, práva, pohledávky a závazky, včetně
práv a povinností z pracovněprávních vztahů, ze zanikajícího veřejného
zdravotnického zařízení na jednotlivá nástupnická veřejná zdravotnická
zařízení. Zřizovatel současně vydá zřizovací listiny nástupnických
veřejných zdravotnických zařízení.
(5) Ke sloučení, splynutí nebo rozdělení veřejného zdravotnického
zařízení, které společně zřizuje více zřizovatelů, je nutný předchozí
souhlas všech zřizovatelů dotčeného veřejného zdravotnického zařízení.
HLAVA VII
REJSTŘÍK VEŘEJNÝCH
ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍ
§ 27
(1) Rejstřík veřejných zdravotnických zařízení je veřejný seznam.
(2) Součástí rejstříku veřejných zdravotnických zařízení je sbírka
listin.
(3) Rejstřík veřejných zdravotnických zařízení vede Ministerstvo zdravotnictví.
(4) Údaje zapsané v rejstříku veřejných zdravotnických zařízení jsou
účinné vůči každému ode dne jejich zveřejnění.
(5) Proti tomu, kdo jedná v důvěře v zápis v rejstříku veřejných zdravotnických
zařízení, nemůže ten, jehož se zápis týká, namítat, že zápis neodpovídá
skutečnosti.
(6) Každý má právo nahlížet do rejstříku veřejných zdravotnických
zařízení a pořizovat si z něj výpisy. Na požádání vydá Ministerstvo
zdravotnictví úřední výpis údajů z rejstříku veřejných zdravotnických
zařízení.
(7) Ministerstvo zdravotnictví je povinno zpřístupnit rejstřík veřejných
zdravotnických zařízení též v elektronické podobě způsobem umožňujícím
dálkový přístup.
§ 28
Údaje zapisované do rejstříku veřejných
zdravotnických zařízení
(1) Do rejstříku veřejných zdravotnických zařízení se zapisuje
a) název, sídlo a identifikační číslo veřejného zdravotnického zařízení, poskytnuté
správcem základního registru
osob15)
b) den vzniku veřejného zdravotnického zařízení,
c) název, sídlo a identifikační číslo organizační složky státu vykonávající
funkci zřizovatele, je-li zřizovatelem stát, název a identifikační
číslo územního samosprávného celku, je-li zřizovatelem územní samosprávný
celek, obchodní firma nebo název, sídlo a identifikační číslo právnické
osoby, je-li zřizovatelem právnická osoba, nebo jméno, případně jména,
příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu na území státu nebo
bydliště v cizině a místo pobytu na území státu fyzické osoby, je-li
zřizovatelem fyzická osoba,
d) jméno, popřípadě jména, příjmení, místo trvalého pobytu na území
státu nebo bydliště v cizině a místo pobytu na území státu a datum
narození statutárního orgánu, a den zahájení a ukončení výkonu funkce
statutárního orgánu,
e) jméno, popřípadě jména, příjmení, místo trvalého pobytu na území
státu nebo bydliště v cizině a místo pobytu na území státu a datum
narození osoby pověřené zřizovatelem vykonáváním působnosti statutárního
orgánu do doby jmenování prvního ředitele, a den zahájení a ukončení
výkonu této působnosti,
f) jméno, popřípadě jména, příjmení a datum narození členů dozorčí rady,
místo trvalého pobytu na území státu nebo bydliště v cizině a místo
pobytu na území státu, a den zahájení a ukončení výkonu funkce člena
dozorčí rady,
g) předmět hlavní činnosti, včetně druhu, formy a oboru poskytované
zdravotní péče, a předmět doplňkové činnosti veřejného zdravotnického
zařízení,
h) doba, na kterou je veřejné zdravotnické zařízení zřízeno,
i) den a právní důvod zrušení veřejného zdravotnického zařízení,
j) den zániku veřejného zdravotnického zařízení,
k) změna nebo zánik zapsaných skutečností,
l) den, ke kterému byl zápis proveden.
(2) Při splynutí nebo sloučení veřejného zdravotnického zařízení s
jiným veřejným zdravotnickým zařízením nebo při jeho rozdělení na jiná
veřejná zdravotnická zařízení se do rejstříku veřejných zdravotnických
zařízení zapisuje datum změny, a u zanikajícího veřejného zdravotnického
zařízení, že zaniklo rozdělením, sloučením nebo splynutím, s uvedením
názvu sídla a identifikačního čísla nástupnického veřejného zdravotnického
zařízení.
(3) U nástupnického veřejného zdravotnického zařízení se zapisuje
a) při rozdělení, kromě údajů zapisovaných při zápisu, že vzniklo rozdělením,
název, sídlo a identifikační číslo veřejného zdravotnického zařízení,
jehož rozdělením vzniklo,
b) při sloučení název, sídlo a identifikační číslo zanikajícího veřejného
zdravotnického zařízení a změny zapsaných údajů o nástupnickém veřejném
zdravotnickém zařízení,
c) při splynutí, kromě údajů zapisovaných při zápisu, že vzniklo splynutím,
název, sídlo a identifikační číslo veřejných zdravotnických zařízení,
jejichž splynutím vzniklo.
§ 29
Sbírka listin
(1) Součástí rejstříku veřejných zdravotnických zařízení je sbírka
listin, která obsahuje
a) zřizovací listinu a její změny; po každé změně zřizovací listiny
musí být do sbírky listin založeno též její úplné znění,
b) doklad o jmenování, odvolání nebo jiném ukončení výkonu funkce statutárního
orgánu, doklad o pověření, zrušení pověření nebo jiném ukončení výkonu
působnosti statutárního orgánu osobou pověřenou výkonem této funkce
do doby jmenování prvního ředitele,
c) podpisový vzor osob uvedených v písmenu b),
d) doklad o jmenování, odvolání nebo jiném ukončení výkonu funkce člena
dozorčí rady,
e) výroční zprávy,
f) účetní závěrky a zprávy auditora o jejich ověření,
g) rozhodnutí o zrušení veřejného zdravotnického zařízení.
(2) Pro každé zapsané veřejné zdravotnické zařízení se ve sbírce listin
vede zvláštní složka.
(3) Veřejné zdravotnické zařízení je povinno bez zbytečného odkladu
předložit ve dvojím vyhotovení Ministerstvu zdravotnictví listiny,
které se zakládají do sbírky listin. Listiny, jimiž se nedokládají
zapisované skutečnosti, se předkládají v jednom vyhotovení. Rozhodnutí
soudu, která se zakládají do sbírky listin, po nabytí právní moci předloží
Ministerstvu zdravotnictví k založení do sbírky listin soud bez zbytečného
odkladu.
(4) Jestliže je určitá skutečnost zapsána v rejstříku veřejných zdravotnických
zařízení a ve sbírce listin není uložena odpovídající listina, je Ministerstvo
zdravotnictví, jakmile tuto skutečnost zjistí, povinno to ve sbírce
listin poznamenat a zřizovatele veřejného zdravotnického zařízení vyzvat,
aby listinu bez zbytečného odkladu předložil k založení do sbírky listin.
§ 30
Řízení ve věcech rejstříku veřejných zdravotnických zařízení
(1) Návrh na zápis do rejstříku veřejných zdravotnických zařízení,
na zápis změn údajů vedených v rejstříku veřejných zdravotnických zařízení
nebo na výmaz z rejstříku veřejných zdravotnických zařízení podává
zřizovatel a přikládá k němu doklady osvědčující skutečnosti, které
mají být v rejstříku veřejných zdravotnických zařízení zapsány, změněny
nebo z tohoto rejstříku vymazány. Spolu s návrhem na zápis nebo na
změnu údajů vedených v rejstříku veřejných zdravotnických zařízení
je nutno současně předložit potřebné listiny, které se podle tohoto
zákona zakládají do sbírky listin. Návrh na zápis do rejstříku veřejných
zdravotnických zařízení, návrh na zápis změn údajů v tomto rejstříku
nebo na výmaz z tohoto rejstříku musí být podán bez zbytečného odkladu
poté, kdy nastala rozhodná skutečnost.
(2) Účastníky řízení jsou zřizovatel a veřejné zdravotnické zařízení;
ve věcech zápisu osob, které se zapisují do rejstříku veřejných zdravotnických
zařízení, jsou účastníky řízení též tyto osoby.
(3) O návrhu na zápis do rejstříku veřejných zdravotnických zařízení
a návrhu na zápis změn údajů vedených v rejstříku veřejných zdravotnických
zařízení nebo návrhu na výmaz z rejstříku veřejných zdravotnických
zařízení rozhodne Ministerstvo zdravotnictví do 30 dnů od podání návrhu.
(4) Jsou-li splněny podmínky stanovené tímto zákonem pro zápis do
rejstříku veřejných zdravotnických zařízení, Ministerstvo zdravotnictví
rozhodne o povolení zápisu a provede zápis veřejného zdravotnického
zařízení do rejstříku veřejných zdravotnických zařízení. Zápis se provede
ke dni uvedenému v návrhu na zápis. Nabude-li rozhodnutí o povolení
zápisu právní moci později nebo návrh neobsahuje den, ke kterému má
být zápis proveden, provede se zápis ke dni právní moci tohoto rozhodnutí.
(5) Jsou-li splněny podmínky stanovené tímto zákonem pro zápis změn
údajů vedených v rejstříku veřejných zdravotnických zařízení, Ministerstvo
zdravotnictví rozhodne o povolení zápisu změn a zápis změn údajů se
provede ke dni uvedenému v návrhu. Nabude-li rozhodnutí o povolení
zápisu změn údajů právní moci později nebo návrh neobsahuje den, ke
kterému má být zápis změn údajů proveden, provede se zápis změn údajů
ke dni právní moci tohoto rozhodnutí.
(6) Jsou-li splněny podmínky pro výmaz veřejného zdravotnického zařízení
z rejstříku veřejných zdravotnických zařízení, Ministerstvo zdravotnictví
rozhodne o povolení výmazu. Výmaz se provede ke dni uvedenému v návrhu
na výmaz. Nabude-li rozhodnutí o povolení výmazu právní moci později
nebo návrh neobsahuje den, ke kterému má být výmaz proveden, provede
se výmaz ke dni právní moci tohoto rozhodnutí.
(7) V případě, kdy nejsou splněny podmínky stanovené tímto zákonem
pro zápis do rejstříku veřejných zdravotnických zařízení, pro změnu
údajů uvedených v rejstříku veřejných zdravotnických zařízení nebo
pro výmaz z tohoto rejstříku, Ministerstvo zdravotnictví rozhodnutím
návrh zamítne.
(8) Zápis veřejného zdravotnického zařízení do rejstříku veřejných
zdravotnických zařízení, zápis změn údajů vedených v rejstříku veřejných
zdravotnických zařízení nebo výmaz veřejného zdravotnického zařízení
z rejstříku veřejných zdravotnických zařízení oznámí Ministerstvo zdravotnictví
příslušnému orgánu vykonávajícímu správu daně, místně příslušné okresní
správě sociálního zabezpečení, zdravotním pojišťovnám, Českému statistickému
úřadu, Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky,
a dále orgánu, který vydal veřejnému zdravotnickému zařízení podnikatelské
oprávnění, a to nejpozději do 1 týdne ode dne zápisu.
(9) Na řízení ve věcech rejstříku veřejných zdravotnických zařízení
se vztahuje správní řád, pokud tento zákon nestanoví jinak.
HLAVA VIII
SPOLEČNÁ USTANOVENÍ
§ 32
Úkony v obecném zájmu
(1) Účast na jednání dozorčí rady se u jejích členů považuje za jiný
úkon v obecném zájmu16), při němž náleží náhrada mzdy. Členům
dozorčí rady rovněž náleží náhrada prokázaných jízdních výdajů.
(2) Osobám uvedeným v odstavci 1, které nejsou v pracovněprávním nebo
jiném obdobném vztahu, avšak jsou výdělečně činné, náleží za dobu účasti
na jednání dozorčí rady náhrada ušlého výdělku v prokázané výši, nejvýše
však ve výši trojnásobku průměrné mzdy v příslušném veřejném zdravotnickém
zařízení v předchozím kalendářním roce.
(3) Členům dozorčí rady může být za výkon funkce poskytnuta zřizovatelem
odměna s přihlédnutím k výsledkům hospodaření a kvalitě poskytované
zdravotní péče v příslušném veřejném zdravotnickém zařízení.
(4) Náhrady poskytované členům dozorčí rady podle odstavců 1 a 2 jsou
hrazeny z prostředků veřejného zdravotnického zařízení; odměny poskytované
členům dozorčí rady podle odstavce 3 jsou hrazeny z prostředků zřizovatele.
§ 33
Spádové území
(1) Ministerstvo zdravotnictví po předchozím projednání s krajem,
zdravotními pojišťovnami a příslušnými Komorami stanoví rozhodnutím
každému veřejnému zdravotnickému zařízení zařazenému do sítě veřejných
zdravotnických zařízení rozsah povinnosti poskytovat zdravotní péči
a spádové území pro jednotlivé druhy zdravotní péče (dále jen "spádové
území").
(2) V rozhodnutí podle odstavce 1 stanoví Ministerstvo zdravotnictví
a) obory poskytované zdravotní péče,
b) počet akutních lůžek v jednotlivých oborech,
c) počet lůžek následné péče v jednotlivých oborech,
d) druhy a počty léčebných a diagnostických přístrojů stanovených vyhláškou
Ministerstva zdravotnictví,
e) rozsah péče, kterou je veřejné zdravotnické zařízení povinno poskytovat,
f) spádové území.
(3) Spádovým územím je území obcí, které jsou rozhodnutím podle odstavce 1 do tohoto spádového území zařazeny, a na němž veřejné zdravotnické
zařízení plní povinnosti podle odstavce 5.
(4) Na řízení podle odstavce 1 se nevztahuje správní řád.
(5) Pro stanovené spádové území je veřejné zdravotnické zařízení povinno
a) zajistit poskytování zdravotní péče pacientům v rozsahu stanoveném
rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví podle odstavce 1,
b) zajistit poskytování zdravotní péče osobám, které mají trvalý pobyt
ve stanoveném spádovém území,
c) poskytnout zdravotní péči státním občanům členských států Evropské
unie,
d) poskytnout neodkladnou zdravotní péči jiným cizím státním občanům,
osobám bez státního občanství, osobám, u nichž nelze zjistit příslušnost
ke zdravotní pojišťovně; pokud tato péče není uhrazena jinak, uhradí
ji Ministerstvo zdravotnictví ze státního rozpočtu,
e) podílet se v rozsahu stanoveném rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví
podle odstavce 1 na zajišťování pohotovostní lékařské, lékárenské a
stomatologické péče, případně záchranné služby,
f) podílet se v rozsahu stanoveném krajem na zajišťování výkonů, lékařských
prohlídek a protiepidemických opatření nařízených orgánem ochrany veřejného
zdraví,
g) podílet se v rozsahu stanoveném krajem nebo Ministerstvem zdravotnictví
na poskytování zdravotní péče při hromadných neštěstích, otravách a
přírodních katastrofách,
h) podílet se v rozsahu stanoveném krajem nebo Ministerstvem zdravotnictví
na zajišťování prohlídek zemřelých a dopravy zemřelých k pitvě a zpět,
i) udržovat kapacity izolačních lůžek.
(6) Plnění povinností podle odstavce 5 je veřejnou službou poskytovanou
ve veřejném zájmu.
§ 34
Síť veřejných zdravotnických zařízení
(1) Veřejná zdravotnická zařízení, jimž byla Ministerstvem zdravotnictví
uložena povinnost poskytovat zdravotní péči podle § 33, jsou uspořádána
do sítě veřejných zdravotnických zařízení.
(2) Síť veřejných zdravotnických zařízení musí být uspořádána tak,
aby spádová území veřejných zdravotnických zařízení v kraji na sebe
účelně navazovala a byla zajištěna dostupnost jimi zajišťované zdravotní
péče.
(3) Síť veřejných zdravotnických zařízení tvoří
a) zrušeno
b) veřejná zdravotnická zařízení zřízená podle tohoto zákona.
(4) O zařazení veřejného zdravotnického zařízení uvedeného v odstavci 3 písm. b) do sítě veřejných zdravotnických zařízení rozhoduje Ministerstvo
zdravotnictví po dohodě s příslušnou Komorou, krajem, na jehož území
je veřejné zdravotnické zařízení umístěno, a po předchozím projednání
se zdravotními pojišťovnami. Při rozhodování se bere v úvahu zejména
zajištění dostupnosti zdravotní péče a možnosti systému veřejného zdravotního
pojištění. Veřejné zdravotnické zařízení, které hospodaří s majetkem,
s nímž hospodařilo zdravotnické zařízení, které do doby jeho zrušení
poskytovalo ústavní zdravotní péči a ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona mělo uzavřenu smlouvu o poskytování a úhradě zdravotní péče
podle zvláštního právního předpisu17), musí být do sítě veřejných zdravotnických
zařízení
zařazeno.
(5) O vyřazení veřejného zdravotnického zařízení uvedeného v odstavci 3 písm. b) ze sítě veřejných zdravotnických zařízení rozhodne Ministerstvo
zdravotnictví na návrh zřizovatele nebo jakmile toto veřejné zdravotnické
zařízení přestane splňovat podmínky stanovené tímto zákonem pro jeho
vznik a provozování, a zároveň provede výmaz tohoto veřejného zdravotnického
zařízení z rejstříku veřejných zdravotnických zařízení; jedná-li se
o nesplnění požadavků na personální vybavení veřejného zdravotnického
zařízení, vydá Ministerstvo zdravotnictví rozhodnutí podle tohoto ustanovení
na návrh příslušné Komory.
§ 35
Podmínky provozování veřejného
zdravotnického zařízení
(1) Ve veřejném zdravotnickém zařízení musí být zdravotní péče poskytována
prostřednictvím fyzických osob, které jsou způsobilé k výkonu zdravotnického
povolání (dále jen "zdravotnický pracovník") a splňují další podmínky
pro výkon zdravotnického povolání stanovené zvláštními právními předpisy18).
(2) Veřejné zdravotnické zařízení zajistí specializační vzdělávání
lékařů, zubních lékařů, farmaceutů a dalších zdravotnických pracovníků
podle zvláštního právního předpisu18).
(3) Veřejné zdravotnické zařízení poskytuje zdravotní péči v rozsahu
stanoveném rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví, kterým se veřejnému
zdravotnickému zařízení stanoví povinnost poskytovat zdravotní péči.
(4) Veřejné zdravotnické zařízení musí být personálně, věcně a technicky
vybaveno pro druh a rozsah jím poskytované zdravotní péče. Ministerstvo
zdravotnictví stanoví vyhláškou kapacitu izolačních lůžek a požadavky
na věcné a technické vybavení veřejného zdravotnického zařízení. Ministerstvo
zdravotnictví stanoví po dohodě s příslušnou Komorou vyhláškou požadavky
na personální vybavení veřejného zdravotnického zařízení.
(5) Splnění stanovených požadavků na personální vybavení veřejného
zdravotnického zařízení kontroluje Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci
s příslušnou Komorou.
(6) Splnění stanovených požadavků věcného a technického vybavení veřejného
zdravotnického zařízení kontroluje Ministerstvo zdravotnictví.
(7) Veřejné zdravotnické zařízení je povinno mít uzavřenu pojistnou
smlouvu o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou v souvislosti
s poskytováním zdravotní péče ve veřejném zdravotnickém zařízení. Toto
pojištění musí trvat po celou dobu, po kterou je veřejné zdravotnické
zařízení provozováno.
(8) Veřejné zdravotnické zařízení je povinno plánovat opatření pro
krizové situace podle zvláštního právního předpisu19).
§ 36
Pořádková pokuta
(1) Veřejné zdravotnické zařízení je povinno při kontrole kvality
zdravotní péče a při kontrole splnění stanovených požadavků na personální,
věcné nebo technické vybavení veřejného zdravotnického zařízení poskytnout
součinnost, zejména předložit požadované doklady a podat potřebná vysvětlení.
(2) Za nesplnění povinnosti podle odstavce 1 může Ministerstvo zdravotnictví
uložit pořádkovou pokutu do 100 000 Kč, a to i opakovaně. Celková výše
takto uložených pořádkových pokut nesmí přesáhnout částku 500 000 Kč.
Jde-li o kontrolu splnění stanovených požadavků na personální vybavení
veřejného zdravotnického zařízení, ukládá Ministerstvo zdravotnictví
pokutu na návrh příslušné Komory.
(3) Pořádkovou pokutu lze uložit do 6 měsíců ode dne nesplnění povinnosti.
(4) Příjem z pořádkových
pokut je příjmem státního rozpočtu.
HLAVA IX
SPRÁVNÍ DELIKTY
§ 37
Přestupky
(1) Fyzická osoba se jako zřizovatel dopustí přestupku tím, že
a) jmenuje ředitele nebo člena dozorčí rady veřejného zdravotnického
zařízení anebo provede pověření výkonem působnosti statutárního orgánu
v rozporu s § 6 odst. 3 nebo 6,
b) v rozporu s § 7 odst. 4 nesplní povinnost jmenovat nebo odvolat ředitele
veřejného zdravotnického zařízení anebo uvědomit dozorčí radu,
c) v rozporu s § 9 odst. 6 nepožádá o návrh na jmenování člena dozorčí
rady nebo nejmenuje dozorčí radu,
d) v rozporu s § 9 odst. 10 neodvolá člena dozorčí rady z funkce,
e) nerozhodne o vydání předchozího souhlasu podle § 12 odst. 2,
f) v rozporu s § 14 odst. 1 nekontroluje pravidelně hospodaření veřejného
zdravotnického zařízení,
g) v rozporu s § 14 odst. 3 nekontroluje pravidelně kvalitu zdravotní
péče poskytované veřejným zdravotnickým zařízením, nebo
h) nepředloží Ministerstvu zdravotnictví listinu k založení do sbírky
listin podle § 29 odst. 4 nebo nepodá návrh na zápis do rejstříku veřejných
zdravotnických zařízení, zápis změn údajů vedených v rejstříku veřejných
zdravotnických zařízení nebo výmaz z rejstříku veřejných zdravotnických
zařízení podle § 30 odst. 1.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 1 000 000 Kč.
§ 38
Správní delikty právnických osob
(1) Právnická osoba se jako zřizovatel dopustí správního deliktu tím,
že
a) jmenuje ředitele nebo člena dozorčí rady veřejného zdravotnického
zařízení anebo provede pověření výkonem působnosti statutárního orgánu
v rozporu s § 6 odst. 3 nebo 6,
b) v rozporu s § 7 odst. 4 nesplní povinnost jmenovat nebo odvolat ředitele
veřejného zdravotnického zařízení anebo uvědomit dozorčí radu,
c) v rozporu s § 9 odst. 6 nepožádá o návrh na jmenování člena dozorčí
rady nebo nejmenuje dozorčí radu,
d) v rozporu s § 9 odst. 10 neodvolá člena dozorčí rady z funkce,
e) nerozhodne o vydání předchozího souhlasu podle § 12 odst. 2,
f) v rozporu s § 14 odst. 1 nekontroluje pravidelně hospodaření veřejného
zdravotnického zařízení,
g) v rozporu s § 14 odst. 3 nekontroluje pravidelně kvalitu zdravotní
péče poskytované veřejným zdravotnickým zařízením,
h) nepředloží Ministerstvu zdravotnictví listinu k založení do sbírky
listin podle § 29 odst. 4 nebo nepodá návrh na zápis do rejstříku veřejných
zdravotnických zařízení, zápis změn údajů vedených v rejstříku veřejných
zdravotnických zařízení nebo výmaz z rejstříku veřejných zdravotnických
zařízení podle § 30 odst. 1,
i) nepředloží Ministerstvu zdravotnictví nejpozději 30 dnů před vznikem
veřejného zdravotnického zařízení potřebné údaje zapisované do rejstříku
veřejných zdravotnických zařízení a potřebné listiny, které tvoří součást
tohoto rejstříku, jde-li o vznik veřejného zařízení podle § 40 odst.
1.
(2) Veřejné zdravotnické zařízení se dopustí správního deliktu tím,
že
a) nezveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup údaje podle § 13 odst. 1,
b) sjedná cenu nebo převede vlastnické právo k majetku v rozporu s §
21 odst. 5,
c) nezveřejní výroční zprávu podle § 23 odst. 1,
d) neuloží výroční zprávu ve sbírce listin rejstříku veřejných zdravotnických
zařízení podle § 23 odst. 2,
e) nevypracuje výroční zprávu v souladu s § 23 odst. 3,
f) nezajistí poskytování zdravotní péče podle § 33 odst. 5,
g) poskytuje zdravotní péči prostřednictvím osob, které nejsou způsobilé
k výkonu zdravotnického povolání nebo nesplňují další podmínky pro
výkon zdravotnického povolání podle § 35 odst. 1,
h) nezajistí specializační vzdělávání podle § 35 odst. 2,
i) v rozporu s § 35 odst. 4 poskytuje zdravotní péči, ačkoli nesplňuje
požadavky na personální vybavení veřejného zdravotnického zařízení
podle § 35 odst. 5 nebo požadavky na věcné a technické vybavení podle
§ 35 odst. 6, nebo
j) neuzavře pojistnou smlouvu podle § 35 odst. 7.
(3) Za správní delikt se uloží pokuta do
a) 5 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 2 písm. b),
e), f), g) a j),
b) 1 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 a odstavce 2 písm. a), c), d), h) a i).
§ 39
Společná ustanovení ke správním deliktům
(1) Právnická osoba za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže,
že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení
právní povinnosti zabránila.
(2) Při určení výměry pokuty právnické osobě se přihlédne k závažnosti
správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům
a k okolnostem, za nichž byl spáchán.
(3) Odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže
správní orgán o něm nezahájil řízení do 3 let ode dne, kdy se o něm
dozvěděl, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy byl spáchán.
(4) Správní delikty podle tohoto zákona v prvním stupni projednává
Ministerstvo zdravotnictví.
(5) Příjem z pokut je příjmem státního
rozpočtu.
HLAVA X
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 41
Nakládání s majetkem ve zvláštních případech
Věci, které přešly z vlastnictví státu do vlastnictví územního samosprávného
celku podle zákona č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv
a závazků z majetku České republiky do majetku krajů, ve znění pozdějších
předpisů, a zákona č. 290/2002 Sb., o přechodu některých dalších věcí,
práv a závazků České republiky na kraje a obce, občanská sdružení působící
v oblasti tělovýchovy a sportu a o souvisejících změnách a o změně
zákona č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z
majetku České republiky, ve znění zákona č. 10/2001 Sb., a zákona č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, v
souvislosti s přechodem některých zřizovatelských funkcí k nemocnicím,
jsou ve vlastnictví tohoto územního samosprávného celku a nebyly tímto
územním veřejným samosprávným celkem vloženy do veřejného zdravotnického
zařízení, musí být při převodu vlastnického práva přednostně nabídnuty
státu, jinému územnímu samosprávnému celku nebo jinému veřejnému zdravotnickému
zařízení.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o veřejném
zdravotním pojištění
§ 43
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a
doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 242/1997 Sb.,
zákona č. 2/1998 Sb., zákona č. 127/1998 Sb., zákona č. 225/1999 Sb.,
zákona č. 363/1999 Sb., zákona č. 18/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb.,
zákona č. 155/2000 Sb., nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod
č. 167/2000 Sb., zákona č. 220/2000 Sb., zákona č. 258/2000 Sb., zákona
č. 459/2000 Sb., zákona č. 176/2002 Sb., zákona č. 198/2002 Sb., zákona
č. 285/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona
č. 222/2003 Sb., zákona č. 274/2003 Sb., zákona č. 362/2003 Sb., zákona
č. 424/2003 Sb., zákona č. 425/2003 Sb., zákona č. 455/2003 Sb., zákona
č. 85/2004 Sb., zákona č. 359/2004 Sb., zákona č. 422/2004 Sb., zákona
č. 436/2004 Sb., zákona č. 438/2004 Sb., zákona č. 123/2005 Sb., zákona
č. 168/2005 Sb., zákona č. 253/2005 Sb., zákona č. 350/2005 Sb., zákona
č. 361/2005 Sb., zákona č. 47/2006 Sb., zákona č. 109/2006 Sb., zákona
č. 112/2006 Sb. a zákona č. 117/2006 Sb., se mění takto:
1. V § 17 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který včetně poznámky
pod čarou č. 46a zní:
"(2) Zdravotní pojišťovna je povinna uzavřít smlouvu o poskytování
a úhradě zdravotní péče s veřejným neziskovým ústavním zdravotnickým
zařízením zařazeným do sítě veřejných zdravotnických zařízení podle
zvláštního právního předpisu v rozsahu, v jakém je veřejné neziskové
ústavní zdravotnické zařízení povinno podle rozhodnutí Ministerstva
zdravotnictví zdravotní péči poskytovat, a to s účinností ode dne nabytí
právní moci tohoto rozhodnutí. S účinností od 1. ledna 2008 může být
ústavní zdravotní péče hrazena z veřejného zdravotního pojištění na
základě smlouvy podle předchozí věty, je-li poskytována veřejným neziskovým
ústavním zdravotnickým zařízením zřízeným podle zvláštního právního
předpisu46a), nebo zdravotní pojišťovny uzavřou smlouvu na základě
výběrového řízení podle tohoto zákona.
46a) Zákon č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických
zařízeních a o změně některých zákonů.".
Dosavadní odstavce 2 až 7 se označují jako odstavce 3 až 8.
2. V § 40 odst. 2 se slova "(§ 17 odst. 7)" nahrazují slovy "(§ 17
odst. 8)".
3. Za § 45 se vkládá nový § 45a, který zní:
"§ 45a
(1) Zdravotní pojišťovně, která neuzavře smlouvu o poskytování zdravotní
péče s veřejným neziskovým ústavním zdravotnickým zařízením podle §
17 odst. 2, se uloží pokuta do 10 000 000 Kč.
(2) Zdravotní pojišťovna za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže,
že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení
právní povinnosti zabránila.
(3) Při určení výměry pokuty zdravotní pojišťovně se přihlédne k závažnosti
správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům
a k okolnostem, za nichž byl spáchán.
(4) Odpovědnost zdravotní pojišťovny za správní delikt zaniká, jestliže
správní orgán o něm nezahájil řízení do 1 roku ode dne, kdy se o něm
dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy byl spáchán.
(5) Správní delikty podle tohoto zákona v prvním stupni projednává
Ministerstvo zdravotnictví.
(6) Pokuty vybírá a vymáhá celní úřad. Příjem z pokut je příjmem státního
rozpočtu.".
ČÁST PÁTÁ
Změna zákona o obcích
§ 45
V § 84 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění
zákona č. 313/2002 Sb., se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou
a doplňuje se písmeno z), které včetně poznámky pod čarou č. 29a zní:
"z) rozhodovat o zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení a zrušení veřejného
neziskového ústavního zdravotnického zařízení, navrhovat zástupce do
jeho dozorčí rady a rozhodovat o převodu vlastnického práva k majetku,
s nímž hospodaří veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení nebo
o jeho pronájmu v případech, kdy to stanoví zvláštní právní předpis29a).
29a) Zákon č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických
zařízeních a o změně některých zákonů.".
ČÁST ŠESTÁ
Změna zákona o péči o zdraví lidu
§ 46
V zákoně č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona č.
210/1990 Sb., zákona č. 425/1990 Sb., zákona č. 548/1991 Sb., zákona
č. 550/1991 Sb., zákona č. 590/1992 Sb., zákona č. 15/1993 Sb., zákona
č. 161/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb., zákona č. 60/1995 Sb., nálezu
Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 206/1996 Sb., zákona č. 14/1997 Sb.,
zákona č. 79/1997 Sb., zákona č. 110/1997 Sb., zákona č. 83/1998 Sb.,
zákona č. 167/1998 Sb., zákona č. 71/2000 Sb., zákona č. 123/2000 Sb.,
zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 149/2000 Sb., zákona č. 258/2000 Sb.,
zákona č. 164/2001 Sb., zákona č. 260/2001 Sb., zákona č. 285/2002 Sb.,
zákona č. 290/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 130/2003 Sb.,
zákona č. 274/2003 Sb., zákona č. 356/2003 Sb., zákona č. 37/2004 Sb.,
zákona č. 53/2004 Sb., zákona č. 121/2004 Sb., zákona č. 156/2004 Sb.,
zákona č. 422/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 379/2005 Sb.,
zákona č. 381/2005 Sb., zákona č. 109/2006 Sb. a zákona č. 115/2006 Sb.,
se za § 12 vkládá nový § 12a, který včetně poznámky pod čarou
č. 2b zní:
"§ 12a
(1) Zdravotnické zařízení poskytující zdravotní péči musí být personálně,
věcně a technicky vybaveno pro druh a rozsah zdravotní péče, kterou
poskytuje, a musí splňovat hygienické požadavky na svůj provoz.
(2) Ministerstvo zdravotnictví stanoví vyhláškou požadavky na věcné
a technické vybavení zdravotnického zařízení a hygienické požadavky
na jeho provoz. Ministerstvo zdravotnictví stanoví po dohodě s příslušnou
komorou vyhláškou požadavky na personální vybavení zdravotnického zařízení.
(3) Splnění stanovených požadavků na personální vybavení zdravotnického
zařízení kontroluje ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s příslušnou
komorou.
(4) Splnění stanovených požadavků na věcné a technické vybavení zdravotnického
zařízení kontroluje ministerstvo zdravotnictví a u nestátních zdravotnických
zařízení orgán příslušný k jejich registraci.
(5) Plnění stanovených hygienických požadavků na provoz zdravotnických
zařízení kontroluje orgán ochrany veřejného zdraví zřízený podle zvláštního
právního předpisu2a).
(6) Pokud orgán příslušný ke kontrole zdravotnického zařízení zjistí,
že toto zdravotnické zařízení splňuje požadavky na personální, věcné
a technické vybavení a hygienické požadavky na jeho provoz, vydá o
tom v mezích své působnosti doklad osvědčující splnění těchto požadavků.
V případě splnění požadavků na personální vybavení vydá tento doklad
ministerstvo zdravotnictví po dohodě s příslušnou komorou.
(7) Doklad osvědčující splnění stanovených požadavků personálního,
věcného a technického vybavení a hygienických požadavků obsahuje
a) název, sídlo a identifikační číslo zdravotnického zařízení,
b) název a sídlo orgánu, který provedl kontrolu,
c) vymezení předmětu provedené kontroly,
d) jména, příjmení, tituly a podpisy osob, které kontrolu provedly,
e) datum provedení kontroly,
f) osvědčení o splnění stanovených požadavků.
(8) V případech, kdy orgán příslušný ke kontrole zjistí, že zdravotnické
zařízení nesplňuje stanovené požadavky na personální, věcné nebo technické
vybavení nebo hygienické požadavky, příslušné osvědčení dokládající
splnění těchto požadavků nevydá a uvědomí o této skutečnosti kontrolované
zdravotnické zařízení, ministerstvo zdravotnictví, a v případě nestátního
zdravotnického zařízení orgán příslušný k registraci.
(9) V případech, kdy orgán příslušný ke kontrole zjistí, že zdravotnické
zařízení nesplňuje stanovené požadavky na personální, věcné nebo technické
vybavení nebo hygienické požadavky, je oprávněn uložit kontrolovanému
zdravotnickému zařízení přijetí opatření k nápravě.
(10) Při zjištění, že zdravotnické zařízení neplní stanovené požadavky
na personální, věcné a technické vybavení nebo hygienické požadavky,
je orgán příslušný ke kontrole povinen tyto skutečnosti bezodkladně
sdělit ministerstvu zdravotnictví, a u nestátních zdravotnických zařízení
orgánu příslušnému k registraci. Ministerstvo zdravotnictví nebo orgán
příslušný k registraci zdravotnického zařízení je v takovém případě
podle závažnosti závad oprávněn rozhodnout o změně oprávnění k poskytování
zdravotní péče nebo o odnětí tohoto oprávnění.
(11) Ustanoveními odstavců 1 až 10 není dotčena úprava obsažená v
zákoně o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních2b).
2b) Zákon č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických
zařízeních a o změně některých zákonů.".
ČÁST OSMÁ
Změna zákona o platu a odměně za
pracovní pohotovost
v rozpočtových a v některých
dalších organizacích a orgánech
§ 48
V § 1 zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost
v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění
zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 217/2000 Sb. a zákona č. 562/2004 Sb.,
se na konci odstavce 1 nahrazuje tečka čárkou a doplňuje se písmeno
f), které včetně poznámek pod čarou č. 15 a 16 zní:
"f) veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení15), které občanům
poskytuje zdravotní péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění16).
15) Zákon č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických
zařízeních a o změně některých zákonů.
16) Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně
a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.".
ČÁST DEVÁTÁ
Změna zákona
o státní statistické službě
§ 49
Zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění zákona
č. 356/1999 Sb., zákona č. 220/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona
č. 411/2000 Sb., zákona č. 202/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona
č. 81/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb. a zákona č. 342/2005 Sb., se
mění takto:
1. V § 22 odst. 1 se za písmeno e) vkládá nové písmeno f), které včetně
poznámky pod čarou č. 12c zní:
"f) veřejným neziskovým ústavním zdravotnickým zařízením zřízeným podle
zvláštního právního předpisu12c) Ministerstvo zdravotnictví,
12c) Zákon č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických
zařízeních a o změně některých zákonů.".
Dosavadní písmeno f) se označuje jako písmeno g).
2. V § 22 odstavec 3 zní:
"(3) Identifikační čísla pro potřeby rejstříkových soudů, živnostenských
úřadů, Ministerstva vnitra, Ministerstva kultury, Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy a Ministerstva zdravotnictví zajišťuje Český
statistický úřad.".
3. V § 22 odst. 4 se slova "odstavce 1 písm. a) a c) až e)" nahrazují
slovy "odstavce 1 písm. a) a c) až f)".
ČÁST DESÁTÁ
Změna zákona o rozhodčím řízení
§ 50
V zákoně č. 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a o výkonu rozhodčích
nálezů, se v § 1 dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje
se odstavec 2, který včetně poznámky pod čarou č. 1a zní:
"(2) Tohoto zákona nelze užít k řešení sporů veřejných neziskových
ústavních zdravotnických zařízení zřízených podle zvláštního právního
předpisu1a).
1a) Zákon č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických
zařízeních a o změně některých zákonů.".
ČÁST JEDENÁCTÁ
Změna zákona o dani dědické, dani
darovací a dani z převodu
nemovitostí
§ 51
Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu
nemovitostí, ve znění zákona č. 18/1993 Sb., zákona č. 322/1993 Sb.,
zákona č. 42/1994 Sb., zákona č. 72/1994 Sb., zákona č. 85/1994 Sb.,
zákona č. 113/1994 Sb., zákona č. 248/1995 Sb., zákona č. 96/1996 Sb.,
zákona č. 151/1997 Sb., zákona č. 203/1997 Sb., zákona č. 227/1997 Sb.,
zákona č. 169/1998 Sb., zákona č. 95/1999 Sb., zákona č. 27/2000 Sb.,
zákona č. 103/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 340/2000 Sb.,
zákona č. 364/2000 Sb., zákona č. 117/2001 Sb., zákona č. 120/2001 Sb.,
zákona č. 148/2002 Sb., zákona č. 198/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb.,
zákona č. 420/2003 Sb., zákona č. 669/2004 Sb., zákona č. 179/2005 Sb.
a zákona č. 342/2005 Sb., se mění takto:
1. V § 20 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno f), které zní:
"f) veřejnými neziskovými ústavními zdravotnickými zařízeními.".
2. V § 20 odst. 2 se na konci textu písmene f) doplňují slova "nebo
mezi zřizovateli veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízení
a veřejnými neziskovými ústavními zdravotnickými zařízeními".
3. V § 20 odst. 6 písm. e) se za větu druhou vkládá věta "Osvobození
zůstává zachováno, dojde-li ke změně obchodní společnosti na veřejné
neziskové ústavní zdravotnické zařízení.".
Zaorálek v. r.
Paroubek v. r.
1) § 18 odst. 2 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších
předpisů.
§ 23 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně
a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
2) Zákon č. 160/1992 Sb.,
o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění
pozdějších předpisů.
3) § 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
4) § 3 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky
a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 2/1969 Sb.,
o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
6) § 116 občanského zákoníku.
7) § 26 odst. 2 písm. a) zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
8) § 67b zákona č. 20/1966 Sb., ve
znění pozdějších předpisů.
9) Zákon
č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů.
10) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve
veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole),
ve znění pozdějších předpisů.
11) Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole,
ve znění pozdějších předpisů.
12) § 1 odst. 2 písm.
a) a § 2 odst. 3 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších
předpisů.
13) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
ve znění pozdějších předpisů.
14) § 21 zákona č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
15) Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech.
16) § 124 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce,
ve znění pozdějších předpisů.
17) Zákon č. 48/1997 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
18) Zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách
získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti
k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta,
ve znění zákona č. 125/2005 Sb.
Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti
k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících
s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění zákona č.
125/2005 Sb.
Zákon č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické
komoře a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších předpisů.
19) Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení
a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů.