123/1998 Sb.
ZÁKON
ze dne 13. května 1998
o právu na informace o životním prostředí
Změna: 132/2000 Sb.
Změna: 6/2005 Sb.
Změna: 413/2005 Sb.
Změna: 380/2009 Sb.
Změna: 83/2015 Sb.
Změna: 241/2022 Sb.
Změna: 241/2022 Sb. (část)
Změna: 429/2022 Sb.
Změna: 224/2023 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje
zabezpečení práva na přístup k informacím o životním prostředí a na včasné a úplné
informace o životním prostředí,1a) na vytvoření podmínek pro výkon tohoto práva a
podporu aktivního zpřístupňování informací o životním prostředí ze strany povinných
subjektů. Stanoví
a) podmínky výkonu práva na včasné a úplné informace o životním prostředí,
jimiž disponují povinné subjekty podle tohoto zákona nebo které jsou k dispozici
pro tyto subjekty,
b) přístup veřejnosti k informacím o životním prostředí, kterými disponují
povinné subjekty podle tohoto zákona nebo které jsou k dispozici pro tyto subjekty,
c) základní podmínky a lhůty pro zpřístupňování informací a důvody, pro které
mohou povinné subjekty podle tohoto zákona odepřít zpřístupnění informace,
d) aktivní zpřístupňování informací o životním prostředí, podporu používání
zařízení umožňující dálkový přístup a podporu zpřístupňování informací prostřednictvím
rozhraní pro programování aplikací,
e) pravidla pro zřízení infrastruktury pro prostorová data pro účely politik
životního prostředí a politik nebo činností, které mohou mít vliv na životní prostředí
(INSPIRE) a zpřístupňování prostorových dat prostřednictvím síťových služeb na Národním
geoportálu INSPIRE (dále jen „geoportál“),
f) vzdělávání, výchovu a osvětu v oblasti ochrany životního prostředí.
(2) Zpřístupňování údajů získaných pro statistické účely a zpřístupňování statistických
informací se řídí zvláštním zákonem.2)
§ 2
Vymezení pojmů
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) informacemi o životním prostředí (dále jen "informace") informace
v jakékoliv technicky proveditelné podobě, které vypovídají zejména o
1. stavu a vývoji životního prostředí, o příčinách a důsledcích tohoto
stavu,
2. připravovaných nebo prováděných činnostech a opatřeních a o uzavíraných
dohodách, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního prostředí a jeho složek,
3. stavu složek životního prostředí, včetně geneticky modifikovaných
organismů, a o interakci mezi nimi, o látkách, energii, hluku, záření, odpadech včetně
radioaktivních odpadů a dalších emisích do životního prostředí, které ovlivňují nebo
mohou ovlivňovat jeho složky, a o důsledcích těchto emisí,
4. využívání přírodních zdrojů a jeho důsledcích na životní prostředí
a rovněž údaje nezbytné pro vyhodnocování příčin a důsledků tohoto využívání a jeho
vlivů na živé organismy a společnost,
5. vlivech staveb, činností, technologií a výrobků na životní prostředí
a veřejné zdraví a o posuzování vlivů na životní prostředí,
6. správních řízeních ve věcech životního prostředí, posuzování vlivů
na životní prostředí, peticích a stížnostech v těchto věcech a jejich vyřízení a
rovněž informace obsažené v písemnostech týkajících se zvláště chráněných součástí
přírody a dalších součástí životního prostředí chráněných podle zvláštních předpisů,
7. ekonomických a finančních analýzách použitých v rozhodování a dalších
opatřeních a postupech ve věcech životního prostředí, pokud byly pořízeny zcela nebo
zčásti z veřejných prostředků,
8. stavu veřejného zdraví, bezpečnosti a podmínkách života lidí, pokud
jsou nebo mohou být ovlivněny stavem složek životního prostředí, emisemi nebo činnostmi,
opatřeními a dohodami podle bodu 2,
9. stavu kulturních a architektonických památek, pokud jsou nebo mohou
být ovlivněny stavem složek životního prostředí, emisemi nebo činnostmi, opatřeními
a dohodami podle bodu 2,
10. zprávách o provádění a plnění právních předpisů v oblasti ochrany
životního prostředí,".
11. mezinárodních, státních, regionálních a místních strategiích a
programech, akčních plánech apod., jichž se Česká republika účastní, a zprávách o
jejich plnění,
12. mezinárodních závazcích týkajících se životního prostředí a o plnění
závazků vyplývajících z mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána,
13. zdrojích informací o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů;
b) povinnými subjekty
1. správní úřady a jiné organizační složky státu
a orgány územních samosprávných celků,3)
2. právnické nebo fyzické osoby, které na
základě zvláštních právních předpisů vykonávají v oblasti veřejné správy působnost
vztahující se přímo nebo nepřímo k životnímu prostředí,4)
3. právnické osoby založené,
zřízené, řízené nebo pověřené subjekty uvedenými v bodech 1 a 2, jakož i fyzické
osoby pověřené těmito subjekty, které na základě právních předpisů nebo dohody s
těmito subjekty poskytují služby, které ovlivňují stav životního prostředí a jeho
jednotlivých složek (dále jen "pověřená osoba")
c) zpřístupňováním informací jejich poskytování jakoukoliv technicky proveditelnou
formou jednotlivým právnickým nebo fyzickým osobám, jež o ně požádaly, (dále jen
"žadatel"), přímé nahlížení do písemností nebo jiných souborů informací, pořizování
výpisů, opisů nebo kopií žadatelem v sídle nebo v jiných prostorách povinných subjektů
a informování o způsobech a metodách získání jednotlivých informací;
d) aktivním zpřístupňováním informací jejich poskytování neomezenému okruhu
subjektů, aniž by bylo třeba podat žádost, a to za podmínek, které jsou objektivní,
přiměřené, nediskriminační, nevýhradní a neomezují způsob ani účel následného využití
poskytovaných informací (dále jen "standardní podmínky užití"), zejména prostřednictvím
rozhraní pro programování aplikací;
e) strojově čitelným formátem formát datového souboru s takovou strukturou,
která umožňuje programovému vybavení snadno nalézt, rozpoznat a získat z tohoto datového
souboru konkrétní informace, včetně jednotlivých údajů a jejich vnitřní struktury;
f) otevřeným formátem formát datového souboru, který není závislý na konkrétním
technickém a programovém vybavení a je zpřístupněn veřejnosti bez jakéhokoli omezení,
které by znemožňovalo využití informací obsažených v datovém souboru;
g) rozhraním pro programování aplikací sada funkcí a procesů umožňujících
vytváření aplikací, které přistupují k funkcím nebo datům operačního systému, databáze,
aplikace nebo jiné elektronické služby;
h) prostorovými daty data, včetně jejich identifikovatelných skupin, v
elektronické podobě, která přímo nebo nepřímo odkazují na určitou polohu nebo zeměpisnou
oblast na území České republiky a v případě dohody s jiným členským státem Evropské
unie i v rámci jeho území;
i) metadaty data, která popisují souvislosti, obsah a strukturu zaznamenaných
informací, včetně informací popisujících soubory prostorových dat nebo služeb, včetně
služeb založených na prostorových datech, a která umožňují a usnadňují jejich vyhledávání,
třídění a používání a která dále popisují jejich správu v průběhu času;
j) infrastrukturou pro prostorová data prostorová data a služby založené
na prostorových datech, síťové služby a technologie, metadata, technické požadavky,
dohody o sdílení přístupu k prostorovým datům a službám založeným na prostorových
datech a jejich využívání, mechanismy, procesy a postupy koordinace, zavedené, provozované
nebo zpřístupněné v souladu s tímto zákonem a sledování, využívání prostorových dat
a služeb založených na prostorových datech;
k) interoperabilitou možnost kombinace prostorových dat a vzájemné komunikace
mezi službami založenými na prostorových datech bez opakovaných ručních zásahů tak,
aby bylo dosaženo soudržného výsledku a aby byla zvýšena přidaná hodnota prostorových
dat a služeb založených na prostorových datech;
l) zpřístupňováním dat zpřístupňování prostorových dat a metadat neomezenému
okruhu subjektů prostřednictvím
1. poskytování prostorových dat a metadat na geoportál
(§ 11a) z vlastního internetového rozhraní s využitím služeb založených na prostorových
datech v souladu s technickými požadavky, nebo
2. předávání prostorových dat a metadat
v souladu s technickými požadavky na geoportál (§ 11a),
m) technickými požadavky požadavky, které obsahují minimální výkonnostní
požadavky na služby založené na prostorových datech a zajišťují soudržnost prostorových
dat, stanovené přímo použitelnými předpisy Evropské unie16) upravujícími pravidla
pro vytvoření a aktualizaci metadat, monitorování a podávání zpráv, služby založené
na prostorových datech, interoperabilitu a harmonizaci prostorových dat a služeb
založených na prostorových datech a pro přístup k prostorovým datům a službám;
n) službami založenými na prostorových datech možné formy zpracování prostorových
dat nebo souvisejících metadat prostřednictvím počítačové aplikace;
o) otevřenými daty informace a prostorová data zveřejňovaná způsobem umožňujícím
dálkový přístup v otevřeném a strojově čitelném formátu, jejichž způsob ani účel
následného využití není povinným subjektem, který je zveřejňuje, omezen a které jsou
evidovány v národním katalogu otevřených dat nebo v geoportálu;
p) národní datovou sadou sada prostorových dat v rozsahu území České republiky
odpovídající tématu prostorových dat stanovenému v příloze k tomuto zákonu a technickým
požadavkům, vytvářená povinnými subjekty a zpřístupňovaná na geoportálu.
§ 3
Žádost o poskytnutí informace
(1) Žadatel může za účelem získání informace o životním prostředí požádat povinný
subjekt o zpřístupnění informace o životním prostředí. Svou žádost nemusí odůvodňovat.
Žádost lze učinit ústně, písemně, telefonicky, elektronicky, faxem nebo jinou technicky
proveditelnou formou. Ze žádosti musí být zřejmé, čeho se má týkat informace, jež
má být poskytnuta. Ze žádosti musí být patrno, kdo ji podal.
(2) V případě nesrozumitelné nebo příliš obecně formulované žádosti je žadateli
do 15 dnů od obdržení žádosti zaslána výzva k jejímu upřesnění. Ve výzvě musí být
určeno, v jakém směru je třeba žádost upřesnit. Žadatel je povinen tuto žádost bez
zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů, v požadovaném rozsahu upřesnit. Pokud žadatel
do 15 dnů od doručení výzvy žádost v požadovaném směru neupřesní, má se za to, že
od své žádosti upustil.
(3) V případě žádosti podané telefonicky, pokud ji nelze neprodleně vyřídit,
je povinný subjekt oprávněn vyžádat si její zaslání v písemné formě. Pro tento případ
platí ustanovení o upřesnění žádosti přiměřeně.
§ 4
Žádost podaná nepříslušnému povinnému subjektu
V případě, že je žádost podána u povinného subjektu, jenž nemá dotyčnou informaci
k dispozici a současně nemá podle zvláštních právních předpisů povinnost takovou
informaci mít, sdělí žadateli bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů od obdržení
žádosti, že požadovanou informaci nemůže z tohoto důvodu poskytnout. Pokud je dotazovanému
povinnému subjektu známo, který povinný subjekt má požadovanou informaci k dispozici,
postoupí mu žádost ve lhůtách stanovených ve větě první a uvědomí o tom žadatele.
§ 5
Zveřejněná informace
(1) Pokud žádost směřuje k poskytnutí zveřejněné informace, může povinný subjekt
nejdříve, nejpozději však do 15 dnů, místo poskytnutí informace sdělit žadateli údaje
umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace. To neplatí, pokud žadatel uvedl,
že nemá možnost získat zveřejněnou informaci jiným způsobem.
(2) Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí zveřejněné informace, povinný subjekt
mu ji poskytne.
§ 6
Způsob a forma zpřístupnění informace
(1) Žadatel může v žádosti navrhnout formu, případně způsob, jichž má být použito
při zpřístupnění informace. Pokud žádá o zpřístupnění informace na technickém nosiči
dat, je povinen uhradit jeho cenu nebo přiložit k žádosti technicky použitelný nosič
dat.
(2) Pokud žadatel formu nebo způsob podle odstavce 1 neurčí, případně pokud
takové formy nebo způsobu nelze ze závažných důvodů využít, zvolí se způsob a forma
zpřístupnění informace s ohledem na splnění účelu žádosti o zpřístupnění informace
a její optimální využití žadatelem. V pochybnostech se využije především formy a
způsobu, jež byly žadatelem využity k podání žádosti. Pokud povinný subjekt zpřístupní
informaci byť i jen částečně v jiné než požadované formě, musí tento svůj postup
odůvodnit. Povinný subjekt zpřístupňuje informace za standardních podmínek užití.
§ 7
Lhůta pro zpřístupnění informace
(1) Informaci je třeba zpřístupnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30
dnů od obdržení žádosti, ledaže by si zvláštní okolnosti výjimečně vynucovaly prodloužení
této lhůty, nejvýše však do 60 dnů. O takových okolnostech a o prodloužení lhůty
musí být žadatel před uplynutím 30denní lhůty vyrozuměn.
(2) V případě uvedeném v § 3 odst. 2 tohoto zákona počíná lhůta pro zpřístupnění
informace běžet dnem doručení upřesněné žádosti.
§ 8
Omezení přístupu k informacím
(1) Odepřeno bude zpřístupnění informace, pokud je vylučují předpisy
a)
o ochraně utajovaných informací,5)
b) o ochraně osobních 6) nebo individuálních údajů2)
a o ochraně osobnosti,7)
c) o ochraně duševního vlastnictví,8)
d) o ochraně obchodního
tajemství.9)
(2) Zpřístupnění informace může být rovněž odepřeno, pokud
a) byla povinnému subjektu předána osobou, která k tomu nebyla podle zákona
povinna a nedala předchozí písemný souhlas k zpřístupnění této informace,
b) by zpřístupnění této informace mohlo mít nepříznivý vliv na ochranu
životního prostředí v místech, kterých se informace týká,
c) žadatel se domáhá informace, která se týká probíhajícího trestního,
přestupkového nebo disciplinárního řízení, pokud by její poskytnutí ohrozilo či zmařilo
účel řízení, zejména zajištění práva na spravedlivý proces,
d) by zpřístupnění informace mohlo ohrozit rovnost účastníků soudního,
rozhodčího, správního nebo obdobného řízení,
e) žádost byla formulována nesrozumitelně nebo příliš obecně a žadatel,
ač byl k tomu vyzván, ji podle § 3 odst. 2 tohoto zákona nedoplnil, nebo jde o anonymní
žádost.
(3) Dále je možno odepřít zpřístupnění informace, pokud
a) se týká materiálu ve fázi dokončování nebo rozpracovaných dokumentů
nebo dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů,
b) žadatel již má požadovanou informaci prokazatelně k dispozici,
c) se týká vnitřních pokynů povinného subjektu, které se vztahují výhradně
k jeho vnitřnímu chodu.
(4) Porušením obchodního tajemství není zpřístupnění informace označené
za obchodní tajemství, pokud
a) se požadovaná informace týká působení provozní činnosti
podnikatele na životní prostředí,
b) hrozí bezprostřední ohrožení lidského zdraví
a životního prostředí,
c) požadovaná informace byla získána z prostředků z veřejných
rozpočtů.
(5) Porušením práva na ochranu osobnosti není poskytnutí informace o původci
činnosti znečišťující nebo jinak ohrožující nebo poškozující životní prostředí obsažené
v pravomocném rozhodnutí o trestném činu, přestupku nebo jiném správním deliktu.
(6) Pokud je to možné, zpřístupní se požadovaná informace po vyloučení těch
skutečností, které zakládají důvod pro odepření zpřístupnění informace podle odstavců
1 a 2. O takovém zásahu a jeho důvodu musí být žadatel vždy při zpřístupnění informace
uvědoměn.
(7) Právo odepřít zpřístupnění informace trvá pouze po dobu, po kterou trvá
důvod odepření.
(8) Je-li odepřeno zpřístupnění informace v případech uvedených v odstavci
3 písm. a), sdělí povinný subjekt žadateli údaj o odhadu doby potřebné na zpracování
nebo vyhodnocení požadovaných údajů, a pokud tuto činnost neprovádí sám, i identifikační
údaje osoby, která má tuto činnost provést.
(9) Jde-li o žádost o poskytnutí informace o emisích vypouštěných nebo vyzařovaných
do životního prostředí, nelze použít důvody odepření zpřístupnění informace uvedené
v odstavci 1 písm. b) a d) a v odstavci 2 písm. a) a b).
§ 8a
(1) Povinný subjekt může odepřít zpřístupnění informace nebo její části
do sedmi dnů od obdržení žádosti, pokud lze ve vztahu k ní dovodit, že cílem žadatele
je způsobit
a) nátlak na fyzickou osobu, jíž se týkají požadované informace, pokud
nejde o informace podle § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím, nebo
b) nepřiměřenou zátěž povinného subjektu,
a to zpravidla v reakci na předcházející
postup povinného subjektu vůči žadateli nebo na vztah s fyzickou osobou uvedenou
v písmenu a).
(2) Rozsah požadovaných informací nebo počet podaných žádostí není bez dalšího
důvodem pro odepření zpřístupnění informace podle odstavce 1.
§ 9
Rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace
(1) Pokud povinný subjekt žádosti o zpřístupnění informace, byť i jen zčásti
nevyhoví, vydá o tom ve lhůtě pro zpřístupnění informace rozhodnutí o odepření zpřístupnění
informace. Je-li povinným subjektem pověřená osoba, která není podle zvláštních právních
předpisů oprávněna vydávat rozhodnutí, vydá rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace
povinný subjekt, který pověřenou osobu založil, zřídil, řídí nebo pověřil, popřípadě
s níž má uzavřenu dohodu podle § 2 písm. b) bodu 3.
(2) Rozhodnutí se nevydává v případě anonymní žádosti, nebo pokud žadatel podle
§ 3 odst. 2 tohoto zákona nedoplnil svou žádost, ač k tomu byl řádně a včas vyzván.
(3) Jestliže povinný subjekt ve stanovené lhůtě neposkytl informace či nevydal
rozhodnutí, má se za to, že rozhodl informace odepřít.
(4) Obdobně jako v odstavci 3 se postupuje v případě, kdy žadatel nesouhlasí
s vyloučením těch skutečností, které zakládají důvod pro odepření zpřístupnění informace
podle § 8 odst. 1 a 2 před zpřístupněním informace.
(5) Pokud povinný subjekt zpřístupňuje informaci formou kopie dokumentu, z
něhož vyloučil pouze osobní údaje nebo informace, které jsou obchodním tajemstvím
a které získal při postupech podle správního, daňového nebo kontrolního řádu, nemusí
vydat rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace. Sdělí-li žadatel v podané žádosti
anebo do 15 dnů ode dne doručení požadované informace způsobem stanoveným tímto zákonem
pro podání písemné žádosti o informace povinnému subjektu, že trvá na vydání rozhodnutí
o odepření zpřístupnění informace v rozsahu vymezených osobních údajů nebo obchodního
tajemství, povinný subjekt jej vydá ve lhůtě pro vyřízení žádosti anebo do 15 dnů
ode dne doručení sdělení žadatele.
§ 10
Bližší podmínky zpřístupňování informací
(1) Informace se zpřístupňují v pracovní době příslušných povinných subjektů,
případně ve zvlášť stanovených úředních hodinách.
(2) Každý má právo nahlížet do listin a pořizovat si z nich výpisy nebo opisy.
Každý má rovněž právo, je-li to provozně možné, na pořízení kopií listin.
(3) Povinné subjekty jsou v souvislosti se zpřístupňováním informací oprávněny
žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením
technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Povinný subjekt může žádat
i úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.
(4) Povinné subjekty zpracují veřejně přístupný sazebník úhrad podle odstavce
3 s uvedením podmínek, za nichž se úhrady vybírají, popřípadě za nichž je možno od
vybírání úhrad upustit.
§ 10a
Aktivní zpřístupňování informací
(1) Povinné subjekty zpracovávají informace vztahující se k jejich působnosti
a vytvářejí nezbytné technické a další podmínky pro aktivní zpřístupňování informací
za standardních podmínek užití.
(2) Povinné subjekty jsou povinny v rozsahu stanoveném tímto zákonem vést a
aktualizovat elektronické databáze obsahující informace vztahující se k jejich působnosti.
Tato povinnost neplatí pro pověřenou osobu, pokud informace podle odstavce 1 vede
v elektronické databázi povinný subjekt, který pověřenou osobu založil, zřídil, řídí
nebo pověřil, popřípadě s níž má uzavřenu dohodu podle § 2 písm. b) bodu 3.
(3) Elektronické databáze podle odstavce 2 musí být přístupné prostřednictvím
zařízení umožňujících dálkový přístup jako otevřená data zejména prostřednictvím
rozhraní pro programování aplikací. Povinné subjekty zaevidují informace, které mají
povinnost zveřejnit jako otevřená data, v národním katalogu otevřených dat nebo v
geoportálu.
(4) Povinné subjekty aktivně zpřístupňují informace včetně metadat za standardních
podmínek užití způsobem umožňujícím dálkový přístup, zejména prostřednictvím rozhraní
pro programování aplikací, a dále prostřednictvím vlastní ediční a publikační činnosti.
(5) Povinné subjekty aktivně zpřístupňují zejména
a) koncepce, politiky,
strategie, plány a programy týkající se životního prostředí a zprávy o jejich provádění,
pokud jsou zpracovávány,
b) zprávy o stavu životního prostředí, pokud jsou zpracovávány,
c)
souhrny údajů o sledování činností, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního
prostředí a jeho složek,
d) správní rozhodnutí v případě, že je jeho vydání podmíněno
vydáním stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí podle
zvláštního právního předpisu,10a)
e) dokumenty pořizované v průběhu posuzování vlivů
na životní prostředí podle zvláštního právního předpisu,10b)
f) hodnocení rizik týkající
se životního prostředí, pokud jsou zpracovávány,
g) dohody o poskytování služeb podle
§ 2 písm. b) bodu 3.
(6) Ministerstvo životního prostředí dále aktivně zpřístupňuje
a) seznam informací, které mají mít povinné subjekty k dispozici s uvedením,
u jakého povinného subjektu lze informace získat,
b) mezinárodní smlouvy a dohody, právní předpisy Evropské unie, zákony
a další právní předpisy v oblasti ochrany životního prostředí a zprávy o jejich provádění
a plnění, pokud jsou zpracovávány.
(7) Pokud jsou informace uvedené v tomto ustanovení již prokazatelně přístupné
prostřednictvím zařízení umožňujících dálkový přístup, mohou povinné subjekty na
takto zveřejněné informace odkázat.
§ 10b
Zpřístupňování informací při mimořádných událostech
V případě mimořádné události je veřejnost, které hrozí nebezpečí, varována
podle zvláštních právních předpisů.10c)
§ 10c
Zveřejňování datových souborů s vysokou hodnotou
Povinný subjekt zveřejňuje ve strojově čitelném a otevřeném formátu za standardních
podmínek užití, zejména prostřednictvím rozhraní pro programování aplikací, jako
otevřená data informace, jejichž seznam stanoví přímo použitelný předpis Evropské
unie vydaný podle čl. 14 odst. 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1024.
Přístup a využití datových souborů s vysokou hodnotou je bezplatný, nestanoví-li
přímo použitelný předpis podle věty první jinak.
§ 11
Povinnost jiných osob zpřístupňovat informace
Zvláštní zákon může stanovit případy, kdy je jiná osoba povinna zpřístupňovat
informace.11) Zvláštní zákon může rovněž určit odchylné způsoby a podmínky zpřístupňování
informací.12) Právo na informace o životním prostředí podle tohoto zákona však nelze
omezit nebo vyloučit.
§ 11a
Geoportál
(1) Ministerstvo životního prostředí spravuje geoportál, který je informačním
systémem veřejné správy a je přístupný prostřednictvím portálu veřejné správy. Povinné
subjekty prostřednictvím geoportálu zpřístupňují data odpovídající alespoň jednomu
z témat uvedených v příloze k tomuto zákonu, která povinné subjekty tvoří, přijímají,
spravují nebo aktualizují a která spadají do oblasti úkolů veřejné správy. Ministerstvo
životního prostředí zpřístupní na geoportálu veškeré informace o údajích, kódech
a technických klasifikacích, které jsou nezbytné k zajištění souladu s technickými
požadavky. Ministerstvo životního prostředí zaeviduje informace a prostorová data
zpřístupněná na geoportálu v národním katalogu otevřených dat.
(2) Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím geoportálu zajišťuje
zejména
a) zpřístupňování dat,
b) služby založené na prostorových datech,
c) služby elektronického obchodu,
d) sdílení prostorových dat ve veřejné správě,
e) informování o stavu infrastruktury pro prostorová data.
(3) Ministerstvo životního prostředí na geoportálu zpřístupní i jiná prostorová
data než ta, jejichž témata jsou uvedena v příloze k tomuto zákonu, pokud o to povinný
subjekt požádá a pokud jsou splněny technické požadavky. Ministerstvo životního prostředí
na geoportálu zpřístupní i data osoby, která není povinným subjektem (dále jen „jiný
poskytovatel prostorových dat“), pokud o to jiný poskytovatel prostorových dat požádá
nebo tak stanoví jiný právní předpis a pokud jsou splněny technické požadavky.
(4) Součástí služeb založených na prostorových datech jsou síťové služby,
kterými jsou služby
a) vyhledávací, které umožňují vyhledání prostorových dat a služeb založených
na prostorových datech na základě obsahu odpovídajících metadat a umožňují zobrazení
obsahu metadat,
b) prohlížecí, které umožňují alespoň zobrazit, procházet, přiblížit, oddálit,
posouvat nebo překrývat zobrazitelná prostorová data a zobrazit vysvětlivky a jakýkoli
další významný obsah metadat,
c) stahování dat, které umožňují stažení úplných prostorových dat nebo
jejich částí a tam, kde je to prakticky možné, přímý přístup k nim,
d) transformační, které umožňují, aby prostorová data byla transformována
za účelem dosažení interoperability,
e) spouštěcí, které umožňují spuštění služeb založených na prostorových
datech uvedených v písmenech a) až d).
(5) Transformační služby musí být kombinovatelné s dalšími službami založenými
na prostorových datech a zajišťovat interoperabilitu.
(6) Vyhledávací služby umožňují vyhledání prostorových dat a služeb založených
na prostorových datech podle alespoň těchto vyhledávacích kritérií nebo jejich kombinací:
a) klíčová slova,
b) klasifikace prostorových dat a služeb založených na prostorových datech,
c) kvalita a platnost prostorových dat,
d) stupeň souladu s technickými požadavky,
e) zeměpisná poloha,
f) podmínky pro přístup k prostorovým datům a službám založeným na prostorových
datech a podmínky pro jejich použití,
g) povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových dat, kteří vytváří, spravují,
aktualizují a distribuují prostorová data a služby založené na prostorových datech.
(7) Metadata zahrnují informace o
a) souladu prostorových dat s technickými požadavky,
b) podmínkách pro přístup k prostorovým datům a službám založeným na prostorových
datech a jejich používání a o výši úhrady podle § 11c odst. 2 a 3, pokud je požadována,
c) kvalitě a platnosti prostorových dat,
d) povinných subjektech a jiných poskytovatelích prostorových dat, kteří
vytvářejí, spravují, aktualizují a distribuují prostorová data a služby založené
na prostorových datech,
e) omezení přístupu a o důvodech takového omezení.
§ 11b
Pravidla zpřístupňování dat
(1) Povinný subjekt zpřístupňuje data v souladu s technickými požadavky za
standardních podmínek užití bez podání žádosti. Obdobně zpřístupňuje data jiný poskytovatel
prostorových dat. Pro zpřístupňování dat z geoportálu se nepoužijí ustanovení § 3
až 7 a § 9.
(2) Obce zpřístupňují data, pouze pokud tvorbu, shromažďování nebo šíření těchto
dat ukládá zvláštní právní předpis. V případě územně členěných statutárních měst
a hlavního města Prahy se věta první použije obdobně pro městské obvody nebo městské
části. Územně členěná statutární města a hlavní město Praha zpřístupňují data odpovídající
alespoň jednomu z témat uvedených v příloze k tomuto zákonu bez omezení.
(3) Povinnost zpřístupňovat data má pouze pořizovatel prostorových dat, nikoliv
držitel jejich kopií. Pořizovatelem prostorových dat se rozumí povinný subjekt, který
prostorová data sám vytváří nebo nechává vytvořit jiným subjektem pro účely výkonu
veřejné správy. Pokud pořizovatel prostorových dat přijímá prostorová data od jiného
subjektu, zpřístupňuje prostorová data v souladu s autorskými právy, právy souvisejícími
s právem autorským nebo zvláštním právem pořizovatele databáze.
(4) Povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových dat k jimi pořízeným prostorovým
datům a službám založeným na prostorových datech vytvářejí a aktualizují metadata,
která předávají na geoportál. Povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových dat
jsou povinni zajistit, že prostorovým datům jimi zpřístupněným na geoportál odpovídají
metadata k nim vytvořená. Prováděcí právní předpis stanoví lhůty, ve kterých musí
povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových dat vytvořit metadata k jim pořízeným
prostorovým datům a službám založeným na prostorových datech.
(5) Povinný subjekt každoročně nejpozději 15. října zpřístupní na geoportálu
metadata pro výpočet ukazatelů stavu infrastruktury pro prostorová data. Ukazatele
stavu infrastruktury pro prostorová data stanoví prováděcí právní předpis.
§ 11c
Přístup k prostorovým datům
(1) Data zpřístupněná prostřednictvím geoportálu jsou veřejně přístupná způsobem
umožňujícím dálkový přístup, zejména prostřednictvím rozhraní pro programování aplikací.
Povinný subjekt nebo jiný poskytovatel prostorových dat zpřístupňují podmínky poskytování
dat jako součást jím zpřístupňovaných metadat. Prostorová data zpřístupňují povinné
subjekty nebo jiní poskytovatelé na základě nevýhradní licenční smlouvy nebo podlicenční
smlouvy upravující zejména užití databází, které jsou tvořeny prostorovými daty (dále
jen „licenční smlouva“)12b). Pokud povinný subjekt nebo jiný poskytovatel prostorových
dat nepředá jako součást metadat návrh licenční smlouvy, zpřístupňují se prostorová
data na základě vzorové licenční smlouvy, kterou Ministerstvo životního prostředí
uveřejní na geoportálu. Na základě licenční smlouvy může povinný subjekt nebo jiný
poskytovatel prostorových dat zpřístupnit také služby založené na prostorových datech.
(2) Prostorová data a služby založené na prostorových datech mohou být zpřístupněny
za úplatu, pokud dále není stanoveno jinak. Za zpřístupnění prostorových dat povinných
subjektů a jiných poskytovatelů prostorových dat odpovídajících tématům uvedeným
v příloze k tomuto zákonu a služeb založených na prostorových datech může být požadována
úhrada ve výši, která nepřesáhne minimální výši nezbytnou k zajištění potřebné kvality
a zpřístupňování prostorových dat a služeb založených na prostorových datech.
(3) Vyhledávací a prohlížecí služby založené na prostorových datech včetně
dat jsou zpřístupňovány bezplatně. Data zpřístupněná prohlížecími službami založenými
na prostorových datech mohou být ve formě zabraňující opětovnému využití pro obchodní
účely. V případě průběžně aktualizovaných dat velkého objemu lze požadovat úhradu
podle odstavce 2 i za prohlížecí služby založené na prostorových datech, pokud tato
úhrada slouží k zajištění zachování a údržby prostorových dat a zachování odpovídajících
služeb založených na prostorových datech; v takovém případě se odstavec 3 věta druhá
použije obdobně. Rozsah průběžně aktualizovaných dat velkého objemu stanoví prováděcí
právní předpis.
(4) Každý může pro placení úhrad za zpřístupněná prostorová data a služby založené
na prostorových datech využít službu elektronického obchodu na geoportálu. Služby
elektronického obchodu na geoportálu lze využít i pro úhradu nákladů spojených s
pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním žadateli.
(5) Orgány veřejné správy, státní příspěvkové organizace a organizační složky
státu mají pro účely plnění svých úkolů, které mohou mít vliv na životní prostředí,
k prostorovým datům a ke službám založeným na prostorových datech poskytovaným orgány
veřejné správy, které odpovídají tématům uvedeným v příloze k tomuto zákonu a jsou
zpřístupněny na geoportálu, bezplatný přístup v plném rozsahu. Orgány veřejné správy,
státní příspěvkové organizace a organizační složky státu si vyměňují a využívají
tato data a služby pro plnění svých úkolů, které mohou mít vliv na životní prostředí.
(6) Pro přístup institucí, orgánů, agentur Evropské unie, orgánů veřejné správy
jiných členských zemí Evropské unie k prostorovým datům povinných subjektů, pokud
tato data slouží k plnění jejich povinností podávat zprávy podle předpisů Evropské
unie týkajících se životního prostředí, se použije odstavec 5 obdobně.
(7) Přístup orgánů zřízených mezinárodními dohodami, jejichž smluvními stranami
jsou Evropská unie a členské státy, k prostorovým datům povinných subjektů je možný
na základě vzájemnosti a rovnoprávnosti, pokud tato prostorová data slouží k plnění
jejich úkolů, které by mohly mít vliv na životní prostředí.
§ 11d
Omezení a odepření přístupu k prostorovým datům
(1) Přístup k prostorovým datům bude odepřen, pokud by tím byla porušena ochrana
práv třetích osob k předmětu práva autorského nebo práv souvisejících s právem autorským.
(2) Přístup veřejnosti k prostorovým datům prostřednictvím vyhledávacích služeb
lze omezit, pokud je to v zájmu veřejné bezpečnosti, zajištění obrany státu nebo
ochrany mezinárodních vztahů. Přístup k prostorovým datům zpřístupněným prostřednictvím
prohlížecích služeb, služeb stahování dat, transformačních služeb a služeb umožňujících
spuštění služeb založených na prostorových datech lze omezit orgánům veřejné správy
z důvodů uvedených ve větě první a přístup veřejnosti i z důvodů uvedených v § 8
odst. 1 a § 8 odst. 2 písm. a) až c). Přístup veřejnosti je možné omezit pouze v
nezbytně nutných případech, převažuje-li zájem na omezení přístupu nad veřejným zájmem
na zpřístupnění prostorových dat. Na základě důvodů uvedených v § 8 odst. 1 písm.
a), b) a d) a § 8 odst. 2 písm. a) a b) nelze omezit přístup k informacím o emisích
do životního prostředí.
(3) Omezení přístupu provede povinný subjekt nebo jiný poskytovatel prostorových
dat v případě prostorových dat umístěných na internetových rozhraních zpřístupněných
prostřednictvím geoportálu. V případě prostorových dat umístěných na geoportálu provede
omezení přístupu ministerstvo. Omezení přístupu a jeho zdůvodnění Ministerstvo životního
prostředí zveřejní v obou případech na geoportálu. Povinný subjekt a jiný poskytovatel
prostorových dat informuje ministerstvo o potřebě omezení přístupu, které provádí
ministerstvo, a o provedeném omezení přístupu, které provedli sami, a to včetně sdělení
důvodů, které mají vést nebo vedly k omezení přístupu.
§ 11e
Ministerstvo životního prostředí
Ministerstvo životního prostředí
a) je kontaktním místem pro styk s Evropskou komisí v oblasti infrastruktury
pro prostorová data,
b) zasílá zprávy Evropské komisi podle příslušných předpisů Evropské unie1),
c) zpřístupňuje metadata pro výpočet ukazatelů stavu infrastruktury pro
prostorová data na evropském geoportálu INSPIRE,
d) každoročně nejpozději 31. března zpřístupní výsledky sledování stavu
infrastruktury pro prostorová data na geoportálu,
e) každoročně nejpozději 31. března zveřejní aktualizovanou souhrnnou zprávu
o stavu infrastruktury pro prostorová data; aktualizují se pouze takové položky,
u nichž došlo od předchozího zveřejnění ke změnám,
f) každoročně nejpozději 15. prosince vyhodnotí kvalitu metadat pro výpočet
ukazatelů stavu infrastruktury pro prostorová data a
g) koordinuje infrastrukturu pro prostorová data.
§ 11f
Koordinace infrastruktury pro prostorová data
(1) Infrastruktura pro prostorová data je koordinována koordinačním výborem
pro infrastrukturu pro prostorová data, který je poradním orgánem Ministerstva životního
prostředí.
(2) Koordinační výbor pro infrastrukturu pro prostorová data se skládá z koordinátorů
témat prostorových dat, popřípadě z jiných ústředních správních úřadů, právnických
osob sdružujících osoby působící v oblasti prostorových dat a právnických osob sdružujících
územní samosprávné celky.
(3) Koordinátor tématu prostorových dat
a) zajišťuje zpřístupnění národních datových sad pro téma prostorových
dat, které koordinuje, na geoportálu,
b) koordinuje povinné subjekty přispívající svými prostorovými daty do
obsahu národních datových sad,
c) je povinen umožnit zpřístupnění metadat pro výpočet ukazatelů stavu
infrastruktury pro prostorová data na evropském geoportálu INSPIRE,
d) spolupracuje s Ministerstvem životního prostředí na vyhodnocování kvality
metadat pro výpočet ukazatelů stavu infrastruktury pro prostorová data a na souhrnné
zprávě o stavu infrastruktury pro prostorová data a
e) plní povinnosti vyplývající z technických požadavků prostřednictvím
geoportálu nebo vlastního informačního systému.
(4) Povinný subjekt je povinen za účelem vytvoření a zpřístupnění národní datové
sady v souladu s technickými požadavky spolupracovat s koordinátorem tématu prostorových
dat.
(5) Témata prostorových dat a jejich koordinátoři jsou uvedeni v příloze k
tomuto zákonu.
§ 11g
Informační systém pro veřejné služby a služby veřejné správy INSPIRE
(1) Informační systém pro veřejné služby a služby veřejné správy INSPIRE
je informační systém veřejné správy, který slouží k
a) zápisu a uveřejňování národní datové sady o veřejných službách a službách
veřejné správy INSPIRE a
b) evidenci údajů o veřejných službách a službách veřejné správy INSPIRE
podle předpisů Evropské unie pro účely zpřístupnění na geoportálu.
(2) Informační systém pro veřejné služby a služby veřejné správy INSPIRE je
přístupný způsobem umožňujícím bezplatný dálkový přístup.
(3) Správcem Informačního systému pro veřejné služby a služby veřejné správy
INSPIRE je Digitální a informační agentura.
§ 12
Zpráva o stavu životního prostředí
(1) Vláda České republiky projednává a schvaluje zprávu o stavu životního prostředí
České republiky jedenkrát za rok. Tato zpráva obsahuje zejména informace o kvalitě
životního prostředí a o zátěžích, které na životní prostředí působí.
(2) Po projednání a schválení předloží vláda České republiky zprávu o stavu
životního prostředí k projednání Parlamentu.
(3) Nejpozději do tří měsíců od svého schválení musí být tato zpráva zveřejněna.
(4) V návaznosti na zprávu o stavu životního prostředí České republiky zpracovává
Ministerstvo životního prostředí jedenkrát za rok Souhrnnou zprávu o životním prostředí
v krajích České republiky. Tato zpráva musí být zveřejněna v elektronické podobě
do tří měsíců od schválení zprávy o stavu životního prostředí České republiky.
§ 13
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta
(1) Ústřední správní úřady
a) v mezích své působnosti vytvářejí podmínky
pro realizaci a rozvoj environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a
b) zajišťují
odpovídající vzdělanost a informovanost svých zaměstnanců v oblasti životního prostředí.
(2) Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
spolu s dalšími ústředními správními úřady, kraje a obce v samostatné působnosti
jsou povinny podporovat environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu vycházející
z principů udržitelného rozvoje zajišťované prostřednictvím státních i nestátních
organizací.
(3) Ministerstvo životního prostředí
a) zpracovává Státní program environmentálního
vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice (dále jen "Státní program") a předkládá
jej vládě ke schválení,
b) garantuje, koordinuje a aktualizuje Státní program prostřednictvím
akčních plánů na příslušná léta a
c) podporuje rozvoj osvěty vedoucí k preventivní
ochraně životního prostředí (dále jen "environmentální poradenství").
(4) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
a) zodpovídá za zařazení
environmentální výchovy ve smyslu udržitelného rozvoje do základních pedagogických
dokumentů a
b) podporuje další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ochrany
životního prostředí a udržitelného rozvoje.
(5) Kraje v samostatné působnosti
a) zpracovávají, koordinují a aktualizují
krajské koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (dále jen "krajská
koncepce") vycházející ze Státního programu a
b) podporují rozvoj environmentálního
poradenství.
(6) Kraje umožňují obcím v samostatné působnosti podílet se na realizaci krajských
koncepcí a vytvářet v této oblasti vlastní programy.
(7) Orgány veřejné správy s výjimkou organizačních složek státu mohou k podpoře
environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty zřizovat zvláštní fondy.
§ 14
Použití předpisů o správním řízení a soudní ochrana
(1) Předpisy o správním řízení 13) se použijí při řízení podle § 9 odst. 1,
3 a 4, pro vykonatelnost příkazu poskytnout informace podle odstavce 3 a k počítání
lhůt.
(2) Z nahlížení do spisu jsou vyloučeny části spisu obsahující informace, jejichž
poskytnutí je předmětem žádosti a nebyly podle ní dosud poskytnuty, dokumenty a větší
celky informací, z nichž požadované informace nelze snadno vyčlenit, a osobní údaje
osoby, která by mohla být přímo dotčena poskytnutím požadované informace, s výjimkou
osobních údajů, které jsou nahlížející osobě známy.
(3) Neshledá-li nadřízený správní orgán důvody pro odepření zpřístupnění informace,
zruší rozhodnutí povinného subjektu o odepření zpřístupnění informace nebo jeho část
a řízení v tomto rozsahu zastaví. Současně rozhodnutím přikáže povinnému subjektu
požadovanou informaci žadateli poskytnout ve lhůtě, která nesmí být delší než 30
dnů ode dne oznámení rozhodnutí o odvolání povinnému subjektu nebo 60 dnů, jsou-li
splněny podmínky uvedené v § 7 odst. 1. Proti rozhodnutí nadřízeného správního orgánu
podle věty první se nelze odvolat. Poskytnutí informace povinným subjektem lze exekučně
vykonat.
(4) Rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace je po vyčerpání řádných opravných
prostředků přezkoumatelné podle zvláštního právního předpisu.14)
(5) Při soudním přezkumu rozhodnutí o odvolání na základě žaloby podle zvláštního
právního předpisu soud přezkoumá, zda jsou dány důvody pro odepření zpřístupnění
informace. Nejsou-li žádné důvody pro odepření zpřístupnění informace, soud zruší
rozhodnutí o odvolání a rozhodnutí povinného subjektu o odepření zpřístupnění informace
a povinnému subjektu nařídí požadované informace zpřístupnit ve lhůtě, která nesmí
být delší než 30 dnů ode dne doručení rozsudku povinnému subjektu nebo 60 dnů, jsou-li
splněny podmínky uvedené v § 7 odst. 1.
§ 15
Vztah k jiným právním předpisům
Pokud zvláštní právní předpisy 15) upravují též poskytování informací, které
jsou předmětem úpravy tohoto zákona, nelze rozsah informací stanovený tímto zákonem
omezit.
§ 15a
Zmocňovací ustanovení
Ministerstvo životního prostředí stanoví vyhláškou
a) rozsah průběžně aktualizovaných dat velkého objemu,
b) lhůty, ve kterých musí povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových
dat vytvořit metadata k jimi pořízeným prostorovým datům a službám založeným na prostorových
datech, a
c) ukazatele stavu infrastruktury pro prostorová data.
§ 16
Zrušovací ustanovení
Zrušují se:
1. § 14 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí,
2. § 72 odst. 2 zákona České národní rady č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody
a krajiny, ve znění pozdějších předpisů; zároveň se v dosavadním odstavci 1 zrušuje
číslování odstavců.
Zeman v. r.
Havel v. r.
Tošovský v. r.
Příloha
TÉMATA PROSTOROVÝCH DAT
ČÁST I.
1. Souřadnicové referenční systémy
Systémy umožňující jednoznačné přiřazení polohy prostorovým informacím pomocí
soustavy souřadnic (x, y, z) nebo zeměpisné šířky, zeměpisné délky a výšky, které
jsou vztažené k polohovému a výškovému geodetickému datu.
Koordinátorem tohoto tématu je Český úřad zeměměřický a katastrální ve spolupráci
s Ministerstvem obrany.
2. Systémy geografických souřadnicových sítí
Harmonizovaná souřadnicová síť s víceúrovňovým rozlišením, normalizovanou
polohou a velikostí buněk souřadnicové sítě a společným počátkem.
Koordinátorem tohoto tématu je Český úřad zeměměřický a katastrální ve spolupráci
s Ministerstvem obrany.
3. Zeměpisné názvy
Názvy oblastí, krajů, okresů, měst, obcí, částí obcí nebo jakýchkoli zeměpisných
nebo topografických prvků veřejného zájmu nebo historického významu.
Koordinátorem tohoto tématu je Český úřad zeměměřický a katastrální.
4. Územní správní jednotky
Územní správní jednotky, které rozdělují území pro účely státní správy a
samosprávy a jsou vymezené hranicí jednoho nebo více souvislých katastrálních území.
Koordinátorem tohoto tématu je Český úřad zeměměřický a katastrální ve spolupráci
s Ministerstvem vnitra.
5. Adresy
Poloha nemovitostí podle adresních míst, identifikovaných způsobem stanoveným
zákonem o základních registrech17).
Koordinátorem tohoto tématu je Český úřad zeměměřický a katastrální.
6. Parcely
Území vymezená v katastru nemovitostí.
Koordinátorem tohoto tématu je Český úřad zeměměřický a katastrální.
7. Dopravní sítě
Silniční, železniční, letecké a vodní dopravní sítě a související infrastruktura.
Zahrnují spojnice mezi jednotlivými dopravními sítěmi. Zahrnují rovněž transevropskou
dopravní síť18).
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Českým
úřadem zeměměřickým a katastrálním.
8. Vodstvo
Prvky vodstva, včetně mořských oblastí a všech ostatních s nimi souvisejících
vodních těles a prvků, povodí a dílčích povodí.
Koordinátorem tohoto tématu je Český úřad zeměměřický a katastrální ve spolupráci
s Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem životního prostředí.
9. Chráněná území
Území určená nebo spravovaná v rámci mezinárodních smluv, předpisů Evropské
unie nebo právních předpisů České republiky pro dosažení konkrétních cílů jejich
ochrany.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci
s Ministerstvem kultury.
ČÁST II.
1. Nadmořská výška
Digitální výškový model pevniny, povrchu ledovců a oceánů. Zahrnuje nadmořské
výšky pevnin, vodní hloubky a pobřežní čáru.
Koordinátorem tohoto tématu je Český úřad zeměměřický a katastrální.
2. Krajinné pokrytí
Fyzický a biologický pokryv zemského povrchu, včetně uměle vytvořených ploch,
zemědělských oblastí, lesů, přirozených a částečně přirozených oblastí, mokřadů a
vodních těles.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí.
3. Ortofotografické zobrazení
Georeferencovaná obrazová data pořízená satelitními nebo leteckými senzory.
Koordinátorem tohoto tématu je Český úřad zeměměřický a katastrální ve spolupráci
s Ministerstvem obrany.
4. Geologie
Geologie charakterizovaná podle složení a struktury. Zahrnuje skalní podloží,
zvodně a geomorfologii.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí.
ČÁST III.
1. Statistické jednotky
Jednotky pro šíření nebo používání statistických informací.
Koordinátorem tohoto tématu je Český statistický úřad.
2. Budovy
Zeměpisná poloha budov.
Koordinátorem tohoto tématu je Český úřad zeměměřický a katastrální.
3. Půda
Půda a její podloží popsané podle hloubky, textury, struktury a obsahu částic
a organického materiálu, podílu skeletu, erozí, případně průměrného sklonu svahu
a očekávané kapacity jímavosti vody.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s Ministerstvem
životního prostředí.
4. Využití území
Území popsané podle své současné a plánované funkce nebo společensko- hospodářských
účelů (např. obytné, průmyslové, obchodní, zemědělské, lesnické, rekreační).
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci
s Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním, krajskými úřady a obcemi.
5. Lidské zdraví a bezpečnost
Zeměpisné rozložení převládajícího výskytu patologických stavů (např. alergií,
rakovin, nemocí dýchacího ústrojí), informace o dopadu na zdraví (biomarkery, pokles
plodnosti, epidemie) nebo životní podmínky (např. únava, stres) související přímo
(např. znečištění ovzduší, chemikálie, ztenčování ozonové vrstvy, hluk) nebo nepřímo
(např. potraviny, geneticky modifikované organismy) s kvalitou životního prostředí.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo zdravotnictví.
6. Veřejné služby a služby veřejné správy
Zařízení pro provoz kanalizace, nakládání s odpady, zásobování energií a
zásobování vodou; správní a sociální státní služby, jako například veřejná správa,
zařízení civilní ochrany, školy a nemocnice.
Koordinátorem tohoto tématu je Digitální a informační agentura ve spolupráci
s Ministerstvem vnitra, Ministerstvem zdravotnictví, Ministerstvem práce a sociálních
věcí, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvem obrany, Ministerstvem
životního prostředí, Ministerstvem pro místní rozvoj, Ministerstvem zemědělství,
krajskými úřady a vlastníky technické infrastruktury.
7. Zařízení pro sledování životního prostředí
Rozmístění a provoz zařízení pro sledování životního prostředí, která zahrnují
pozorování a měření emisí, stavu složek životního prostředí a dalších ukazatelů ekosystému
(např. druhové rozmanitosti, ekologické podmínky rostlinstva) orgány veřejné správy
nebo jejich jménem.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci
se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost.
8. Výrobní a průmyslová zařízení
Místa s průmyslovou výrobou, včetně zařízení, na která se vztahuje zákon
o integrované prevenci19), a zařízení na jímání vody, těžbu, skladiště a úložiště.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci
s Energetickým regulačním úřadem.
9. Zemědělská a akvakulturní zařízení
Vybavení a zařízení zemědělské výroby, včetně zavlažovačích systémů, skleníků
a stájí.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo zemědělství.
10. Rozložení obyvatelstva - demografie
Zeměpisné rozložení obyvatelstva, včetně charakteristik obyvatelstva a druhů
činnosti, seskupených podle souřadnicové sítě, regionu, správní jednotky nebo jiné
analytické jednotky.
Koordinátorem tohoto tématu je Český statistický úřad.
11. Správní oblasti, chráněná pásma, regulovaná území a jednotky, za které
se podávají zprávy
Oblasti spravované, regulované nebo používané pro hlášení na mezinárodní,
evropské, celostátní, regionální nebo místní úrovni. Zahrnuje skládky, pásma hygienické
ochrany vodních zdrojů, oblasti měření kvality ovzduší, oblasti zranitelné dusičnany,
regulované plavební dráhy na moři nebo rozsáhlých vnitrozemských vodních plochách,
oblasti pro ukládání odpadů, pásma s omezením hladiny hluku, povolená průzkumná a
těžební území, oblasti povodí, příslušné jednotky pro podávání hlášení a pásma pobřežní
správy.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci
s Ministerstvem zdravotnictví a Českým báňským úřadem.
12. Oblasti ohrožené přírodními riziky
Zranitelné oblasti označené podle přírodního nebezpečí (všechny povětrnostní,
hydrologické, seismické a sopečné úkazy, jakož i ničivé požáry, které mohou mít vzhledem
ke svému výskytu, závažnosti a četnosti vážný dopad na společnost), např. povodně,
sesuvy a sesedání půdy, laviny, lesní požáry, zemětřesení, sopečné výbuchy.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí.
13. Stav ovzduší
Fyzikální stav ovzduší. Zahrnuje prostorová data založená na měřeních, modelech
nebo jejich kombinaci, jakož i místa měření.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí.
14. Meteorologické jevy
Povětrnostní podmínky a jejich měření; srážky, teplota, výpar z půdy a rostlinného
pokryvu, rychlost a směr větru.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí.
15. Oceánografícké jevy
Fyzikální stav oceánů (např. proudy, slanost, výška vln). Prostorová data
pro toto téma nejsou v České republice zajišťována.
16. Mořské oblasti
Fyzikální stav moří a slaných vodních útvarů rozdělených do regionů a subregionů
se společnými vlastnostmi. Prostorová data pro toto téma nejsou v České republice
zajišťována.
17. Bioregiony
Oblasti s poměrně stejnorodými ekologickými podmínkami a společnými vlastnostmi.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí.
18. Stanoviště a biotopy
Zeměpisné oblasti vyznačující se zvláštními ekologickými podmínkami, procesy,
strukturami a funkcemi důležitými pro život skýtající fyzickou podporu organismům,
které v nich žijí. Zahrnují pozemské a vodní oblasti rozlišené podle zeměpisných,
abiotických a biotických prvků, přirozené i částečně přirozené povahy.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí.
19. Rozložení druhů
Zeměpisné rozložení výskytu živočišných a rostlinných druhů seskupených podle
souřadnicové sítě, regionu, správní jednotky nebo jiné analytické jednotky.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí.
20. Energetické zdroje
Energetické zdroje, včetně uhlovodíků, vodní energie, bioenergie, sluneční
a větrné energie a dalších zdrojů energie, případně včetně informací o hloubce nebo
výšce týkajících se rozsahu zdroje.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí.
21. Nerostné suroviny
Nerostné suroviny, včetně kovových rud, průmyslových surovin a dalších užitkových
nerostů, případně včetně informací o hloubce nebo výšce týkajících se rozsahu zdroje.
Koordinátorem tohoto tématu je Ministerstvo životního prostředí.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 6/2005 Sb.
Přechodné ustanovení
Elektronické databáze uvedené v § 10a odst. 2 nemusí obsahovat informace
získané přede dnem účinnosti tohoto zákona, pokud tyto informace nejsou k dispozici
v elektronické podobě.
Čl. II zákona č. 380/2009 Sb.
Přechodné ustanovení
Povinný subjekt zajistí, aby u veškerých nově získaných a rozsáhle restrukturalizovaných
prostorových dat a odpovídajících služeb založených na prostorových datech byla zajištěna
interoperabilita do 2 let od přijetí technických požadavků, kterými Evropská komise
stanoví technická opatření pro interoperabilitu Evropskou komisí. V případě ostatních
prostorových dat a služeb založených na prostorových datech, jež jsou nadále využívány,
zajistí povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových dat, aby byla zajištěna
interoperabilita do 7 let od přijetí technických požadavků, kterými Evropská komise
stanoví technická opatření pro interoperabilitu Evropskou komisí. Za nově získaná
a rozsáhle restrukturalizovaná prostorová data a odpovídající služby založené na
prostorových datech se rozumí taková prostorová data a služby, které povinný subjekt
nebo jiný poskytovatel prostorových dat vytvořil nebo restrukturalizoval po přijetí
technických požadavků stanovících technická opatření pro interoperabilitu Evropskou
komisí.
Čl.IV zákona č. 241/2022 Sb.
Přechodné ustanovení
Žádost o poskytnutí informace podaná přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
se vyřizuje podle zákona č. 123/1998 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/4/ES ze dne 28. ledna 2003 o
přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí a o zrušení směrnice Rady 90/313/EHS.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení
Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (INSPIRE).
Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1024 ze dne 20. června 2019
o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru.
1a) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením
Předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.
2) Zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě.
3) Například zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 282/1991
Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších
předpisů.
4) Například zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování
v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní
způsobilosti.
6) Zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech.
7) Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
8) Zákon č. 527/1990 Sb., o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích,
ve znění zákona č. 519/1991 Sb.
9) § 17 a násl. zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.
10a) § 10 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a
o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí),
ve znění zákona č. 93/2004 Sb.
10b) § 16 zákona č. 100/2001 Sb., ve znění zákona č. 93/2004 Sb.
10c) Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a
o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění zákona č. 320/2002 Sb.
11) Např. § 7 odst. 1 písm. h) a k) zákona č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší
před znečišťujícími látkami (zákon o ovzduší), ve znění pozdějších předpisů.
12) Např. zákon ČNR č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí.
12a) Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
12b) § 88 až 94 autorského zákona.
13) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
14) Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.
15) Zejména zákon ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 309/1991 Sb., zákon ČNR č. 389/1991 Sb., o státní správě
ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon) ve znění pozdějších předpisů, zákon
ČNR č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech, zákon ČNR č. 62/1988 Sb., o geologických
pracích a o Českém geologickém úřadu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 44/1988
Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších
předpisů, zákon ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské
správě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a
stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 289/1995
Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), zákon ČNR č. 334/1992
Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona ČNR č. 10/1993 Sb., zákon
č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 18/1997
Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a
o změně a doplnění některých zákonů, a předpisy vydané k jejich provedení.
16) Například nařízení Komise (ES) č. 1205/2008 ze dne 3. prosince 2008, kterým
se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES týkající se metadat, nařízení
Komise (ES) č. 976/2009 ze dne 19. října 2009, kterým se provádí směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2007/2/ES, pokud jde o síťové služby, nařízení Komise (EU) č. 268/2010
ze dne 29. března 2010, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES,
pokud jde o poskytnutí přístupu k sadám prostorových dat a službám prostorových dat
členských států orgánům a subjektům Společenství za harmonizovaných podmínek, nařízení
Komise (EU) č. 1089/2010 ze dne 23. listopadu 2010, kterým se provádí směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2007/2/ES, pokud jde o interoperabilitu sad prostorových dat a
služeb prostorových dat.
17) Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
18) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1315/2013 ze dne 11. prosince
2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě a o zrušení rozhodnutí
č. 661/2010/EU, v platném znění.
19) Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o
integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované
prevenci), ve znění pozdějších předpisů.