347/2020 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem republiky
Ústavní soud rozhodl pod sp. zn. Pl. ÚS 25/19 dne 14. července 2020 v plénu
složeném z předsedy soudu Pavla Rychetského a soudců Ludvíka Davida, Jaroslava Fenyka,
Josefa Fialy, Jana Filipa, Jaromíra Jirsy, Tomáše Lichovníka, Vladimíra Sládečka,
Radovana Suchánka, Pavla Šámala, Kateřiny Šimáčkové, Milady Tomkové (soudkyně zpravodajka)
a Jiřího Zemánka o návrhu Nejvyššího správního soudu podaném podle čl. 95 odst. 2
Ústavy České republiky na zrušení § 80 odst. 1 a 2 zákona č. 150/2002 Sb., soudní
řád správní, za účasti Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a Senátu Parlamentu
České republiky jako účastníků řízení,
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění
I.
Vymezení věci
1. Ústavnímu soudu byl dne 3. 12. 2019 doručen návrh Nejvyššího správního
soudu na zrušení § 80 odst. 1 a 2 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní. Navrhovatel
tento návrh podal podle čl. 95 odst. 2 Ústavy České republiky (dále jen "Ústava")
poté, co v souvislosti se svou rozhodovací činností dospěl k závěru, že napadené
ustanovení je v rozporu s ústavním pořádkem.
2. Ve věci vedené u navrhovatele pod sp. zn. 2 As 300/2018 se stěžovatelka
kasační stížností domáhá zrušení usnesení Městského soudu v Praze (dále jen "městský
soud") č. j. 3 A 82/2018-21 ze dne 7. 9. 2018, kterým byla pro opožděnost odmítnuta
její žaloba proti nečinnosti Ministerstva vnitra (v řízení před soudy v postavení
žalovaného).
3. Žalovaný měl být nečinný v řízení o žádosti stěžovatelky o povolení
k přechodnému pobytu rodinného příslušníka občana Evropské unie dle § 87b zákona
č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, kterou stěžovatelka podala dne 4. 2. 2016. Dne 5. 2.
2018 stěžovatelka podala Komisi pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců žádost o
uplatnění opatření proti nečinnosti. Dne 7. 2. 2018 komise stanovila 30denní lhůtu
pro vydání rozhodnutí. V této lhůtě žalovaný nerozhodl.
4. Dne 28. 3. 2018 podala stěžovatelka předmětnou žalobu, kterou městský
soud shledal opožděnou. Dle městského soudu začala jednoroční lhůta k podání žaloby
dle § 80 odst. 1 soudního řádu správního běžet po uplynutí 60 dnů od podání žádosti
o povolení k přechodnému pobytu, a uplynula tedy dne 8. 4. 2017.
II.
Argumentace navrhovatele
5. Úvodem navrhovatel konstatuje, že ve věci stěžovatelky nastala situace,
kdy její navzdory trvající nečinnosti správního orgánu odepřena efektivní ochrana
nezávislá na soustavě správních orgánů. Uplynutí lhůty k podání žaloby proti nečinnosti
údajně "přímo vedlo k časově ničím neomezovanému vyloučení přístupu [stěžovatelky]
k soudní ochraně nejen v otázce nečinnosti správního orgánu, ale ve svém důsledku
i v meritorní otázce povolení k přechodnému pobytu na území České republiky".
6. Ačkoli se dosavadní judikatura navrhovatele opírá o východisko, podle
něhož zákonodárce soudní přezkum nečinnosti správních orgánů omezil určitou lhůtou
v zájmu zachování právní jistoty, neexistuje podle jeho názoru pro trvalé odepření
přístupu k soudní ochraně proti nečinnosti správního orgánu v době po marném uplynutí
lhůty legitimní důvod. Navrhovatel se proto pokusil najít ústavně konformní výklad
napadeného ustanovení, což se mu ale údajně nepodařilo.
7. Navrhovatel v souladu s judikaturou Ústavního soudu vychází z toho,
že lhůta sama o sobě nemůže být neústavní, může se však takto jevit s ohledem na
konkrétní okolnosti, přičemž je údajně potřeba zkoumat, zda "po vyhodnocení konkrétních
kontextuálně působících okolností lze učinit závěr, že přiměřeným způsobem sleduje
legitimní cíl ve formě omezení nejistoty v právních vztazích". Podle navrhovatele
přitom v případě, z něhož návrh vzešel, bylo právo stěžovatelky na přístup k soudu
omezeno do té míry, že vztah mezi použitými prostředky a sledovaným cílem nelze považovat
za přiměřený. Toto omezení si totiž údajně "klade za cíl výhradně absolutizovanou
právní jistotu, aniž by ji však po marném uplynutí jednoleté lhůty na straně stěžovatelky
nastolovalo či alespoň jakkoli posilovalo".
8. Popsaný stav dle navrhovatele právní jistotu stěžovatelky nejenže neposiluje,
ale naopak její pozici činí právně nejistou tím, že výsledek řízení o její žádosti
se pro ni stává nedosažitelným a nevynutitelným. Posilována je údajně toliko "právní
jistota" na straně vrchnostensky rozhodujících orgánů veřejné správy, a sice v tom
směru, že jejich (ne)počínání nemůže být po marném uplynutí jednoleté lhůty soudně
korigováno. Podle navrhovatele se však trvající nezákonnost, resp. udržování protiprávního
stavu, pouhým plynutím času nemůže stát nedotknutelnou. "Absurdita" popsané situace
údajně vynikne v porovnání s pravidly upravujícími řízení před soudy, neboť si lze
stěží představit, že by mohlo jakékoli zahájené soudní řízení zůstat nedokončeno,
přičemž by použití právních instrumentů k řešení takové situace bylo omezeno lhůtou.
Veřejné správě oproti tomu nic nebrání ve spolehnutí se na pasivitu adresátů její
činnosti s vidinou absolutní "amnestie" pro její nezákonné otálení, bude-li tento
stav trvat dostatečně dlouho.
9. Navrhovatel považuje nečinnost za "trvající situaci" a poukazuje v této
souvislosti na přístup Evropského soudu pro lidská práva ve vztahu k případům, kdy
je jednotlivec obětí pokračujících aktivit státu, proti nimž nejsou k dispozici žádné
vnitrostátní prostředky nápravy.
10. Navrhovatel poukazuje též na nález Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 635/18
ze dne 15. 5. 2018 (N 94/89 SbNU 387), v jehož světle údajně dosavadní judikatura
Nejvyššího správního soudu již nemůže obstát. Omezení práva na přístup k soudu plynoucí
z napadeného ustanovení údajně zasahují do jeho samotné podstaty. Na nečinnost správního
orgánu je dle navrhovatele třeba nahlížet jako na specifický druh nezákonného jednání
veřejné správy, přičemž jde typově o zásah, tj. jiný akt než rozhodnutí. Nález sp.
zn. II. ÚS 635/18 přitom údajně přiznává zásahu spočívajícímu v nezákonné nečinnosti
jiné než otálení s vydáním rozhodnutí nebo osvědčení otevřenou žalobní lhůtu pro
celou dobu jeho trvání. V parafrázi k tomuto nálezu by údajně bylo možné konstatovat,
že se stěžovatelka po marném uplynutí jednoleté lhůty "každý den znovu" dozvídá o
udržování protiprávního stavu na straně správních orgánů, a to aniž by měla jakoukoli
možnost zahájit řízení před nezávislým soudem.
11. Ve světle uvedeného podle navrhovatele omezení práva na přístup k soudu
dle napadeného ustanovení "zjevně koliduje s principem jednotnosti a bezrozpornosti
právního řádu". Z § 80 odst. 1 soudního řádu správního ani z úmyslu zákonodárce při
jeho přijetí není údajně zřejmý důvod, pro nějž by se měl lišit standard soudní ochrany
v situacích, kdy veřejná moc nastolí nečinnost spočívající v nevydání rozhodnutí
správního orgánu nebo osvědčení, a tehdy, jedná-li se o nečinnost správního orgánu
způsobující absenci jiného aktu než rozhodnutí (nebo osvědčení), kde platí, že lhůta
k podání žaloby neuběhne, dokud nečinnost trvá.
12. Navrhovatel má za to, že napadené ustanovení "přenáší odpovědnost za
dozor nad řádným procesním postupem a jeho včasným ukončením z veřejné moci ... na
jednotlivce". Je údajně v zásadě na účastníkovi řízení, aby sám aktivně "hlídal",
zda řízení pokračuje přiměřeně rychle, neboť Jinak fakticky ztratí právo se domoci,
aby bylo dovedeno do fáze vydání rozhodnutí". Takové pojetí zásady, že jen bdělým
náležejí práva, je údajně "neúnosně přísné a zcela pomíjí výlučnou, účastníkům nadřazenou
roli, kterou má ve správních řízeních veřejná moc výkonná, jež je vede".
13. V důsledku překážky litispendence by se navíc jednotlivec nemohl domáhat
svých veřejných subjektivních práv ani podáním nové žádosti v téže věci, ledaže by
původní žádost vzal zpět, v kterémžto případě by ovšem nová žádost byla posuzována
podle jiného právního a faktického stavu. Napadené ustanovení nadto dopadá i na řízení
zahájená z moci úřední, v nichž také dochází k narušení právní jistoty. Podle navrhovatele
je jedním z důsledků napadeného ustanovení nutnost "soudit se a napadat nečinnost
správních orgánů nejen v případech, kdy se k tomu dostatečně silně pociťovaný důvod
na straně jednotlivce ještě neobjevil, ale navíc ještě v takovém časovém předstihu,
aby již při podání žaloby bylo zřejmé, že se včas podaří bezvýsledně vyčerpat prostředky
ochrany, které příslušný procesní předpis stanoví k ochraně jednotlivce proti nečinnosti
správního orgánu".
14. Závěrem navrhovatel upozorňuje, že marné uplynutí lhůty k podání žaloby
na ochranu před nečinností se odlišuje od marného uplynutí lhůty k podání žaloby
proti rozhodnutí správního orgánu, neboť v případě, že bylo vydáno rozhodnutí, má
jednotlivec ucelenou představu o svém právním postavení. Nadto je u žalob proti rozhodnutí
srozumitelněji stanoven počátek lhůty, který se u žaloby proti nečinnosti může v
určitých případech odvíjet od okamžiku, kdy byl ve věci učiněn poslední úkon. Podle
navrhovatele však je někdy obtížné určit, co oním "posledním úkonem" bylo. Počátek
běhu lhůty může být nadto ovlivněn i např. tím, jak byla věc komplikovaná. To vše
si údajně účastníci správního řízení musejí posoudit předtím, než žalobu podají.
III.
Průběh řízení před Ústavním soudem
15. Ústavní soud vyzval Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky
a Senát Parlamentu České republiky jako účastníky řízení k vyjádření k návrhu.
16. Ve vyjádření Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky zaslaném
jejím předsedou Mgr. Radkem Vondráčkem byla stručně popsána procedura přijetí soudního
řádu správního.
17. Ve vyjádření Senátu Parlamentu České republiky zaslaném předsedou Jaroslavem
Kuberou byla taktéž popsána procedura přijetí soudního řádu správního s tím, že návrh
byl přijat v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem.
V rámci rozpravy nebylo žádné téma spojeno s možnou otázkou ústavnosti nyní posuzované
úpravy. Senát zároveň upozornil, že z hlediska legislativně-technického se nelze
při případném zrušení § 80 odst. 1 a 2 soudního řádu správního omezit toliko na tuto
derogaci, ale je zapotřebí zrušit rovněž nadpis § 80 soudního řádu správního a označení
jeho odstavce 3.
18. V souladu s § 69 odst. 2 a 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o Ústavním soudu") byl návrh zaslán
vládě České republiky a veřejnému ochránci práv s tím, že mohou Ústavnímu soudu sdělit,
že vstupují do řízení v postavení vedlejších účastníků. Sdělením ze dne 7. 1. 2020
vláda oznámila, že do řízení nevstupuje. Sdělením z téhož dne veřejný ochránce práv
taktéž oznámil, že do řízení nevstupuje.
19. Ústavní soud neočekával od ústního jednání další objasnění věci, proto
od něj dle § 44 zákona o Ústavním soudu upustil.
IV.
Dikce napadeného ustanovení
20. Ustanovení § 80 odst. 1 a 2 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní,
zní:
§ 80
Lhůta pro podání žaloby a její náležitosti
(1) Žalobu lze podat nejpozději
do jednoho roku ode dne, kdy ve věci, v níž se žalobce domáhá ochrany, marně proběhla
lhůta stanovená zvláštním zákonem pro vydání rozhodnutí nebo osvědčení, a není-li
taková lhůta stanovena, ode dne, kdy byl žalobcem vůči správnímu orgánu nebo správním
orgánem proti žalobci učiněn poslední úkon.
(2) Zmeškání lhůty nelze prominout.
V.
Předpoklady meritorního posouzení návrhu
21. Ústavní soud je příslušný k projednání předmětného návrhu, který je
přípustný a splňuje všechny zákonem stanovené náležitosti.
22. Jde-li o aktivní legitimaci navrhovatele podle § 64 odst. 3 zákona
o Ústavním soudu a čl. 95 odst. 2 Ústavy, přímou aplikací napadeného ustanovení nastává
v řízení vedeném před správními soudy následek, který navrhovatel shledává neústavním.
Zrušení tohoto ustanovení by navrhovateli umožnilo odlišné rozhodnutí ve věci. Navrhovatel
je tak aktivně legitimován k podání návrhu na zrušení napadeného ustanovení.
VI.
Přezkum procedury přijetí napadených ustanovení
23. Ústavní soud kontrolu ústavnosti procedury přijetí soudního řádu správního
provedl již v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 43/10 ze dne 13. 4. 2011 (N 68/61 SbNU 69; 130/2011
Sb.), na který pro stručnost odkazuje.
VII.
Posouzení ústavnosti napadeného ustanovení
24. Návrh není důvodný.
25. Soudní řád správní upravuje několik žalobních typů (vyjmenovaných v
§ 4 odst. 1), z nichž lze za tři základní označit žalobu proti rozhodnutí, žalobu
proti nezákonnému zásahu a žalobu nečinnostní. Žaloba proti nečinnosti je upravena
v § 79 a násl. soudního řádu správního, z nichž plyne, že nečinností se nemyslí jakákoli
pasivita správního orgánu, nýbrž nečinnost při vydání rozhodnutí ve věci samé nebo
osvědčení. O nečinnostní žalobě proto může být věcně rozhodnuto jen tak, že se žaloba
zamítne, nebo soud uloží správnímu orgánu povinnost vydat rozhodnutí nebo osvědčení
a stanoví k tomu přiměřenou lhůtu (§ 81 soudního řádu správního).
26. Stejně jako tomu je u dalších základních žalobních typů, je i podání
žaloby proti nečinnosti omezeno lhůtou. Ta je upravena nyní napadeným ustanovením
tak, že žalobu lze podat nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy ve věci, v níž se
žalobce domáhá ochrany, mamě proběhla lhůta stanovená zvláštním zákonem pro vydání
rozhodnutí nebo osvědčení, a není-li taková lhůta stanovena, ode dne, kdy byl žalobcem
vůči správnímu orgánu nebo správním orgánem proti žalobci učiněn poslední úkon (§
80 odst. 1 soudního řádu správního). Opět stejně jako tomu je u dalších základních
žalobních typů, zmeškání lhůty pro podání nečinnostní žaloby nelze prominout (§ 80
odst. 2 soudního řádu správního).
27. Pro účely základního seznámení s řešenou problematikou se sluší ještě
poznamenat, že - stejně jako tomu je u dalších základních žalobních typů - i institut
nečinnostní žaloby respektuje zásadu subsidiarity správního soudnictví, což se promítá
v § 79 soudního řádu správního, podle kterého může žalobu podat ten, kdo bezvýsledně
vyčerpal prostředky ochrany stanovené procesním předpisem platným pro řízení u správního
orgánu. Účastník správního řízení, v němž je správní orgán z hlediska vydání rozhodnutí
nečinný, má tedy jeden rok na to, aby se proti nečinnosti bránil u soudu, před uplynutím
této lhůty ovšem ještě musí bezvýsledně vyčerpat prostředky ochrany v rámci správního
řízení. Tyto prostředky mohou být zakotveny ve zvláštních předpisech, případně se
užije zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, jakožto předpis
obecný. Podle § 80 odst. 3 správního řádu může po uplynutí lhůty pro vydání rozhodnutí
účastník správního řízení podat k nadřízenému správnímu orgánu žádost o uplatnění
opatření proti nečinnosti. Bezúspěšně je tento prostředek ochrany vyčerpán, není-li
žádosti vyhověno, případně není-li o ní rozhodnuto do 30 dnů (§ 71 odst. 3 správního
řádu). Ačkoli je tudíž zákonná lhůta k podání nečinnostní žaloby jednoletá, účastník
správního řízení musí zpravidla situaci začít řešit (mimosoudně) již s určitým předstihem.
28. Listina základních práv a svobod (dále jen "Listina") nezaručuje výslovně
právo na soudní přezkum nečinnosti správních orgánů, neboť její čl. 36 odst. 2 zakotvuje
toliko právo na soudní přezkum zákonnosti rozhodnutí orgánů veřejné správy, z něhož
nadto může zákon některá rozhodnutí vyloučit [k možnostem soudní výluky viz např.
nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 39/17 ze dne 2. 7. 2019 (212/2019 Sb.)]. Ústavní
soud nicméně v některých specifických případech shledal rozpornou s čl. 36 odst.
2 (a čl. 36 odst. 1) Listiny i zákonnou úpravu, která sice nevylučovala soudní přezkum
správního rozhodnutí (týkajícího se základních práv), znemožňovala však správnímu
orgánu takové (meritorní) rozhodnutí vůbec vydat [viz nález sp. zn. Pl. ÚS 41/17
ze dne 27. 11. 2018 (16/2019 Sb.), který se také týkal řízení o žádosti rodinných
příslušníků občanů České republiky o povolení k přechodnému pobytu],
29. Nyní napadené ustanovení pochopitelně vydání správního rozhodnutí neznemožňuje.
Uplynutí lhůty zakotvené v § 80 soudního řádu správního na povinnosti správního orgánu
rozhodnutí vydat nic nemění. Je ale pravda, že případný adresát správního rozhodnutí
se po zmeškání předmětné lhůty vydání rozhodnutí nedokáže soudně domoci, a to ačkoli
vydání, ale i nevydání rozhodnutí může mít dopad na jeho základní práva. Jinými slovy,
případný adresát správního rozhodnutí se může ocitnout bez soudní ochrany (čl. 4
Ústavy, čl. 36 odst. 1 Listiny) ohledně otázky, zda správní orgán vydá či nevydá
rozhodnutí týkající se základních práv.
30. Nelze ovšem tvrdit, že by soudní ochrana byla odepřena přímo napadeným
§ 80 soudního řádu správního. Toto ustanovení soudní ochranu proti nečinnosti správních
orgánů neodpírá, nýbrž pouze stanoví podmínky, za nichž se jí lze domoci (aniž by
šlo o podmínky pro kohokoli nedosažitelné, resp. které by určitou skupinu osob a
priori z možnosti jejich splnění vylučovaly). Stanovení zákonných podmínek, za nichž
se lze domáhat soudní ochrany, je přitom nejen plně v souladu s čl. 36 odst. 4 Listiny,
nýbrž je dokonce nezbytným předpokladem pro výkon práv zaručených čl. 36 a násl.
Listiny. Bez zákonného vymezení toho, u jakého soudu, kdy a jakým způsobem se lze
domáhat soudní ochrany, by totiž tato ochrana byla nemyslitelná. Toho si byl zjevně
vědom i ústavodárce, který (krom přijetí čl. 36 odst. 4) hned v čl. 36 odst. 1 Listiny
vymezil, že soudní ochrany se lze domáhat stanoveným postupem.
31. I při existenci § 80 soudního řádu správního tedy platí, že se každý
může u soudu domáhat ochrany proti nečinnosti správního orgánu, pouze musí v souladu
s čl. 36 odst. 4 Listiny splnit v něm stanovené podmínky. Skutečnost, že dle čl.
36 odst. 4 Listiny podmínky a podrobnosti soudní ochrany stanoví zákon, pochopitelně
neznamená, že by tyto podmínky a podrobnosti mohly být zcela libovolné, resp. že
by Ústavní soud nemohl nikdy shledat jejich neústavnost. Avšak podmínka zakotvená
v napadeném ustanovení představuje lhůtu, jde tedy o podmínku patrně vůbec nejzákladnější
a pro soudní řízení nejběžnější.
32. Institut lhůty má několikatisíciletou historii a je obsažen v naprosté
většině procesních předpisů [je natolik přirozenou součástí právního řádu, že sám
navrhovatel v jiných případech považuje její absenci za neústavní; viz nález Ústavního
soudu sp. zn. Pl. ÚS 34/10 ze dne 24. 7. 2012 (N 130/66 SbNU 19; 284/2012 Sb.)].
Není se tak co divit, že Ústavní soud konstantně vychází z toho, že lhůta sama o
sobě nemůže být neústavní [viz judikaturu vyloženou v bodech 59 a násl. nálezu sp.
zn. Pl. ÚS 55/13 ze dne 12. 5. 2015 (N 93/77 SbNU 339; 170/2015 Sb.)]. Ústavní soud
v odkazované judikatuře zároveň konstatoval, že lhůta může být neústavní s ohledem
na konkrétní okolnosti, mezi něž patří zejména její nepřiměřenost ve vztahu k ní
časově omezené možnosti uplatnění ústavně garantovaného práva, případně k ní vymezenému
časovému úseku omezení subjektivního práva, a svévole zákonodárce při stanovení lhůty.
Tyto okolnosti nicméně v nyní posuzovaném případě zjevně dány nejsou, navrhovatel
to ostatně ani netvrdí.
33. Neústavnost lhůty obsažené v napadeném ustanovení navrhovatel místo
toho spatřuje, stručně řečeno, ve výše popsané skutečnosti, že se po uplynutí lhůty
adresát případného správního rozhodnutí ocitne bez možnosti soudně si vydání rozhodnutí
vymoci. Konkrétně navrhovatel namítá, že nečinnost správních orgánů po marném uplynutí
lhůty nemůže být "nijak korigována", že se nezákonnost plynutím času stane soudně
"nedotknutelnou" či že účastník správního řízení ztrácí "možnost domoci se rozhodnutí
správního orgánu". Dle názoru Ústavního soudu jsou však tyto navrhovatelem předestřené
důsledky zmeškání lhůty s institutem lhůty inherentně spjaty a představují jeho podstatu.
Měly-li by skutečně rozhodovat o ústavnosti napadeného ustanovení, popřel by se tím
Ústavním soudem opakovaně vyslovený názor, že lhůta sama o sobě nemůže být neústavní.
Nelze na jednu stranu tvrdit, že lhůta v řízení před soudem sama o sobě neústavní
být nemůže, a zároveň shledávat neústavnost v tom, že po jejím marném uplynutí se
již nelze domoci toho, k čemu je stanovena.
34. Navrhovatelem předestřené následky zcela odpovídají následkům zmeškání
jiných lhůt uplatňovaných v řízení před soudem. Zmešká-li např. účastník lhůtu pro
podání žaloby proti rozhodnutí správního orgánu, platí zcela shodně, že toto rozhodnutí
nemůže být soudně "korigováno", že se nezákonnost z hlediska soudní ochrany "stane
nedotknutelnou" i že účastník správního řízení ztrácí možnost domoci se soudně nápravy
nezákonného rozhodnutí. Na srovnatelnosti těchto následků přitom nic nemění ani poznámka
navrhovatele, že u žaloby proti rozhodnutí má účastník ucelený přehled o svém právním
postavení. Ostatně v mnoha případech - včetně případu stěžovatelky z řízení před
navrhovatelem - může tato "nerovnost" být odstraněna prostým zpětvzetím žádosti.
Podle navrhovatele by si tím žadatelé zhoršili své postavení, z čehož se ovšem naznačuje,
že toto postavení je i po zmeškání lhůty k podání žaloby proti nečinnosti stále lepší
než postavení účastníka, který zmeškal lhůtu k podání žaloby proti rozhodnutí. Nadto
i vydání nezákonného správního rozhodnutí může mít dlouhotrvající důsledky a může
jím být např. schváleno či umožněno jednání trvale zasahující do práv osoby, která
zmeškala lhůtu k podání správní žaloby.
35. Jde-li o další navrhovatelovy argumenty, není pravda, že uplynutí lhůty
k podání žaloby proti nečinnosti vede současně k vyloučení přístupu k soudu i ohledně
merita věci. Absence meritorního rozhodnutí je podstatou nečinnosti, nejde o samostatný,
dodatečný důsledek. Pokud ve věci správní orgán rozhodne (a jak už bylo řečeno, povinnost
rozhodnout - je-li dána - trvá), zmeškání lhůty pro podání žaloby proti nečinnosti
nebude mít na možnost soudní ochrany proti takovému rozhodnutí ve smyslu čl. 36 odst.
2 Listiny žádný vliv.
36. Navrhovatel také poznamenal, že napadené ustanovení posiluje toliko
"právní jistotu" na straně vrchnostensky rozhodujících orgánů veřejné správy, jejichž
(ne)počínání nemůže být po marném uplynutí lhůty korigováno. Tento argument pomíjí
Ústavním soudem opakovaně aprobovaný smysl lhůt [viz např. nález sp. zn. Pl. ÚS 33/97
ze dne 17. 12. 1997 (N 163/9 SbNU 399; 30/1998 Sb.)], kterým je omezení entropie
v uplatňování práv, a to obecně, nikoli pouze ve vztahu k soukromým osobám. Ostatně
i přímo v navrhovatelem citovaném rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci
Muževič proti Chorvatsku (ze dne 16. 11. 2006 č. 39299/02, odst. 77) uvedený soud
konstatoval, že lhůta neslouží jen zájmům toho, vůči komu je prostředek, který je
lhůtou limitován, namířen (tedy v případě Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod zájmům států), nýbrž slouží právní jistotě jako takové, která je hodnotou
sama o sobě. V souladu s tím právní řád bere možnou existenci vad aplikačních i normativních
aktů v potaz s tím, že jsou tyto vady zhojeny (případně je na ně nahlíženo jako na
zhojené), pokud nejsou stanoveným postupem konstatovány [viz pojem Fehlerkalkül;
není bez zajímavosti, že v minulosti byla lhůtou omezena dokonce i možnost napadat
zákony pro jejich rozpor s ústavou (viz § 12 zákona č. 162/1920 Sb., o ústavním soudě)].
37. Navrhovatel vychází z ničím neodůvodněného předpokladu, že lhůta k
podání nečinnostní žaloby chrání jen správní orgány, které se dopustily něčeho, co
je potřeba "korigovat", čemuž se díky uplynutí lhůty vyhnou (tedy z předpokladu,
že žaloba je vždy důvodná). Tak tomu ovšem není. Napadené ustanovení je zároveň pojistkou,
že se např. po padesáti letech nebudou vést soudní spory ohledně údajné nečinnosti
v řízení, o kterém (již) nejsou k dispozici žádné záznamy či které ani nikdy neexistovalo
(a šlo jen o výmysl či chybu žalobce). To ostatně může mít význam i pro soukromé
osoby, jichž se může správní rozhodnutí, jehož vydání se náhle žalobce s odstupem
mnoha let domáhá, bezprostředně dotknout a které mohly očekávat, že takové rozhodnutí
již vydáno nebude (a bez žaloby by ani vydáno nebylo). Stejně tak má napadené ustanovení
význam v případech, kdy má správní orgán za to, že mu žádné rozhodnutí vydávat nepřísluší,
a právě proto, nikoli pro průtahy v tradičním slova smyslu, je nečinný. Ačkoli tedy
napadené ustanovení nevede vždy a za všech okolností k okamžitému (v momentu propadnutí
lhůty) nastolení právní jistoty, neboť správní řízení může nadále probíhat a rozhodnutí
v něm nadále může být vydáno, přesto k odstranění entropie významně přispívá.
38. Ztotožnit se nelze ani s tvrzením navrhovatele, že napadené ustanovení
"přenáší odpovědnost za dozor nad řádným procesním postupem a jeho včasným ukončením
z veřejné moci ... na jednotlivce". Napadené ustanovení na nikoho nic nepřenáší.
Jeho zrušení by neznamenalo, že by soudy zahajovaly řízení k posouzení nečinnosti
správního orgánu ex offo. I nadále by se účastník správního řízení musel soudní ochrany
domáhat sám žalobou. Dle logiky navrhovatele by např. § 72 odst. 3 zákona o Ústavním
soudu, stanovící lhůtu k podání ústavní stížnosti, "přenášel odpovědnost za dozor
nad dodržováním základních práv a svobod z veřejné moci na jednotlivce".
39. Nejenže ustanovení upravující lhůty k podání návrhů na zahájení řízení
jednotlivcem nemají vliv na případnou možnost (či dokonce povinnost) soudů zahajovat
řízení ex offo (čímž jedině by nedocházelo k navrhovatelem zmíněnému "přenášení odpovědnosti
na jednotlivce"), ztotožnění se s předkládaným argumentem navrhovatele by popřelo
vůbec samotnou podstatu fungování soudní moci v České republice. Až na výjimky totiž
soudy rozhodují na návrh, což se promítá i v čl. 36 Listiny, který spojuje soudní
ochranu s aktivitou jednotlivce (dle odstavce 1 se každý může "domáhat" soudní či
jiné ochrany, dle odstavce 2 se osoba zkrácená na svých právech správním rozhodnutím
může "obrátit na soud").
40. Navrhovatel opakovaně poukazuje na (senátní) nález Ústavního soudu
sp. zn. II. ÚS 635/18, kterým byl zrušen rozsudek (rozšířeného senátu) Nejvyššího
správního soudu č. j. 7 As 155/2015-160 ze dne 21. 11. 2017. S ohledem na požadavek
bezrozpornosti právního řádu je údajně potřeba v souladu s tímto nálezem konstatovat,
že se účastník o nečinnosti dozvídá každý den znovu. Uvedený senátní nález - v němž
Ústavní soud, zjednodušeně řečeno, konstatoval, že o trvajícím zásahu se jednotlivec
opakovaně každý den "dozvídá" a k zásahu každý den znovu "dochází" - se nicméně týkal
jiného žalobního typu a interpretoval jiné zákonné ustanovení (§ 84 soudního řádu
správního).
41. Ústavní soud v něm argumentoval mimo jiné i požadavkem bezrozpornosti
právního řádu, a to aniž by se v této souvislosti zmínil o lhůtě pro podání žaloby
proti nečinnosti. Z toho lze dovodit, že mezi zásahovou a nečinnostní žalobou rozlišoval
a považoval je za odlišné koncepty, které nelze srovnávat. V opačném případě by rozdíl
mezi "novým" výkladem § 84 soudního řádu správního a zněním jeho § 80 musel být již
tehdy vypořádán. Není možné na základě požadavku bezrozpornosti právního řádu překonat
výklad běhu lhůty pro zásahovou žalobu zastávaný k tomu určeným vrcholným orgánem
soudní moci (čl. 92 Ústavy) a následně - opět na základě požadavku bezrozpornosti
právního řádu - zrušit zákonnou úpravu lhůty pro podání nečinnostní žaloby s argumentem,
že neodpovídá nově zastávanému výkladu běhu lhůty pro zásahovou žalobu.
42. K zásadě bezrozpornosti právního řádu se dále sluší dodat, že z ní
neplyne požadavek dokonalé harmonie právních předpisů. Upravují-li zákony určité,
byť obdobné otázky rozdílně, neznamená to, že je upravují rozporně. Právě lhůty jsou
typickou ukázkou, že rozdílná právní úprava podobných institutů nezpůsobuje vnitřní
rozpornost právního řádu, a to i když pro dílčí odlišnosti není na první pohled žádný
důvod. Pohled napříč procesními předpisy tak např. odhaluje, že jsou v nich zakotveny
lhůty pro podání opravných prostředků o různých délkách, aniž by byl patrný jasný
systém jejich určování a aniž by z toho důvodu vyvstávaly pochybnosti o jejich ústavnosti.
43. Ústavní soud považuje za irelevantní, zda se účastník správního řízení
skutečně o nečinnosti "dozvídá každý den znovu". I kdyby tomu tak bylo, neznamenalo
by to, že by se lhůta z ústavněprávního hlediska musela odvíjet znovu od každého
nového dne, kdy se měl o nečinnosti dozvědět. To, že by se o nečinnosti účastník
údajně každý den "nově dozvídal", by nic neměnilo na tom, že o ní v době uplynutí
lhůty věděl již cca rok, a během tohoto roku se proti ní mohl bránit. Posouzení,
zda se o něčem žalobce "kontinuálně dozvídá", může být relevantní pro výklad zákona,
který běh lhůty od okamžiku dozvědění odvíjí, nikoli pro zrušení zákona, který tak
nečiní. Nadto je Ústavní soud toho názoru, že onou skutečností ve vnějším světě,
o které se lze dozvědět, je fakt, že správní orgán nevydal rozhodnutí v době, kdy
ho vydat měl, a stal se nečinným. Skutečně nově "dozvědět" se posléze účastník mohl
leda o nějaké nové skutečnosti, tedy typicky o tom, že rozhodnutí bylo vydáno. Má-li
být právní řád srozumitelný a jeho aplikace předvídatelná, musí být respektován význam
slov v něm používaných. Opačný přístup, kdy se slovům bez ohledu na jejich skutečný
obsah dává význam podle toho, jakého výsledku řízení si interpret přeje dosáhnout,
je projevem svévole a v určitých případech i nástrojem obcházení pravidel uvedených
v čl. 95 odst. 2 Ústavy či § 78 odst. 2 a § 11 odst. 2 zákona o Ústavním soudu.
44. Závěr o tom, že lhůta k podání nečinnostní žaloby nemůže začínat každý
den znovu, ostatně již Ústavní soud opakovaně vyslovil. Např. v usnesení sp. zn.
I. ÚS 1169/08 ze dne 15. 8. 2008 k tomu s odkazem na usnesení sp. zn. IV. ÚS 578/06
ze dne 8. 8. 2007 (v SbNU nepublikována, dostupná na http://nalus.usoud.cz) uvedl,
že "lhůta podle § 80 odst. 1 [soudního řádu správního] je lhůtou objektivní, jejíž
počátek nemůže být do té míry v dispozici žalobce, jemuž by lhůta počala běžet vždy
znovu s každým dalším jeho podáním směřujícím k vyřízení správní věci, byť doplněným
o některé další skutečnosti".
45. Jde-li o navrhovatelem citovanou judikaturu Evropského soudu pro lidská
práva, je potřeba uvést, že výklad čl. 35 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod (upravujícího předpoklady přijatelnosti individuální stížnosti) ze strany
uvedeného soudu nemá vliv na posouzení ústavnosti vnitrostátních procesních předpisů.
Smluvní strany uvedeným ustanovením pouze určily pravidla pro řízení před Evropským
soudem pro lidská práva, aniž by tím vyjádřily vůli zavázat se k jakékoli změně vnitrostátních
procesních předpisů. To plyne z jasného znění čl. 35 i jeho zařazení do hlavy II
předmětné mezinárodní smlouvy.
46. Navrhovatelem prezentovaná judikatura se nadto týká situací, v nichž
- slovy navrhovatele - "je jednotlivec obětí pokračujících aktivit státu", nešlo
v ní tudíž o nečinnost. Evropský soud pro lidská práva v nečinnosti jakýsi "nikdy
nekončící zásah" umožňující časově neomezené podání stížnosti ve skutečnosti nespatřuje.
V rozsudku Zorica Jovanović proti Srbsku (ze dne 26. 3. 2013 č. 21794/28, odst. 55)
tak např. konstatoval, že i stížnost namítající absenci účinného vyšetřování může
být posouzena jako opožděná, pokud od okamžiku, kdy stěžovatel mohl seznat nečinnost
orgánů (bez vidiny bezprostřední změny), nepostupoval bez zbytečného odkladu (viz
obdobně i rozhodnutí ve věci Bulut a Yavuz proti Turecku ze dne 28. 5. 2002 č. 73065/01).
47. Ústavní soud závěrem připouští, že ojediněle mohou nastat situace,
v nichž bude obtížné určit počátek běhu lhůty. To je však potřeba řešit individuálně,
nikoli zrušením zákona, který obecně ústavně-právními deficity netrpí. Naopak, v
něm zakotvená jednoroční lhůta poskytuje dostatečný prostor pro vyhnutí se nežádoucím
dopadům chybného posouzení jejího počátku, a to i při vědomí, že před jejím uplynutím
je potřeba vyčerpat prostředky v rámci správního řízení a že její zmeškání nelze
prominout. Není navíc možné přehlédnout, že zákon je účinný již bezmála dvě desetiletí,
aniž by působil nepřekonatelné interpretační obtíže dosahující ústavněprávní relevance,
které by např. byly seznatelné z rozhodovací činnosti Ústavního soudu. Případy zmeškání
lhůty pro podání nečinnostní žaloby se Ústavní soud meritorně zabýval jen zcela výjimečně
(jde o jednotky případů), stěží tak lze nyní konstatovat neústavnost napadeného ustanovení
pro jeho neurčitost, "absurdnost" a jiné tak zásadní nedostatky, které v něm Nejvyšší
správní soud po cca dvaceti letech náhle spatřil.
VIII.
Závěr
48. Z uvedených důvodů Ústavní soud návrh podle § 70 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, zamítl.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v. r.
Odlišná stanoviska podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů, zaujali k rozhodnutí pléna soudci Ludvík David a Jaromír
Jirsa a soudkyně Kateřina Šimáčková.