124/1992 Sb.
ZÁKON
ze dne 5. března 1992
o Vojenské policii
Změna: 39/1995 Sb.
Změna: 213/2000 Sb.
Změna: 413/2005 Sb.
Změna: 41/2009 Sb.
Změna: 150/2011 Sb.
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na
tomto zákoně:
§ 1
Úvodní ustanovení
Vojenská policie v rozsahu vymezeném tímto zákonem plní úkoly policejní ochrany
ozbrojených sil, vojenských objektů, vojenského materiálu a ostatního majetku státu,
s nímž hospodaří Ministerstvo obrany. Vojenským policistou může být pouze voják z
povolání.
Hlava první
Působnost, úkoly a organizace Vojenské policie
§ 2
Působnost Vojenské policie
Vojenská policie působí vůči
a) vojákům v činné službě (dále jen "vojáci"),
b) osobám, které se nacházejí ve vojenských objektech a v prostoru, kde probíhají
vojenské akce, a dále vůči osobám, které páchají trestnou činnost či přestupky spolu
s vojáky nebo proti vojenským objektům, vojenskému materiálu nebo ostatnímu majetku
státu, s nímž hospodaří Ministerstvo obrany.
§ 3
Úkoly Vojenské policie
(1) Vojenská policie plní tyto úkoly:
a) podílí se na zabezpečování kázně a pořádku ve vojenských objektech,
b) podílí se na zabezpečování kázně a pořádku vojáky na veřejnosti,
c) odhaluje trestné činy a zjišťuje jejich pachatele a činí opatření
k předcházení trestné činnosti,
d) působí v řízení o trestných činech jako policejní orgán 1) a šetří
přestupky vojáků,1a)
e) pátrá po vojácích a po vojenském materiálu nebo po dalších věcech
v majetku státu, s nímž hospodaří Ministerstvo obrany,
f) podílí se na ochraně vojenského materiálu a ostatního majetku státu,
s nímž hospodaří Ministerstvo obrany,
g) podílí se na ochraně utajovaných informací,
h) dohlíží nad bezpečností provozu vozidel ozbrojených sil a nad bezpečností
provozu ostatních dopravních prostředků ve vojenských objektech,
i) řídí provoz vozidel ozbrojených sil na pozemních komunikacích,
j) vykonává dohled nad výcvikem a zdokonalováním odborné způsobilosti
řidičů2) vozidel ozbrojených sil,
k) vede evidenci vozidel ozbrojených sil a schvaluje technickou způsobilost
vojenských vozidel,
l) vede evidenci a statistiky potřebné k plnění svých úkolů,
m) zajišťuje ochranu a doprovod určených osob, ochranu vyčleněných vojenských
dopravních letadel pro přepravu ústavních činitelů a vojenských objektů určených
pro odbavení přepravovaných ústavních činitelů a určených osob (dále jen "chráněné
osoby").
(2) Úkoly Vojenské policie při použití sil a prostředků Armády České republiky
za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu stanoví Ministerstvo obrany.
(3) Vojenská policie plní další úkoly, pokud tak stanoví zvláštní zákon2a)
nebo mezinárodní smlouva, jíž je Česká republika vázána.
§ 4
Organizace Vojenské policie
(1) Organizační strukturu Vojenské policie stanoví ministr obrany po projednání
v příslušném výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu.
(2) V čele Vojenské policie stojí náčelník Vojenské policie, kterého jmenuje
a odvolává ministr obrany po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném
ve věcech obrany. Náčelník Vojenské policie je přímo podřízen ministru obrany.
Hlava druhá
Povinnosti, oprávnění a prostředky vojenského policisty
Oddíl první
Povinnosti vojenského policisty
§ 5
(1) Při plnění úkolů Vojenské policie je vojenský policista povinen dbát
cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní a nepřipustit, aby osobám v souvislosti
s touto činností vznikla bezdůvodná újma a aby zásah do jejich práv a svobod překročil
míru nezbytnou k dosažení účelu plněného úkolu.
(2) Pokud to okolnosti plněného úkolu dovolují, je vojenský policista při
plnění úkolů spojených se zásahem do práv nebo svobod osob, povinen poučit tyto osoby
o jejich právech; v opačném případě je poučí dodatečně.
§ 6
Vojenský policista je povinen, pokud to dovoluje jeho zdravotní stav nebo
není pod vlivem léků nebo jiných látek, které snižují jeho schopnost jednat, provést
i v době mimo službu služební zákrok, popřípadě vyrozumět nejbližší útvar Vojenské
policie nebo nejbližší útvar policejního sboru, je-li páchán trestný čin nebo přestupek,
kterým je bezprostředně ohrožen život, zdraví nebo majetek.
§ 7
Vojenský policista není povinen provést služební zákrok, jestliže
a)
k jeho vykonání nebyl odborně vyškolen nebo vycvičen a jestliže povaha služebního
zákroku takové odborné vyškolení nebo vycvičení vyžaduje,
b) tomu brání důležitý
zájem služby.
§ 8
(1) Vojenský policista není povinen provést služební zákrok při výkonu
služby z důvodu důležitého zájmu služby, jestliže provádí nebo zajišťuje
a) pátrací
činnost při bezprostředním pronásledování pachatele trestné činnosti,
b) služební
zákrok pod jednotným velením,
c) ochranu důležitého vojenského
materiálu nebo vojenského objektu,
d) úkoly, jejichž nedokončení by mělo vážnější
důsledky než neprovedení nového zákroku nezbytného k odstranění bezprostředního ohrožení.
(2) Při plnění úkolů uvedených v odstavci 1 je vojenský policista povinen
provést služební zákrok nebo jiné opatření nezbytné k odstranění bezprostředního
ohrožení, dovolují-li to okolnosti případu, jestliže je ohrožen vyšší zájem než zájem
chráněný úkolem, který plní.
(3) Vojenský policista je povinen, dovolují-li to okolnosti případu, zabezpečit
vyrozumění příslušného útvaru Vojenské policie nebo nejbližšího útvaru Policie České
republiky.
§ 9
(1) Vojenský policista je povinen při plnění úkolů prokázat svou příslušnost
k Vojenské policii, pokud to povaha a okolnosti plněného úkolu dovolují.
(2) Příslušnost k Vojenské policii prokazuje vojenský policista vojenským
stejnokrojem se zevním označením VOJENSKÁ POLICIE (VP) s identifikačním číslem nebo
průkazem vojenského policisty s evidenčním číslem (dále jen "služební průkaz") nebo
ústním prohlášením "Vojenská policie". Dopravní prostředky používané Vojenskou policií
mají označení VOJENSKÁ POLICIE nebo VOJENSKÁ DOPRAVNÍ POLICIE.
(3) Ústním prohlášením "Vojenská policie" prokazuje vojenský policista
svou příslušnost k Vojenské policii pouze ve výjimečných případech, kdy okolnosti
plněného úkolu neumožňují tuto příslušnost prokázat vojenským stejnokrojem nebo služebním
průkazem. Vojenským stejnokrojem nebo služebním průkazem se vojenský policista prokáže
ihned, jakmile to okolnosti plněného úkolu dovolí.
§ 10
(1) Vojenský policista je povinen poskytnout každému na jeho žádost pomoc
v rozsahu úkolů Vojenské policie.
(2) Vojenský policista je povinen zachovávat mlčenlivost o skutečnostech,
se kterými se seznámil při plnění úkolů Vojenské policie nebo v souvislosti s nimi,
a které v zájmu zabezpečení úkolů Vojenské policie nebo v zájmu jiných osob vyžadují,
aby zůstaly utajeny před nepovolanými osobami.
(3) Povinnosti mlčenlivosti je oprávněn zprostit vojenského policistu ministr
obrany.
Oddíl druhý
Oprávnění vojenského policisty
§ 11
Oprávnění požadovat vysvětlení
(1) Vojenský policista je oprávněn požadovat potřebná vysvětlení od vojáka,
který může přispět k objasnění skutečností důležitých pro odhalení trestného činu
nebo přestupku a jejich pachatele, jakož i pro vypátrání hledaných nebo pohřešovaných
osob a věcí, a v případě potřeby ho vyzvat, aby se ihned nebo ve stanovenou dobu
dostavil na určené místo k sepsání protokolu o podání vysvětlení.
(2) Každý voják je povinen požadavku nebo výzvě podle 1 vyhovět.
(3) Vysvětlení může odepřít pouze voják, který by tím sobě, svému příbuznému
v pokolení přímém, svému sourozenci, osvojiteli, osvojenci, manželovi nebo druhu,
jakož i jiným osobám v poměru rodinném nebo obdobném, jejichž újmu by právem pociťoval
jako újmu vlastní, způsobil nebezpečí trestního stíhání nebo nebezpečí postihu za
přestupek.
(4) Vysvětlení se nesmí požadovat od vojáka, který by tím porušil státem
uloženou nebo uznanou povinnost mlčenlivosti, ledaže by byl této povinnosti zproštěn
příslušným orgánem nebo tím, v jehož zájmu tuto povinnost má.
(5) Vojenský policista je povinen předem vojáka poučit o možnosti odepřít
vysvětlení podle odstavců 3 a 4.
(6) Nevyhoví-li voják bez dostatečné omluvy nebo bez závažných důvodů výzvě
podle odstavce 1, může být předveden k sepsání protokolu o podání vysvětlení.
(7) O předvedení vojáka sepíše vojenský policista úřední záznam.
(8) Ustanovení odstavců 1, 2, 3, 4, 5 a 7 se obdobně vztahují i na osoby
uvedené v § 2 písm. b). Odmítnou-li tyto osoby podat potřebné vysvětlení, je vojenský
policista oprávněn je předvést na nejbližší útvar policejního sboru. Nevyužije-li
vojenský policista tohoto oprávnění, je povinen osoby uvedené v § 2 písm. b) ihned
propustit.
§ 12
Oprávnění požadovat prokázání totožnosti
(1) Prokázání totožnosti znamená prokázání jména, příjmení, data narození
a trvalého, popř. přechodného pobytu a u vojáka též prokázání příslušnosti k vojenskému
útvaru.
(2) Vojenský policista je oprávněn vyzvat
a) každého vojáka,
b) osoby
uvedené v § 2 písm. b), aby prokázali svoji totožnost; ti jsou povinni výzvě vyhovět.
(3) Odmítne-li voják prokázat svoji totožnost nebo nemůže-li ji prokázat
ani po předchozím poskytnutí potřebné součinnosti k prokázání své totožnosti, je
vojenský policista oprávněn vojáka předvést k vykonání služebních úkonů ke zjištění
jeho totožnosti. Po zjištění totožnosti vojenský policista vojáka propustí, nebrání-li
tomu zákonné důvody.
(4) Nemůže-li vojenský policista totožnost vojáka předvedeného podle odstavce
3 zjistit na základě sdělených údajů ani v evidencích obyvatel, je oprávněn vyzvat
vojáka, aby strpěl provedení nezbytných služebních úkonů, jako je snímání daktyloskopických
otisků, pořizování obrazových záznamů, zevní měření těla a zjišťování zvláštních
tělesných znamení. Měření těla a zjišťování zvláštních tělesných znamení provádí
osoba stejného pohlaví nebo lékař.
(5) Nezjistí-li vojenský policista totožnost vojáka do 24 hodin od předvedení,
je povinen ho propustit.
(6) Odmítnou-li nebo nemohou-li osoby uvedené v § 2 písm. b) prokázat svoji
totožnost, je vojenský policista oprávněn je předvést na nejbližší útvar policejního
sboru.
(7) O předvedení sepíše vojenský policista úřední záznam.
§ 13
Zajištění
(1) Vojenský policista je oprávněn zajistit vojáka, který
a) svým jednáním
bezprostředně ohrožuje svůj život nebo zdraví nebo život nebo zdraví jiných osob
anebo majetek a po výzvě od takového jednání neupustí,
b) se pokusil při předvedení
podle § 11 odst. 6 nebo § 12 odst. 3, o útěk,
c) byl přistižen při páchání trestného
činu nebo přestupku anebo je z takového jednání důvodně podezřelý, jsou-li tu konkrétní
skutečnosti, které odůvodňují obavu, že bude v protiprávním jednání pokračovat nebo
mařit řádné objasnění věci,
d) se neoprávněně zdržuje mimo útvar nebo místo služebního
přidělení.
(2) Pominou-li důvody zajištění, je vojenský policista povinen zajištěného
vojáka ihned propustit.
(3) Voják může být zajištěn jen po dobu nezbytně nutnou, nejdéle však 24
hodin od okamžiku omezení osobní svobody.
(4) O zajištění vojáka je vojenský policista povinen neprodleně vyrozumět
jeho velitele.
(5) O zajištění vojáka sepíše vojenský policista úřední záznam.
§ 14
Umísťování zajištěných vojáků do cel předběžného zajištění
(1) Vojenský policista je oprávněn vojáka zajištěného podle § 13 umístit
do cely předběžného zajištění, zřízené pro tento účel ve věznici vojenského útvaru
(dále jen "cela").
(2) Před umístěním do cely odebere vojenský policista vojákovi věci, kterými
by mohl ohrozit své zdraví nebo život anebo zdraví nebo život jiné osoby. Pro odebrání
zdravotních pomůcek, jejichž odnětí způsobuje psychickou nebo fyzickou újmu, musí
být zvláštní důvod. Vojenský policista sepíše seznam odebraných věcí, který podepíše
spolu s vojákem umísťovaným do cely. Při propuštění vojáka z cely mu odebrané věci
vrátí proti podpisu.
(3) Do cel se vždy umísťují odděleně
a) muži a ženy,
b) zajištění, u
nichž lze předpokládat, že proti nim bude vedeno společné trestní řízení nebo jejich
trestní věci spolu souvisejí,
c) ti, kteří se chovají agresivně.
(4) Vojáka, který je zjevně pod vlivem alkoholických nápojů, léků nebo
jiných návykových látek, lze umístit do cely jen tehdy, pokud lékař po provedeném
vyšetření neshledá důvody pro jeho umístění do zdravotnického zařízení nebo pokud
po provedeném ošetření již nebude důvod pro jeho přijetí do zdravotnického zařízení.
(5) Zjistí-li vojenský policista, že voják, který má být umístěn v cele,
je zraněn nebo upozorní-li voják na svou závažnější chorobu anebo je důvodné podezření,
že tento voják takovou chorobou trpí, zajistí jeho lékařské ošetření a vyžádá vyjádření
lékaře, zda voják může být umístěn v cele.
(6) Cela musí být hygienicky nezávadná a musí odpovídat účelu podle odstavce
1. V cele nesmějí být předměty, které by mohly být zneužity k ohrožení života a zdraví
umístěného vojáka nebo vojenského policisty.
(7) Nemá-li voják dostatečný oděv nebo má-li oděv hygienicky závadný, zapůjčí
mu oděv vojenský útvar, u kterého je cela zřízena.
§ 15
Oprávnění k použití jiných prostředků proti vojákům chovajícím se násilně
(1) Vojákovi, který se chová násilně nebo ničí majetek nebo se pokouší
o útěk, po marné výzvě, aby od takového jednání upustil, může být omezena možnost
volného pohybu připoutáním pouty k pevně zabudovanému předmětu, a to způsobem, který
nebude snižovat jeho lidskou důstojnost.
(2) Omezení volného pohybu může trvat pouze po dobu, než voják od násilného
chování upustí nebo než bude umístěn v cele, nejdéle však 2 hodiny; přitom musí být
vojákovi umožněna poloha vsedě.
§ 16
Oprávnění odebrat zbraň
(1) Vojenský policista je oprávněn se přesvědčit, zda předváděná nebo zajištěná
osoba nemá u sebe zbraň3), jíž by mohla ohrozit svůj život nebo zdraví anebo život
nebo zdraví jiné osoby, a odebrat ji.
(2) Odebranou zbraň podle odstavce 1 je vojenský policista povinen při
propuštění předvedené nebo zajištěné osoby vrátit proti podpisu. Brání-li zákonné
důvody odebranou zbraň vrátit, vystaví vojenský policista potvrzení o odebrání zbraně.
§ 17
Oprávnění k zastavování a prohlídce dopravních prostředků
(1) Vojenský policista je oprávněn zastavit a prohlížet vozidla řízená
vojáky a vozidla ozbrojených sil.
(2) Vojenský policista je oprávněn zastavit a prohlížet všechny dopravní
prostředky ve vojenských objektech a všechny dopravní prostředky při vjíždění do
vojenských objektů nebo vyjíždění z nich.
(3) Prohlídkou dopravních prostředků nesmí být sledován jiný zájem, než
který je uveden v § 3 písm. a), b), c), d), e), f), g), h), m).
§ 18
Oprávnění při provozu vozidel ozbrojených sil
(1) Vojenská policie objasňuje dopravní nehody vozidel ozbrojených sil
ve vojenských objektech, u kterých není nutno konat vyšetřování.
(2) Při zastavování vozidel na pozemních komunikacích v souvislosti s řízením
provozu vozidel ozbrojených sil má vojenský policista stejná práva jako příslušníci
Policie České republiky.3a)
§ 19
Oprávnění zakázat vstup na určená místa
Jestliže to vyžaduje účinné zabezpečení plnění úkolů podle tohoto zákona,
je vojenský policista oprávněn přikázat každému, aby na nezbytně nutnou dobu nevstupoval
na určená místa nebo se na nich nezdržoval.
§ 19a
Oprávnění při zajišťování bezpečnosti chráněných osob
(1) Při zajišťování bezpečnosti chráněných osob, kterým je podle zvláštních
právních předpisů a mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána, poskytována
osobní ochrana, je vojenský policista, který plní úkoly při ochraně uvedených osob,
oprávněn provést prohlídku osob, zavazadel, věcí a dopravních prostředků nacházejících
se v prostoru, ze kterého by bylo možno ohrozit bezpečnost chráněné osoby.
(2) Prohlídku osob je vojenský policista oprávněn provést pouze tehdy,
jestliže tyto osoby na jeho výzvu uvedený prostor ihned neopustí nebo hrozí-li nebezpečí
z prodlení. Prohlídku osoby provádí osoba stejného pohlaví.
(3) K prohlídce objektů musí mít policista svolení vlastníka nebo uživatele.
Bez uvedeného svolení je vojenský policista oprávněn vykonat prohlídku jen tehdy,
je-li důvodné podezření, že z objektu by měl být proveden útok na bezpečnost chráněné
osoby.
(4) Prohlídka objektu, zavazadel, věcí a dopravních prostředků nesmí sledovat
jiný zájem než zajištění bezpečnosti chráněné osoby.
Oprávnění při objasňování přestupků spáchaných vojáky
§ 20
(1) Vojenský policista je při objasňování jednání vojáků, které má
znaky přestupku podle zvláštního právního předpisu,3b) oprávněn vyžadovat
a) orientační
dechovou zkoušku,
b) lékařské vyšetření včetně odběru krve a moče ke zjištění alkoholu
nebo jiné návykové látky,
c) odborná vyjádření,3c)
d) výpis z evidence Rejstříku
trestů v případech, ve kterých by předchozí trestní postih mohl vést k posouzení
skutku jako trestného činu.
(2) Vojenský policista je dále oprávněn provádět ohledání místa, kde
došlo k jednání, které má znaky přestupku, ohledání věci mající vztah k jednání,
které má znaky přestupku, a v souvislosti s tím zjišťovat a zajišťovat stopy.
(3) Úkonu uvedenému v odstavci 1 písm. b) je voják povinen se podrobit,
jen není-li to spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví.
§ 21
(1) Vojenský policista je oprávněn po předchozí marné výzvě k vydání
věci, tuto věc vojákovi odejmout, lze-li mít důvodně za to, že v řízení o přestupku
může být vysloveno její propadnutí nebo může být zabrána4).
(2) Nelze odejmout věc, jejíž hodnota je v nápadném nepoměru k povaze
přestupku.
(3) O odnětí věci sepíše vojenský policista úřední záznam a vojákovi
vystaví potvrzení o odnětí věci.
(4) Není-li v řízení o přestupku vysloveno propadnutí nebo zabrání věci,
je vojenský policista povinen věc neprodleně vrátit, pokud ji nepostoupil veliteli.
Oddíl třetí
Použití donucovacích prostředků a zbraně
§ 22
Donucovací prostředky
(1) Donucovací prostředky jsou:
a) hmaty, chvaty, údery a kopy sebeobrany,
b)
slzotvorné prostředky,
c) obušek,
d) pouta,
e) služební pes,
f) technické prostředky
k zabránění odjetí vozidla,
g) zastavovací pás a jiné prostředky k násilnému zastavení
vozidla,
h) zásahová výbuška,
i) úder střelnou zbraní,
j) hrozba namířenou střelnou
zbraní,
k) varovný výstřel do vzduchu.
(2) Před použitím donucovacích prostředků je vojenský policista povinen
vyzvat osobu, proti které zakročuje, aby upustila od protiprávního jednání s výstrahou,
že bude použito některého z donucovacích prostředků. Od výzvy a výstrahy může upustit
jen v případě, je-li sám napaden nebo je-li zjevně a bezprostředně ohrožen život
nebo zdraví jiné osoby a věc nesnese odkladu.
(3) Použitím donucovacího prostředku má být dosaženo účelu sledovaného
služebním zákrokem; přitom se použije pouze takového donucovacího prostředku, který
je nezbytně nutný k překonání odporu osoby, která se dopouští protiprávního jednání.
O tom, který z donucovacích prostředků použije, rozhoduje vojenský policista podle
konkrétní situace tak, aby osobě, proti které zakročuje, nezpůsobil zřejmě nepřiměřenou
újmu.
(4) Vojenský policista může použít donucovacích prostředků uvedených v
odstavci 1 vůči všem osobám, je-li sám těmito osobami napaden nebo je-li jimi ohrožen
život nebo zdraví jiné osoby.
§ 23
Použití hmatů, chvatů, úderů a kopů sebeobrany, slzotvorných prostředků
a obušku
(1) Hmaty, chvaty, údery a kopy sebeobrany, slzotvorné prostředky a obušek
je vojenský policista oprávněn použít, aby
a) zajistil bezpečnost vlastní nebo jiné
osoby před protiprávním útokem, není-li po marné výzvě od útoku upuštěno, útok bezprostředně
hrozí, trvá nebo podle všech známek bude pokračovat,
b) zabránil výtržnosti, rvačce,
fyzickému napadání osob nebo úmyslnému poškozování majetku,
c) předvedl nebo zadržel
osobu nebo zajistil vojáka, který klade aktivní odpor,
d) zabránil násilnému vstupu
nepovolaných osob do chráněných a střežených objektů nebo na místa, kam je vstup
zakázán.
(2) Hmaty a chvaty sebeobrany je vojenský policista oprávněn použít, aby
předvedl nebo zadržel osobu nebo zajistil vojáka, který klade pasivní odpor.
§ 24
Použití pout
Pouta je vojenský policista oprávněn použít:
a) ke spoutání zajištěného,
zadrženého, zatčeného vojáka nebo vojáka, který má být dodán do výkonu trestu odnětí
svobody nebo do vazby a klade aktivní odpor nebo napadá jiné osoby nebo vojenského
policistu anebo poškozuje majetek, po marné výzvě, aby od takového jednání upustil,
nebo je-li nebezpečí, že se pokusí o útěk,
b) ke vzájemnému připoutání dvou či více
předváděných, zajištěných nebo zadržených vojáků, za podmínek uvedených pod písmenem
a).
§ 25
Použití služebního psa
(1) Služebního psa je vojenský policista oprávněn použít,
a) aby zajistil
bezpečnost vlastní nebo jiné osoby, není-li po marné výzvě upuštěno od útoku, útok
bezprostředně hrozí, trvá nebo podle všech známek bude pokračovat,
b) aby zabránil
výtržnosti, rvačce, fyzickému napadání osob nebo úmyslnému poškozování majetku,
c)
aby zabránil násilnému vstupu nepovolaných osob do chráněných nebo střežených objektů
nebo na místa, kam je vstup zakázán,
d) k pronásledování vojáka nebo jiné osoby,
která má být zajištěna, zadržena, zatčena nebo dodána do výkonu trestu odnětí svobody
nebo do vazby,
e) aby donutil ukrývajícího se vojáka nebo jinou osobu, která má být
zajištěna, zadržena, zatčena nebo dodána do výkonu trestu odnětí svobody nebo do
vazby, k opuštění úkrytu.
(2) Vojenský policista používá služebního psa s náhubkem. Jestliže to povaha
a intenzita útoku, popřípadě překonání odporu vyžaduje, použije služebního psa bez
náhubku.
§ 26
Použití technických prostředků k zabránění odjetí vozidla
Technické prostředky k zabránění odjetí vozidla je vojenský policista
oprávněn použít v případě, kdy se řidič vozidla odmítá i po opakované výzvě podrobit
služebním úkonům prováděným vojenským policistou a z jeho jednání je zřejmé, že s
vozidlem chce z místa odjet.
§ 27
Použití zastavovacího pásu a jiných prostředků k násilnému zastavení vozidla
(1) Zastavovací pás je vojenský policista oprávněn použít k násilnému
zastavení vozidla, jehož řidič na opakovanou výzvu nebo znamení dané podle zvláštních
předpisů3a) nezastaví, jestliže je
a) bezohlednou jízdou ohrožen život, zdraví nebo majetek,
b) důvodné podezření, že se ve vozidle přepravují pachatelé některého
zvlášť závažného zločinu nebo věci pocházející z této trestné činnosti anebo zbraně,
střelivo nebo výbušniny pocházející z trestné činnosti.
(2) Za podmínek uvedených v odstavci 1 může vojenský policista k zastavení
takového vozidla použít i jiné prostředky, zejména vozidlo ozbrojených sil, povoz,
stavební mechanismy apod.
§ 28
Použití zásahové výbušky
Zásahovou výbušku je vojenský policista oprávněn použít v uzavřeném prostoru
proti nebezpečnému pachateli, který se na výzvu nevzdá nebo se zdráhá opustit úkryt.
§ 29
Použití úderu střelnou zbraní
Úderu střelnou zbraní je vojenský policista oprávněn použít v sebeobraně,
zpravidla v zápase s útočníkem, nelze-li jeho odpor překonat jiným způsobem.
§ 30
Použití hrozby namířenou střelnou zbraní
Hrozby namířenou střelnou zbraní je vojenský policista oprávněn použít,
aby
a) zajistil bezpečnost vlastní nebo jiné osoby,
b) zabránil násilnému vstupu
nepovolaných osob do chráněných nebo střežených objektů nebo na místa, kam je vstup
zakázán,
c) překonal odpor směřující ke zmaření jeho služebního zákroku.
§ 31
Použití varovného výstřelu do vzduchu
Varovný výstřel do vzduchu je vojenský policista oprávněn použít jen v
případech, ve kterých je oprávněn použít zbraně.
§ 33
Povinnosti vojenského policisty po použití donucovacích prostředků a zbraně
(1) Jestliže vojenský policista zjistí, že při použití donucovacích prostředků
došlo ke zranění osoby, je povinen, jakmile to okolnosti dovolí, poskytnout zraněné
osobě první pomoc a zajistit lékařské ošetření.
(2) Po každém použití zbraně, při kterém došlo ke zranění osoby, je vojenský
policista povinen ihned, jakmile to okolnosti dovolí, poskytnout zraněné osobě první
pomoc a zajistit lékařské ošetření. Dále je povinen učinit všechny neodkladné úkony,
aby mohla být řádně objasněna oprávněnost použití zbraně.
(3) Každý služební zákrok, při kterém bylo použito donucovacích prostředků
nebo zbraně, je vojenský policista povinen bezodkladně hlásit svému nadřízenému.
(4) O použití donucovacích prostředků nebo zbraně je vojenský policista
povinen podat svému nadřízenému písemné hlášení s uvedením důvodu, průběhu a výsledku
jejich použití.
(5) Vzniknou-li pochybnosti o oprávněnosti nebo přiměřenosti použití donucovacích
prostředků nebo zbraně anebo jestliže při jejich použití byla způsobena smrt, újma
na zdraví nebo škoda na majetku, je nadřízený povinen zjistit, zda jich bylo použito
v souladu s tímto zákonem.
(6) Použije-li vojenský policista donucovacích prostředků nebo zbraně mimo
místo svého služebního působení, ohlásí jejich použití nejbližšímu velitelství Vojenské
policie. Na další postup se vztahují odstavce 4 a 5.
§ 34
Při služebních zákrocích Vojenské policie pod jednotným velením rozhoduje
o použití donucovacích prostředků a zbraně velitel zakročující jednotky. Rozhodnutí
velitele zakročující jednotky o použití donucovacích prostředků a zbraně se musí
uchovat na zvukovém nebo písemném záznamu. Po použití donucovacích prostředků nebo
zbraně velitel zakročující jednotky postupuje podle § 33.
§ 35
Zvláštní omezení
Při služebním zákroku proti těhotné ženě, osobě vysokého věku, osobě se
zjevnou tělesnou vadou nebo chorobou a osobě zjevně mladší 15 let nesmí vojenský
policista použít úderů a kopů sebeobrany, slzotvorných prostředků, obušku, pout,
služebního psa, úderu střelnou zbraní a zbraně vyjma případů, jestliže útok těchto
osob ohrožuje život nebo zdraví vojenského policisty nebo život a zdraví jiných osob
anebo hrozí větší škoda na majetku a nebezpečí nelze odvrátit jinak.
HLAVA TŘETÍ
PRÁCE S INFORMACEMI
§ 35a
Obecná ustanovení o zpracování informací a osobních údajů Vojenskou policií
(1) Vojenská policie zpracovává v souladu s tímto zákonem nebo zvláštním
právním předpisem informace včetně osobních údajů v rozsahu nezbytném pro plnění
svých úkolů.
(2) Zpracovávané informace musí Vojenská policie zabezpečit před neoprávněným
přístupem, změnou, zničením, ztrátou, odcizením, zneužitím nebo jiným neoprávněným
zpracováním. Vojenská policie dále učiní nezbytná opatření pro zajištění bezpečnosti
a spolehlivosti provozovaného informačního systému. Tímto nejsou dotčeny povinnosti
podle zvláštního právního předpisu8).
§ 35b
Pořizování záznamů
(1) Vojenský policista je oprávněn, je-li to potřebné pro plnění úkolů Vojenské
policie, pořizovat zvukové, obrazové nebo jiné záznamy z míst veřejně přístupných,
popřípadě také zvukové, obrazové nebo jiné záznamy o průběhu služebního úkonu nebo
služebního zákroku.
(2) Jsou-li k pořizování záznamů podle odstavce 1 zřízeny stálé automatické
technické systémy, je Vojenská policie povinna informace o zřízení takových systémů
vhodným způsobem uveřejnit.
§ 35c
(1) Vojenská policie může v rozsahu potřebném pro plnění konkrétního úkolu
žádat od správce evidence nebo zpracovatele poskytnutí informací z evidence provozované
na základě zvláštního právního předpisu. Správce evidence nebo zpracovatel poskytne
informace bezplatně, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak. Správce evidence
nebo zpracovatel je povinen žádosti bez zbytečného odkladu vyhovět, nestanoví-li
zvláštní právní předpis pro poskytnutí informací Vojenské policii jiný režim9).
(2) Vojenská policie může v rozsahu potřebném pro plnění konkrétního úkolu
žádat od správce evidence nebo zpracovatele poskytnutí informací z agendového informačního
systému evidence občanských průkazů10), agendového informačního systému evidence
cestovních dokladů11), agendového informačního systému evidence diplomatických a
služebních pasů11), agendového informačního systému evidence obyvatel12), evidence
údajů o mýtném13), katastru nemovitostí14), základního registru obyvatel15), základního
registru právnických osob, podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci15),
základního registru územní identifikace, adres a nemovitostí15), základního registru
agend orgánů veřejné moci a některých práv a povinností15), informačního systému
územní identifikace15), registru silničních vozidel16), centrálního registru silničních
vozidel16), registru historických a sportovních vozidel16), registru řidičů17) a
centrálního registru řidičů17) a informačního systému cizinců18) způsobem umožňujícím
dálkový a nepřetržitý přístup; v případě agendového informačního systému evidence
občanských průkazů a agendového informačního systému evidence cestovních dokladů
lze informace poskytnout pouze způsobem umožňujícím nepřetržitý přístup.
(3) Vojenská policie je oprávněna žádat o poskytnutí informací podle odstavců
1 a 2 pouze způsobem, který jí umožní uchovávat identifikační údaje o útvaru Vojenské
policie nebo o vojenském policistovi, který o poskytnutí informací žádal, a o účelu,
k němuž bylo o poskytnutí informací žádáno, nejméně po dobu 5 let. O skutečnostech
podle věty první jsou správce evidence nebo zpracovatel povinni zachovávat mlčenlivost.
(4) Opatření k evidenční ochraně osobních údajů chráněné osoby provádí na
základě žádosti Vojenské policie Ministerstvo vnitra.
§ 35d
(1) Vojenská policie může zpracovávat osobní údaje včetně citlivých údajů
bez souhlasu osoby, jíž se tyto údaje týkají (dále jen „subjekt údajů“), pokud je
to nezbytné pro plnění jejích úkolů.
(2) Shromažďovat údaje o rasovém původu, náboženském nebo politickém přesvědčení,
o příslušnosti k zákonem nezakázanému sdružení nebo sexuálním chování lze pouze tehdy,
je-li to nezbytné pro účely šetření konkrétního trestného činu nebo přestupku.
§ 35e
Zpracovávání osobních údajů při předcházení a odhalování trestné činnosti
a dokumentování trestných činů
(1) Při předcházení a odhalování trestné činnosti a dokumentování trestných
činů je Vojenská policie při zpracovávání osobních údajů povinna
a) stanovit účel, k němuž mají být osobní údaje zpracovány, a osobní
údaje zpracovávat pouze k tomuto účelu a v rozsahu nezbytném k jeho naplnění,
b) uchovávat osobní údaje pouze po dobu, která je nezbytná k účelu jejich
zpracování,
c) zpracovávat osobní údaje podle tohoto ustanovení odděleně od osobních
údajů zpracovávaných při plnění jiných úkolů Vojenské policie,
d) neprodleně ohlásit Úřadu pro ochranu osobních údajů (dále jen „úřad“)
zřízení každé evidence obsahující osobní údaje; součástí tohoto ohlášení je název
útvaru odpovědného za zpracovávání osobních údajů, účel evidence, kategorie subjektů
údajů a osobních údajů, které se těchto subjektů týkají, a popis opatření k zajištění
požadované ochrany osobních údajů.
(2) Vojenská policie může při předcházení a odhalování trestné činnosti
a dokumentování trestných činů
a) zpracovávat nepřesné nebo neověřené osobní údaje; pokud je to možné,
osobní údaje takto označí,
b) shromažďovat osobní údaje otevřeně i utajeným způsobem nebo pod záminkou
jiného účelu nebo jiné činnosti,
c) zpracovávat osobní údaje i k jinému účelu, než ke kterému byly shromážděny,
d) sdružovat osobní údaje, které byly získány k rozdílným účelům.
(3) Vojenská policie zpracovává osobní údaje podle odstavce 1 i bez souhlasu
subjektu údajů; přitom je povinna dbát práva na ochranu jeho soukromého a osobního
života. Není-li tím ohroženo předcházení a odhalování trestné činnosti a dokumentování
trestných činů, je Vojenská policie povinna subjektu údajů sdělit, že zpracovává
jeho osobní údaje, nebo provést likvidaci jeho osobních údajů.
(4) Podle ustanovení této hlavy zpracovává Vojenská policie osobní údaje
také při předcházení a odhalování činů, jejichž znaky jsou uvedeny v trestním zákoně
a jejichž pachatelé nejsou trestně odpovědní pro nedostatek věku nebo pro nepříčetnost,
a při zjišťování těchto pachatelů.
§ 35f
Zpracovávání osobních údajů při pátrání po vojácích
(1) Vyhlásí-li Policie České republiky pátrání po vojákovi, je Vojenská policie
oprávněna v potřebném rozsahu sdružovat osobní údaje získané k rozdílným účelům a
zpracovávat citlivé údaje tohoto vojáka, je-li to nezbytné k jeho nalezení.
(2) Vojenská policie provede likvidaci osobních údajů vojáka uvedeného
v odstavci 1 bez zbytečného odkladu po jeho nalezení. Likvidace osobních údajů nemusí
být provedena,
a) byl-li voják pohřešován nebo hledán opakovaně,
b) lze-li důvodně předpokládat, že bude opět pohřešován nebo hledán,
nebo
c) jsou-li jeho osobní údaje zpracovávány při předcházení a odhalování
trestné činnosti a dokumentování trestných činů.
§ 35g
Zveřejňování osobních údajů
Vojenská policie je oprávněna zveřejňovat osobní údaje v rozsahu nezbytném
k předcházení a odhalování trestné činnosti a dokumentování trestných činů nebo při
pátrání po vojácích.
§ 35h
Prověřování potřebnosti dalšího zpracovávání osobních údajů
(1) Vojenská policie nejméně jednou za 3 roky prověřuje, jsou-li zpracovávané
osobní údaje i nadále potřebné při předcházení a odhalování trestné činnosti a dokumentování
trestných činů nebo při pátrání po vojácích. Zjistí-li při prověřování nebo v průběhu
zpracovávání osobních údajů, že již nejsou potřebné, provede bez zbytečného odkladu
jejich likvidaci.
(2) Vojenská policie osobní údaje nezlikviduje, jsou-li dále využívány při
plnění úkolu podle tohoto zákona nebo se jedná o osobní údaje, které jsou součástí
spisového materiálu, bez ohledu na to, zda jsou zpracovány v listinné nebo elektronické
podobě.
(3) Vojenská policie osobní údaje nezlikviduje, lze-li důvodně předpokládat,
že by likvidací byl poškozen oprávněný zájem subjektu údajů. V tomto případě se osobní
údaje blokují a lze je využívat pouze k účelu, který zabránil jejich likvidaci.
§ 35i
Informování o osobních údajích a oprava nepravdivých nebo nepřesných osobních
údajů
(1) Vojenská policie na písemnou žádost subjektu údajů sdělí do 60 dnů ode
dne jejího doručení bezplatně osobní údaje vztahující se k subjektu údajů, které
zpracovává, pokud tomu nebrání důvody uvedené v odstavci 4. U osobních údajů zpřístupněných
nebo předaných podle § 35k odst. 1 také uvede, zda byly předány nebo zpřístupněny
dalšímu příjemci a povahu takového příjemce.
(2) Vojenská policie na písemnou žádost subjektu údajů provede neprodleně
po jejím doručení bezplatně
a) opravu, likvidaci nebo doplnění nepravdivých nebo nepřesných osobních
údajů vztahujících se k subjektu údajů nebo subjektu údajů poskytne vysvětlení. Pokud
by opravou, likvidací nebo doplněním osobních údajů bylo ohroženo předcházení a odhalování
trestné činnosti a dokumentování trestných činů, může Vojenská policie místo těchto
operací připojit k souboru opravné prohlášení,
b) označení údajů vztahujících se k subjektu údajů, jestliže subjekt
údajů popírá jejich přesnost a nelze zjistit, zda jsou přesné nebo nikoli. Toto označení
se odstraní pouze se souhlasem subjektu údajů nebo na základě rozhodnutí příslušného
soudu anebo úřadu.
(3) Novou žádost v téže věci lze podat nejdříve po uplynutí 6 měsíců od podání
žádosti předchozí.
(4) Vojenská policie žádosti podle odstavce 1 nebo 2 nevyhoví, popřípadě
vyhoví pouze částečně, pokud by sdělením nebo likvidací došlo k ohrožení
a) předcházení a odhalování trestné činnosti a dokumentování trestných
činů,
b) utajovaných informací, nebo
c) oprávněných zájmů třetí osoby.
(5) O vyřízení žádosti Vojenská policie žadatele písemně informuje. Informace
o vyřízení žádosti obsahuje odůvodnění, s výjimkou případů, kdy se žadateli vyhovuje
v plném rozsahu. Pokud by vyhověním žádosti nebo sdělením o nevyhovění žádosti došlo
k ohrožení předcházení a odhalování trestné činnosti a dokumentování trestných činů,
vyrozumí žadatele písemně o tom, že nezpracovává žádné osobní údaje vztahující se
k jeho osobě. Informace o vyřízení žádosti musí obsahovat poučení o tom, že žadatel
má právo obrátit se na úřad.
§ 35j
Předávání nebo zpřístupňování osobních údajů
(1) Vojenská policie předává nebo zpřístupňuje osobní údaje jiným orgánům
nebo osobám,
a) stanoví-li tak zvláštní právní předpis, mezinárodní smlouva nebo přímo
použitelný předpis Evropské unie,
b) je-li to ve prospěch osoby, k níž se osobní údaje vztahují, a tato
osoba dala k předání souhlas nebo lze její souhlas na základě okolností důvodně předpokládat,
c) je-li předání osobních údajů nezbytné k odstranění bezprostředního
závažného ohrožení bezpečnosti osob nebo veřejného pořádku,
d) je-li to potřebné pro plnění úkolů bezpečnostních sborů České republiky,
nebo
e) je-li to potřebné pro zajištění plnění úkolů ozbrojených sil České
republiky.
(2) Vojenská policie předá osobní údaje podle odstavce 1 písm. b) na základě
písemné žádosti, která musí obsahovat účel, pro který mají být osobní údaje předány.
(3) Nepravdivé nebo nepřesné osobní údaje nelze předávat; neověřené osobní
údaje musí být při předávání označeny a musí být uvedena míra jejich spolehlivosti.
Dojde-li k předání nepravdivých nebo nepřesných osobních údajů, je Vojenská policie
povinna bez zbytečného odkladu informovat všechny příjemce údajů, kterým byly takové
osobní údaje předány.
(4) Příjemce údajů je oprávněn zpracovávat osobní údaje k jinému účelu, než
ke kterému byly předány, pouze za podmínky, že by mu i pro tento účel mohly být osobní
údaje předány, a pouze s předchozím souhlasem Vojenské policie.
(5) Do zahraničí lze za podmínek stanovených v odstavci 1 písm. a) až c)
předat osobní údaje mezinárodní organizaci Interpol, Evropskému policejnímu úřadu
(Europol), zahraničnímu bezpečnostnímu sboru nebo příslušnému orgánu anebo instituci
členského státu Evropské unie, a to i bez žádosti.
(6) Vojenská policie může při předání nebo zpřístupnění osobních údajů jinému
státu nebo mezinárodní organizaci stanovit podmínky týkající se zpracování předaných
nebo zpřístupněných osobních údajů vyplývající z tohoto nebo zvláštního zákona.
(7) Vojenská policie dále může
a) vyslovit souhlas, aby byly prostřednictvím jiného státu nebo mezinárodní
organizace předány osobní údaje, které Vojenská policie tomuto státu nebo mezinárodní
organizaci předala nebo zpřístupnila, třetímu státu nebo mezinárodní organizaci;
takový souhlas může být udělen i obecně,
b) požadovat od jiného státu nebo mezinárodní organizace informace o
zpracování předaných osobních údajů.
(8) K předání osobních údajů do zahraničí podle tohoto zákona se nevyžaduje
povolení úřadu podle zvláštního právního předpisu.
(9) Vojenská policie informace nepředá, pokud by to ohrozilo plnění jejích
úkolů.
§ 35k
Zpracování osobních údajů předávaných v rámci Evropské unie
(1) Vojenská policie v souladu s příslušným předpisem Evropské unie o policejní
spolupráci zpracovává při plnění svých úkolů osobní údaje zpřístupněné nebo předávané
a)
členským státem Evropské unie anebo státem přidruženým mezinárodní smlouvou k provádění
schengenských předpisů (dále jen „přidružený stát“) nebo zpřístupněné nebo předávané
do členského státu Evropské unie nebo přidruženého státu, nebo
b) orgánem zřízeným
na základě Smlouvy o Evropské unii anebo Smlouvy o fungování Evropské unie (dále
jen „evropský orgán“) nebo informačním systémem zřízeným na základě Smlouvy o Evropské
unii anebo Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „evropský informační systém“)
nebo zpřístupněné nebo předávané evropskému orgánu anebo evropskému informačnímu
systému,
v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem.(2) Vojenská policie při zpracování osobních údajů zpřístupněných nebo předaných
podle odstavce 1 dodržuje podmínky stanovené předávajícím orgánem na základě příslušného
předpisu Evropské unie o policejní spolupráci.
(3) Je-li k dodržení podmínky stanovené příslušným předpisem Evropské unie
o policejní spolupráci třeba souhlas nebo vyjádření členského státu Evropské unie,
přidruženého státu nebo evropského orgánu, Vojenská policie stanoví tomuto členskému
státu Evropské unie, přidruženému státu nebo evropskému orgánu přiměřenou lhůtu,
ve které má zaslat souhlas nebo vyjádření, a upozorní jej, že pokud ve stanovené
lhůtě své vyjádření nezašle, má se za to, že s dalším předpokládaným postupem souhlasí.
Hlava čtvrtá
Společná a závěrečná ustanovení
§ 36
Náhrada škody
(1) Stát uhradí jinému členskému státu Evropské unie, přidruženému státu
nebo evropskému orgánu škodu v případě, že takový stát nebo orgán poskytl náhradu
škody způsobené tím, že Vojenská policie předala nepřesné osobní údaje nebo předala
osobní údaje v rozporu se zákonem, přičemž se zohlední možná chyba příjemce osobních
údajů při jejich použití. Jinému než členskému státu Evropské unie nebo přidruženému
státu se uhradí škoda podle věty první, jen je-li zaručena vzájemnost.
(2) Nejde-li o případ podle odstavce 1, náhrada škody vzniklé činností Vojenské
policie se řídí zvláštním zákonem7).
§ 36a
Způsob zevního označení Vojenské policie, vzory služebních průkazů, barevné
provedení a označení dopravních prostředků Vojenské policie upraví Ministerstvo obrany
vyhláškou.
Vztahy Vojenské policie k právnickým a fyzickým osobám, Policii České republiky
a obecní policii
§ 37
(1) Vojenská policie při plnění úkolů stanovených tímto zákonem spolupracuje
s právnickými a fyzickými osobami a může požadovat od právnických a fyzických osob
podklady a informace. Právnické osoby, vojáci a ostatní fyzické osoby jsou povinny
požadované podklady a informace poskytnout, pokud jim v tom nebrání důvody stanovené
jinými obecně závaznými právními předpisy.
(2) Vojenský policista je oprávněn v případě nebezpečí ohrožení života
a zdraví nebo majetku požádat každého o pomoc. Kdo byl o tuto pomoc požádán, je povinen
ji poskytnout. Nemusí tak učinit, jestliže by tím vystavil vážnému ohrožení sebe
nebo osoby uvedené v § 11 odstavci 3 anebo, brání-li tomu jiné důležité okolnosti.
(3) Každý, koho Vojenská policie požádá o poskytnutí pomoci, je povinen,
pokud se jedná o utajované informace a byl-li řádně poučen, zachovávat mlčenlivost
o všem, co se v souvislosti s požadovanou nebo poskytnutou pomocí dozvěděl. O zproštění
povinnosti mlčenlivosti platí obdobně ustanovení § 10 odst. 3.
1) § 12 odst. 2 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní
řád), ve znění pozdějších předpisů.
1a) § 58 a násl. zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších
předpisů.
2) Vyhláška č. 277/1999 Sb., kterou se stanoví rozsah přípravy řidičů vozidel
ozbrojených sil, kvalifikační předpoklady vojenského zkušebního komisaře řidičů a
vzory vojenského řidičského průkazu a průkazu vojenského zkušebního komisaře řidičů.
2a) Například zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky.
3) § 89 odstavec 5 trestního zákona.
3a) Vyhláška č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu na pozemních komunikacích (pravidla
silničního provozu), ve znění pozdějších předpisů.
3b) § 2 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.
3c) Například zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.
4) Zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
Zákon SNR č. 372/1990 Sb., o přestupcích,
ve znění pozdějších předpisů.
6) § 34 zákona č. 76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, ve znění
zákona č. 228/1991 Sb.
7) Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších
předpisů.
8) Například zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o bezpečnostní
způsobilosti, ve znění pozdějších přepisů, zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních
údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
9) Například zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů.
10) Zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů.
11) Zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991
Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o cestovních
dokladech), ve znění pozdějších předpisů.
12) Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně
některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů.
13) Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
14) Zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k
nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů.
15) Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění zákona č. 100/2010
Sb. a zákona č. 424/2010 Sb.
16) Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem
vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti
z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
17) Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách
některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů.
18) Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.