52/2001 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 17. ledna 2001 v plénu o návrhu
PhDr. V. H. na zrušení § 83 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů,
takto:
Ustanovení § 83 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, se zrušuje dnem
28. února 2002.
Odůvodnění
Navrhovatel dne 4. 2. 2000 podal ústavní stížnost směřující
proti rozhodnutí o přestupku Policie České republiky - dopravního
inspektorátu Městského ředitelství v Brně ze dne 6. 10. 1999 sp.
zn. MRBM-1216/DI-PŘ-99, kterým bylo v přestupkovém řízení
rozhodnuto o přestupku a navrhovateli byla uložena pokuta ve výši
2 000 Kč a stanovena povinnost uhradit náklady řízení ve výši
500 Kč podle § 22 odst. 2 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
ve znění pozdějších předpisů. Ústavní stížnost směřovala i proti
rozhodnutí Policie ČR - dopravního inspektorátu Správy
Jihomoravského kraje v Brně ze dne 7. 12. 1999 sp. zn.
PJM-890/DS-odv-99, kterým bylo zamítnuto navrhovatelovo odvolání
proti rozhodnutí o přestupku. S ohledem na § 83 odst. 1 zákona
č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů,
podal navrhovatel spolu s ústavní stížností návrh na zrušení
tohoto ustanovení.
Ustanovení § 83 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, znemožňuje přezkum
uvedených rozhodnutí soudem, neboť se jedná o přestupek
kvalifikovaný dle § 22 odst. 1 písm. d)zákona o přestupcích, ve
znění pozdějších předpisů, za který nelze uložit pokutu vyšší než
2 000 Kč nebo zákaz činnosti. Ustanovení § 83 odst. 1 zákona
č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zní:
Navrhovatel má za to, že napadeným rozhodnutím bylo porušeno
jeho právo na spravedlivý proces zakotvené v čl. 6 odst. 1 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva")
publikované pod č. 209/1992 Sb. a závazné dle čl. 10 Ústavy České
republiky (dále jen"Ústava"), které vyžaduje, aby byla zajištěna
alespoň jedna instance, která je buď soudem nebo jiným nezávislým
a podle zákona ustanoveným orgánem a která věc projedná v plné
jurisdikci a bude tedy nalézat také o otázkách skutkových.
Vzhledem k tomu, že Úmluva má přednost před zákonem, využil
navrhovatel možnosti dané mu § 64 odst. 1 písm. d) zákona
č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, (dále jen "zákon o Ústavním
soudu") a spolu s ústavní stížností podal návrh na zrušení § 83
odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších
předpisů. Vzhledem k tomu II. senát Ústavního soudu posoudil
splnění podmínek podle § 74 zákona o Ústavním soudu. Ústavní
stížnost byla podána včas, oprávněným navrhovatelem, který byl
řádně zastoupen, návrh není nepřípustný a Ústavní soud byl k jeho
projednání příslušný.
Protože k tvrzenému zásahu do základního práva došlo za přímé
aplikace ustanovení, které je předmětem návrhu, došel II. senát
Ústavního soudu k závěru, že jsou splněny podmínky § 78 odst. 1
zákona o Ústavním soudu. Proto řízení o ústavní stížnosti
usnesením ze dne 29. 2. 2000 č. j. II. ÚS 71/2000-9 přerušil
a návrh na zrušení § 83 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, postoupil plénu
Ústavního soudu k rozhodnutí podle čl. 87 odst. 1 písm. a)Ústavy .
I.
Uvedenými rozhodnutími byla navrhovateli uložena pokuta
2 000 Kč za údajný dopravní přestupek, když dle tvrzení policisty
dne 1. 6. 1999 v 17.34 hod. jako řidič osobního motorového vozidla
tovární značky RENAULT Espace jel v Brně po ulici, kde je povolena
nejvyšší rychlost 60 km/hod., rychlostí 80 km/hod. Tato rychlost
byla naměřena, dle policejních orgánů, měřicím zařízením Ramer
7M-VB. Ve skutečnosti, že závěr správního orgánu o navrhovatelově
vině byl postaven pouze na tvrzení jednoho policisty, který tímto
svým tvrzením dokazoval navrhovatelův přestupek proti bezpečnosti
a plynulosti silničního provozu, spatřuje navrhovatel porušení
základních zásad správního řádu obsažených v § 3 odst. 4 zákona
č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), které stanoví, že
rozhodnutí správních orgánů musí vycházet ze spolehlivě zjištěného
stavu věci a zásady, že řízení je třeba vést tak, aby posilovalo
důvěru občanů ve správnost rozhodování, aby přijatá rozhodnutí
byla přesvědčivá a vedla občany a organizace k dobrovolnému plnění
svých povinností.
Navrhovatel dále poukázal na skutečnost, že dle názoru
Ústavního soudu vyjádřeného v jeho nálezu publikovaném pod
č. 2/2000 Sb., kterým bylo zrušeno ustanovení § 248 odst. 2 písm.
e) zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů, je problematika § 83 zákona č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, za které lze uložit
pokutu pouze do výše 2 000 Kč, v režimu čl. 6 odst. 1 Úmluvy, a to
i v případě, že pokuta nedosáhne této výše. Dle názoru Ústavního
soudu vyjádřeného v tomto nálezu i dle názoru navrhovatele by
možnost přezkoumání rozhodnutí policejních orgánů, která jsou
rozhodnutími o vině, nezávislým soudem posílilo právní jistotu
a uvedlo by rozpor ustanovení § 83 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, do souladu s čl. 6
Úmluvy, s čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina") a s čl. 14 odst. 1 Mezinárodního paktu
o občanských a politických právech, publikovaného pod
č. 120/1976 Sb., ve spojení s čl. 1 Listiny a čl. 1 a 4Ústavy .
II.
Ústavní soud nejdříve posoudil formální náležitosti podaného
návrhu. Návrh byl podán oprávněným navrhovatelem za podmínek
uvedených v § 74 zákona o Ústavním soudu. Rovněž podmínky
přípustnosti podle § 66 odst. 1 zákona o Ústavním soudu byly
v daném případě splněny. Návrh byl shledán přípustným a plénum
Ústavního soudu mohlo postupovat podle směrnic § 68 zákona
o Ústavním soudu.
Usnesením Ústavního soudu ze dne 11. 4. 2000 sp. zn. Pl. ÚS
12/2000 byl odmítnut návrh Okresního soudu v Lounech na zrušení
§ 83 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění
pozdějších předpisů, s odůvodněním, že navrhovatel má podle
ustanovení § 35 odst. 2 zákona o Ústavním soudu právo účastnit se
jednání o dříve podaném návrhu jako vedlejší účastník.
Za Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky jako
účastníka řízení se k návrhu vyjádřil její předseda prof. Ing.
Václav Klaus, CSc., který uvedl, že při posuzování návrhu sehrává
podstatnou roli nález Ústavního soudu č. 2/2000 Sb., na který se
ve svém podání odvolává i navrhovatel. Tímto nálezem byla ke dni
jeho vyhlášení zrušena část ustanovení § 248 odst. 2 písm. e)
zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů, čímž byl zredukován rozsah rozhodnutí správních orgánů,
která se v rámci správního soudnictví nepřezkoumávají. V závěru
odůvodnění se Ústavní soud zabýval i otázkou přezkoumatelnosti
pořádkových pokut ve srovnání s peněžitými tresty ukládanými podle
§ 53 trestního zákona, a které jsou v režimu čl. 6 Úmluvy, a došel
k závěru, že není rozumný důvod, proč by tomu tak nemělo být
i v případě pořádkových pokut i přestupků, a to i těch, u nichž
pokuta nedosáhne stanovené výše podle § 83 odst. 1 zákona č.
200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, protože
každá sankce za přestupek je v režimu Úmluvy. Důvodová zpráva
k zákonu o přestupcích konstatuje, že se navrhuje přezkoumání
správních rozhodnutí o přestupku soudem, ne však všech, ale pouze
těch, která mají závažnější ekonomický dopad na přestupce za
předpokladu, že tato osoba využila předtím řádného opravného
prostředku podle správního řádu. Zavedení tohoto institutu je
podle důvodové zprávy žádoucí v zájmu zabezpečení zákonnosti
v rozhodování a při sjednocování postupu správních orgánů
nezávislým státním orgánem. Zákon o přestupcích byl schválen
potřebnou většinou členů zákonodárného sboru dne 17. 5. 1990, byl
podepsán příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen. Za
tohoto stavu věci nelze než vyjádřit stanovisko, že zákonodárný
sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu
s Ústavou, ústavním pořádkem a právním řádem. Je na Ústavním
soudu, aby v souvislosti s podaným návrhem posoudil ústavnost
tohoto zákona a vydal příslušné rozhodnutí.
Okresní soud v Lounech jako vedlejší účastník řízení ve svém
vyjádření k ústavní stížnosti uvedl, že podle ustálené soudní
praxe Evropského soudu pro lidská práva se pojem trestního
obvinění podle čl. 6 odst. 1 věty první Úmluvy vztahuje na
obvinění z protiprávního jednání, jehož postih je vnitrostátními
právními předpisy definován jako preventivní a zároveň
i represivní opatření veřejné moci a za jehož spáchání se ukládá
sankce, kterou se citelně zasahuje do občanských práv odpovědného
subjektu, přičemž tento zásah nemusí spočívat pouze v odnětí
svobody, ale například i v zaplacení pokuty. Podle takto
stanovených kritérií má v našem právním řádu povahu trestního
obvinění i obvinění z jakéhokoliv přestupku, jehož skutková
podstata je obsažena v zákoně o přestupcích či jiném zákoně, a to
bez ohledu na výši sankce, jaká může být osobě obviněné
z přestupku uložena. Tento názor vyplývá z definice pojmu
přestupek, jakož i z charakteru a druhu sankcí, které lze za
přestupek uložit (§ 2 odst. 1, § 11 zákona o přestupcích).
Napadené ustanovení zákona o přestupcích je v rozporu i s čl. 36
odst. 1 a 2 Listiny a čl. 1, 4 Ústavy. Odepření soudního přezkumu
u specifikovaných přestupků způsobuje také nerovnost v právech
osob, které jsou uznány vinnými z přestupku, přičemž tato
nerovnost nemá v demokratickém právním státě žádné legitimní
opodstatnění. Tím dochází i k porušení ustanovení čl. 1 Listiny.
Navíc může nastat situace, kdy osoba je jedním rozhodnutím uznána
vinnou ze spáchání několika přestupků, z nichž některé podléhají
soudnímu přezkumu a rozhodnutí o nich mohou být tedy soudem
zrušena, a jiné, méně závažné, jsou ze soudního přezkumu vyloučeny
a rozhodnutí o nich zůstávají nedotčena, což způsobuje těžko
řešitelné problémy. Podle názoru Okresního soudu v Lounech je
§ 83 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění
pozdějších předpisů, v rozporu s ústavními zákony a mezinárodní
smlouvou podle čl. 10 Ústavy, a proto navrhl jeho zrušení.
III.
Ústavní soud v řízení o zrušení zákonů a jiných právních
předpisů posuzuje obsah zákona nebo jiného právního předpisu podle
hledisek obsažených v § 68 odst. 2 zákona o Ústavním soudu, tj.
z hlediska jejich souladu s ústavními zákony a mezinárodními
smlouvami podle čl. 10 Ústavy.
Pokud jde o ústavnost obsahu ustanovení § 83 odst. 1 zákona
č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů,
dospěl Ústavní soud k závěru, aniž by považoval za nutné zkoumat
všechny ústavní aspekty tohoto problému, že jde především
o porušení rovnosti v právech vůči veřejné moci podle čl. 1
Listiny ve spojení s porušením práva na spravedlivý proces podle
čl. 6 odst. 1 Úmluvy a napadené ustanovení není v souladu ani
s čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny z důvodu porušení práva na soudní
a jinou právní ochranu a stejně tak je v rozporu s čl. 1 a 4
Ústavy, a návrhu je proto třeba vyhovět.
Články 1 a 4 Ústavy znějí:
1. Česká republika je svrchovaný, jednotný a demokratický právní
stát založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana.
4. Základní práva a svobody jsou pod ochranou soudní moci.
Článek 1 Listiny zní:
Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech.
Základní práva a svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné,
nepromlčitelné a nezrušitelné.
Článek 36 odst. 1 a 2 Listiny upravuje právo na soudní
a jinou právní ochranu a zní:
1. Každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva
u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech
u jiného orgánu.
2. Kdo tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu
veřejné správy, může se obrátit na soud, aby přezkoumal
zákonnost takového rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak.
Z pravomoci soudu však nesmí být vyloučeno přezkoumávání
rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod podle
Listiny.
Článek 6 Úmluvy upravuje právo na spravedlivý proces
a odstavec 1 tohoto článku zní:
1. Každý má právo na to, aby jeho záležitost byla spravedlivě,
veřejně a v přiměřené lhůtě projednána nezávislým a nestranným
soudem, zřízeným zákonem, který rozhodne o jeho občanských
právech nebo závazcích nebo o oprávněnosti jakéhokoli trestního
obvinění proti němu. Rozsudek musí být vyhlášen veřejně, avšak
tisk a veřejnost mohou být vyloučeny buď po dobu celého nebo
části procesu v zájmu mravnosti, veřejného pořádku nebo národní
bezpečnosti v demokratické společnosti, nebo když to vyžadují
zájmy nezletilých nebo ochrana soukromého života účastníků
anebo, v rozsahu považovaném soudem za zcela nezbytný, pokud
by, vzhledem ke zvláštním okolnostem, veřejnost řízení mohla
být na újmu zájmům spravedlnosti.
Jak vyplývá z citovaných ustanovení, právo na spravedlivý
proces, jehož podstatnou složkou je právo na projednání věci
nezávislým soudem, zaujímá v demokratické společnosti význačné
místo. Dotčená osoba musí mít možnost nechat rozhodnutí přijaté
proti ní přezkoumat soudem, který splňuje záruky čl. 6 odst. 1
Úmluvy. V projednávaném případě však navrhovatel neměl možnost
nechat přezkoumat rozhodnutí o přestupku nezávislým a nestranným
soudem.
Odepření soudní ochrany ve věcech přezkumu rozhodnutí orgánů
veřejné správy je možné v případě, že tak stanoví zákon. Není to
však možné v případě, že se jedná o rozhodnutí, která se týkají
základních práv a svobod podle Listiny, Ústavy a mezinárodních
smluv podle čl. 10 Ústavy. Jakýkoli jiný postup je v rozporu
s čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny a čl. 4 Ústavy. Každá fyzická
i právnická osoba má v České republice ústavně zaručené právo na
spravedlivý proces podle čl. 6 odst. 1 Úmluvy.
V případě rozhodnutí o přestupcích však toto právo § 83
odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších
předpisů, nezaručuje, neboť je jím odňato právo nechat přezkoumat
rozhodnutí orgánu veřejné správy nezávislým a nestranným soudem.
Ústavní soud v tomto případě vyšel i z judikatury Evropského
soudu pro lidská práva (např. rozsudek ve věci Lauko proti
Slovensku ze dne 2. 9. 1998, rozsudek ve věci Kadubec proti
Slovensku z 2. 9. 1998), podle které v případech, kdy stěžovatel
neměl možnost nechat přezkoumat rozhodnutí o přestupku nezávislým
a nestranným soudem, bylo právo stěžovatele na projednání jeho
záležitosti nezávislým a nestranným soudem zneuznáno, čl. 6
odst. 1 Úmluvy je aplikovatelný a byl porušen.
V režimu čl. 6 odst. 1 věty první Úmluvy jsou tedy
i přestupky, za které nelze uložit pokutu vyšší než 2 000 Kč nebo
zákaz činnosti. Proto § 83 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, které ze soudního
přezkumu vylučuje rozhodnutí o přestupku, za nějž nelze uložit
pokutu vyšší než 2 000 Kč nebo zákaz činnosti, s výjimkou případů,
kdy bylo vysloveno propadnutí věci nebo zabrání věci, jejíž
hodnota přesahuje částku 2 000 Kč, je v rozporu s ustanovením
čl. 6 odst. 1 věty první Úmluvy.
Napadené ustanovení zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve
znění pozdějších předpisů, je v rozporu i s čl. 36 odst. 1 a 2
Listiny. Vyloučení soudní ochrany u přezkumu rozhodnutí ve věcech
některých přestupků totiž zasahuje do základního práva na soudní
ochranu a ve svém důsledku je pak v kolizi i s čl. 1 a 4 Ústavy.
Ústavní soud se již dále nezabýval dalšími navrhovatelovými
námitkami týkajícími se zásady spolehlivě zjištěného stavu věci,
zásady, že řízení je třeba vést tak, aby posilovalo důvěru občanů
ve správnost rozhodování, aby přijatá rozhodnutí byla přesvědčivá
a vedla občany a organizace k dobrovolnému plnění svých
povinností, když jediným řešením je zrušení § 83 odst. 1 zákona
č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů,
a umožnění tak soudní kontroly rozhodnutí o přestupcích vydaných
v oblasti správního práva.
Ze všech uvedených důvodů plénum Ústavního soudu konstatuje,
že § 83 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění
pozdějších předpisů, je protiústavní, a proto rozhodlo o jeho
zrušení.
Ústavní soud si je vědom změny právní situace, kterou vyvolá
jeho rozhodnutí o zrušení § 83 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a proto napadené
ustanovení zrušil ke dni 28. 2. 2002.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.