475/2006 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 1. srpna 2006 v plénu ve složení Vlasta Formánková,
Vojen Güttler, Pavel Holländer, Ivana Janů, Jiří Mucha, Jan Musil, Jiří Nykodým,
Pavel Rychetský, Miloslav Výborný, Eliška Wagnerová a Michaela Židlická o návrhu
ministra vnitra Mgr. Františka Bublana na zrušení nařízení obce Pozlovice č. 2/2004
o stavební uzávěře
takto:
I. Ustanovení článku 3 bodu 3 nařízení obce Pozlovice č. 2/2004 o stavební
uzávěře, znějící: "Výjimku z omezení uvedených v odst. 1. může v odůvodněných případech
udělit na žádost rada obce Pozlovice.", se dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce
zákonů zrušuje.
II. V ostatních částech se návrh zamítá.
Odůvodnění
I.
Rekapitulace návrhu
1. Návrhem podle čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy České republiky (dále jen
"Ústava"), § 64 odst. 2 písm. g) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o Ústavním soudu") a podle § 127 a § 124 odst.
3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen "zákon o obcích"), doručeným Ústavnímu soudu 13. března 2006, se ministr
vnitra Mgr. František Bublan (dále též "navrhovatel") domáhal vydání nálezu, podle
něhož se nařízení obce Pozlovice č. 2/2004 o stavební uzávěře dnem vyhlášení nálezu
ve Sbírce zákonů zrušuje.
2. Navrhovatel konstatoval, že napadené nařízení bylo schváleno Radou obce
Pozlovice na jejím zasedání dne 30. června 2004 a že všechny zákonem předepsané podmínky
jeho platnosti a účinnosti byly splněny. Krajský úřad Zlínského kraje (dále též "krajský
úřad") učinil výzvu ze dne 15. února 2005 č. j. KUZL 3165/2005/LPO-Kr obci Pozlovice
ke zjednání nápravy. Ministerstvo vnitra dospělo k závěru, že napadené nařízení je
v rozporu se zákonem, a proto opatřením ze dne 25. srpna 2005 č. j. ODK-977/1-2005
zahájilo správní řízení o pozastavení jeho účinnosti. Obec Pozlovice se vyjádřila
dne 29. září 2005 přípisem č. j. 30/05/Če-1 tak, že nesouhlasí s možnými rozpory
nařízení se zákonem a nehodlá zjednat nápravu, a Ministerstvo vnitra rozhodnutím,
č. j. ODK-977-5/1-2005, ze dne 22. února 2006 účinnost nařízení obce pozastavilo.
3. Navrhovatel uvedl, že podle § 11 odst. 1 zákona o obcích obec může v
přenesené působnosti vydávat na základě zákona a v jeho mezích nařízení obce, je-li
k tomu zákonem zmocněna. Dle § 61 odst. 2 zákona o obcích se obec při vydávání nařízení
obce řídí zákony a jinými právními předpisy, mezi něž patří i právní předpisy obcí,
tj. obecně závazné vyhlášky a nařízení. Při vydávání nařízení musí respektovat meze
zákonného zmocnění. Tyto zákonné meze lze v daném případě dovodit ze zákona č. 50/1976
Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a dalších zvláštních právních předpisů, relevantních pro předmětnou problematiku.
Podle navrhovatele z toho vyplývá, že nařízení obce musí být v souladu i s ostatními
již vydanými právními předpisy obce a při vydávání musí respektovat požadavky na
obsahové vymezení stavební uzávěry, neboť nařízení vydané na základě zákonného zmocnění
(§ 33 odst. 3 stavebního zákona) je třeba považovat za druh územního rozhodnutí dle
stavebního zákona. Tento závěr vyplývá jak ze stavebního zákona, tak i z nálezu Ústavního
soudu sp. zn. Pl. ÚS 9/04 [Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu (dále jen "Sbírka
rozhodnutí"), svazek 36, nález č. 13; vyhlášen pod č. 90/2005 Sb.]. Ze skutečnosti,
že nařízení obce o stavební uzávěře je zvláštním druhem územního rozhodnutí předpokládaného
stavebněprávními předpisy, vyplývá však také skutečnost, že požadavky na obsahové
náležitosti nařízení je třeba dovodit nejen z ustanovení právních předpisů upravujících
rozhodnutí o stavební uzávěře, nýbrž i z celkového kontextu právní úpravy územního
řízení, přesně vymezující a odlišující jednotlivé druhy územních rozhodnutí.
4. Obec Pozlovice přitom napadeným nařízením stanovila podmínky pro umisťování
staveb a jejich realizaci. Regulace těchto podmínek je však podle stavebního zákona
předmětem jiného územního rozhodnutí, a sice rozhodnutí o umístění stavby. Obsah
rozhodnutí o umístění stavby upravuje § 4 vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj
č. 132/1998 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "prováděcí vyhláška"). Podle § 4 odst. 1 písm. d) tohoto
ustanovení obsahuje rozhodnutí o umístění stavby určení stavebního pozemku, podmínky
pro umístění stavby na něm a pro zpracování projektové dokumentace, včetně rozsahu
a podrobností jejího zpracování. V podmínkách pro umístění stavby podle odstavce
2 tohoto ustanovení se pak mimo jiné stanovují požadavky na ochranu zdraví, životního
prostředí, na ochranu urbanistických a architektonických hodnot v území včetně určení
druhu a barvy vnějších staveb (krytiny, omítek, nátěrů apod.), a požadavky na výškové
a polohové umístění stavby. Vzhledem k tomu, že předmětné nařízení obsahuje podmínky
pro realizaci staveb, stanoví výšku staveb a technologie provádění a umístění staveb,
vybočila obec jeho vydáním z mezí zákonem svěřené věcné působnosti, neboť tyto podmínky
je oprávněn stanovit pouze příslušný stavební úřad ve správním (územním) řízení.
Tento závěr navrhovatele je podpořen též stanoviskem Ministerstva pro místní rozvoj
jako ústředního správního úřadu pro oblast územního plánování a stavebního řádu ze
dne 22. července 2005 č. j. 21813/05-63/1527. I z tohoto stanoviska mj. vyplývá,
že přijetím napadeného nařízení bylo porušeno ustanovení § 33 odst. 3 stavebního
zákona ustanovením čl. 3 bodu 1 písm. a) a b) nařízení obce. V daném případě se navíc
jedná o výkon přenesené působnosti obce, tj. státní správy, a obec se proto musí
striktně pohybovat v mezích příslušných právních předpisů, neboť dle čl. 2 odst.
3 Ústavy lze státní moc uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví
zákon.
5. V čl. 3 odst. 3 nařízení stanoví, že výjimku z omezení uvedených v odst.
1 může v odůvodněných případech udělit na žádost rada obce Pozlovice. Navrhovatel
k tomu uvádí, že pravomoc daná radě překračuje § 99 odst. 1 zákona o obcích, neboť
podle tohoto ustanovení v oblasti přenesené působnosti přísluší radě obce rozhodovat,
jen stanoví-li tak zákon. Z tohoto důvodu je také ustanovení nařízení v rozporu se
zákonem.
6. Navrhovatel poukázal na výše uvedené skutečnosti, že ustanovení, která
nebyla shledána nezákonnými, postrádají sama o sobě právní relevanci; proto navrhl,
aby Ústavní soud nálezem nařízení obce Pozlovice č. 2/2004 o stavební uzávěře dnem
vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů zrušil.
II.
Průběh řízení a rekapitulace vyjádření účastníků
7. Podle § 69 odst. 1 zákona o Ústavním soudu byl návrh zaslán účastníku
řízení. Obec Pozlovice ve svém vyjádření ze dne 21. dubna 2006 vznesla návrh, aby
Ústavní soud návrh zamítl.
8. Obec Pozlovice v prvé řadě potvrdila tvrzení navrhovatele, že byly splněny
všechny zákonné podmínky pro platnost a účinnost napadeného nařízení a že toto nařízení
je stále v platnosti ve znění přijatém 30. června 2004. K argumentaci ministra vnitra
obec uvedla, že nesouhlasí s tvrzením o údajné nezákonnosti nařízení obce, že by
jeho vydáním údajně "vybočila z mezí zákonem svěřené věcné působnosti", neboť v předmětném
nařízení prý "stanovila podmínky pro umisťování staveb a jejich realizaci", přičemž
takovéto podmínky je oprávněn stanovit pouze příslušný úřad v územním řízení, resp.
v územním rozhodnutí o umístění stavby.
9. Dále obec Pozlovice upozornila na nedostatky při doručování jednotlivých
písemností. Po celou dobu řízení byla zastoupena advokátem, který byl při doručování
opomenut, a argumentovala judikaturou Ústavního soudu (sp. zn. III. ÚS 138/2000,
sp. zn. II. ÚS 157/03 - Sbírka rozhodnutí, svazek 21, nález č. 53; svazek 33, nález
č. 57). Rozhodnutí ministerstva o pozastavení účinnosti právního předpisu má formální
vadu v tom, že neobsahuje poučení o rozkladu [§ 47 odst. 1 a 4 zákona č. 71/1967
Sb., o správním řízení (správní řád), a § 179 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní
řád].
10. Nařízení obce v čl. 1 stanoví, že jeho účelem je ochrana území před
umisťováním a realizací staveb výrazně narušujících krajinný ráz, vytváření podmínek
pro trvale udržitelný rozvoj území, zejména lázeňství a cestovního ruchu v území
soustředění rekreace. Tento účel nařízení nijak nevybočuje z mezí stanovených v 32
odst. 1 písm. d) stavebního zákona a § 7 prováděcí vyhlášky. Vychází ze znění platného
územního plánu obce Pozlovice a dle něj "v lázeňském místě mohou být povoleny pouze
takové stavby, provozovny a zařízení, které neporušují lázeňské klima, vegetaci,
hydrologické podmínky, klid a estetický vzhled lázeňského místa" (bod 3.8, str. 35
textové zprávy územního plánu).
11. V této souvislosti obec dále uvedla, že Zastupitelstvo obce Pozlovice
schválilo svým usnesením č. 21/I/2005/ZO ze dne 10. února 2005 záměr pořízení nového
územního plánu sídelního útvaru Pozlovice, jehož cílem je mimo jiné zpřesnit podmínky
ochrany krajinného rázu, a tím i rekreačního charakteru obce. Nařízení o stavební
uzávěře tedy omezuje stavební činnost, která by mohla znemožnit budoucí využití území
nebo jeho organizaci podle připravovaní územně plánovací dokumentace, což je plně
v souladu s vymezením cíle zákazu nebo omezení činnosti prostřednictvím institutu
stavební uzávěry podle § 7 odst. 1 písm. c) prováděcí vyhlášky. Obec Pozlovice vyslovila
přesvědčení, že napadené nařízení obsahuje všechny náležitosti stanovené v ustanovení.
Odkázala na čl. 3 bod 1 a) a b) nařízení, kde zcela určitým, jednoznačným a srozumitelným
způsobem určila omezení (podmínky) pro stavební činnost, jež by mohla znemožnit budoucí
využití území nebo jeho organizaci podle připravované územně plánovací dokumentace.
12. Obec Pozlovice poukázala na skutečnost, že ministr vnitra ve svém návrhu,
shodně jako ministerstvo v rozhodnutí o pozastavení účinnosti nařízení obce, zcela
přehlíží, že územní rozhodnutí o umístění stavby, jehož náležitosti jsou vymezeny
v ustanovení § 4 vyhlášky, vždy stanoví podmínky pro umístění zcela konkrétní jednotlivé
stavby vymezené návrhem na vydání územního rozhodnutí (který musí obsahovat veškeré
údaje dle § 3 prováděcí vyhlášky). Územní rozhodnutí či nařízení obce o stavební
uzávěře naproti tomu stanoví obecná pravidla či zákazy týkající se určitého typu
případné budoucí stavební činnosti v území. Tak je tomu i v případě předmětného nařízení
obce. Toto nařízení nestanoví podmínky pro umisťování jakékoliv konkrétní stavby
(což je skutečně vyhrazeno územnímu rozhodnutí o umístění stavby), ale jako obecně
závazný právní předpis obce, vydaný na základě zmocnění (§ 33 odst. 3 stavebního
zákona), vymezuje obecně závazná pravidla pro případ určitého typu budoucí stavební
činnosti ve vymezeném území.
13. Z výše uvedených důvodů, zejména proto, že ministr vnitra přehlíží
rozdíl mezi obsahem nařízení obce o stavební uzávěře týkající se neurčitého počtu
případných staveb určitého typu v budoucnu a obsahem územního rozhodnutí, považuje
obec argumentaci obsaženou v návrhu ministra vnitra za nesprávnou.
14. V té části návrhu, ve které ministr napadá jako nezákonné znění čl.
3 bodu 1 nařízení obce z důvodu překročení kompetence rady obce podle ustanovení
§ 99 odst. 1 zákona o obcích, považuje obec za nepochybné, že rada obce je oprávněna
rozhodnout o změně jakéhokoliv jí vydaného nařízení. Obsahem takovéhoto nařízení
může být taková změna nařízení o stavební uzávěře, která z obsahového hlediska odpovídá
pojmu "výjimka z omezení". K vydání takového nařízení může dát podnět jakákoliv osoba,
například potenciální stavebník. Obec připustila, že formulace obsažená v čl. 3 bodu
3 nařízení je nepřesná, neboť ke změně nařízení a tím případně de facto k udělení
výjimky může dojít pouze popsaným způsobem (schválením nového nařízení obce), a nikoli
např. formou rozhodnutí rady ve správním řízení. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem,
jakož i k vymezení pravomocí rady obce v zákoně o obcích se však obec domnívá, že
ani předmětné ustanovení výjimky není nezbytné rušit, neboť existuje možnost jeho
zákonného a tím i ústavně konformního výkladu (odkaz na nálezy Ústavního soudu sp.
zn. Pl. ÚS 15/98, Sbírka rozhodnutí, svazek 13, nález č. 48; vyhlášen pod č. 83/1999
Sb., nebo sp. zn. Pl. ÚS 4/99, Sbírka rozhodnutí, svazek 14, nález č. 93; vyhlášen
pod č. 192/1999 Sb.).
15. Nad rámec odůvodnění návrhu ministra vnitra obec Pozlovice upozornila
na skutečnost, že na rozdíl od "právního posouzení nařízení obce Pozlovice č. 2/2004
o stavební uzávěře" a stanoviska Ministerstva pro místní rozvoj ze dne 22. července
2005 č. j. 21813/05-63/1527 neargumentuje ministr vnitra v návrhu podaném Ústavnímu
soudu údajným rozporem nařízení s cíli a záměry územního plánování, vyjádřenými v
územním plánu územního plánu VÚC Zlínské aglomerace (resp. nařízení vlády č. 87/1994
Sb., kterým se vyhlašuje závazná část územního plánu velkého územního celku Zlínské
aglomerace, ve znění pozdějších předpisů), konkrétně s v tomto územním plánu obsaženými
koridory nových vedení VVN. Obec upozornila na skutečnost, že nařízení v žádném případě
uskutečnění těchto vedení neznemožňuje (nevylučuje), pouze se pro jejich výstavbu
stanoví omezující podmínky za účelem ochrany rozvoje jejího území. Věcná správnost
postupu obce Pozlovice ve věci ochrany krajinného rázu proti stavbám takovýchto vedení,
pokud nesplňují v nařízení obce uvedené omezující podmínky, má oporu i v rozhodnutí
Správy CHKO Bílé Karpaty ze dne 30. srpna 2005 č. j. BK/1526/2003/roz-II, které bylo
potvrzeno rozhodnutím Ministerstva životního prostředí ze dne 21. března 2006 č.
j. 570/2703/05/06-Do. Z těchto rozhodnutí a v nich citovaných podkladech zároveň
vyplývá, že existují technicky realizovatelné varianty energetických vedení, které
vyhovují omezením obsaženým v nařízení obce a zároveň koridoru vymezenému v územním
plánu VÚC Zlínské aglomerace.
16. Obec Pozlovice vyjádřila přesvědčení, že napadené nařízení č. 2/2004
bylo vydáno zákonem stanoveným způsobem a v zákonem vyžadované formě, v mezích zákonem
vymezené věcné působnosti a v souladu s účelem, k němuž jí tato působnost byla svěřena
(nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 63/04, Sbírka rozhodnutí, svazek 36, nález
č. 61; vyhlášen pod č. 210/2005 Sb.). Vznesla návrh, aby Ústavní soud zamítl návrh
ministra vnitra na pozastavení účinnosti napadeného nařízení (sic - pozn. red.).
17. Podle § 69 odst. 2 zákona o Ústavním soudu byl návrh zaslán též veřejnému
ochránci práv, který však Ústavnímu soudu sdělil, že nevstupuje do řízení; vedlejším
účastníkem řízení se proto nestal.
18. Ústní jednání ve věci se s ohledem na souhlasy všech účastníků i vedlejšího
účastníka s upuštěním od jednání nekonalo (§ 44 odst. 2 zákona o Ústavním soudu).
III.
Dikce napadeného právního předpisu (včetně písařských nepřesností)
"NAŘÍZENÍ OBCE POZLOVICE č. 2/2004 O STAVEBNÍ UZÁVĚŘE
Rada obce Pozlovice vydává podle § 33 odst. 3 zákona č. 50/1976 Sb.,
o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších právních předpisů a podle
§§ 11 odst. 1 a 102 odst. 2 písm. d) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích ve znění pozdějších
platných předpisů a na základě svého usnesení č. 174/2004 ze dne 30. 6. 2004 toto
nařízení:
článek 1
Úvodní ustanovení
1. Nařízení stanoví rozsah stavební uzávěry v katastrálním území Pozlovice,
obci Pozlovice.
2. Účelem stavební uzávěry je ochrana území před umísťováním a realizací
staveb výrazně narušujících krajinný ráz, vytváření podmínek pro trvale udržitelný
rozvoj území, zejména rozvoj lázeňství a cestovního ruchu v území soustředěné rekreace.
článek 2
Vymezení území
Stavební uzávěrou jsou dotčeny tyto pozemky v k.ú. a obci Pozlovice
parc. č. dle PK: 2242/1, 876, 877, 878, 2193/1, 908/1, 908/2, 908/3, 908/4, 910,
908/5, 908/8, 907/1, 907/2, 915, 967/8, 967/6, 967/5, 967/4, 967/3, 967/2, 967/1,
1011, 1008, 1005, 1006, 1009, 1000, 1003, 998, 995, 987/2, 985/1, 1088/1, 2158, 2157,
2136, 2135, 2132, 2137, 2102, 2100, 2174, 2105, 2096, 2093, 2092, 2091, 2089, 2090,
2176, 2045, 2047/1, 2047/3, 2026, 2022/1, 2021, 2020, 2019, 2015, 2014, 2011, 2010,
2008, 2007, 1997, 1996/2, 1093, 1092/1, 1112/1, 1100/1, 1118, 1114, 1128, 1127, 1142/1,
1143, 1144, 1146, 1152/1, 1153/2, 1248/1, 1246/1, 1246/2, 1246/3, 1246/4, 1245/1,
1245/2, 1243, 1250, 1252, 1242/2, 1254, 1239/16, 1239/15, 1241, 1256/1, 1256/2, 1259,
1260, 1261, 1263, 1264, 1267, 1270/1, 2189, 1304/3, 1304/2, 1304/2, 1305/3,1305/2,
1307, 1308, 1309, 1312/3, 2185, 1313/6, 318/4, 318/5, 318/6, 318/7, 318/8, 318/9,
311/10, 311/9, 311/7, 314/16, 314/15, 314/14, 314/13, 311/6, 311/5,318/2, 2231/1,
314/4, 2184/1, 300, 299, 298, 293/1, 293/4, 293/2, 276, 294, 297, 296, 295, 271,
270, 2179/2, 235, 240, 238, 188, 185.
článek 3
Rozsah zákazu nebo omezení stavební činnosti
1. Ve výše vymezeném území se omezuje provádění staveb energetických
vedení technologiemi narušujícími krajinný ráz.. Tyto stavby je možné na výše uvedeném
území umísťovat pouze při splnění následujících podmínek:
a) na zalesněných pozemcích nesmí být podpěrné body energetického
vedení vyšší než 15 m
b) ve volné krajině se stavby energetického vedení umísťují pod
zem
2. Stavební uzávěrou není zakázáno ani omezeno provádění udržovacích
prací.
3. Výjimku z omezení uvedených v odst. 1. může v odůvodněných případech
udělit na žádost rada obce Pozlovice.
článek 4
Závěrečná ustanovení
Toto nařízení s ohledem na naléhavý obecný zájem nabývá účinnosti a
platnosti dnem jeho vyhlášení.
článek 5
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se nařízení Obce Pozlovice č. 1/2004 o stavební uzávěře.
místostarosta starostka kulaté razítko"
IV.
Podmínky aktivní legitimace navrhovatele
19. Ústavní soud se nejdříve zabýval otázkou, zda je navrhovatel - ministr
vnitra - oprávněn návrh na zrušení napadených ustanovení podat. Prima facie dospěl
k závěru kladnému. Podle § 64 odst. 2 písm. g) zákona o Ústavním soudu je ministr
vnitra oprávněn podat návrh na zrušení jiného právního předpisu nebo jeho jednotlivých
ustanovení podle čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy, jde-li o návrh na zrušení právního
předpisu obce.
20. Návrhu ministra vnitra předcházelo řízení ve věci dozoru podle hlavy
VI zákona o obcích. Krajský úřad Zlínského kraje vyzval 15. února 2005 obec Pozlovice
pod č. j. 3165/2005/LPO-Kr ke zjednání nápravy. Krajský úřad shledal v rozporu se
zákonem zejména ustanovení regulující rozsah zákazu nebo omezení stavební činnosti.
Vzhledem k tomu, že účastník řízení na výzvu krajského úřadu nezjednal nápravu, podal
krajský úřad dne 11. května 2005 Ministerstvu vnitra návrh na pozastavení účinnosti
nařízení.
21. Na základě předložených dokladů Ministerstvo vnitra dospělo k závěru,
že napadené nařízení je v rozporu se zákonem, a proto opatřením ze dne 25. srpna
2005 č. j. ODK-977/1-2005 zahájilo správní řízení ve věci pozastavení jeho účinnosti;
oznámení o zahájení řízení bylo obci doručeno dne 29. srpna 2005. Protože obec Pozlovice
nápravu nezjednala, Ministerstvo vnitra rozhodnutím č. j. ODK-977-5/1-2005 ze dne
20. února 2006 účinnost nařízení obce pozastavilo; rozhodnutí bylo obecnímu úřadu
doručeno 23. února 2006 a tímto dnem nabylo právní moci. Podle § 124 odst. 3 a §
127 odst. 1 zákona o obcích měl ministr vnitra nejpozději do 15 dnů od pozastavení
účinnosti nařízení obce podat návrh na její zrušení Ústavnímu soudu. Lhůta podle
tohoto ustanovení uplynula dnem 10. března 2006, ministr vnitra příslušný návrh podal
včas, neboť dne 10. března 2006 zásilka byla podána k poštovní přepravě a Ústavnímu
soudu byl návrh doručen 13. března 2006.
22. Návrh na zrušení předmětného nařízení obce tedy byl podle § 124 odst.
3 a § 127 odst. 1 zákona o obcích a § 64 odst. 2 písm. b) zákona o Ústavním soudu
podán oprávněnou osobou.
V.
Ústavní a zákonná konformita legislativního procesu
23. Podle ustanovení § 68 odst. 2 zákona o Ústavním soudu posuzuje Ústavní
soud při rozhodování obsah zákona nebo jiného právního předpisu z hlediska jejich
souladu s ústavními zákony, a jedná-li se o jiný právní předpis, též se zákony, a
zjišťuje, zda byly přijaty a vydány v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně
předepsaným způsobem. Ustanovení čl. 79 odst. 3 a čl. 104 Ústavy přitom svěřuje postup
při vydávání právních předpisů obce zákonné úpravě.
24. V tomto směru ze zápisu z jednání rady obce Pozlovice konané dne 30.
června 2004 Ústavní soud zjistil, že na zasedání bylo přítomno 5 členů rady a že
napadené nařízení bylo schváleno jednomyslně. Protože rada obce tehdy měla 5 členů,
z nichž byli všichni přítomni, lze konstatovat, že napadené nařízení bylo přijato
kvalifikovaným způsobem (§ 101 odst. 2 zákona o obcích). Dále Ústavní soud zjistil,
že napadené nařízení bylo řádným způsobem vyvěšeno na úřední desce Obecního úřadu
Pozlovice dne 2. července 2004 a sejmuto dne 20. července 2004, takže nabylo účinnosti
dne 2. července 2004 (§ 12 odst. 2 zákona o obcích). Ústavní soud konstatuje, že
napadený právní předpis byl přijat a vydán v souladu se zákonem o obcích, tzn. ústavně
předepsaným způsobem.
VI.
Hodnocení Ústavního soudu
25. Poté se již Ústavní soud mohl zabývat meritem věci, tj. zkoumal, zda
obsah předmětného nařízení napadeného návrhem je či není v souladu s platným právním
předpisem obce a zda je oprávněn právní předpis obce pro nesoulad s jiným právním
předpisem zrušit.
26. Ústavní soud poznamenává, že podle čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy má
pravomoc rozhodovat o zrušení jiných právních předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení,
jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem nebo zákonem.
27. Pokud jde o právní předpisy vydávané orgány územní samosprávy (obcemi
a kraji), je třeba dále rozlišovat, zda jde o výkon státní správy nebo zda je právní
předpis projevem ústavního práva na územní samosprávu. Ústava v čl. 105 umožňuje,
aby zákon svěřil orgánům územní samosprávy i výkon státní správy; tu pak obec vykonává
v tzv. přenesené působnosti. Pravomoc obce vydávat právní předpisy ve sféře přenesené
působnosti je založena již čl. 79 odst. 3 Ústavy. Podle § 11 odst. 1 zákona o obcích
tak obec činí ve formě nařízení obce. Podle § 61 odst. 2 písm. a) zákona o obcích
se přitom obec řídí zákony a jinými právními předpisy, z čehož vyplývá, že nařízení
obce musí být se zákony a jinými právními předpisy v souladu. Vedle toho pravomoc
vydávat právní předpisy ve sféře působnosti samostatné ve formě obecně závazných
vyhlášek je založena jiným ustanovením Ústavy, čl. 104 odst. 3 (srov. též nález Ústavního
soudu sp. zn. Pl. ÚS 29/95, Sbírka rozhodnutí, svazek 4, nález č. 85, str. 301; vyhlášen
pod č. 14/1996 Sb.). Podle § 35 odst. 3 písm. a) zákona o obcích se obec při vydávání
obecně závazných vyhlášek řídí pouze zákonem, a nikoli již jinými právními předpisy.
V oblasti samostatné působnosti se přitom uplatňuje tzv. výhrada zákona (čl. 104
odst. 1 Ústavy): samostatnou působnost obcí a krajů tak lze ústavně konformním způsobem
regulovat právním předpisem, který má minimálně sílu zákona, nikoli normou nižší
právní síly.
28. Pro Ústavní soud z toho plyne jednoznačný závěr, že by nemohl být příslušným
pro posouzení souladu obecně závazné vyhlášky obce s jiným právním předpisem, který
má nižší právní sílu než zákon, a nemohl by pro případný rozpor s podzákonným právním
předpisem obecně závaznou vyhlášku zrušit.
29. V daném případě se jedná o výkon přenesené působnosti obce, tj. státní
správy, a obec se proto musí striktně pohybovat v mezích příslušných právních předpisů,
neboť dle čl. 2 odst. 3 Ústavy lze státní moc uplatňovat jen v případech, v mezích
a způsoby, které stanoví zákon. Napadeným právním předpisem je však nařízení obce1.
Podle navrhovatele je napadené nařízení obce v rozporu s § 33 odst. 3 stavebního
zákona a § 7 prováděcí vyhlášky, kterou se provádějí některá ustanovení stavebního
zákona. Dle znění ustanovení § 33 odst. 3 stavebního zákona "obec a kraj může chráněné
území nebo stavební uzávěru vyhlásit nařízením obce nebo nařízením kraje". Nařízení
obce o stavební uzávěře musí respektovat požadavky na obsahové vymezení stavební
uzávěry, neboť nařízení vydané na základě zákonného zmocnění § 33 odst. 3 stavebního
zákona je třeba považovat za druh územního rozhodnutí dle stavebního zákona.
30. Z ustanovení § 32 odst. 1 písm. d) stavebního zákona a § 7 prováděcí
vyhlášky, vyplývá, že smyslem institutu stavební uzávěry je především chránit důležité
zájmy v území, resp. budoucí využití území nebo jeho organizaci podle připravované
územně plánovací dokumentace. Z tohoto základního vymezení, jakož i z úpravy náležitostí
územního rozhodnutí o stavební uzávěře dle ustanovení § 7 prováděcí vyhlášky a tím
i mezí přípustného obsahu stavební uzávěry je dle názoru obce nutno vycházet i v
případě vyhlášení stavební uzávěry formou nařízení obce podle § 33 odst. 3 stavebního
zákona, protože žádný právní předpis neobsahuje v tomto směru speciální úpravu. Dále
lze odkázat na nález Ústavního soudu ve věci sp. zn. Pl. ÚS 9/04, Sbírka rozhodnutí,
svazek 36, nález č. 13; vyhlášen pod č. 90/2005.
31. Článek 1 odst. 2 tohoto nařízení napadeného návrhem stanoví, že účelem
stavební uzávěry je ochrana území před umisťováním a realizací staveb výrazně narušujících
krajinný ráz, vytváření podmínek pro trvale udržitelný rozvoj území, zejména rozvoj
lázeňství a cestovního ruchu v území soustředěné rekreace. Tento účel nařízení nijak
nevybočuje z mezí stanovených v ustanovení § 32 odst. 1 písm. d) stavebního zákona
a § 7 prováděcí vyhlášky. Vychází ze znění platného územního plánu obce Pozlovice,
dle kterého v lázeňském místě mohou být povoleny pouze takové stavby, provozovny
a zařízení, které neporušují lázeňské klima, vegetaci, hydrologické podmínky, klid
a estetický vzhled lázeňského místa (čl. III., opatření související s výstavbou lázeňského
místa, bod 8, str. 35 textové části územního plánu). Zastupitelstvo obce Pozlovice
schválilo svým usnesením č. 21/1/2005/ZO ze dne 10. února 2005 záměr pořízení nového
územního plánu sídelního útvaru Pozlovice, jehož cílem je mimo jiné zpřesnit podmínky
ochrany krajinného rázu, a tím i rekreačního potenciálu obce, a to ve smyslu obsahu
předmětné stavební uzávěry. Nařízení o stavební uzávěře tedy omezuje stavební činnost,
která by mohla znemožnit budoucí využití území nebo jeho organizaci podle připravované
územně plánovací dokumentace, což je plně v souladu s vymezením cíle zákazu nebo
omezení činnosti prostřednictvím institutu stavební uzávěry podle ustanovení § 7
prováděcí vyhlášky.
32. Navrhovatel ve svém návrhu přehlíží, stejně jako ministerstvo v rozhodnutí
o pozastavení účinnosti nařízení obce, že územní rozhodnutí o umístění stavby, jehož
náležitosti jsou vymezeny v ustanovení § 4 prováděcí vyhlášky, vždy stanoví podmínky
pro umístění zcela konkrétní jednotlivé stavby vymezené návrhem na vydání územního
rozhodnutí, který musí obsahovat veškeré údaje uvedené v § 3 prováděcí vyhlášky.
Územní rozhodnutí či nařízení obce o stavební uzávěře naproti tomu stanoví obecná
omezení či zákazy týkající se určitého typu případné budoucí stavební činnosti v
území. Tak je tomu i v případě předmětného nařízení obce. Toto nařízení nestanoví
podmínky pro umisťování jakékoli konkrétní stavby, ale jako obecně závazný právní
předpis obce, vydaný na základě zákonného zmocnění dle § 33 odst. 3 stavebního zákona,
vymezuje obecně závazná pravidla, pro případ určitého typu budoucí stavební činnosti
ve vymezeném území.
33. Ústavní soud uvádí, že obec může v přenesené působnosti vydávat na
základě zákona a v jeho mezích nařízení obce dle ustanovení § 11 odst. 1 zákona o
obcích, je-li k tomu zákonem zmocněna. Dle § 61 odst. 2 zákona o obcích se obec při
vydávání nařízení obce řídí zákony a jinými právními předpisy, mezi něž patří i právní
předpisy obcí, tj. obecně závazné vyhlášky a nařízení. Při vydávání nařízení musí
respektovat meze zákonného zmocnění. Tyto zákonné meze nutno v daném případě dovodit
ze stavebního zákona a dalších zvláštních právních předpisů relevantních pro předmětnou
problematiku. Rozhodnutí či nařízení o stavební uzávěře musí podrobně a přesně stanovit
rozsah omezení nebo zákaz stavební činnosti; tento závěr plyne ze skutečnosti, že
nařízení obce o stavební uzávěře je zvláštním druhem územního rozhodnutí předpokládaného
stavebněprávními předpisy a vyplývá z něj také to, že požadavky na obsahové náležitosti
nařízení je třeba dovodit nejen z ustanovení právních předpisů upravujících rozhodnutí
o stavební uzávěře, nýbrž i z celkového kontextu právní úpravy územního řízení přesně
vymezujícího a odlišujícího jednotlivé druhy územních rozhodnutí.
34. Ústavní soud však dospěl k závěru, že napadené nařízení obce Pozlovice
č. 2/2004 o stavební uzávěře [čl. 3 bod 1 písm. a) a b)] není tedy s § 33 odst. 3
stavebního zákona a § 7 prováděcí vyhlášky v rozporu. Ústavní soud musí přisvědčit
obci Pozlovice, že nařízením vyhlášená stavební uzávěra se od cílů a záměrů územního
plánování neodchyluje. Bylo by popřením smyslu stavební uzávěry, pokud by musela
být obsahově stejně vymezena již v územním plánu. Stavební uzávěru lze dokonce stanovit
i pro území, v němž územní plán výstavbu povoluje, např. jako dočasné opatření do
doby schválení podrobnější územně plánovací dokumentace pro dané území. Mezi nařízením
o stavební uzávěře a obecně závaznou vyhláškou obce tedy není vztah právního předpisu
nižší právní síly a právního předpisu vyšší právní síly. Metody právní regulace v
obou případech nejsou totožné. Při vyhlašování stavební uzávěry je třeba zkoumat,
zda stavební uzávěra ve světle cílů a záměrů územního plánování obstojí. Hodnocení
souladu s cíli a záměry územního plánování v daném území se nevyčerpává vydáním územního
rozhodnutí. Tento soulad je třeba hodnotit i nadále při rozhodování na nižších patrech
abstraktnosti. Např. i při rozhodování o vydání stavebního povolení ke stavbě konkrétní
stavby se musí stavební úřad zabývat otázkou, zda lze takovou stavbu povolit vzhledem
k cílům, záměrům a dokumentaci územního plánování, tj. i vzhledem k obecně závazné
vyhlášce, kterou byl schválen územní plán.
35. Ústavní soud rozhodl částečně vyhovět návrhu ministra vnitra a zrušit
napadené ustanovení čl. 3 bodu 3 nařízení obce pro rozpor s čl. 79 odst. 3 Ústavy,
podle něhož obce mohou vydávat nařízení, jen jsou-li k tomu výslovně zmocněny zákonem
a v mezích takového zákona. Bez konkrétního zmocnění v zákoně nemůže obec vydat nařízení
v přenesené působnosti. Vydávání nařízení obce se svěřuje radě obce a podle § 102
odst. 2 písm. d) zákona o obcích jde o vyhrazenou pravomoc. V čl. 3 bodě 3 nařízení
obce stanoví, že výjimku z omezení uvedených v odst. 1 může v odůvodněných případech
udělit na žádost rada obce Pozlovice. Ústavní soud souhlasí s navrhovatelem, že pravomoc
daná radě překračuje § 99 odst. 1 zákona o obcích, neboť podle tohoto ustanovení
v oblasti přenesené působnosti přísluší radě obce rozhodovat, jen stanoví-li tak
zákon. Ústavní soud konstatuje, že nařízením obce v čl. 3 bodě 3 obec nepřípustně
rozšířila své oprávnění. V daném případě se navíc jedná o výkon přenesené působnosti
obce, tj. státní správy, a obec se proto měla pohybovat v mezích příslušných právních
předpisů, neboť dle čl. 2 odst. 3 Ústavy lze státní moc uplatňovat jen v případech,
v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Z tohoto důvodu je také citované ustanovení
nařízení v rozporu se zákonem a Ústavní soud se rozhodl čl. 3 bod 3 nařízení obce
Pozlovice č. 2/2004 o vyhlášení stavební uzávěry pro část katastrálního území Pozlovice
zrušit dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů.
36. Tvrzené formální nedostatky v řízení jež namítala obec Pozlovice jako
účastník řízení vůči navrhovateli, nemohou odůvodnit závěr o nezákonnosti napadeného
řízení a rozhodnutí, neboť nedosahují ústavněprávní roviny; z těchto důvodů je Ústavní
soud dále nepřezkoumával.
37. Ústavní soud proto konstatuje, že napadené nařízení v ostatních částech
není v rozporu s § 33 odst. 3 stavebního zákona, § 7 prováděcí vyhlášky ani čl. 2
odst. 3 Ústavy. Po provedeném řízení tedy Ústavní soud uzavírá, že nejsou dány důvody
ke zrušení nařízení obce Pozlovice č. 2/2004 o vyhlášení stavební uzávěry pro část
katastrálního území Pozlovice, a proto návrh dílem podle § 70 odst. 2 zákona o Ústavním
soudu zamítl a dílem podle § 70 odst. 1 zákona o Ústavním soudu zrušil ustanovení
uvedené ve výroku I.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v. r.
1 Zákon zmocňuje obec a kraj k vyhlášení stavební uzávěry nařízením obce nebo
nařízením kraje, tj. ve formě právního předpisu (§ 33 odst. 3 stavebního zákona).
Jinak je stavební uzávěra územním rozhodnutím vydaným v územním řízení příslušným
stavebním úřadem podle § 32 a násl. stavebního zákona. Pokud by stavební uzávěra
měla formu územního rozhodnutí, je přezkoumatelná ve správním řízení a následně soudní
mocí. Má-li však stavební uzávěra formu právního předpisu, osoby, jejichž vlastnická
nebo jiná práva k pozemkům nebo stavbám na nich mohou být stavební uzávěrou přímo
dotčena, mají výrazně ztíženou možnost, jak se proti takovému zásahu do svých práv
bránit. Ústavní soud na okraj poznamenává, že se v tomto řízení nemůže ústavností
§ 33 odst. 3 stavebního zákona zabývat, neboť toto ustanovení napadeno nebylo.