541/1992 Sb.
ÚSTAVNÍ ZÁKON
ze dne 13. listopadu 1992
o dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky
mezi Českou republiku a Slovenskou republiku
a jeho přechodu na Českou republiku a Slovenskou republiku
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
se usneslo na tomto ústavním zákoně:
Čl.1
Tento ústavní zákon upravuje dělení majetku České a Slovenské
Federativní Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku
a jeho přechod na Českou republiku a Slovenskou republiku jakožto
nástupnické státy České a Slovenské Federativní Republiky, a to na
základě ústavně učiněného rozhodnutí majícího za následek zánik
České a Slovenské Federativní Republiky. Dále upravuje zrušení
Federálního fondu národního majetku, rozdělení a přechod jeho
majetku na Fond národního majetku České republiky a Fond národního
majetku Slovenské republiky v případě zániku České a Slovenské
Federativní Republiky; podle tohoto ústavního zákona se rozdělí i
majetek Státní banky československé.
Čl.2
Majetkem České a Slovenské Federativní Republiky, který je
předmětem dělení podle čl. 1, jsou pro účely tohoto ústavního
zákona:
a) nemovité a movité věci ve vlastnictví České a Slovenské
Federativní Republiky,1)
b) státní finanční aktiva a pasiva České a Slovenské Federativní
Republiky,
c) měnová aktiva, pasiva a rezervy České a Slovenské Federativní
Republiky,
d) jiná majetková práva a závazky náležející České a Slovenské
Federativní Republice a státním organizacím v působnosti České
a Slovenské Federativní Republiky,
nacházející se na území České a Slovenské Federativní Republiky i
mimo toto území.
Čl.3
(1) Principy dělení majetku uvedeného v čl. 2 jsou:
a) územní princip, podle něhož přechází majetek na ten nástupnický
stát, na jehož území se nachází; pro nemovitosti na území České
republiky a Slovenské republiky se použije tento princip vždy,
pro věci movité se použije v případech, kdy tyto věci vzhledem
k jejich určení, účelu použití, popřípadě povaze tvoří
příslušenství nemovité věci,
b) princip podílu počtu obyvatel České republiky a obyvatel
Slovenské republiky, podle něhož přechází majetek na Českou
republiku a Slovenskou republiku v poměru dva ku jedné; použije
se pro dělení ostatního majetku, u něhož nelze použít princip
podle písmene a).
(2) Při dělení majetku České a Slovenské Federativní
Republiky se uplatňuje hospodárnost a zachování dalšího řádného
využití tohoto majetku při spravedlivém majetkovém a finančním
vypořádání.
(3) Při dělení majetku České a Slovenské Federativní
Republiky se ve výjimečných případech, stanovených dohodou České
republiky a Slovenské republiky, uzavřenou podle čl. 12 odst. 1,
zachovává jedinečnost, podmiňující funkčnost tohoto majetku; tato
dohoda určí rovněž další způsob využívání tohoto majetku a upraví
i další související otázky.
(4) Práva a závazky, které se podle svého obsahu vztahují
pouze k České republice nebo ke Slovenské republice, přecházejí na
Českou republiku nebo Slovenskou republiku.
Čl.4
Členská kvóta České a Slovenské Federativní Republiky v
Mezinárodním měnovém fondu, jakož i finanční závazky vůči
Mezinárodnímu měnovému fondu se rozdělí podle principu, který určí
Mezinárodní měnový fond. Kapitálové vklady České a Slovenské
Federativní Republiky v Mezinárodní bance pro obnovu a rozvoj,
Mezinárodní finanční korporaci, Mnohostranné agentuře pro
investiční záruky a v Mezinárodním sdružení pro rozvoj, jakož i
finanční závazky České a Slovenské Federativní Republiky ve vztahu
k uvedeným finančním institucím, se dělí mezi Českou republiku a
Slovenskou republiku podle čl. 3 odst. 1 písm. b), pokud se
nepoužije čl. 3 odst. 4.
Čl.5
(1) Závazky, vyplývající z dříve přijatých finančních úvěrů
ve volně směnitelných měnách - centrální devizový zdroj a bankovní
aktiva v nesměnitelných měnách, vedené u Československé obchodní
banky, a.s. se dělí ke dni zániku České a Slovenské Federativní
Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku podle
principu uvedeného v čl. 3 odst. 1 písm. b).
(2) Poskytnuté a přijaté vládní úvěry se dělí ke dni zániku
České a Slovenské Federativní Republiky podle principu, uvedeného
v čl. 3 odst. 1 písm. b), mezi Českou republiku a Slovenskou
republiku, pokud u přijatých vládních úvěrů nebude s věřiteli
dohodnuto jinak a pokud se nepoužije čl. 3 odst. 4.
(3) V dohodě o vypořádání majetku uvedeného v odstavci 2 mezi
Českou republikou a Slovenskou republikou a uzavřené do dne zániku
České a Slovenské Federativní Republiky určí Česká republika a
Slovenská republika, která z republik bude u jednotlivých
poskytnutých a přijatých vládních úvěrů nástupcem České a
Slovenské Federativní Republiky.
Čl.6
(1) Majetek uvedený v čl. 2 přechází na Českou republiku a
Slovenskou republiku dnem rozdělení, kterým je den podpisu dohody
o předání a převzetí majetku zmocněnci pověřenými vládou České a
Slovenské Federativní Republiky a vládami republik; součástí
dohody je soupis předávaného majetku ke dni jeho přechodu. Tuto
dohodu je možno uzavřít po nabytí účinnosti ústavně učiněného
rozhodnutí majícího za následek zánik České a Slovenské
Federativní Republiky.
(2) Jestliže majetek uvedený v čl. 2 nepřejde na Českou
republiku a Slovenskou republiku do zániku České a Slovenské
Federativní Republiky dnem rozdělení tohoto majetku podle odstavce
1, přechází na Českou republiku a Slovenskou republiku okamžikem
zániku České a Slovenské Federativní Republiky.
(3) Majetek uvedený v odstavci 2 předávají ke dni zániku
České a Slovenské Federativní Republiky příslušné státní orgány a
státní organizace České a Slovenské Federativní Republiky a
přejímají jej tímto dnem příslušné státní orgány a státní
organizace České republiky a Slovenské republiky, určené zákony
národních rad, popřípadě vládou České republiky a vládou Slovenské
republiky; součástí protokolu o předání a převzetí majetku, který
podepisují statutární orgány státních orgánů a státních organizací
České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a
Slovenské republiky, je soupis předávaného majetku ke dni zániku
České a Slovenské Federativní Republiky. Majetek České a Slovenské
Federativní Republiky, nacházející se mimo její území, předávají
ke dni zániku České a Slovenské Federativní Republiky zmocněnci,
pověření vládou České a Slovenské Federativní Republiky, a
přejímají jej k tomuto dni zmocněnci, pověření vládou České
republiky a vládou Slovenské republiky. Za státní orgány České a
Slovenské Federativní Republiky se pro tento případ považují i
Kancelář prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky,
Kancelář Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní
Republiky a Úřad vlády České a Slovenské Federativní Republiky.
(4) Emisní banka České republiky a emisní banka Slovenské
republiky převezmou ke dni zániku České a Slovenské Federativní
Republiky příslušnou část majetku, práv a povinností Státní banky
československé.
Čl.7
Spolu s majetkem uvedeným v čl. 2 přechází na příslušné
státní orgány a státní organizace České republiky a Slovenské
republiky i s tímto majetkem spjatá spisová agenda, příslušná část
archivu, poznatkové fondy a dokumentace průmyslového a jiného
duševního vlastnictví.
Čl.8
(1) Majetek České a Slovenské Federativní Republiky, k němuž
přísluší právo hospodaření státním podnikům v působnosti federace,
přechází do vlastnictví České republiky nebo Slovenské republiky
podle sídla státního podniku.
(2) Má-li státní podnik se sídlem na území jedné republiky
vnitřní organizační jednotku na území druhé republiky, přechází
majetek uvedený v odstavci 1, který slouží hospodaření této
vnitřní organizační jednotky, do vlastnictví té republiky, na
jejímž území se tato vnitřní organizační jednotka nachází.
(3) Práva a povinnosti zakladatelů státních podniků v
působnosti federace přecházejí společně s majetkem podle odstavce
1 na státní orgány České republiky nebo státní orgány Slovenské
republiky, příslušné podle zákonů národních rad.
(4) Má-li státní podnik se sídlem na území jedné republiky
vnitřní organizační jednotku na území druhé republiky, přechází s
majetkem podle odstavce 2 i obsah funkce zakladatele na státní
orgán této republiky, příslušný podle zákona její národní rady.
(5) Dohoda České republiky a Slovenské republiky, uzavřená do
zániku České a Slovenské Federativní Republiky, však může v
odůvodněných případech stanovit, že pro majetek, který slouží k
hospodaření vnitřních organizačních jednotek státních podniků,
které se nacházejí na území druhé republiky, a pro obsah funkce
zakladatele, který je s nimi spojen, se ustanovení odstavců 2 a 4
nepoužijí.
Čl.9
(1) Pro dokončení vypořádání nároků vzniklých rozdělením
majetku České a Slovenské Federativní Republiky mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou se zřizuje Komise pro dokončení
vypořádání majetku České a Slovenské Federativní Republiky po
zániku České a Slovenské Federativní Republiky. Tato komise je
složena rovným dílem ze členů jmenovaných vládou České republiky a
vládou Slovenské republiky.
(2) Počet členů, způsob jednání a podmínky rozhodování, jakož
i další podrobnosti činnosti této komise stanoví její statut,
který vydají nejpozději do 31. prosince 1992 ve vzájemné dohodě
vláda České republiky a vláda Slovenské republiky.
Čl.10
(1) Od účinnosti tohoto ústavního zákona do dne zániku České
a Slovenské Federativní Republiky nelze převádět na Českou
republiku a Slovenskou republiku majetek České a Slovenské
Federativní Republiky, se kterým hospodaří státní orgány České a
Slovenské Federativní Republiky, Státní banka československá,
státní podniky a jiné státní organizace České a Slovenské
Federativní Republiky; to platí i o jejich majetkových účastech na
podnikání jiných právnických osob. Obdobně nelze převádět
majetkové účasti České a Slovenské Federativní Republiky na
podnikání právnických osob.
(2) Ustanovení odstavce 1 neplatí pro
a) majetek, který přechází na Českou republiku a Slovenskou
republiku v souvislosti se změnou působnosti federace a
republik,
b) převody majetku v rámci obvyklého hospodaření,
c) přechod majetku podle čl. 6 odst. 1.
Čl.11
(1) Dnem zániku České a Slovenské Federativní Republiky se
zrušuje Federální fond národního majetku.
(2) Majetek, který náleží Federálnímu fondu národního majetku
ke dni zániku České a Slovenské Federativní Republiky, přechází
tímto dnem na Fond národního majetku České republiky a Fond
národního majetku Slovenské republiky; pro jeho dělení se použijí
obdobně ustanovení tohoto ústavního zákona.
(3) Protokol o předání a převzetí majetku Federálního fondu
národního majetku, jehož součástí je soupis předávaného majetku ke
dni zániku České a Slovenské Federativní Republiky, podepisují
předseda prezídia Federálního fondu národního majetku, předseda
prezídia Fondu národního majetku České republiky a předseda
prezídia Fondu národního majetku Slovenské republiky.
Čl.12
(1) Do zániku České a Slovenské Federativní Republiky uzavřou
Česká republika a Slovenská republika dohodu, jejímž předmětem je
zejména závazek převzetí tohoto ústavního zákona do právních řádů
nástupnických států ke dni zániku České a Slovenské Federativní
Republiky a společný výklad tohoto ústavního zákona oběma stranami
dohody. Její součástí je rovněž dohoda o zachování celistvosti
dokumentace uvedené v čl. 7 ve zvláštních případech zájmu na jejím
dalším využití a dohoda o tomto využití Českou republikou a
Slovenskou republikou za stejných podmínek.
(2) Součástí dohody podle odstavce 1 je i dohoda o způsobu
rozhodování sporů vzniklých při dělení majetku České a Slovenské
Federativní Republiky cestou arbitrážního řízení a závazek České
republiky a Slovenské republiky, že nález arbitrážního orgánu je
platný a vykonatelný na území České republiky a na území Slovenské
republiky. Arbitrážním orgánem, stanoví-li tak dohoda republik,
může být i komise zřízená podle čl. 9.
(3) Součástí dohody podle odstavce 1 je, v souladu s
ustanovením čl. 3 odst. 2, i jiné majetkové a finanční
vypořádání.
Čl.13
(1) Zrušení Federální bezpečnostní informační služby
nejpozději ke dni zániku České a Slovenské Federativní Republiky a
vypořádání jejích majetkových a jiných poměrů stanoví zákon
Federálního shromáždění.
(2) Dělení majetku Československé televize, Československého
rozhlasu, Československé tiskové kanceláře, Československých
státních drah, Správy pošt a telekomunikací Praha a Správy pošt a
telekomunikací Bratislava a jeho přechod nejpozději ke dni zániku
České a Slovenské Federativní Republiky na Českou republiku a
Slovenskou republiku obdobně podle tohoto ústavního zákona stanoví
zákon Federálního shromáždění.
(3) Zrušení Československé akademie věd nejpozději ke dni
zániku České a Slovenské Federativní Republiky a vypořádání jejích
majetkových a jiných poměrů stanoví zákon Federálního shromáždění.
(4) Zákon Federálního shromáždění může stanovit odchylně od
principů podle čl. 3 odst. 1 dělení majetku Federálního fondu
tržní regulace v zemědělství.
(5) Majetek Centra kupónové privatizace se rozdělí ke dni
zániku České a Slovenské Federativní Republiky mezi Centrum
kupónové privatizace České republiky a Centrum kupónové
privatizace Slovenské republiky takto:
a) movitý majetek mimo čistý výnos z prodeje kupónů podle územního
principu,
b) čistý výnos z prodeje kupónů v poměru dvě celé dvacet devět
setin ku jedné.
Podrobnosti dělení majetku Centra kupónové privatizace stanoví
dohoda České republiky a Slovenské republiky uzavřená do zániku
České a Slovenské Federativní Republiky.(6) Dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky, k
němuž přísluší právo hospodaření Tranzitnímu plynovodu,
Československým aeroliniím, Čechofrachtu, bývalým podnikům
zahraničního obchodu a jejich afilacím v zahraničí, a dělení
dalšího majetku České a Slovenské Federativní Republiky určeného
dohodou mezi Českou republikou a Slovenskou republikou, pokud
nebude upraveno zvláštními zákony, se provede na základě dohody
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou.
Čl.14
Ke dni zániku České a Slovenské Federativní Republiky se
zrušuje část pátá (§ 27 až 40) zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby.
Čl.15
Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Stráský v.r.
v.z. Benda v.r.
1) Čl. 4 odst. 4 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o
československé federaci, ve znění pozdějších ústavních zákonů.