95/2000 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 22. března 2000 v plénu o návrhu
Krajského soudu v Hradci Králové na zrušení § 78 odst. 1 zákona č.
50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební
zákon), ve znění pozdějších předpisů,
takto:
Ustanovení § 78 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších
předpisů, se zrušuje dnem 31. prosince 2000.
Odůvodnění
Krajský soud v Hradci Králové přerušil řízení ve věci žaloby
proti rozhodnutí Okresního úřadu v Pardubicích, kterým bylo
zamítnuto jako nepřípustné odvolání občana proti kolaudačnímu
rozhodnutí Magistrátu města Pardubic. V žalobě občan namítal, že
nová komunikace vybudovaná zčásti na pozemcích, které jsou jeho
vlastnictvím, byla schválena k užívání ve stavu, kdy natolik
převyšuje terén, že znemožňuje přístup na část jeho pozemků, resp.
jsou tyto pozemky přístupné jen z jiného místa a přes pozemky
třetích osob. Kromě toho nebyly splněny ani další podmínky
stanovené v řízení o umístění stavby. Stavba proto podle názoru
občana byla zkolaudována se závadami, které bránily kolaudaci dle
§ 81 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen "stavební zákon"), což stavebnímu úřadu opakovaně
sdělil. Ten však jeho připomínky, stejně jako odvolací orgán,
odmítl s odůvodněním, že není účastníkem kolaudačního řízení podle
§ 78 odst. 1 stavebního zákona.
Krajský soud v Hradci Králové po přerušení řízení předložil
věc podle čl. 95 odst. 2 Ústavy Ústavnímu soudu. Názor, že
ustanovení § 78 odst. 1 stavebního zákona, které je pro posouzení
věci rozhodující, je v rozporu s čl. 1 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina"), odůvodnil následujícím způsobem.
Stavební zákon označuje v § 78 odst. 1 za účastníka
kolaudačního řízení výslovně jen stavebníka, vlastníka stavby
a případně též uživatele (provozovatele), pokud je v době zahájení
řízení znám. Přitom před novelizací, která byla provedena zákonem
č. 83/1998 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb.,
o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění
pozdějších předpisů, a o změně a doplnění některých dalších
zákonů, tedy v době rozhodné pro posuzovanou věc, bylo znění
tohoto ustanovení takové, že za účastníka řízení byl označen pouze
stavebník, popřípadě uživatel (provozovatel), byl-li v době
zahájení řízení znám. Je tedy zřejmé, že zákonodárce si byl vědom
nedostatečnosti tehdejší úpravy, novelizací však rozšířil
účastenství v kolaudačním řízení pouze v tom směru, že vzal na
zřetel skutečnost, že stavebníkem může být i jiná osoba než
vlastník stavby - např. nájemce (§ 58 odst. 3 stavebního zákona).
Ani novelizované znění zákona však nepamatuje na to, že stejně tak
je možné, aby stavebníkem byla osoba odlišná od vlastníka pozemku.
Vlastník pozemku je sice účastníkem řízení o povolení stavby,
vyloučením z kolaudačního řízení však ztrácí možnost, aby
v kolaudačním řízení mohl přímo uplatnit námitky proti
eventuálnímu nerespektování svých požadavků a připomínek
uplatněných v řízení o povolení stavby. Taková situace nastala
i v konkrétním případě, kdy byla kolaudována komunikace situovaná
na pozemcích ve vlastnictví občana, který sice dal souhlas ke
stavbě, stanovil si však jako podmínku takové řešení sjezdů
z komunikace na přilehlé pozemky, které by mu umožnilo jejich
obhospodařování.
Podle názoru soudu se vyloučením z kolaudačního řízení
vlastník pozemků ocitá v nerovnoprávném postavení, když bez
rozumných důvodů je mu přiznáno méně práv než stavebníkovi.
Znamená to, že vlastník pozemků, který vyhoví požadavkům
stavebníka a souhlasí se stavbou (neboť bez tohoto souhlasu by
stavba zahájena být nemohla), ztrácí možnost účastnit se řízení,
ve kterém, mimo jiné, má být orgánem státu kvalifikovaně
posouzeno, zda stavba byla provedena v souladu s dokumentací.
Taková úprava navíc znamená, že majitel pozemku je vyloučen též
z práva domáhat se soudní ochrany, neboť není-li účastníkem
správního řízení, není ani aktivně legitimován k podání správní
žaloby [§ 250 odst. 2 občanského soudního řádu (dále jen
"o.s.ř.")]. Takový stav je dle názoru soudu v rozporu s principem
rovnosti v právech dle čl. 1 Listiny.
Ve vyjádření Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
se připomíná znění důvodové zprávy k § 78 až 80 stavebního zákona,
ve kterém se zdůrazňuje nezbytnost odchylného vymezení účastníků
kolaudačního řízení od obecné úpravy účastenství dle § 14 odst.
1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), přičemž
jako důvod je uváděno, že kolaudační řízení musí probíhat tak, aby
se zbytečně nezdržovalo zahájení užívání stavby. Uplatňuje se
proto zásada koncentrace řízení a kolaudační řízení by mělo
u staveb prováděných dodavatelsky bezprostředně navazovat na
odevzdání a převzetí stavby.
Dále se ve vyjádření Poslanecké sněmovny upozorňuje, že
napadené ustanovení § 78 odst. 1 je třeba chápat v kontextu celé
části druhé stavebního zákona - Stavební řád. Kolaudačnímu řízení
totiž vždy předchází řízení, u něhož zákonná úprava klade důraz na
ochranu práv a zájmů osob, které mohou být zamýšlenou stavbou
dotčeny. Stavební řízení probíhá podle projednané a schválené
územně plánovací dokumentace a jeho výsledkem je vydání rozhodnutí
o povolení stavby. Kolaudační řízení pak je, na rozdíl od řízení
předcházejících, řízením, jehož účelem je ověřit, zda byla splněna
kritéria, která stavební úřad určil v řízení předcházejícím, tedy
v řízení o povolení stavby (resp. v územním rozhodnutí). Těchto
řízení se účastní vždy i vlastník pozemku, který má možnost se
k věci vyjádřit. Vzhledem k tomu, že v kolaudačním řízení jde
především o kontrolu splnění podmínek stanovených pravomocným
rozhodnutím stavebního úřadu, je především věcí tohoto orgánu
státní správy, aby splnění svého rozhodnutí ověřil. Rozšíření
okruhu účastníků kolaudačního řízení tedy nepovažuje zákonodárce
za účelné, neboť by mohlo zdržovat užívání dokončených staveb.
Kromě toho se ve vyjádření připomíná, že zákon stavebnímu úřadu
umožňuje, aby podle povahy věci přizval k řízení i jiné osoby než
jen výslovně určené účastníky řízení. Vyjádření Poslanecké
sněmovny je zakončeno vyslovením názoru, že napadené ustanovení
stavebního zákona není úpravou ohrožující nebo bezprostředně
omezující základní lidská práva nebo svobody.
Senát Parlamentu České republiky ve svém vyjádření vyslovil
pochybnost o tvrzeném rozporu napadeného ustanovení stavebního
zákona s čl. 1 Listiny. Blíže pak uvádí, že vlastník pozemku je
účastníkem řízení o povolení stavby a v rámci tohoto řízení má
dostatečný prostor k uplatnění svých připomínek. Tyto připomínky
se stanou součástí stavebního povolení. Stavební úřad vykonávající
státní správu podle § 81 stavebního zákona mimo jiné zkoumá, zda
při realizaci stavby byly podmínky stanovené v územním rozhodnutí
a ve stavebním povolení dodrženy. Tato koncepce by měla dostatečně
garantovat ochranu práv vlastníka pozemku, který není stavebníkem,
aniž by tento vlastník nutně musel být účastníkem kolaudačního
řízení. Proto také Senát při projednávání návrhu zákona č.
83/1998 Sb., kterým byla provedena i změna ustanovení § 78 odst.
1 stavebního zákona, neshledal důvody, pro které by s novelou
nesouhlasil. Ponechává proto na uvážení Ústavního soudu, jak
posoudí tvrzený rozpor tohoto ustanovení s ústavním pořádkem.
Ministerstvo pro místní rozvoj, do jehož kompetence otázky
stavebního řízení spadají, ve stanovisku, které bylo Ústavním
soudem vyžádáno, především zdůraznilo, že u některých staveb
předchází stavebnímu povolení ještě územní rozhodnutí o umístění
stavby, které je výsledkem správního řízení, jehož se účastní
kromě navrhovatele i další účastníci. Účastníkem tohoto řízení je
i vlastník pozemku, na kterém se stavba umisťuje a realizuje. Má
tedy dostatečný prostor účinně hájit svá práva a právem chráněné
zájmy, a to v řízení prvoinstančním a odvolacím, ale i s využitím
dalších prostředků, které mu právní řád poskytuje.
Podle stanoviska ministerstva stavební zákon respektuje
zásady vztahu obecného a zvláštního právního předpisu, podle nichž
je zvláštní právní úprava přijímána tam, kde ji vyžaduje samotná
hmotněprávní povaha upravovaných vztahů. Kolaudačním rozhodnutím
se povoluje užívání stavby k určenému účelu, a je-li to zapotřebí,
stanoví se podmínky pro užívání stavby. Tento deklaratorní akt je
výsledkem správního řízení, ve kterém je (podle § 81 odst. 1
stavebního zákona) stavební úřad povinen zkoumat, zda stavba byla
provedena podle dokumentace ověřené ve stavebním řízení a zda byly
dodrženy podmínky stanovené v územním rozhodnutí a stavebním
povolení. Povinností stavebního úřadu je zkoumat i to, zda
skutečné provedení stavby nebo její užívání nebude ohrožovat
veřejné zájmy. Zjištění těchto skutečností není závislé na
účastnících řízení. Pokud stavebník postupoval v souladu se
zákonem, má na kolaudaci stavby nárok a v kolaudačním rozhodnutí
mu nelze ukládat podmínky, které by překračovaly rámec daný
stavebním povolením. Z tohoto pohledu není účelem kolaudačního
řízení, aby v něm byly opakovány námitky vlastníka pozemku,
o kterých již bylo pravomocně rozhodnuto ve stavebním řízení, nebo
aby své požadavky nad jejich rámec rozšiřoval. Stavba není podle
§ 120 odst. 2 občanského zákoníku součástí pozemku, stavba
provedená na cizím pozemku tedy zůstává i po kolaudaci ve
vlastnictví stavebníka, případně jeho právních nástupců. Tyto
osoby musí plnit všechny povinnosti, které stavební zákon
s vlastnictvím stavby spojuje. Odpovídají např. za technický stav
stavby, nesou náklady na její údržbu i odstranění, jim se nařizují
a na jejich náklady se provádějí nezbytné úpravy a zabezpečovací
práce na stavbě, jsou povinny uchovávat dokumentaci stavby, jim
nařizuje stavební úřad pořízení dokumentace skutečného provedení
stavby nebo pasportu stavby. Vlastníku pozemku, na kterém je
stavba umístěna, stavební zákon žádné takové povinnosti neukládá;
není vlastníkem kolaudované stavby, nemá k ní žádná práva, a proto
její kolaudací nemohou být ani jeho práva omezena, uvádí se dále
ve stanovisku ministerstva. Z těchto důvodů byl do okruhu
účastníků kolaudačního řízení novelou zařazen vlastník stavby
v případech, kdy stavebníkem je jiná osoba. Jestliže například
nájemce stavby se souhlasem jejího vlastníka (pronajímatele)
provede stavební úpravy nebo nástavbu, nemění se tím nic na
vlastnictví stavby ani na povinnostech jejího vlastníka. Postavení
vlastníka pozemku, na kterém se kolauduje cizí stavba, proto nelze
srovnávat s postavením vlastníka kolaudované stavby. Kromě toho
stavební zákon upravuje práva účastníků řízení v případech, kdy
byla stavba provedena v rozporu se stavebním povolením. Nejenže
takové jednání trestá citelnými pokutami [§ 105 odst. 2 písm.
b) a odst. 3 písm. a) a § 106 odst. 2 písm. b) a odst. 3 písm.
a)], ale v řízeních, ve kterých se rozhoduje o těchto změnách,
přiznává postavení účastníka i dalším osobám, jejichž práv
a oprávněných zájmů či povinností by se povolení dotklo. Ochrana
jejich práv je zajištěna a vůči stavebníkovi nejsou v nerovném
postavení.
Dle stanoviska ministerstva je návrhu Krajského soudu
v Hradci Králové dále třeba vytknout, že posuzuje izolovaně pouze
ustanovení odstavce 1 § 78 stavebního zákona a přehlíží ustanovení
odstavce 2, který zajišťuje v kolaudačním řízení účast a ochranu
práv i dalším osobám. V případech, kdy stavba byla provedena
s nepodstatnými odchylkami oproti dokumentaci ověřené ve stavebním
řízení a stavební úřad sloučil řízení o jejich povolení s řízením
kolaudačním, jsou účastníky řízení také ti, kterým náleželo toto
postavení ve stavebním řízení. Změny, které jsou větší než
nepodstatné, mohou vést i k odstranění stavby dle § 88 odst. 1
písm. b) stavebního zákona. Okruh účastníků tohoto řízení je
vymezen v § 97 odst. 1 stavebního zákona a vlastníci pozemků
a staveb jsou do něj výslovně zahrnuti.
Uvedené skutečnosti vedou ministerstvo k závěru, že nejsou
dány důvody pro zrušení § 78 odst. 1 stavebního zákona, neboť není
v rozporu s čl. 1 Listiny. V případě zrušení tohoto ustanovení by
byl okruh účastníků kolaudačního řízení dán pouze § 14 správního
řádu. Takovou situaci považuje ministerstvo vzhledem k účelu
kolaudačního řízení za nepřijatelnou, zbytečně byrokratizující
správní řízení, zatěžující veřejnou správu neodůvodněnými výdaji
a nijak nepřispívající k ochraně práv.
Na uvedená vyjádření a stanovisko reagoval navrhovatel
replikou, ve které zejména uvedl, že se nelze ztotožnit se
stanoviskem, že by kolaudační řízení bylo jen řízením ověřovacím,
ke kterému by vlastník pozemku zastavěného cizí stavbou neměl co
říci. Navrhovatel upozornil, že při výstavbě dojde téměř vždy
k řadě změn různého významu. Vyhláška č. 132/1998 Sb., kterou se
provádějí některá ustanovení stavebního zákona, v § 32 odst. 1
písm. c) stanoví, že stavební úřad sepíše při kolaudačním řízení
protokol, který obsahuje porovnání skutečného provedení dokončené
stavby s projektovou dokumentací ověřenou stavebním úřadem
a soupis zjištěných odchylek, nedostatků a nedodělků. Podle § 81
odst. 4 stavebního zákona může být s kolaudačním řízením spojeno
řízení o změně stavby (dle § 68), pokud se skutečné provedení
podstatně neodchyluje od dokumentace. Zákon ani prováděcí předpisy
však nestanoví, co je "nepodstatná odchylka", a tento neurčitý
právní pojem je pak na základě volné úvahy stavebního úřadu
aplikován na konkrétní stav. Závisí tedy jen na jeho uvážení, zda
změny vezme jako nepodstatné pouze na vědomí, nebo zda o nich
nařídí řízení, např. i řízení o odstranění stavby. Stavební úřad
je tedy v konkrétní věci vždy postaven před řešení řady možných
situací, a má-li z nich vyvodit adekvátní závěry, nemůže se podle
navrhovatelova názoru obejít bez součinnosti s vlastníkem pozemku.
Proto tvrzení, že kolaudací stavby nemohou být dotčeny práva
a povinnosti vlastníka pozemku, považuje navrhovatel za
nepřijatelné. V závěru repliky navrhovatel připomíná, že návrhem
na zrušení § 78 odst. 1 stavebního zákona nesleduje navození
stavu, kdy by okruh účastníků řízení byl vymezen obecným
ustanovením § 14 správního řádu, ale jde mu o vytvoření podmínek
pro novelizaci tohoto ustanovení.
Po zvážení obsahu návrhu, vyjádření účastníků řízení a po
posouzení odborného stanoviska Ministerstva pro místní rozvoj,
jakož i po zvážení přednesů stran učiněných při jednání dne 22.
března 2000 dospělo plénum Ústavního soudu k závěru, že návrhu je
třeba vyhovět, a to z následujících důvodů.
Ústavní soud si především byl nucen položit otázku, zda
specifická definice okruhu účastníků určitého veřejnoprávního
řízení vylučuje obecné vymezení účastníků správního řízení podle
§ 14 odst. 1 správního řádu. Na tuto otázku pak odpověděl kladně
a v tomto směru tedy plénum Ústavního soudu korigovalo názor
vyslovený v nálezu I. ÚS 279/95 publikovaném pod č. 73, sv. 8
Sbírky nálezů a usnesení ÚS ČR. Každý jiný výklad by totiž některá
správní řízení činil nepřehlednými a mnohdy i časově
neohraničenými. Obecnou definici účastníka správního řízení podle
správního řádu lze tedy aplikovat pouze v těch případech, kde to
zvláštní úprava zcela nepochybně nevylučuje.
Uvedený závěr o poměru obecné a zvláštní definice účastníků
správního řízení pak nutně musí vést k závěru, že je třeba trvat
na tom, aby zákonodárce při specifickém vymezení účastenství
nevyloučil a priori subjekty, u kterých lze možnost zásahu do
jejich práv z povahy řízení důvodně předpokládat. Pokud jde o zde
projednávané řízení kolaudační, nutno souhlasit s názorem, že je
záležitostí výsostného uvážení stavebního úřadu, zda bude
konstatovat, že podmínky územního rozhodnutí a rozhodnutí
o povolení stavby byly splněny. Pak užívání stavby k určenému
účelu povolí, a je-li to zapotřebí, stanoví podmínky pro užívání
stavby. Zjistí-li nedostatky, určí přiměřenou lhůtu k jejich
odstranění. Kolaudační rozhodnutí nemá vydat, pokud jde
o nedostatky, které by ohrožovaly zdraví a bezpečnost osob či
bránily ve svém souhrnu řádnému a nerušenému užívání stavby
k určenému účelu. V případě zjištění nedostatků bránících užívání
stanoví stavební úřad lhůtu k jejich odstranění a řízení přeruší.
Již z tohoto popisu možných faktických situací vyplývá, že
vlastník pozemku, na kterém stavba stojí, může pouze spoléhat na
to, že orgán veřejné správy bude ochraňovat nejen zájmy veřejné,
ale i zájmy jeho. Přitom dle názoru Ústavního soudu se zdá být
nesporné, že připuštění účasti vlastníka pozemku by nemohlo řízení
nikterak vážně komplikovat a případně i nedůvodně prodlužovat.
Především by taková účast byla účelná z důvodů praktických,
poněvadž patrně nelze očekávat, že ten, kdo o kolaudaci žádá, bude
sám upozorňovat na něco, co mu nevadí. Pohled státních orgánů pak
může být samozřejmě jiný než pohled vlastníka pozemku, případně
jiné dotčené osoby, aniž by se muselo jednat ze strany tohoto
orgánu o záměr či nedbalost. Jinak řečeno, pokud stavební úřad
zkolauduje něco, co zkolaudovat neměl, či co měl zkolaudovat
s konstatováním drobných závad a s určením lhůt pro jejich
odstranění, není zde nikdo legitimován k podání odvolání ani
k vyvolání případného soudního řízení. Z těchto důvodů tedy
Ústavní soud také na otázku, zda vlastník pozemku, na kterém je
zhotovena stavba, může být ve svých subjektivních právech dotčen
kolaudačním rozhodnutím, odpověděl pozitivně. Jinými slovy to, že
vlastník pozemků je vyloučen z řízení správního, a v důsledku toho
též z práva na soudní ochranu, považuje Ústavní soud za pochybení
zákonodárce, které má ústavní rozměr.
Takové pochybení lze v zásadě zhojit, s ohledem na platnou
právní úpravu, dvojím způsobem. Buď změnou ustanovení § 250 odst.
2 o.s.ř., která by přiznala legitimaci k podání správní žaloby
nejen účastníkům správního řízení, anebo přímou derogací
ustanovení části konkrétního hmotněprávního předpisu veřejného
práva, ve kterém je účastenství vymezeno způsobem rozporným
s uvedenými principy. Ústavní soud považuje za zjevně
racionálnější postup druhý, tedy derogaci konkrétního ustanovení
hmotného veřejného práva, která umožní (zpravidla za předpokladu
následující aktivní činnosti zákonodárce) ochranu práv určitých
osob již v řízení správním. Cesta první, tedy pouhé přiznání práva
podat správní žalobu, by mohla v řadě případů znamenat, že
případné zrušující soudní rozhodnutí by mohlo být vydáváno v době,
kdy by nastalý stav nemohl mnohdy být změněn, resp. by mohl být
napraven jen za cenu neúměrných obětí či ztrát na straně jiné,
a soudní výrok by tak mohl mít jen význam spíše akademický.
V této souvislosti považuje Ústavní soud za účelné dodat, že
již v praxi prvorepublikového Nejvyššího správního soudu lze
zaznamenat tendenci přiznat ve správním řízení ochranu též tzv.
zvláštnímu zájmu (např. zvláštnímu postavení vlastníků pozemků
sousedících s veřejnými statky, tedy např. s komunikacemi). Slovy
tehdejší judikatury "je třeba in concreto jemného odlišení,
žádá-li se od soukromníka opravdu zvláštní oběť ve prospěch
celku". Podle názoru Ústavního soudu je těžko přijatelné, aby
v době dominance základních lidských práv a svobod bylo kogentní
právní úpravou vymezeno postavení některých subjektů ve
veřejnoprávním řízení nepříznivěji, než bylo vymezeno soudní
judikaturou v předválečném období. Navíc nelze odhlédnout od
faktu, že tendence k zdánlivě precisní a detailní úpravě de facto
vylučuje interpretaci, která by mohla v konkrétním případě nalézt
řešení bližší zásadě slušnosti a rozumnosti.
Argumentace, že zákon umožňuje, aby stavební úřad přizval
i jiné osoby než účastníky (viz vyjádření Poslanecké sněmovny),
nemění nic na tom, že takové přizvání z nich nečiní účastníky
řízení se všemi popsanými důsledky.
Uvedené nepříznivé postavení některých subjektů je umocněno
vymezením subjektů aktivně legitimovaných k podání správní žaloby
podle § 250 odst. 2 o.s.ř. Praktický dopad je takový, že ač čl.
36 odst. 1 Listiny dává každému právo domáhat se stanoveným
postupem svých práv u soudu či jiného orgánu a odstavec 2 téhož
článku vymezuje okruh osob oprávněných obrátit se na soud ve
správních věcech tak, že to může učinit každý "kdo tvrdí, že byl
na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné správy", může
zjevně v některých případech, v této věci konkrétně v případě
kolaudačního rozhodnutí, nastat situace, kdy ani při zřejmém
dopadu rozhodnutí na práva třetích osob nebudou mít tyto osoby
k dispozici žádný prostředek ke zvrácení takového rozhodnutí
(s výjimkou podnětu k přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení
dle § 65 správního řádu, na což ovšem není právní nárok). Jinak
řečeno, kogentní úprava neodvratně znemožňuje realizovat zásadu
"nechť si každý střeží svá práva", kterou Ústavní soud opakovaně
připomněl (např. nález č. 32, sv. 13, Sbírka nálezů a usnesení ÚS
ČR).
Ze všech uvedených důvodů plénum Ústavního soudu přijalo
rozhodnutí, kterým se ustanovení § 78 odst. 1 stavebního zákona
zrušuje, a to pro rozpor s čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny. Současně
Ústavní soud rozhodl o odkladu vykonatelnosti svého rozhodnutí,
vědom si toho, že k odstranění neústavního stavu je nezbytný
pozitivní zásah zákonodárce (ať již pouhým doplněním okruhu
účastníků kolaudačního řízení o vlastníka pozemku, či obecnější
úpravou).
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.