Žádost o vyslovení neúčinnosti doručení

Vydáno: 6 minut čtení

Adresát, který si ze závažného a předem nepředvídatelného důvodu nemohl uloženou písemnost ve stanovené lhůtě vyzvednout, může požádat správce daně, který písemnost doručil, o vyslovení neúčinnosti doručení. Toto řízení se pak zahajuje na žádost daňového subjektu.

Základní pojmy

Doručování v daňovém řízení

V daňovém řízení je doručování písemností klíčové a daňovému subjektu lze doporučit řádný monitoring doručovaných písemností ať už v dané adrese, v datové schránce či alespoň informativně v daňové informační schránce. Další důležité pravidlo platí při udělení plné moci, protože platí, že pokud má osoba, které je písemnost doručována, zástupce, doručují se písemnosti pouze tomuto zástupci, a to v rozsahu jeho oprávnění k zastupování. Pokud má osoba, jejíž poměry jsou doručovanou písemností dotčeny, vykonat něco osobně, doručuje se písemnost jí i jejímu zástupci. Dnem doručení rozhodným pro počátek běhu lhůty je při souběžném doručování této osobě i jejímu zástupci den doručení písemnosti, který nastane později.

Neúčinnost doručení

Adresát, který si ze závažného a předem nepředvídatelného důvodu nemohl uloženou písemnost ve stanovené lhůtě vyzvednout, může požádat správce daně, který písemnost doručil, o vyslovení neúčinnosti doručení. Žádost je třeba podat do 15 dnů ode dne, kdy se adresát s doručovanou písemností skutečně seznámil, nejpozději však do 6 měsíců od doručení. Shledá-li správce daně žádost důvodnou, vysloví neúčinnost doručení, jinak žádost zamítne; písemnost se pak považuje za doručenou dnem oznámení rozhodnutí o vyslovení neúčinnosti doručení.

Náležitosti a forma

Žádost o vyslovení neúčinnosti doručení musí splňovat standardní náležitosti podání, tedy z každého podání musí být zřejmé, kdo je činí, čeho se týká a co se navrhuje.

Podání lze učinit písemně, a to v listinné podobě nebo elektronicky, anebo ústně do protokolu; elektronicky lze podání učinit pouze datovou zprávou

  1. podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu,
  2. s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky,
  3. s využitím přístupu se zaručenou identitou, nebo
  4. prostřednictvím daňové informační schránky.

Specifika

Jak je uvedeno v metodice finanční správy čj.: 28231/15/7100-40124-050230, za podmínky, že osoba zúčastněná na správě daní bezvýsledně vyčerpala prostředky, které procesní předpis stanoví pro řízení u správního orgánu2 , může se tato osoba domáhat soudní ochrany před nečinností správního orgánu, dle zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále také „SŘS“). Podle ust. § 80 odst. 1 SŘS je možné správní žalobu podat nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy ve věci, v níž se žalobce domáhá ochrany, marně proběhla lhůta stanovená zákonem pro vydání rozhodnutí nebo osvědčení, a není-li taková lhůta stanovena, ode dne, kdy byl žalobcem vůči správnímu orgánu nebo správním orgánem proti žalobci učiněn poslední úkon.

Poznámky

Žádost podléhá správnímu poplatku ve výši 300 Kč podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.

Příklad

Finanční úřad pro ...
Územní pracoviště pro ... (ulice, město PSČ)

V ..., dne ... 

Daňový subjekt:
Jméno/Název: ...
Ulice: ... Město PSČ: ...
DIČ/RČ/IČ: ...  

Věc: Žádost o vyslovení neúčinnosti doručení písemnosti čj. ... ze dne ...

Dobrý den,
tímto si dovoluje daňový subjekt [Jméno/Název] správce daně Finanční úřad pro ... – Územní pracoviště pro ... zdvořile požádat o vyslovení neúčinnosti doručení písemnosti ... čj. ... ze dne ... (dále jen „písemnost“).         
Tato žádost je podávána v souladu s § 48 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, který stanovuje, že „adresát, který si ze závažného a předem nepředvídatelného důvodu nemohl uloženou písemnost ve stanovené lhůtě vyzvednout, může požádat správce daně, který písemnost doručil, o vyslovení neúčinnosti doručení.“

Odůvodnění

(Doplnit konkrétní situaci.)

Např. Správce daně zaslal daňovému subjektu na základě provedené daňové kontroly písemnost, a to výsledek kontrolních zjištění na dani z přidané hodnoty za zdaňovací období leden 2022. Daňový subjekt podává přiznání k dani z přidané hodnoty z datové schránky. . Správce daně doručil písemnost do datové schránky a písemnost byla doručen fikcí dne 10. ledna 2024. Lhůta pro podání reakce činial 15 dní od doručení. Dne 10. února 2024 společnost zjistila, že daná výzva došla a již uplynula lhůta k reakci. Prodleva byla způsobena tím, že společnost čelila kyberútoku a všechny počítače a emailové adresy včetně systému na správu datových schránek byl nefunkční.

Daňový subjekt zasílá protokoly od Policie České republiky jako důkaz.

Splnění podmínek žádosti

 Daňový subjekt pevně věří, že správce daně zohlední výše uvedené skutečnosti a vysloví neúčinnost doručení, protože důvody pro nevyzvednutí písemnosti byly závažné a předem nepředvídatelné, což daňový subjekt řádně vysvětlil i doložil.
Jelikož se daňový subjekt s písemností skutečně seznámil dne ..., tak je tato žádost podána do 15 dnů ode dne, kdy se adresát s doručovanou písemností skutečně seznámil, a to do 6 měsíců od doručení písemnosti.
Daňový subjekt tedy žádá, aby správce daně vyslovil neúčinnost doručení písemnosti a písemnost tak byla považována za doručenou dnem oznámení rozhodnutí o vyslovení neúčinnosti doručení, aby mohlo být včas zareagováno na příslušnou písemnsoti.
Správní poplatek ve výši 300 Kč podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích byl uhrazen bezhotovostně pod příslušnými platebními údaji/osobně na pokladně/bude uhrazen k výzvě správce daně. [vybrat]

Závěr

Daňový subjekt se domnívá, že splňuje podmínky pro vyslovení neúčinnosti doručení písemnosti a žádá tedy o vyslovení neúčinnosti doručení písemnosti.  
Daňový subjekt předem děkuje za kladné vyřízení této žádosti.
V případě jakýchkoliv dotazů prosím kontaktujte ... na tel. čísle ... či emailu ....

S pozdravem

Název: ...
Osoba oprávněná k podpisu: ...
Funkce: ...

Daňový subjekt zasílá následující přílohy:

(Vypsat relevantní důkazní prostředky, pokud se předkládají.)

  1. ...
  2. ...
  3. ...
  4. ...