MF-116635/2012/904-39
Rozhodnutí
o prominutí příslušenství daně z příjmů právnických osob vzniklého v souvislosti
s investičními pobídkami poskytnutými před účinností zákona č. 72/2000 Sb., o investičních
pobídkách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, na daňových povinnostech
splatných v roce 2011 nebo později.
Ministr financí rozhodl podle ust. § 260 odst. 1
písm. a) zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, ve znění pozdějších předpisů, (dále
jen „daňový řád“),
takto:
Poplatníkům, kteří před nabytím účinnosti zákona č. 72/2000 Sb., o investičních
pobídkách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
o investičních pobídkách“), obdrželi na základě ad hoc usnesení vlády investiční
pobídku formou účelové dotace na úhradu části daňové povinnosti k dani z příjmů právnických
osob,
promíjím
v plném rozsahu příslušenství daně z příjmů právnických osob na daňových povinnostech
splatných ve smyslu ust. § 135 odst. 3 daňového řádu v roce 2011 nebo později, vzniklé
dle ust. § 157 a dle ust. § 252 daňového
řádu v souvislosti s danými investičními pobídkami v důsledku prodlení s poskytnutím
dotace Ministerstvem financí České republiky.
Toto rozhodnutí je doručeno podle ust. § 260 odst. 3
daňového řádu zveřejněním ve Finančním zpravodaji.
Odůvodnění:
Na základě Usnesení vlády České republiky č. 298/1998 ze dne 29. dubna 1998
k návrhu investičních pobídek pro investory v České republice docházelo v době před
nabytím účinnosti zákona o investičních pobídkách, v tzv. přechodném období, k poskytování
investičních pobídek, prostřednictvím usnesení vlády k jednotlivým investičním pobídkám.
Dané investiční pobídky měly mj. formu účelové dotace na každoroční úhradu části
daňové povinnosti k dani z příjmů právnických osob.
Vzhledem ke skutečnosti, že investoři často žádají o poskytnutí této účelové
dotace bezprostředně před splatností daně, přičemž posuzování podmínek dotace představuje
značně komplikovanou problematiku, dochází z technických důvodů v některých případech
k poskytnutí předmětné účelové dotace na úhradu části daňové povinnosti k dani z
příjmů právnických osob teprve v době, kdy je daň již splatná. V dané situaci pak
ze zákona vzniká úrok z prodlení, resp. za dobu posečkání, což se dostává do rozporu
s oprávněným očekáváním investorů, kteří splnili včas a řádně veškeré své povinnosti,
přičemž včasnost obdržení dotace nemohou nijak ovlivnit.
Ve smyslu platné právní úpravy může prominout daň nebo příslušenství daně svým
rozhodnutím pouze ministr financí. Podle ust. § 260 odst. 1 daňového řádu ministr
financí může z moci úřední zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně:
a) z důvodů nesrovnalostí vyplývajících z uplatňování daňových zákonů, nebo za b)
při mimořádných, zejména živelných událostech.
Po posouzení předmětné věci ministr financí shledal, zejména s ohledem na povinnost
správce daně šetřit práva a právem chráněné zájmy daňových subjektů a třetích osob
zakotvenou v ust. § 5 odst. 3
daňového řádu a dodržovat zásady hospodárnosti a procesní ekonomie zakotvené v ust.
§ 7 daňového
řádu, že popsanou situaci lze posoudit jako nesrovnalost vyplývající z uplatňování
daňových zákonů ve smyslu výše citovaného ust. § 260 odst. 1 písm. a)
daňového řádu. Proto rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku.
Podle citovaného ustanovení daňového řádu se promíjí daň nebo příslušenství
daně všem daňovým subjektům, jichž se důvod prominutí týká (ust. § 260 odst. 2
daňového řádu).
Poučení:
Proti tomuto rozhodnutí nelze uplatnit opravné prostředky (ust. § 259 odst.
4 daňového řádu).