Vládní ozdravný balíček čítající 58 opatření by měl mít souhrnný pozitivní dopad na saldo státního rozpočtu v letech 2024–2025 ve výši 147,5 mld. Kč. Během června vláda schválí legislativní znění konsolidačního balíčku, první čtení v Poslanecké sněmovně poté proběhne před sněmovními prázdninami tak, aby opatření snižující deficit o 94,1 mld. Kč platila již od 1. ledna 2024.
Cílem konsolidačního úsilí vlády je snížit deficit veřejných financí z letošních 3,5 % HDP až na odhadovaných 1,8 % HDP v roce 2024 a 1,2 % HDP v roce 2025.
Navržená konsolidační opatření řeší v souladu s doporučením odborníků z NERV strukturální saldo veřejných financí zejména úsporami na výdajích, které souhrnně v následujících dvou letech dosáhnou 78,3 mld. Kč.
Přehled konsolidačních opatření včetně argumentáře a rozpočtových dopadů naleznete v těchto dokumentech (odkazy aktualizovány 9. 6. 2023):
Snížení národních dotačních titulů průřezově na většině ministerstev pro roky 2024 a 2025 v celkové výši 54,4 mld. Kč
- Odůvodnění: nesystémová a nepřehledná současná situace, zvýhodňování velkých firem, nákladná administrativa a klesající efektivnost využívání národních dotací
Snížení provozních výdajů o 5 % na každém rezortu
- Odůvodnění: snaha o konsolidaci veřejných financí
Snížení objemu finančních prostředků na platy ve státní správě o 2 % v návaznosti na snižování agend státu, včetně organizačních složek státu a příspěvkových organizací
- Odůvodnění: stále se zvyšující pravidelný výdaj na platy státních zaměstnanců
Snížení prostředků na Fond kulturních a sociálních potřeb (FKSP) o polovinu z 2 na 1 %
Nově bude objem peněz na FKSP tvořen z objemu nákladů zúčtovaných na platy/mzdy. Polovina této částky by měla být určena na přispívání zaměstnavatele na produkty spoření na stáří.
- Odůvodnění: vysoký objem prostředků na FKSP, nejasná a složitá pravidla pro využití FKSP ve vyhlášce o fondu kulturních a sociálních potřeb, která bude zrušena
Zrušení 77 územních pracovišť finančních úřadů
- Odůvodnění: dotčené pobočky byly dle analýzy MF a GFŘ veřejností využívány jen velmi omezeně nebo zajišťovaly minimální rozsah služeb pro občany, např. služby podatelny
Zjednodušení procesu náhrady platu při dočasné pracovní neschopnosti
Nastaví se úhrada výdajů z limitu objemu prostředků na platy namísto současné praxe, kdy jsou tyto náhrady platu vypláceny z výdajového limitu mimo platovou oblast.
- Odůvodnění: sjednocení s jinými náhradami platu (náhrady za dovolenou, při překážkách v práci, atd.), které jsou hrazeny z platového limitu
Zpřísnění podmínek pro přiznání nároku podpory v nezaměstnanosti v případě opakované evidence nezaměstnanosti, a to prodloužením doby důchodového pojištění nezbytného pro přiznání nároku na podporu v nezaměstnanosti
- Odůvodnění: minimální dlouhodobá nezaměstnanost v ČR, a tudíž neúnosný způsob robustní podpory v nezaměstnanosti ve stávající podobě
Snížení státní podpory stavebního spoření na max. 1 000 Kč/rok pro nové i stávající smlouvy
- Odůvodnění: stavební spoření v posledních letech ztratilo svou původní funkci, lidé navíc naspořené peníze používají i k jiným účelům; nově budou moci poskytovat produkt stavebního spoření také přímo banky a úvěry ze stavebního spoření se budou poskytovat zejména na realizaci energeticky úsporných opatření pro domácnosti
Ostatní úspory výdajů
- Snížení podílu spolufinancování z fondů EU zvýšením spoluúčasti konečných příjemců dotace
- Zrušení kolkových známek jako platebního prostředku s přechodným obdobím, kdy bude ještě možné stávající kolky používat; s nárůstem elektronických plateb kartou a bezhotovostních převodů se jejich potřeba významně snížila, v minulosti navíc byla v souvislosti s jejich používáním indikována řada podvodů
- Vláda provede od ledna 2025 elektronizaci pokutových bloků, které zjednoduší, zrychlí a zprůhlední procesy sankciování; papírové tiskopisy pro tzv. blokové pokuty představují zbytnou administrativní zátěž
- Převzetí tzv. justičních pohledávek Celní správou, která již dnes spravuje pohledávky řady institucí. Agregace správy na jednom místě kromě úspor administrativních výdajů zvyšuje efektivitu vymáhání a je rovněž přívětivější ve vztahu k dlužníkovi, který má jen jednoho věřitele
Zvýšení ceny dálniční známky o 800 Kč z 1 500 na 2 300 Kč/rok a zavedení nového pravidelného valorizačního schématu, které bude reflektovat výši inflace
- Odůvodnění: propad současné reálné hodnoty dálniční známky. Jelikož jsou sazby dálničních známek nastaveny; ke zvýšení ceny dálniční známky bude docházet při kumulativní valorizaci, která umožní zvýšení ceny dálniční známky vždy v řádu celých stokorun
Zvýšení daně z příjmů právnických osob z 19 na 21 %
- Odůvodnění: současná sazba daně ve výši 19 % patří ve srovnání s EU mezi nižší sazby a zvýšením na 21 % se ČR přiblíží k evropskému průměru; navýšení sazby daně bude 100% příjmem státního rozpočtu
Znovuzavedení nemocenského pojištění zaměstnanců ve snížené výši 0,6 %
- Odůvodnění: zavedením tohoto opatření se očekává vyrovnání bilance účtu nemocenského pojištění, který vykazuje od roku 2019 záporné saldo, v loňském roce zhruba –8 mld. Kč
Zvýšení sazeb daně z nemovitých věcí až na dvojnásobek plně ve prospěch státního rozpočtu a zavedení automatické valorizace daňové povinnosti podle inflace
- Odůvodnění: navrhuje se zavedení tzv. státního koeficientu ve výši 1, jehož inkaso bude 100% příjmem státu - k pokrytí výdajů na správu daně, kterou vykonávají finanční úřady; dále od roku 2025 zavedení automatického valorizačního mechanismu daně tzv. inflačním koeficientem podle růstu inflace
Zrušení a snížení daňových úlev a výjimek
- Omezení daňové uznatelnosti při nákupu osobních automobilů pro podnikatelské účely na první 2 mil. Kč z ceny vozu (podnikatelé si často pořizují luxusní vozy k soukromému užívání)
- Snížení slevy na dani na manželku, která se nově omezí výhradně na manžela/manželku pečující o dítě pouze do 3 let věku (stávající nastavení výjimky odrazuje poplatníky od vstupu na trh práce a započetí významnější výdělečné činnosti, protože při překročení limitní hranice příjmů nárok na slevu zaniká)
- Zrušení tzv. školkovného neboli slevy na dani za umístění dítěte do předškolního zařízení (benefit zpravidla uplatňují středně a vysokopříjmové skupiny obyvatel s dostatečně vysokým základem daně)
- Zrušení slevy na dani na studenta (studentům by v principu měla stačit standardní sleva na poplatníka)
- Zrušení osvobození nepeněžních benefitů zaměstnancům (šlo o selektivní daňovou výjimku, kterou efektivněji uplatňují větší zaměstnavatelé)
- Zrušení osvobození nadlimitních stravenek a úprava stravovacího paušálu tak, aby ho mohly adekvátně čerpat i osoby na delších pracovních směnách
- Snížení limitu pro osvobození příjmů z tombol a hazardních her, a to ze stávajícího 1 mil. Kč na 50 000 Kč (podpora boje se závislostmi)
- Zrušení odpočtu za členské příspěvky odborům
- Zrušení osvobození náhrady za vyvlastnění, které bude nově ve stejném daňovém režimu jako prodej majetku
- Zrušení zvláštního daňového režimu pro plat prezidenta republiky, který bude nově standardně daněn jako příjem zaměstnance
- Zrušení daňové uznatelnosti tichého vína jako daru do 500 Kč na reprezentaci
- Zrušení odpočtu úhrad za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání
- Zrušení osvobození mzdového vyrovnání v hornictví a odstupného horníkům
- Sjednocení selektivních výjimek do obecného neúčelového limitu do 50 tisíc Kč ročně
Zrušení či snížení výjimek u spotřebních daní z minerálních olejů
- Rychlejší návrat spotřební daně z motorové nafty zpět na původní úroveň před invazí Ruska na Ukrajinu dříve než k 1. 1. 2024, a to konkrétně od prvního dne měsíce po účinnosti novely
- Zrušení osvobození leteckých pohonných hmot (letecký benzín, kerosen) od spotřební daně u vnitrostátních letů
- Vratka za tzv. zelenou naftu (nárok zemědělců na vrácení části spotřební daně z minerálních olejů) se bude nově stanovovat podle normativů, čímž odpadne podnikatelům povinnost vést evidence skutečné spotřeby minerálních olejů a dojde tak ke snížení administrativy
- Zrušení vratky spotřební daně z minerálních olejů spotřebovaných v mineralogických a metalurgických procesech
Zrušení výjimek u energetických daní
- Vláda navrhuje zrušit osvobození metalurgických a mineralogických procesů od daně ze zemního plynu a některých dalších plynů, daně z pevných paliv a daně z elektřiny
Zvýšení minimálního vyměřovacího základu pojistného na sociální pojištění OSVČ z 25 na 40 % průměrné mzdy, a to v letech 2024–2026
- Zároveň se navrhuje, aby OSVČ platily pojistné nejméně z 55 % namísto současných 50 % základu daně
Zvýšení daně z tabákových výrobků a zahřívaného tabáku a zavedení daně z alternativních výrobků
- Pravidelné zvýšení spotřební daně z cigaret, tabáku na kouření, doutníků a cigarillos o +10 % v roce 2024 a o +5 % v každém roce 2025-2027. Pravidelné zvýšení daně u zahřívaného tabáku o 15 % v každém roce 2024-2027. Zavedení nové spotřební daně z nikotinových sáčků a náplní do e-cigaret
Zvýšení druhé sazby daně z hazardních her z 23 na 30 % a změna rozpočtového určení daně z hazardních her
- Změna rozpočtového určení daní tak, že výnos ze všech online hazardních her bude nově 100% příjmem státního rozpočtu a současně výnos ze všech land-based hazardních her bude nově 65% příjmem obcí a 35% příjmem státního rozpočtu
Pásmo příjmů, v rámci kterého se platí 23% sazba daně, bude namísto 4násobku průměrné mzdy začínat na 3násobku průměrné mzdy
- Odůvodnění: Jde o solidární krok, aby se i vysokopříjmoví zaměstnanci více podíleli na konsolidaci veřejných financí
Zastropování úlev z odvodů pro dohody o provedení práce
- Nově se stanoví dva limity pro vznik účasti na pojištění zaměstnance, který pracuje na základě DPP (a tím i limity pro placení pojistného na sociální zabezpečení):
- první limit bude stanoven pro DPP u jednoho zaměstnavatele, a to ve výši 25 % průměrné mzdy a
- druhý limit (vyšší) bude stanoven pro vznik účasti na pojištění při souběhu více DPP u více zaměstnavatelů, a to ve výši 40 % průměrné mzdy
- Pokud zaměstnanec překročí jeden či druhý limit, bude již odvedeno také pojistné.
- Aby opatření mohlo být kontrolováno, bude zavedena evidence všech DPP a příjmů z těchto dohod.
Zvýšení spotřební daně z lihu o +10 % v roce 2024 a o +5 % v každém roce 2025–2027
- Na základě trvalé výjimky dojednané v EU se bude nadále uplatňovat poloviční sazba u produktů z pěstitelského pálení pro vlastní spotřebu.
Zvýšení poplatků za dobývání nerostů
- Dosavadní systém stanovení výše úhrady z vytěženého množství a sazby dle typu nerostu zůstává zachován, upravuje se pouze výše podílu sazby k referenční ceně u uhlí o 3 %, u stavebních surovin o 2 % a u silikátových a ostatních surovin o 1 %
Omezení osvobození při prodeji cenných papírů a podílů v obchodních společnostech
- Ponechává se současné osvobození příjmů z prodeje cenných papírů od zdanění daní z příjmů fyzických osob do výše 100 000 Kč za zdaňovací období a zároveň se nově ohraničuje osvobození příjmu z prodeje cenného papíru/podílu ve společnosti při splnění časového testu 3 roky, resp. 5 let, mezi nabytím a prodejem na 40 000 000 Kč na poplatníka jako dostatečný limit pro prodeje podílů ve start-upech a rodinných firmách
Redukce počtu sazeb DPH na základní 21 % a sníženou 12 %, přesunutí vybraného zboží a služeb ze snížené do základní sazby DPH
- Zjednodušení systému DPH sjednocením dvou snížených sazeb (15 % a 10 %) do jedné společné ve výši 12 %
- Na 12 % se navrhuje snížit DPH u řady aktuálně citlivého zboží a služeb jako např. u potravin bez nápojů, vybraných léků či farmaceutických výrobků, stavebních prací, dětských autosedaček nebo pohřebních služeb
- Na knihy bude aplikována nulová sazba
- Položky bez prokazatelného sociálního či zdravotního významu budou přesunuty do základní sazby DPH (kadeřnické
a holičské služby, točené pivo, služby autorů a umělců, sběr, přeprava a skládkování komunálního odpadu, opravy obuvi, kožených výrobků a kol, úklidové práce, palivové dřevo, noviny) - Ze základní do snížené sazby DPH se přesouvá pouze příležitostná hromadná autobusová doprava osob
Zdroj: Ministerstvo financí ČR, www.mfcr.cz, 2023