432/10.09.14 - Problematika nosiče údajů podle ustanovení § 5 a 6 zákona o spotřebních daních

Koordinační výbor / KV GFŘ; Komora daňových poradců (KDP); Šulc, Ivo Vydáno:
432/10.09.14 Problematika nosiče údajů podle ustanovení § 5 a 6 zákona o spotřebních daních
Ing.
Ivo
Šulc
Příspěvek je uzavřen
Vyjádření předkladatele ke stanovisku odboru 18 MF:
Předkladatel souhlasí s revidovaným stanoviskem GŘC, které je vyjádřeno v následujícím metodickém materiálu „Alternativní postupy vystavování dokladů“:
Závěr
Pro prokázání zdanění skladovaných vybraných výrobků, dopravovaných vybraných výrobků a legálnosti realizované dopravy lze, kromě dokladů vystavených v listinné podobě, akceptovat i doklady vystavené elektronicky za předpokladu, že budou splněny podmínky, které jsou uvedeny v následujícím metodickém materiálu Alternativních postupů vystavování dokladů.
Pokud bude doklad vystaven elektronicky v rámci doporučených alternativních postupů (tj. bude mimo jiné odeslán do datového skladu Celní správy ČR), pak při kontrole postačí sdělit identifikační údaje příslušného dokladu, na základě kterých kontrolní orgán vyhledá příslušný doklad v datovém skladu a ztotožní jej s kontrolovanými vybranými výrobky.
V případě, že subjekt bude doklad vystavovat elektronicky, ale nezašle jej do datového skladu Celní správy ČR, pak kontrolovaná osoba, u níž byly vybrané výrobky zjištěny, je povinna tento elektronicky vystavený doklad s časovým razítkem vytisknout a předložit ke kontrole v tištěné podobě. Doklad musí být vystaven před zahájením dopravy, resp. před zahájením skladování vybraných výrobků.
Ani tyto doporučené alternativní postupy tak přímo neopouštějí myšlenku předložení dokladu v písemné listinné podobě, neboť v okamžiku kontroly správce daně písemnou listinnou podobu dokladu buď obdrží, nebo je schopen zajistit si ji sám ze svého datového skladu.
Alternativní postupy vystavování dokladů, kterými se prokazuje zdanění VV ve VDO akceptované CS ČR
1. Úvod
Tento metodický materiál je určen pro daňové subjekty, které se zabývají nákupem, prodejem, skladováním a dalším nakládáním s vybranými výrobky, zejména s minerálními oleji. Účelem tohoto materiálu je pak definovat alternativní způsoby vydávání dokladů, kterými se prokazuje řádné provádění (dokumentace) vybraných výrobků, u jednotlivých modelů doprav a zdanění vybraných výrobků ve volném daňovém oběhu. Zákonem stanovené náležitosti dokladů, kterými se prokazuje zdanění, a podmínky vystavování těchto dokladů jsou shrnuty v prezentaci „Doklady při dopravě VV na daňovém území ČR“, na kterou navazuje tento metodický materiál.
Daňové subjekty, které budou chtít využívat alternativní postupy, budou informováni o adrese, na které se nachází webové rozhraní, přes které budou ukládat elektronicky vydané doklady, včetně rozvozových plánů, a login s heslem pro přístup na toto rozhraní. Tyto doklady se budou vystavovat pomocí tzv. inteligentních formulářů. Všechny takto vystavené doklady musí být standardním způsobem číslovány a dohledatelné v účetních evidencích subjektů, které byly povinny je vystavit nebo jejichž jménem byly vystaveny a v účetních evidencích subjektů, pro které byly vystaveny.
Pokud subjekt bude vystavovat příslušné doklady ve svém elektronickém systému, který nebude kompatibilní s webovým rozhraním Celní správy ČR, pak postačí, aby ze svého systému vytvořil tištěnou formu příslušného dokladu, kterou převede do elektronické formy, a tento soubor pak připojil jako přílohu inteligentního formuláře a odeslal je přes webové rozhraní (nikoli do datové schránky, e-podatelnu nebo na e-mail).
V případech, kdy bude doklad s náležitostmi podle § 5 nebo § 6 zákona o spotřebních daních vystaven elektronicky, ale nebude zaslán přes webové rozhraní, bude tento doklad při kontrole uznán pouze v případě, že jej kontrolovaná osoba předloží kontrolním orgánům v tištěné podobě. Současně musí být doklad opatřen časovým razítkem, aby bylo možné ověřit okamžik vystavení dokladu.
Vzhledem k nutnosti dopracovávání technického řešení, které umožní používání alternativních postupů, má tento metodický materiál prozatím informativní charakter a slouží k seznámení podnikatelské veřejnosti. Předpokládá se, že technické řešení a jeho testování bude dokončeno a spuštěno do konce září 2014. O termínu spuštění budou subjekty s dostatečným časovým předstihem informovány na webu celní správy.
Metodický materiál je primárně zaměřen na minerální oleje, ale kterýkoliv popsaný alternativní postup lze analogicky aplikovat pro jakoukoliv skupinu vybraných výrobků (líh, lihoviny, pivo, cigarety apod.). Dále se pod pojmem „místo stočení“ rozumí nejenom skladovací nádrže ČS PHM, kam jsou minerální oleje nejčastěji dopravovány, ale také skladovací nádrže jiných uložišť, místa, na kterých se nacházejí stavební stroje nebo zemědělské stroje, ke kterým jsou minerální oleje dopraveny automobilovou cisternou z důvodu, že tyto stroje mohou jen obtížně čerpat pohonné hmoty na ČS PHM jako běžná motorová vozidla.
Jednotlivé modely doprav minerálních olejů a alternativní způsob vystavení příslušného dokladu
2. Doprava z DS na jedno místo stočení bez dalšího prodeje ve VDO
2.1. Vlastní zboží
Tento model nevyžaduje žádný alternativní způsob vystavení příslušného dokladu.
2.2. Zboží nakoupené od provozovatele DS
Tento model nevyžaduje žádný alternativní způsob vystavení příslušného dokladu. V případě, že provozovatel DS prodá na přímo vybrané výrobky zákazníkovi, zároveň pro něj zajišťuje jejich dopravu a k přechod

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních