Důvodová zpráva k zákonu č. 183/2017
Sb., změny zákonů v souvislosti s přijetím
zákonů o přestupcích
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
Předseda vlády
Milan
Chovanec
Ministr vnitra
OBECNÁ ČÁST
Na základě Plánu legislativních prací vlády na rok 2016 schváleného
usnesením vlády ze dne 14. prosince 2015 č. 1031 nemá být k návrhu zákona, kterým se mění některé
zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpovědnosti za
přestupky a řízení o nich a zákona o některých
přestupcích, zpracována RIA (vizte str. 24, bod č. 8).
A. Zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů navrhované právní
úpravy a vysvětlení její nezbytnosti
V návaznosti na zákon o odpovědnosti za přestupky a
řízení o nich (zákon byl vyhlášen ve Sbírce zákonů dne 3. srpna pod č.
250/2016 Sb.) a
zákon o některých přestupcích (zákon byl vyhlášen ve
Sbírce zákonů dne 3. srpna 2016 pod č. 251/2016 Sb.)
byl připraven návrh doprovodného zákona, který obsahuje návrh nezbytných změn v zákonech
obsahujících skutkové podstaty přestupků a dosavadních správních deliktů právnických a podnikajících
fyzických osob. Zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o
nich, zákon o některých přestupcích i
doprovodný zákon nabudou účinnosti shodně, tj. 1. července 2017.
Podle jednoho ze základních principů koncepce reformy správního trestání schválené
usnesením vlády ze dne 20. února 2002 č. 162 by skutkové podstaty přestupků měly být, až na některé
výjimky, upraveny v tzv. sankčních ustanoveních zákonů upravujících výkon veřejné správy na
jednotlivých úsecích, resp. v zákonech obsahujících právní povinnosti, jejichž porušení je znakem
skutkových podstat přestupků. Skutkové podstaty přestupků jsou totiž přímo závislé na hmotněprávních
ustanoveních daného zákona, neboť na základě obsahu těchto ustanovení se skutková podstata (většinou
spolu s výslovným odkazem na konkrétní ustanovení) konstruuje. Na základě koncepce reformy správního
trestání předkladatel navrhované regulace z titulu plnění koordinační úlohy v oblasti právní úpravy
správního trestání podle § 12 odst. 2 zákona č. 2/1969
Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve
znění pozdějších předpisů, dlouhodobě zastává a prosazuje názor, že typové znaky skutkových podstat
přestupků a jiných správních deliktů by měly být z povahy věci obsaženy v zákonech, které obsahují
povinnosti, jejichž porušení je znakem těchto skutkových podstat.
Zvláštní část zákona č. 200/1990 Sb., o
přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, v současnosti obsahuje skutkové podstaty přestupků
vyskytujících se na různých úsecích veřejné správy. Skutkové podstaty přestupků obsažené ve zvláštní
části zákona o přestupcích se postupem času začaly
převádět do zvláštních zákonů, a to v souladu s výše vytčenou zásadou, podle níž typové znaky
skutkových podstat přestupků a jiných správních deliktů by měly být obsaženy v zákonech, které
obsahují povinnosti, jejichž porušení je znakem těchto skutkových podstat. Tento proces však nebyl
dosud dokončen, a proto se navrhuje, aby součástí doprovodného zákona byl rovněž převod zbývajících
skutkových podstat do zvláštních zákonů obsahujících právní úpravu povinností, jejichž porušení je
znakem těchto skutkových podstat.
Zvláštní část zákona o přestupcích dnes
obsahuje rovněž skutkové podstaty přestupků, pro něž se jen obtížně hledá odpovídající hmotněprávní
úprava ve zvláštním zákoně, popřípadě výslovná hmotněprávní úprava vůbec neexistuje. Tyto skutkové
podstaty budou do budoucna obsaženy v zákoně o některých
přestupcích.
Rovněž je třeba upozornit, že postupným přijímáním nových zákonů nebo novelizací zákonů
stávajících dochází k výraznému rozšíření množství skutkových podstat přestupků ve zvláštních
zákonech. Tím vzniká nežádoucí stav, kdy k ochraně jednoho a téhož zákonem chráněného společenského
zájmu existuje skutková podstata přestupku se shodnými typovými znaky jak ve zvláštní části
zákona o přestupcích, tak i v jiném zákoně upravujícím
konkrétní úsek veřejné správy. I proto je vhodné, aby skutkové podstaty byly obsaženy v zákonech
upravujících odpovídající povinnosti, a nedocházelo tak k situaci, kdy stávající
zákon o přestupcích obsahuje skutkové podstaty
postihující totožné protiprávní jednání jako skutkové podstaty obsažené ve zvláštních
zákonech.
Návrh na převedení skutkových podstat přestupků ze zákona č.
200/1990 Sb. do jiných zákonů vychází z věcného záměru
zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
(zákon o přestupcích) schváleného usnesením
vlády ze dne 3. dubna 2013 č. 229, který obsahoval seznam skutkových podstat, které měly být
převedeny do zvláštních zákonů. Aktualizovaný seznam je obsažen rovněž v důvodové zprávě k
zákonu o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a
zákonu o některých přestupcích, a to v následující
podobě:
1.
Přestupky proti pořádku ve státní správě vyskytující se na více úsecí