Důvodová zpráva k zákonu č. 183/2017 Sb., změny zákonů v souvislosti s přijetím zákonů o přestupcích
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
Předseda vlády
Milan
Chovanec
Ministr vnitra
OBECNÁ ČÁST
Na základě Plánu legislativních prací vlády na rok 2016 schváleného usnesením vlády ze dne 14. prosince 2015 č. 1031 nemá být k návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákona o některých přestupcích, zpracována RIA (vizte str. 24, bod č. 8).
A. Zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy a vysvětlení její nezbytnosti
V návaznosti na zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich (zákon byl vyhlášen ve Sbírce zákonů dne 3. srpna pod č. 250/2016 Sb.) a zákon o některých přestupcích (zákon byl vyhlášen ve Sbírce zákonů dne 3. srpna 2016 pod č. 251/2016 Sb.) byl připraven návrh doprovodného zákona, který obsahuje návrh nezbytných změn v zákonech obsahujících skutkové podstaty přestupků a dosavadních správních deliktů právnických a podnikajících fyzických osob. Zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, zákon o některých přestupcích i doprovodný zákon nabudou účinnosti shodně, tj. 1. července 2017.
Podle jednoho ze základních principů koncepce reformy správního trestání schválené usnesením vlády ze dne 20. února 2002 č. 162 by skutkové podstaty přestupků měly být, až na některé výjimky, upraveny v tzv. sankčních ustanoveních zákonů upravujících výkon veřejné správy na jednotlivých úsecích, resp. v zákonech obsahujících právní povinnosti, jejichž porušení je znakem skutkových podstat přestupků. Skutkové podstaty přestupků jsou totiž přímo závislé na hmotněprávních ustanoveních daného zákona, neboť na základě obsahu těchto ustanovení se skutková podstata (většinou spolu s výslovným odkazem na konkrétní ustanovení) konstruuje. Na základě koncepce reformy správního trestání předkladatel navrhované regulace z titulu plnění koordinační úlohy v oblasti právní úpravy správního trestání podle § 12 odst. 2 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, dlouhodobě zastává a prosazuje názor, že typové znaky skutkových podstat přestupků a jiných správních deliktů by měly být z povahy věci obsaženy v zákonech, které obsahují povinnosti, jejichž porušení je znakem těchto skutkových podstat.
Zvláštní část zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, v současnosti obsahuje skutkové podstaty přestupků vyskytujících se na různých úsecích veřejné správy. Skutkové podstaty přestupků obsažené ve zvláštní části zákona o přestupcích se postupem času začaly převádět do zvláštních zákonů, a to v souladu s výše vytčenou zásadou, podle níž typové znaky skutkových podstat přestupků a jiných správních deliktů by měly být obsaženy v zákonech, které obsahují povinnosti, jejichž porušení je znakem těchto skutkových podstat. Tento proces však nebyl dosud dokončen, a proto se navrhuje, aby součástí doprovodného zákona byl rovněž převod zbývajících skutkových podstat do zvláštních zákonů obsahujících právní úpravu povinností, jejichž porušení je znakem těchto skutkových podstat.
Zvláštní část zákona o přestupcích dnes obsahuje rovněž skutkové podstaty přestupků, pro něž se jen obtížně hledá odpovídající hmotněprávní úprava ve zvláštním zákoně, popřípadě výslovná hmotněprávní úprava vůbec neexistuje. Tyto skutkové podstaty budou do budoucna obsaženy v zákoně o některých přestupcích.
Rovněž je třeba upozornit, že postupným přijímáním nových zákonů nebo novelizací zákonů stávajících dochází k výraznému rozšíření množství skutkových podstat přestupků ve zvláštních zákonech. Tím vzniká nežádoucí stav, kdy k ochraně jednoho a téhož zákonem chráněného společenského zájmu existuje skutková podstata přestupku se shodnými typovými znaky jak ve zvláštní části zákona o přestupcích, tak i v jiném zákoně upravujícím konkrétní úsek veřejné správy. I proto je vhodné, aby skutkové podstaty byly obsaženy v zákonech upravujících odpovídající povinnosti, a nedocházelo tak k situaci, kdy stávající zákon o přestupcích obsahuje skutkové podstaty postihující totožné protiprávní jednání jako skutkové podstaty obsažené ve zvláštních zákonech.
Návrh na převedení skutkových podstat přestupků ze zákona č. 200/1990 Sb. do jiných zákonů vychází z věcného záměru zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich (zákon o přestupcích) schváleného usnesením vlády ze dne 3. dubna 2013 č. 229, který obsahoval seznam skutkových podstat, které měly být převedeny do zvláštních zákonů. Aktualizovaný seznam je obsažen rovněž v důvodové zprávě k zákonu o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákonu o některých přestupcích, a to v následující podobě:
1.
Přestupky proti pořádku ve státní správě vyskytující se na více úsecí

Máte předplatné? Přihlaste se

Tento dokument je jen pro
předplatitele

Pokud ho chcete, přihlaste se s potřebnou licencí nebo si ji zakupte.

Nebo se zaregistrujte a díky registraci můžete na 10 dní vyzkoušet

  • Vybrané Chytré vzory
  • Placené články v rozsahu verze Individual a Master
  • Unikátní databázi Expertní odpovědi
  • Předpisy ve všech časových verzích vč. možnosti porovnávání
  • Komentáře, důvodové zprávy, judikaturu
  • Vybranou legislativu EU
  • Užitečné funkcionality jako sledování témat, uložení do oblíbených nebo vlastní poznámky k textu
  • Přehled daňové legislativy

I po skončení zkušební verze vám DAUČ nabízí zdarma

  • Redakční výběr článků každý měsíc
  • Pravidelné daňové, účetní a související aktuality, vč. monitoringu nové legislativy
  • Přístup k aktuálnímu znění daňových a účetních předpisů

Registrovat

“Zákon nebývá vždy srozumitelný, proto se mi hodí komentáře nebo praktické vysvětlení postupů, na které se můžu spolehnout. A ty nabízí právě DAUČ.” Jana Malá - Předplatitelka DAUČ

  • Oblíbené
  • Poznámka

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu