Důvodová zpráva
Obecná část
Účetnictví v podmínkách tržní ekonomiky je nezastupitelné zejména z
hlediska potřeb finančního řízení jednotlivých organizací.
Návrh zákona o účetnictví byl zpracován na základě Koncepce dalšího
rozvoje účetnictví, schválené usnesením vlády ČSFR č. 782 ze dne 8.
listopadu 1990. Návrh zákona vychází jednak z československých zkušeností
a tradic, jednak z ustanovení direktiv Rady Evropských společenství
především č. 4/1978 a 7/1983 v aktuálním znění.
Zákonem o účetnictví a současně samostatným zákonem o státní statistice
dochází ke zrušení právního úpravy jednotné soustavy sociálně ekonomických
informací a informační soustavy organizací.
Je nepochybné, že uvedené dosavadní soustavy informací svým pojetím a
právní úpravou založenou na zásadách administrativně direktivního řízení
ekonomiky naprosto nevyhovují podmínkám tržní ekonomiky. Kromě toho jsou
tyto soustavy málo srozumitelné účetním odborníkům a podnikatelům ze zemí
s tržní ekonomikou. Pokud by dosavadní stav přetrvával, jedním z důsledků
by mohl být případný nezájem zahraničních podnikatelů o podnikání v ČSFR
zejména pro nejistotu informací o vloženém kapitálu a jeho přínosech.
Hlavní zásady pojetí návrhu zákona o účetnictví jsou zakotveny v jeho
ustanoveních a odůvodněny ve zvláštní části důvodové zprávy, a proto je
zde uveden pouze jejich přehled. Jde o tyto zásady:
1. Účetnictví se vede nepřetržitě po celou dobu trvání právnických nebo
fyzických osob jako účetních jednotek.
2. V účetnictví platí zákaz vzájemného vyrovnávání (
kompenzace
) mezi
položkami majetku a závazků, nákladů a výnosů, resp. výdajů a příjmů.3. Pro způsoby oceňování, postupy odpisování, postupy účtování, uspořádání
položek účetní závěrky a obsahové vymezení těchto položek, postupy pro
provedení
konsolidace
účetní závěrky platí zásada účetní a bilanční
kontinuity, která slouží především srovnatelnosti účetních údajů mezi
účetními obdobími.4. Oceňování majetku a závaz