Důvodová zpráva k zákonu č. 26/2017
Sb., změna zákona o vinohradnictví a vinařství a dalších zákonů
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
předseda vlády
Ing.
Marian
Jurečka
ministr zemědělství
OBECNÁ ČÁST
Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad -
RIA
Shrnutí Závěrečné zprávy RIA
I----------------------------------------------------------------------------I I
Název návrhu zákona:
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb., I
I o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů I
I (zákon o vinohradnictví a vinařství), ve znění pozdějších předpisů I
I---------------------------------------I------------------------------------I
I Zpracovatel / zástupce předkladatele:
I Předpokládaný termín nabytí
I
I Ministerstvo zemědělství I účinnosti:
I
I I prvního dne druhého kalendářního I
I I měsíce po vyhlášení zákona I
I---------------------------------------I------------------------------------I
I Implementace práva EU:
ANO I
I - uveďte termín stanovený pro implementaci:
1. 1. 2016 I
I - uveďte, zda jde návrh nad rámec požadavků stanovených předpisem EU:
ANO I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 2. Cíl návrhu zákona
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Přizpůsobení právního řádu České republiky, konkrétně zákona o I
I vinohradnictví a vinařství, na nová přímo použitelná a bezprostředně I
I aplikovatelná nařízení Evropské unie. Jedná se především o nařízení I
I Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 ze dne 17. prosince 2013, I
I kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty a I
I zrušují nařízení Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 I
I a (ES) č. 1234/2007, v platném znění, nařízení Komise v přenesené I
I pravomoci (EU) č. 560/2015 ze dne 15. prosince 2014, kterým se doplňuje I
I nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o I
I systém povolení pro výsadbu révy, a prováděcí nařízení Komise (EU) č. I
I 561/2015 ze dne 7. dubna 2015, kterým se stanoví prováděcí pravidla k I
I nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o I
I systém povolení pro výsadbu révy. Cílem návrhu zákona je rovněž stanovení I
I úpravy, která zajistí lepší regulaci nakládání s nebalenými výrobky z révy I
I vinné a zejména pak se sudovým vínem, které představuje nezanedbatelnou I
I část segmentu trhu s vínem v České republice. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3. Agregované dopady návrhu zákona
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.1 Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty:
ANO I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Návrh předpokládá hospodářské a finanční dopady na státní rozpočet ve výši I
I cca 6,5 mil Kč v souvislosti s personálním posílením Ústředního I
I kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského, které bude nezbytné k I
I zajištění administrace povolení vydávaných v souladu s přímo použitelnými I
I předpisy Evropské unie a k zajištění kontrol vinic před klučením, a I
I zároveň v návaznosti na provedení nezbytných úprav registru vinic. Tyto I
I náklady budou kryty z rozpočtové kapitoly Ministerstva zemědělství. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.2 Dopady na podnikatelské subjekty:
ANO I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Administrativní dopady na žadatele jsou předpokládány ve výši odpovídající I
I nevyčerpané části povolení k výsadbě oproti žádosti pěstitele v případě, I
I že se pěstitel révy rozhodne o takové povolení požádat (předmětná žádost I
I je fakultativní
, záleží na daném pěstiteli). V případě, že žadatelé o I
I povolení výsadby révy nevyčerpají v celém rozsahu udělené povolení, budou I
I nuceni uhradit částku stanovenou v souladu s přímo použitelnými předpisy I
I Evropském unie. Z opatření zaváděných v rámci boje proti černému trhu s I
I vínem bude mít na podnikatelské prostředí zásadní dopad omezení množství I
I prodejních míst sudového vína. Navrhuje se zákaz prodeje sudových vín I
I vyjma provozoven výrobců vína nebo příjemců zahraničního nebaleného vína. I
I To bude obtížně vyčíslitelný dopad na celou distribuční síť, včetně I
I většiny dosavadních prodejních míst sudového vína. Tento případný dopad se I
I bude týkat provozoven - vinoték, které nebudou ochotné nebo schopné z I
I rozličných důvodů