DŮVODOVÁ ZPRÁVA
Ing.
Andrej
Babiš,
Předseda vlády
JUDr.
Jan
Kněžínek,
Ph.D.,
Ministr spravedlnosti
Obecná část
Hodnocení dopadů regulace (RIA)
Hodnocení dopadů regulace nebylo u tohoto návrhu zákona ve vztahu k implementaci směrnice
Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1371 ze dne
5. července 2017 o boji vedeném trestněprávní cestou proti podvodům poškozujícím nebo ohrožujícím
finanční zájmy Unie1) prováděno v souladu s Plánem legislativních prací vlády
na zbývající část roku 2018, ve vztahu k adaptaci nařízení Rady (EU)
2017/1939 ze dne 12. října 2017, kterým se provádí
posílená spolupráce za účelem zřízení Úřadu evropského veřejného žalobce (dále též jen „adaptované
nařízení“ či „nařízení“, popř. „nařízení o zřízení Úřadu“) pak předseda Legislativní rady vlády
rozhodl o uplatnění výjimky z povinnosti provést hodnocení dopadů regulace (dopis předsedy
Legislativní rady vlády ze dne 29. ledna 2018 č.j. 2877/2018-OHR).
Zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy a
vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy v jejím celku
Dne 20. listopadu 2017 vstoupilo v platnost nařízení Rady (EU)
2017/1939 ze dne 12. října 2017, kterým se provádí
posílená spolupráce za účelem zřízení Úřadu evropského veřejného žalobce. Na základě tohoto nařízení
bude na konci roku 2020 či na počátku roku 2021 zřízena nová unijní instituce, a to Úřad evropského
veřejného žalobce (dále též jen „Úřad“); přesné datum přitom bude stanoveno v rozhodnutí Komise,
které bude vydáno na návrh evropského nejvyššího žalobce, přičemž den určený Komisí nesmí nastat
dříve než tři roky po dni vstupu adaptovaného nařízení v platnost. Rozhodnutí Komise bude zveřejněno
v Úředním věstníku Evropské unie.
Možnost zřídit Úřad evropského veřejného žalobce předpokládá Smlouva o fungování Evropské
unie v hlavě týkající se prostoru svobody, bezpečnosti a práva. Smlouva o fungování Evropské unie
stanoví, že věcná příslušnost Úřadu je omezena na trestné činy poškozující nebo ohrožující finanční
zájmy Unie. Úkoly Úřadu by tak měly spočívat v trestním stíhání pachatelů trestných činů proti
finančním zájmům Unie, jak jsou vymezeny ve směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU)
2017/1371 ze dne 5. července 2017 o boji vedeném
trestněprávní cestou proti podvodům poškozujícím nebo ohrožujícím finanční zájmy Unie, resp. jak
budou provedeny ve vnitrostátním právu, jakož i trestných činů s nimi neoddělitelně spjatých, a
jejich postavení před soud. Jakékoli rozšíření této příslušnosti vyžaduje jednomyslné rozhodnutí
Evropské rady, příslušnost Úřadu lze takto rozšířit pouze o závažné trestné činy s přeshraničním
rozměrem.
Schválením tohoto nařízení vyvrcholila dlouhodobá snaha o vytvoření společné unijní
instituce tohoto typu. Tuto myšlenku můžeme vysledovat již v polovině devadesátých let minulého
století, kdy na podnět Komise a s podporou Evropského parlamentu byl zpracován návrh trestního
kodexu k zajištění ochrany finančních zájmů Evropské unie, tzv. Corpus Juris, event. Corpus Juris
2000 (druhá, revidovaná verze), v jehož rámci byla navržena úprava jak hmotněprávní (především
úprava podmínek trestní odpovědnosti, vymezení několika skutkových podstat trestných činů chránící
finanční zájmy Evropské unie a stanovení za ně hrozících sankcí), tak procesněprávní, kde se již lze
setkat s návrhem, aby úlohu národních prokuratur/státního zastupitelství v těchto věcech převzal
Úřad evropského veřejného žalobce s pobočkami ve všech členských státech. Komise se z popudu
Evropského úřadu pro boj proti podvodům (OLAF) následně rozhodla iniciovat změnu primárního práva,
aby bylo právně možné přijmout příslušné předpisy vedoucí ke zřízení této instituce. V rámci revize
primárního práva Smlouvou z Nice Komise zřízení Úřadu evropského veřejného žalobce neprosadila, a to
zejména s ohledem na pochybnosti o potřebnosti takového kroku, včetně případných praktických
důsledků i právních problémů s tím spojených. Následně byla zpracována tzv. Zelená kniha o
trestněprávní ochraně finančních zájmů Evropských společenství a zřízení Úřadu evropského veřejného
žalobce2) a na ni navazující zpráva Komise (2003)3).
Základní rámec pro zřízení Úřadu evropského veřejného žalobce poskytla až Smlouva o fungování
Evropské unie, a to ve svém čl. 86. Trvalo však další čtyři roky, než byl návrh nařízení o zřízení
Úřadu předložen a začalo se o něm jednat. Vzhledem k tomu, že se v průběhu projednávání tohoto
návrhu nepodařilo dosáhnout jednomyslnosti, byl, jak předvídá čl. 86 odst. 1 SFEU, Úřad zřízen v
režimu posílené spolupráce, ke které se (doposud) zavázalo celkem dvacet dva členských států, a to
Belgie, Bulharsko, Česká republika, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Itálie, Kypr, Litva,
Lotyšsko, Lucembursko, Německo, Nizozemsko, Malta, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko,
Slovensko, Slovinsko a Španělsko.
Hlavním cílem této nové instituce je, jak již bylo zmíněno, trestní stíhání pachatelů
trestných činů proti finančním zájmům Unie podle směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2017/1371, jakož i trestných činů s nimi
neoddělitelně spjatých, a plnění úlohy veřejného žalobcepřed příslušnými vnitrostátními soudy,
včetně řízení o mimořádných opravných prostředcích4), přičemž nařízení
stanoví systém sdílené pravomoci mezi Úřadem a vnitrostátními orgány, a to na základě evokačního
práva Úřadu (v zásadě platí, že pokud se Úřad evropského veřejného žalobce rozhodne vykonávat svou
pravomoc, je tím dána překážka, aby příslušné vnitrostátní orgány vedly trestní stíhání pro týž
skutek - viz čl. 25 odst. 1 nařízení). Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2017/1371 ze dne 5. července 2017 o boji vedeném
trestněprávní cestou proti podvodům poškozujícím nebo ohrožujícím finanční zájmy Unie tak
představuje hmotněprávní základ činnosti Úřadu evropského veřejného žalobce. Tato směrnice ode dne
6. července 2019 nahradí Úmluvu o ochraně finančních zájmů Evropských společenství ze dne 26.
července 1995 (dále jen „Úmluva“) a protokoly k této Úmluvě ze dne 27. září 1996, ze dne 29.
listopadu 1996 a ze dne 19. června 1997 (dále jen „protokoly“). Závazky trestněprávně postihovat
určitá jednání vyplývající z této úmluvy a jejích protokolů pak Česká republika implementovala v
rámci skutkové podstaty trestného činu poškození finančních zájmů Evropské unie podle
§ 260 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve
znění zákona č. 420/2011 Sb. a zákona č.
86/2015 Sb. Přestože směrnice vychází ze znění
Úmluvy a jejích protokolů, došlo v rámci procesu
jejího vyjednávání a přijímání k některým změnám, na které je nezbytné reagovat novelou
trestního zákoníku, pokud chce Česká republika i nadále
plnit své závazky plynoucí ze svého členství v Evropské unii. Úřad evropského veřejného žalobce však
nebude nijak činný v rámci vykonávacího řízení. Nařízení se ani nijak nedotýká vnitrostátních
systémů členských států, pokud jde o způsob, jakým je organizováno prověřování a vyšetřování trestné
činnosti.
Nařízení Rady (EU) 2017/1939 ze dne 12.
října 2017, kterým se provádí posílená spolupráce za účelem zřízení Úřadu evropského veřejného
žalobce, není pouze organizační normou stanovující postavení, strukturu a organizaci Úřadu
evropského veřejného žalobce, jeho pravomoci či postavení evropského nejvyššího žalobce, evropských
žalobců, evropských pověřených žalobců a dalších osob účastnících se činnosti Úřadu evropského
veřejného žalobce, ale upravuje též postupy Úřadu v rámci trestního řízení. Vnitrostátní právo se
použije pouze v rozsahu, ve kterém není daná věc upravena tímto nařízením; v případě, že se případ
řídí vnitrostátním právem i tímto nařízením, má nařízení přednost (viz čl. 5 odst. 3 nařízení).
Článek 6 nařízení charakterizuje Úřad jako nezávislou instituci, přičemž ukládá evropskému
nejvyššímu žalobci, náměstkům evropského nejvyššího žalobce, evropským žalobcům, evropským pověřeným
žalobcům, správnímu řediteli a zaměstnancům Úřadu jednat v zájmu Unie a při výkonu svých povinností
podle nařízení nevyhledávat ani nepřijímat pokyny od žádné osoby mimo Úřad, od žádného členského
státu Evropské unie ani od žádného orgánu, instituce nebo jiného subjektu Unie. Členské státy
Evropské unie a orgány, instituce a jiné subjekty Unie musí respektovat nezávislost Úřadu a nesnažit
se jej ve výkonu jeho úkolů ovlivňovat.
Úřad evropského veřejného žalobce bude fungovat na centrální a decentralizované úrovni.
Zatímco centrální úroveň se bude skládat zejména z evropského nejvyššího žalobce a dvaceti dvou
evropských žalobců, z nichž každý bude reprezentovat jeden členský stát zapojený do posílené
spolupráce na tomto nařízení, decentralizovanou úroveň budou tvořit evropští pověření žalobci, kteří
budou jménem Úřadu dohlížet na trestní řízení ve svých domovských státech. Počet evropských
pověřených žalobců není dosud znám, ten bude určen až evropským nejvyšším žalobcem, který bude stát
v čele Úřadu, a to po konzultacích s příslušnými národními orgány. Jak evropský žalobce, tak
evropští pověření žalobci budou státními zástupci přidělenými k výkonu funkce k Úřadu evropského
veřejného žalobce a během této doby nebudou zastávat funkci vnitrostátních státních zástupců (po
skončení svého mandátu v Úřadu by se však opět měli vrátit na svou původní pozici), navrhuje se
nicméně umožnit i využívání možnosti stanovené v čl. 13 odst. 3 nařízení, podle kterého „
evropští
pověření žalobci mohou rovněž vykonávat funkce vnitrostátních žalobců, pokud jim to nebrání v plnění
jejich povinností podle tohoto nařízení
“.Podle současné právní úpravy obsažené v zákoně o
státním zastupitelství rozhoduje o přidělení státního zástupce k jinému orgánu nebo
organizaci se sídlem mimo území České republiky na dobu nejdéle 5 let ministr spravedlnosti po
projednání s nejvyšším státním zástupcem (v případě dočasného přidělení k Eurojustu ministr
spravedlnosti na návrh nejvyššího státního zástupce). Součástí rozhodnutí o dočasném přidělení je i
určení doby takovéhoto dočasného přidělení, kterou nelze bez souhlasu státního zástupce prodlužovat.
Tento mechanismus dočasného přidělení státního zástupce k organizaci se sídlem mimo území České
republiky lze ve vztahu k přidělení k Úřadu evropského veřejného žalobce užít jen s
obtížemi.
Nařízení předpokládá ve vztahu ke jmenování evropských žalobců tento postup: Každý členský
stát by měl navrhnout tři kandidáty na funkci evropského žalobce, z nichž Rada vybere prostou
většinou jednoho, kterého do této funkce jmenuje na funkční období šesti let. Toto funkční období je
neobnovitelné, avšak může být rozhodnutím Rady prodlouženo o další tři roky. Evropský žalobce tedy
může svou funkci vykonávat maximálně devět let. Nařízení navíc každé tři roky počítá s obměnou jedné
třetiny evropských žalobců. Rada rozhoduje na základě doporučení výběrové komise, jejíž složení je
stejné jako v případě výběru evropského nejvyššího žalobce a jde tedy o dvanáct osob vybraných mezi
bývalými členy Soudního dvora Evropské unie a Účetního dvora, bývalými národními členy Eurojustu,
členy nejvyšších vnitrostátních soudů, státními zástupci na vysoké úrovni a obecně uznávanými
právníky. Jednotlivé členské státy tedy mohou (musí) navrhnout tři kandidáty na funkci evropského
žalobce; která osoba z navržených kandidátů nakonec bude jmenována, již není na vůli členského
státu, jmenování navrženého kandidáta evropským žalobcem tak nepodléhá nějakému následnému
„schvalování“ z jeho strany, byť by se jednalo jen o administrativní rozhodnutí o dočasném přidělení
k Úřadu. Jakékoli takové rozhodnutí by tak zřejmě bylo zcela formálním rozhodnutím, které by nadto
mohlo být chápáno i jako nepřípustný zásah do nezávislosti Úřadu evropského veřejného žalobce,
přičemž stávající zákon rovněž nevyhovuje, ani co se délky přidělení týče.
Zákon o státním zastupitelství není
z obdobných důvodů zcela vyhovující ani pro řešení postavení státních zástupců jmenovaných do funkce
evropského pověřeného žalobce. Evropští pověření žalobci reprezentují decentralizovanou úroveň Úřadu
v jednotlivých členských státech. Jejich přesný počet není v současné době znám (v každém členském
státě však budou minimálně dva evropští pověření žalobci), tento počet bude určen evropským
nejvyšším žalobcem po konzultaci a dosažení dohody s příslušnými orgány členských států, kterými
jsou pro Českou republiku Ministerstvo spravedlnosti a Nejvyšší státní zastupitelství. Stejným
způsobem bude určeno taktéž rozdělení věcné a územní příslušnosti mezi jednotlivé evropské pověřené
žalobce uvnitř každého členského státu. Evropští pověření žalobci jsou jmenováni kolegiem na návrh
evropského nejvyššího žalobce, a to na funkční období 5 let, které je obnovitelné. V souladu s čl.
17 odst. 2 nařízení musí evropští pověření žalobci poskytovat veškeré záruky nezávislosti a mít
potřebnou kvalifikaci a
relevantní
praktické zkušenosti s vnitrostátním právním systémem. Zároveň
musí být od okamžiku jmenování do funkce evropských pověřených žalobců až do svého odvolání
aktivními členy státních zastupitelství nebo soudních orgánů5) v příslušných
členských státech, jimiž byli do funkce navrženi. Nominace osob do funkcí evropských pověřených
žalobců je v kompetenci jednotlivých členských států. Vybraní kandidáti se ale stanou evropskými
pověřenými žalobci až svým jmenováním kolegiem, ne tedy samotným návrhem ze strany členského státu
nebo jejich následným formálním jmenováním ze strany ministra spravedlnosti - nařízení tedy v tomto
směru přichází s odlišným mechanismem, než který se například aplikuje u národního člena Eurojustu
[podle rámcového rozhodnutí 2002/187/SVV ze dne
28. února 2002 o zřízení Evropské jednotky pro soudní spolupráci (Eurojust) za účelem posílení boje
proti závažné trestné činnosti se Eurojust se skládá z jednoho národního člena vyslaného
každým členským státem v souladu s jeho právním systémem z řad státních zástupců, soudců nebo
policistů s rovnocennými pravomocemi].