Důvodová zpráva k zákonu č. 203/2017
Sb., změna zákona o důchodovém
pojištění a dalších souvisejících zákonů
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
Předseda vlády
Mgr.
Michaela
Marksová
Ministryně práce a sociálních věcí
Obecná část
A. Zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů a vysvětlení
nezbytnosti navrhované právní úpravy
Důchodový věk je v rámci důchodového systému ČR upraven v
příloze k zákonu č. 155/1995 Sb., o důchodovém
pojištění, ve znění pozdějších předpisů. Zatím poslední rozhodnutí o úpravě nastavení důchodového
věku je datováno rokem 2011, kdy byl přijat zákon č. 220/2011
Sb., který přinesl nové znění přílohy k zákonu o
důchodovém pojištění. Tento zákon byl přijat v rámci vypořádání se s nálezem Ústavního soudu,
vyhlášeným pod č. 135/2010 Sb., avšak jednalo se o
úpravu, která nesouvisela přímo s tímto nálezem. Zvláštností tohoto nastavení důchodového věku je,
že došlo k prodloužení procesu zvyšování důchodového věku bez stanovení pevné cílové hranice.
Důchodový věk mužů se i po dosažení 65 let má nadále zvyšovat o dva měsíce za každý rok. U žen bylo
přistoupeno nejen k prostému prodloužení procesu zvyšování důchodového věku o 4 měsíce ročně bez
"zastropování", ale dočasně bylo zvýšeno tempo (od ročníku narození 1956) zvyšování důchodového věku
o 6 měsíců za jeden rok. K definitivnímu sjednocení důchodového věku mužů a žen (bez ohledu na počet
vychovávaných dětí) tak dojde podle současného nastavení v roce 2041 pro pojištěnce narozené v roce
1975, kdy u těchto pojištěnců má důchodový věk činit 66 let a 8 měsíců. Po úplném sjednocení
důchodového věku bude podle současného právního stavu tempo zvyšování důchodového věku opět
automaticky nastaveno tak, že se důchodový věk bude jednotně zvyšovat o dva měsíce za rok pro muže i
ženy.
Cílem navrhovaného zákona úpravy je