Důvodová zpráva k zákonu č. 213/2016 Sb., změna zákona o důchodovém pojištění a zákona
o provádění sociálního zabezpečení
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
v.r.
předseda vlády
Mgr.
Michaela
Marksová
v.r.
ministryně práce a sociálních věcí
Obecná část
A. ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE (RIA)
SHRNUTÍ ZÁVĚREČNÉ ZPRÁVY RIA 1. Základní identifikační údaje I----------------------------------------------------------------------------I I Název návrhu zákona: zákon, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., I I o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. I I 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění I I pozdějších předpisů I I-------------------------------------I--------------------------------------I I Zpracovatel / zástupce I Předpokládaný termín nabytí I I předkladatele: I účinnosti, v případě dělené I I MPSV/dr. Voříšek I účinnosti rozveďte I I I V průběhu roku 2016 I I-------------------------------------I--------------------------------------I I Implementace práva EU: (pokud zvolíte Ano): I I - uveďte termín stanovený pro implementaci: I I - uveďte, zda jde návrh nad rámec požadavků stanovených předpisem EU?:
Ne
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 2. Cíl návrhu zákona I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Rozšířit okruh osob pracujících v hornictví, které mají snížený důchodový I
I věk I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3. Agregované dopady návrhu zákona I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.1 Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty: Ano
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.2 Dopady na podnikatelské subjekty: Ano
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Nepatrné zvýšení administrativní náročnosti úzce vymezené skupiny
I
I zaměstnavatelů, tj. pouze těžebních společností.
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.3 Dopady na územní samosprávné celky (obce, kraje) Ne
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Pokud ano, specifikujte.
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.4 Sociální dopady: Ano
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Rozšíří se okruh osob s dřívějšími a vyššími důchodovými nároky.
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.5 Dopady na životní prostředí: Ne
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Pokud ano, specifikujte.
I
I----------------------------------------------------------------------------I
1. Důvod předložení a cíle
1.1 Název
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995
Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č.
582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
1.2 Definice problému
Podnětem k přípravě návrhu zákona byly požadavky Odborového svazu pracovníků hornictví,
geologie a naftového průmyslu (dále jen „OS PHGN“). V říjnu 2013 se OS PHGN obrátil na předsedu
vlády ing. Jiřího Rusnoka s požadavkem, aby byly řešeny dopady nepříznivých pracovních podmínek
horníků, a to tak, aby byla mimo jiné přijata legislativní úprava, která by umožnila horníkům
dřívější odchod do starobního důchodu oproti stávající právní úpravě. OS PHGN přitom poukazoval i na
to, že horníci v minulosti vždy byli ve svých důchodových nárocích preferováni a že jsou stále, na
rozdíl od ČR, preferováni ve svém důchodovém pojištění v řadě jiných zemí. Tato legislativní úprava
měla spočívat v úpravě podmínek obsažených v nařízení vlády č.
363/2009 Sb., o stanovení důchodového věku a přepočtu
starobních důchodů některých horníků, kteří začali vykonávat své zaměstnání před rokem 1993, v tom
směru, že budou odstraněna data, která osobní rozsah předmětného nařízení vlády limitují. Na základě
těchto požadavků OS PHGN uložil v listopadu 2013 předseda vlády Ing. Jiří Rusnok na jednání s
předsedou OS PHGN Bc. Janem Sábelem a ministrem práce a sociálních věcí Ing. Františkem Koníčkem
připravit právní úpravu reagující na požadavky OS PHGN. Při následných jednáních OS PHGN s
Ministerstvem práce a sociálních věcí uplatnil OS PHGN ještě požadavek na zvláštní způsob výpočtu
procentní výměry u těch horníků, kteří splní podmínky pro stanovení nižšího důchodového věku, aby
tak bylo kompenzováno to, že v důsledku nižšího důchodového věku budou moci dosáhnout kratší doby
důchodového pojištění, což by se negativně odrazilo na výši procentní výměry starobního
důchodu.
Nařízení vlády č. 363/2009 Sb. v původním
znění upravuje podmínky, za kterých mohou horníci získat nárok na starobní důchod o 5 let dříve než
podle obecných pravidel a na jeho výpočet zvláštním způsobem. Nařízení vlády přitom obsahuje dvě
klíčová data, neboť se vztahuje na horníky, kteří
a)
nastoupili do zvlášť preferovaného zaměstnání, tj. „zaměstnání se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech“ (v praxi nazývané „zaměstnání I. AA pracovní kategorie“), před
zrušením pracovních kategorií, tj. před 1. lednem 1993, a
b)
do 31. prosince 2008 splnili diferencované podmínky odpracování určitého počtu směn v
podzemí hlubinných dolů. Diferenciace je provedena podle druhu těženého nerostu (uran nebo jiný
nerost) a v závislosti na dosažení nebo nedosažení nejvyšší přípustné expozice (dále jen
„NPE“).
Tyto podmínky neumožňovaly, aby mohli nabývat nároku na starobní důchod zvýhodněným
způsobem stejně profesně vymezení horníci, kteří do zaměstnání v hornictví nastoupili či nastoupí po
31. prosinci 1992 a (nebo) nesplnili či nesplní zvláštní podmínku potřebné doby specifikovaného
zaměstnání (popř. kombinovanou s dosažením NPE) do 31. prosince 2008. Tato druhá časová podmínka
byla odstraněna novelou uvedeného nařízení vlády (tj. nařízením vlády č.
69/2015 Sb.), která nabyla účinnosti dnem 1. června
2015.
1.3 Popis existujícího právního stavu v dané oblasti
Nařízení vlády č. 363/2009 Sb. bylo vydáno
na základě zmocnění obsaženého v