Důvodová zpráva k zákonu č. 213/2016 Sb., změna zákona o důchodovém pojištění a zákona o provádění sociálního zabezpečení
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
v.r.
předseda vlády
Mgr.
Michaela
Marksová
v.r.
ministryně práce a sociálních věcí
Obecná část
A. ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE (RIA)
                        SHRNUTÍ ZÁVĚREČNÉ ZPRÁVY RIA
 
                      1. Základní identifikační údaje
 
I----------------------------------------------------------------------------I
I      Název návrhu zákona: zákon, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb.,     I
I      o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č.      I
I  582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění   I
I                           pozdějších předpisů                              I
I-------------------------------------I--------------------------------------I
I       Zpracovatel / zástupce        I     Předpokládaný termín nabytí      I
I           předkladatele:            I     účinnosti, v případě dělené      I
I          MPSV/dr. Voříšek           I         účinnosti rozveďte           I
I                                     I         V průběhu roku 2016          I
I-------------------------------------I--------------------------------------I
I Implementace práva EU: (pokud zvolíte Ano):                                I
I - uveďte termín stanovený pro implementaci:                                I
I - uveďte, zda jde návrh nad rámec požadavků stanovených předpisem EU?: 
Ne
I I----------------------------------------------------------------------------I I 2. Cíl návrhu zákona I I----------------------------------------------------------------------------I I Rozšířit okruh osob pracujících v hornictví, které mají snížený důchodový I I věk I I----------------------------------------------------------------------------I I 3. Agregované dopady návrhu zákona I I----------------------------------------------------------------------------I I 3.1 Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty:
Ano
I I----------------------------------------------------------------------------I I I I----------------------------------------------------------------------------I I 3.2 Dopady na podnikatelské subjekty:
Ano
I I----------------------------------------------------------------------------I I
Nepatrné zvýšení administrativní náročnosti úzce vymezené skupiny
I I
zaměstnavatelů, tj. pouze těžebních společností.
I I----------------------------------------------------------------------------I I 3.3 Dopady na územní samosprávné celky (obce, kraje)
Ne
I I----------------------------------------------------------------------------I I
Pokud ano, specifikujte.
I I----------------------------------------------------------------------------I I 3.4 Sociální dopady:
Ano
I I----------------------------------------------------------------------------I I
Rozšíří se okruh osob s dřívějšími a vyššími důchodovými nároky.
I I----------------------------------------------------------------------------I I 3.5 Dopady na životní prostředí:
Ne
I I----------------------------------------------------------------------------I I
Pokud ano, specifikujte.
I I----------------------------------------------------------------------------I
1. Důvod předložení a cíle
1.1 Název
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
1.2 Definice problému
Podnětem k přípravě návrhu zákona byly požadavky Odborového svazu pracovníků hornictví, geologie a naftového průmyslu (dále jen „OS PHGN“). V říjnu 2013 se OS PHGN obrátil na předsedu vlády ing. Jiřího Rusnoka s požadavkem, aby byly řešeny dopady nepříznivých pracovních podmínek horníků, a to tak, aby byla mimo jiné přijata legislativní úprava, která by umožnila horníkům dřívější odchod do starobního důchodu oproti stávající právní úpravě. OS PHGN přitom poukazoval i na to, že horníci v minulosti vždy byli ve svých důchodových nárocích preferováni a že jsou stále, na rozdíl od ČR, preferováni ve svém důchodovém pojištění v řadě jiných zemí. Tato legislativní úprava měla spočívat v úpravě podmínek obsažených v nařízení vlády č. 363/2009 Sb., o stanovení důchodového věku a přepočtu starobních důchodů některých horníků, kteří začali vykonávat své zaměstnání před rokem 1993, v tom směru, že budou odstraněna data, která osobní rozsah předmětného nařízení vlády limitují. Na základě těchto požadavků OS PHGN uložil v listopadu 2013 předseda vlády Ing. Jiří Rusnok na jednání s předsedou OS PHGN Bc. Janem Sábelem a ministrem práce a sociálních věcí Ing. Františkem Koníčkem připravit právní úpravu reagující na požadavky OS PHGN. Při následných jednáních OS PHGN s Ministerstvem práce a sociálních věcí uplatnil OS PHGN ještě požadavek na zvláštní způsob výpočtu procentní výměry u těch horníků, kteří splní podmínky pro stanovení nižšího důchodového věku, aby tak bylo kompenzováno to, že v důsledku nižšího důchodového věku budou moci dosáhnout kratší doby důchodového pojištění, což by se negativně odrazilo na výši procentní výměry starobního důchodu.
Nařízení vlády č. 363/2009 Sb. v původním znění upravuje podmínky, za kterých mohou horníci získat nárok na starobní důchod o 5 let dříve než podle obecných pravidel a na jeho výpočet zvláštním způsobem. Nařízení vlády přitom obsahuje dvě klíčová data, neboť se vztahuje na horníky, kteří
a)
nastoupili do zvlášť preferovaného zaměstnání, tj. „zaměstnání se stálým pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech“ (v praxi nazývané „zaměstnání I. AA pracovní kategorie“), před zrušením pracovních kategorií, tj. před 1. lednem 1993, a
b)
do 31. prosince 2008 splnili diferencované podmínky odpracování určitého počtu směn v podzemí hlubinných dolů. Diferenciace je provedena podle druhu těženého nerostu (uran nebo jiný nerost) a v závislosti na dosažení nebo nedosažení nejvyšší přípustné expozice (dále jen „NPE“).
Tyto podmínky neumožňovaly, aby mohli nabývat nároku na starobní důchod zvýhodněným způsobem stejně profesně vymezení horníci, kteří do zaměstnání v hornictví nastoupili či nastoupí po 31. prosinci 1992 a (nebo) nesplnili či nesplní zvláštní podmínku potřebné doby specifikovaného zaměstnání (popř. kombinovanou s dosažením NPE) do 31. prosince 2008. Tato druhá časová podmínka byla odstraněna novelou uvedeného nařízení vlády (tj. nařízením vlády č. 69/2015 Sb.), která nabyla účinnosti dnem 1. června 2015.
1.3 Popis existujícího právního stavu v dané oblasti
Nařízení vlády č. 363/2009 Sb. bylo vydáno na základě zmocnění obsaženého v

Máte předplatné? Přihlaste se

Tento dokument je jen pro
předplatitele

Pokud ho chcete, přihlaste se s potřebnou licencí nebo si ji zakupte.

Nebo se zaregistrujte a díky registraci můžete na 10 dní vyzkoušet

  • Vybrané Chytré vzory
  • Placené články v rozsahu verze Individual a Master
  • Unikátní databázi Expertní odpovědi
  • Předpisy ve všech časových verzích vč. možnosti porovnávání
  • Komentáře, důvodové zprávy, judikaturu
  • Vybranou legislativu EU
  • Užitečné funkcionality jako sledování témat, uložení do oblíbených nebo vlastní poznámky k textu
  • Přehled daňové legislativy

I po skončení zkušební verze vám DAUČ nabízí zdarma

  • Redakční výběr článků každý měsíc
  • Pravidelné daňové, účetní a související aktuality, vč. monitoringu nové legislativy
  • Přístup k aktuálnímu znění daňových a účetních předpisů

Registrovat

“Zákon nebývá vždy srozumitelný, proto se mi hodí komentáře nebo praktické vysvětlení postupů, na které se můžu spolehnout. A ty nabízí právě DAUČ.” Jana Malá - Předplatitelka DAUČ

  • Oblíbené
  • Poznámka

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu