Důvodová zpráva k zákonu č. 317/2015 Sb., změna zákona o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
předseda vlády
Mgr.
Michaela
Marksová,
ministryně práce a sociálních věcí
Obecná část
A. Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace
SHRNUTÍ ZÁVĚREČNÉ ZPRÁVY RIA 1. Základní identifikační údaje I----------------------------------------------------------------------------I I Název návrhu zákona: Zákon, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o I I organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších I I předpisů, zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších I I předpisů, a další související zákony I I-------------------------------------I--------------------------------------I I Zpracovatel / zástupce I Předpokládaný termín nabytí I I předkladatele: I účinnosti, v případě dělené I I Ministerstvo práce a sociálních I účinnosti rozveďte I I věcí I 1. července 2015 I I-------------------------------------I--------------------------------------I I Implementace práva EU:
Ano
I
I I
I Návrh zákona v příslušných částech odpovídá požadavkům stanoveným I
I nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1303/2013 a nařízením I
I Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1304/2013. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 2. Cíl návrhu zákona I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Cílem navrhované právní úpravy je upřesnění dosavadní právní úpravy I
I poskytování údajů z informačních systémů České správy sociálního I
I zabezpečení řídicím orgánům a koordinačnímu orgánu určeným pro operační I
I programy financované z evropských strukturálních a investičních fondů, k I
I plnění jejich povinností stanovených právem Evropské unie tak, aby byla I
I zajištěna právní jistota, že poskytování údajů, které mají charakter I
I osobních a citlivých údajů, a které byly získány od České správy I
I sociálního zabezpečení podle zákona o organizaci a provádění sociálního I
I zabezpečení a zákona o nemocenském pojištění, je v souladu s principy I
I ochrany osobních údajů. I
I I
I Dále je cílem navrhované právní úpravy umožnit Ministerstvu práce a I
I sociálních věcí poskytovat z Jednotného informačního systému práce a I
I sociálních věcí řídicím orgánům a koordinačnímu orgánu určeným pro I
I operační programy financované z evropských strukturálních a investičních I
I fondů údaje získané při zabezpečování státní politiky zaměstnanosti, které I
I mají charakter osobních a citlivých údajů, jsou-li tyto údaje nezbytné k I
I plnění úkolů vyplývajících pro ně z práva Evropské unie. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3. Agregované dopady návrhu zákona I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.1 Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty: Ano
I
I Jednorázové náklady na úpravu informačních systémů - cca 10 mil. Kč.
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.2 Dopady na podnikatelské subjekty: Ne
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.3 Dopady na územní samosprávné celky (obce, kraje) Ne
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.4 Sociální dopady: Ne
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.5 Dopady na životní prostředí: Ne
I
I----------------------------------------------------------------------------I
Důvod předložení a cíle
Název
Zákon, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb.,
o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů, a další související zákony.
Definice problému
Důvodem novelizace zákona č. 582/1991 Sb., o
organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, zákona č.
435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů, zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském
pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 73/2011
Sb., o Úřadu práce České republiky, ve znění pozdějších předpisů, je potřeba zpřesnit
ustanovení uvedených zákonů upravujících předávání informací z informačních systémů České správy
sociálního zabezpečení (dále jen „ČSSZ“) a Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“)
tak, aby řídicím orgánům a koordinačnímu orgánu určeným pro operační programy financované z
evropských strukturálních a investičních fondů, bylo možné předávat z těchto systémů údaje o
jednotlivých fyzických osobách, které budou podpořeny v projektech realizovaných v rámci operačních
programů spolufinancovaných prostředky Evropské unie, a aby tak tyto orgány mohly plnit povinnosti
stanovené jim právem Evropské unie (nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
1303/2013).
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1303/2013, ze dne 17. prosince 2013, o
společných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fon