579/19.05.21
Výroba minerálních olejů (jako vybraných výrobků) ve světle
zákona o spotřebních daních
Ing.
Ivo
Šulc,
daňový poradce, číslo osv. 10
Cílem příspěvku je pokusit se jednoznačně definovat způsoby možné výroby minerálních olejů
tak, jak je předvídá zákon č. 353/2003 Sb., o
spotřebních daních v platném znění (dále jen „zákon o
spotřebních daních“), zejména pro využití jeho ustanovení
§ 3 písm. r) zákona o spotřebních daních.
Předmětem tohoto příspěvku je pouze analýza a význam pojmu „výroba vybraných výrobků“, který používá
zákon o spotřebních daních ve vztahu k minerálním
olejům. Není nutné připomínat, že definice pojmu „výroba“ vybraných výrobků, která je obsažena v
zákoně o spotřebních daních, je uměle vytvořenou
konstrukcí procesu, který je spojen s právními následky, zejména v návaznosti na ustanovení
§ 19 zákona o spotřebních daních.
Dotčené ustanovení zákona o spotřebních
daních [§ 3 písm. r)] =>
Právní fikce
„výroby“ pro potřeby
zákona o spotřebních daních:Pro účely tohoto zákona se rozumí
r)
výrobou proces, při kterém
1.
vybraný výrobek vznikne,
2.
z vybraného výrobku, který je předmětem daně, vznikne vybraný výrobek, který je jiným
předmětem daně, s výjimkou činností podle § 45 odst. 12,
3.
z minerálního oleje, který je uvedený pod jedním kódem nomenklatury, vznikne
minerální olej, který je uveden pod jiným kódem nomenklatury, s výjimkou činností podle § 45 odst.
12,
Předvídatelnost práva má předcházet korupci
„Nejvyšší správní soud již v rozsudku rozšířeného senátu ze dne 16. 10. 2008, č. j.
7 Afs 54/2006 -
155, publikovaném pod č. 1778/2009 Sb.
NSS, dostupném na www.nssoud.cz, uvedl, že: „...je třeba důsledně trvat na tom, aby podmínky
zakládající daňovou povinnost...byly stanoveny v zákoně dostatečně jednoznačným způsobem. Připuštění
opaku by bylo popřením požadavku legality zdanění (čl.
11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod) a principů právního státu, z nichž vyplývá, že
úmysl zákonodárce musí být vyjádřen způsobem, který odpovídá požadavkům na určitost a jasnost
právních předpisů v podmínkách právního státu. Není-li tomu tak, nelze příslušná ustanovení
aplikovat k tíži soukromé osoby, nýbrž k tíži státu.“.“
Příspěvek má za cíl poukázat, že výklad pojmu „Výroba“ vybraných výrobků tak, jak jej
reprodukují v dnešní době společně Generální ředitelství cel a stejně tak i soudy je, lidově řečeno
„poplatný starému režimu spotřební daně“, chcete-li chybný, či popisuje něco, co již několik let
neplatí. Je až
absurdní
, jak si soudy ulehčují práci a místo toho, aby danou problematiku zkoumaly v
čase. Přitom opisují bezhlavě to, co někdo vytvořil, a co je, vlastně bylo poplatné zákonu, který
již více jak patnáct let neplatí. Dnes již skutečně neplatí, že výroba vybraného výrobku má stejný
význam, jako výroba čehokoliv. Je to o to horší, že se těchto historických výkladů, poplatné době
před patnácti lety, drží stále i Celní správa České republiky, jako správce daně, a to včetně právní
sekce, odboru správních činností Generálního ředitelství cel, když rozhoduje v této věci o opravném
prostředku zasažených podnikatelů.Následuje základní analýza pojmu včetně navržených závěrů jednotlivých výkladů a jako
příloha pak odůvodnění analýzy (příloha č. 1) a přehled uvedených judikátů ve vztahu k odůvodnění
významu pojmu „výroba“ Celní správou České republiky (příloha č.2).
Analýza významu pojmu „výroba minerálních olejů“ podle ustanovení
§ 3 písm. r) zákona o spotřebních
daních
Výroba minerálních olejů, jako vybraných výrobků definovaných obecně v ustanovení
§ 1 zákona o spotřebních
daních1) a specifikovaných v ustanovení
§ 45 zákona o spotřebních daních, musí probíhat v
souladu s ustanovením § 19 odst. 3 zákona o spotřebních
daních v podniku na výrobu vybraných výrobků2), v daňovém skladu, s
výjimkou uvedenou