Důvodová zpráva k zákonu č. 234/2014 Sb., o státní službě
Roman
Sklenák
Jeroným
Tejc
Lubomír
Zaorálek
Bohuslav
Sobotka
Jan
Hamáček
Milan
Chovanec
Obecná část
I. Zhodnocení platné právní úpravy
Státní službu v České republice upravuje zákon č.
218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve
správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech
(služební zákon), jehož ustanovení § 5 odst. 3,
§ 6 odst. 2,
§ 9 odst. 3 písm. d) a
e) a
odst. 4,
§ 11 až 13,
§ 32 až 34,
§ 135,
§ 136 odst. 2,
§ 235,
§ 236 odst. 1 a
2,
§ 237 odst. 1,
3 a
4, §
242, § 243 odst. 1 až 3,
§ 252 a přílohy č. 1, nabyla účinnosti vyhlášením,
28.5.2002. Později byla účinnost služebního zákona pětkrát odložena, naposledy zákonem č.
445/2011 Sb. na 1. ledna 2015. V případě státních
zaměstnanců ve správních úřadech a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech se tak doposud
uplatňuje pouze obecná právní úprava zákona č. 262/2006
Sb., zákoníku práce. Vedle toho se uplatňují
nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech
zaměstnanců ve veřejných službách a správě a nařízení vlády č.
222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a
správě.
Státní správě v České republice chybí kromě dokončení reformy veřejné správy
na ústřední úrovni především účinný služební zákon. Státní službu je nezbytné jednotně organizovat,
řídit, kontrolovat a výrazněji oddělit od politického vlivu. Taktéž je nezbytné napříště
prostřednictvím centrální systemizace schvalované vládou zabránit nepromyšleným a chaotickým zásahům
do struktury veřejné správy (plošné procentuální snižování počtu státních zaměstnanců bez ohledu na
kvalitativní a kvantitativní náročnost zajištění správních činností a následné živelné nabírání
státních zaměstnanců se zvýšenými náklady na jejich zaškolení a získání požadované odbornosti,
zásahy do smíšeného modelu veřejné správy bez odborného a politického rozhodnutí o jeho případné
změně apod.).
Absence chybějícího služebního zákona se projevuje negativně právě na
ústřední úrovni státní správy. Nestabilita odborného úřednického aparátu, nevyvozování odpovědnosti
za zjevná řídící či pracovní selhání, netransparentnost rozdělení odpovědnosti, absence koncepčního
řízení a v zásadě nulová horizontální spolupráce či koordinace na ústřední úrovni zásadně negativně
ovlivňují kvalitu veřejné správy.
V podmínkách smíšeného modelu veřejné správy v České republice je paradoxem,
že zatímco na obecní a krajské úrovni je účinný od 1. ledna 2003 (některá ustanovení od 12.7.2002)
zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních
samosprávných celků a o změně některých zákonů, na úrovni ústřední, tj. zejména ministerstvech, se
uplatní pouze obecný zákoník práce. Zatímco na krajské
a obecní úrovni existují alespoň základní institucionální záruky oddělení politických funkcí od
úřednických (instituty tajemníků obecních úřadů, ředitelů krajských úřadů upravené obecním a
krajským zřízením), na ústřední úrovni není depolitizace výkonu státní správy zajištěna žádným
způsobem.
Právní řád také doposud dostatečně účinně institucionálně nezajišťuje
jednotný a kvalitní výkon státní správy, neumožňuje také efektivně ovlivňovat personální strukturu a
počty státních zaměstnanců.
Usnesením vlády Petra Nečase ze dne 5. ledna 2011 č. 1 o Strategii vlády v
boji proti korupci na období let 2011 – 2012 vláda schválila v bodu 1. 7. Cíl – předložení vládě
věcného záměru zákona o úřednících, ve kterém bude jednoznačně určena hranice mezi politicky
obsazenými a úřednickými místy ve veřejné správě, zajištěno odpolitizování, profesionalizace a
stabilizace veřejné správy, stanoven systém odměňování a navrženo jasné a smysluplné řešení
problematiky přijímání darů zástupci orgánů veřejné moci. Důraz by měl být kladen na úpravu
základních povinností úředníka, včetně povinného vzdělávání, za předpokladu maximálního využívání
lektorů z řad zaměstnanců státní správy. Za zásadní protikorupční efekt strategie označila úpravu
disciplinární kázně a odpovědnosti a jasné vymezení základních povinností úředníka a odpolitizování
veřejné správy.
Vládní návrh zákona o státních úřednících (sněmovní tisk č. 1081/2013) tato
kritéria nenaplnil. K jeho projednání nedošlo z důvodu rozpuštění Poslanecké sněmovny.
Formulovaná kritéria naopak zcela naplňuje platný služební zákon. V tomto
směru vyznívají, jak stanoviska nevládních organizací zabývajících se touto
problematikou1), tak například doporučení veřejného ochránce práv adresované
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR v souhrnné zprávě o jeho činnosti z roku 2011 i
2012.2) Ochránce mimo jiné uvedl: „Ochránce si je vědom prací na přípravě
nového zákona, nicméně opakovaně v této souvislosti upozorňoval a nadále upozorňuje, že zamýšlená
soukromoprávní koncepce pracovněprávního vztahu není vhodná, neboť dle zmiňovaného článku Ústavy by
minimálně část zaměstnanců státu měla být ve veřejnoprávním poměru ke státu. Vládou navrhovaný zákon
může být v rozporu i se závazky vůči Evropské unii.“