Důvodová zpráva
Karel
Schwarzenberg
předseda vlády v zastoupení 1. místopředseda vlády a ministr zahraničních
věcí
Ing.
Ludmila
Müllerová
ministryně práce a sociálních věcí
Obecná část
I. Hodnocení dopadů regulace (RIA)
k části první návrhu zákona – změna zákona o
sociálních službách
1. Důvod předložení
Důvodem k novelizaci zákona č. 108/2006 Sb.,
o sociálních službách, je skutečnost, že současná právní úprava v některých aspektech již neodpovídá
potřebám dobré praxe při poskytování sociálních služeb. Cílem navrhované novely zákona je proto
promítnout aktuální požadavky praxe do příslušných ustanovení zákona. Novela zákona se netýká
věcných změn systému sociálních služeb. Jejím předmětem jsou zejména dílčí úpravy stávajících
ustanovení zákona.
Název
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006
Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a další související
zákony.
1.1. Definice problému
Současná právní úprava zákona č. 108/2006
Sb., o sociálních službách, (dále jen „zákon“) v některých aspektech již neodpovídá potřebám
dobré praxe při poskytování sociálních služeb a změnám, které proběhly v souvislosti s převodem
některých agend na Úřad práce. Cílem navrhované novely zákona je tedy promítnutí aktuálních
požadavků praxe do zákona o sociálních službách
prostřednictvím provedení dílčích úprav znění stávajících ustanovení zákona.
Nedojde-li k legislativním úpravám navrhovaným v novele zákona, bude i nadále přetrvávat
nesoulad mezi základní legislativní normou upravující oblast poskytování sociálních služeb a
potřebami dobré praxe poskytování sociálních služeb.
Z navrhovaných úprav lze úpravu § 101 a
§ 101a hodnotit jako zásadní. Cílem této úpravy
je upravit § 101 v reflexi na současnou praxi a
upřesnit § 101a. Tyto návrhy vyplynuly z širokého
konzultačního procesu k přípravě přechodu odpovědnosti za
dotace
na poskytování sociálních služeb na
kraje, tak, jak jej stanovuje uvedené ustanovení. Zároveň se navrhuje prodloužit účinnost
§ 101 o jeden rok. Podle
§ 101a bude postupováno pro účely poskytnutí
dotací v roce 2015.Současná právní úprava zákona č. 108/2006
Sb., o sociálních službách, stanovuje s účinností od 1.1.2014 přechod odpovědnosti za
realizaci dotačního řízení na poskytování sociálních služeb na jednotlivé kraje. Cílem navrhované
úpravy je odstranit nepřesnosti uvedené v příslušném ustanovení a odložit postup podle tohoto
ustanovení. Zároveň je třeba prodloužit účinnost §
101, který ukládá odpovědnost za realizaci dotačního řízení MPSV, a zrušit zmocnění k vydání
právního předpisu (nařízení vlády), které blíže stanoví bližší podmínky pro určení výše
dotace
,
účelu dotace
, členění dotace
a způsobu poskytování dotace
. Tato úprava se navrhuje vzhledem k tomu,
že existence prováděcího právního předpisu není v současné době z hlediska realizace dotačního
řízení nezbytná. Jedním ze zásadních nedostatků současné právní úpravy je časový nesoulad účinnosti
ustanovení § 101 a
§ 101a.Nedojde-li k úpravám navrhovaným v rámci této změny, nebude možné realizovat dotační
řízení podle § 101a. Tímto bude ohroženo
poskytování sociálních služeb na území České republiky, což bude mít dalekosáhlé dopady na klienty
sociálních služeb, poskytovatele sociálních služeb jakožto zaměstnavatele a další subjekty,
ovlivněné dotačním řízením. Navíc dojde k meziročnímu významnému rozkolísání systému sociálních
služeb, a to z důvodu nastavení výpočtu směrného čísla na jednotlivé kraje (tedy
alokace
prostředků
určených na dotace
na sociální služby).1.2. Popis existujícího právního stavu v dané oblasti
Právní úprava v gesci MPSV
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních
službách, ve znění pozdějších předpisů
Stávající právní úprava stanoví, že
dotace
na poskytování sociálních služeb je
odpovědností MPSV, jednotlivé krajské úřady se účastní dotačního řízení při hodnocení sociálních
služeb na svém území, a to včetně návrhu výše dotace
pro danou službu. Dále krajský úřad předkládá
souhrnnou žádost o poskytnutí dotace
na příslušný rozpočtový rok, podílí se na finanční kontrole
apod. podle § 101 zákona.Právní úprava v gesci jednotlivých krajů
Od 1.1.2014 nabude účinnosti § 101a
výše uvedeného zákona, který stanoví změnu odpovědnosti za
dotace
na poskytování sociálních služeb.
Dotace
bude poskytovat kraj.1.3. Identifikace dotčených subjektů
Dotčené subjekty a vytipování nejvýznamnějších dopadů spojených s výše uvedenou
úpravou
-
MPSV – implementace zvolené varianty, koordinační funkce a metodické práce, zvýší se
nároky na metodickou podporu krajům a krajským úřadům, ale sníží se nároky na výkon správní
činnosti.
-
Krajské úřady – nárůst nároků na součinnost při plánování sociálních služeb na území
příslušných krajů a obcí
-
Kraje a obce – hlavní dopad, vyšší míra odpovědnosti za realizaci dotačního řízení,
provádění finančních kontrol, výplata dotací, vedení agendy k jednotlivým službám
apod.
-
Poskytovatelé sociálních služeb – zanedbatelný dopad do administrativy spojené se
změnou poskytovatele
dotace
.1.4. Popis cílového stavu
Obecným cílem navrhované novely zákona je promítnutí aktuálních požadavků praxe při
poskytování sociálních služeb do zákona o sociálních
službách prostřednictvím provedení dílčích úprav znění stávajících ustanovení zákona.
Výsledkem bude sladění základní legislativní normy upravující oblast poskytování sociálních služeb
se žádoucím způsobem poskytování těchto služeb.
Významné cíle navrhovaných legislativních úprav: