Důvodová zpráva k zákonu č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2
Ing.
Andrej
Babiš,
Předseda vlády
JUDr.
Alena
Schillerová,
Ph.D.,
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí
I. Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
V souvislosti se vznikem a rozšířením onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 vyhlásila vláda podle čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví na území České republiky nouzový stav od 14:00 hodin dne 12. března 2020 na dobu 30 dnů. V rámci vyhlášeného nouzového stavu je realizována řada omezujících opatření, která mají nebo mohou mít negativní dopad na podnikání. Tyto negativní dopady spočívají jednak přímo v nařízení uzavření provozoven, jednak v povinnosti přijmout opatření, která provozování podnikatelské činnosti ztěžují.
Na řadu oborů podnikání má nicméně negativní dopad samotná epidemie koronaviru SARS-CoV-2 a s tím související změna chování obyvatelstva, přičemž tyto dopady by bez provedení vládou přijatých opatření mohly být v konečném důsledku závažnější, a to nejen s ohledem na hierarchii chráněných hodnot (život > zdraví > majetek). V rámci podnikatelského prostředí byly výše zmíněnými událostmi zasaženy nejen segmenty, na které opatření vlády směřovala přímo, ale též segmenty, které utrpěly v důsledku změny chování zákazníků, jejich priorit, jakož i změnami, které se dotkly jejich obchodních partnerů a dodavatelů.
Dopad výše zmíněných událostí je rovněž do značné míry specifický v tom, že opatření proti šíření koronaviru SARS-CoV-2 zaměřená primárně na omezení kontaktu mezi fyzickými osobami mají obecně zvýšený dopad na maloobchodní prodej, poskytování služeb a další podnikatelskou činnost, na které se z velké míry podílejí osoby samostatně výdělečně činné, pro které se jedná v řadě případů o jediný zdroj příjmů a které mají často jen omezenou možnost tyto důsledky jakkoliv
eliminovat
či snížit. Pro významnou část osob samostatně výdělečně činných tento stav znamená úplné či částečné utlumení jejich podnikatelské činnosti, případně nutnost přeorientovat své podnikání, což s sebou nese řadu úskalí časového i materiálního charakteru. Ze skutečnosti, že sled výše zmíněných událostí byl velmi rychlý, je zřejmé, že schopnost zareagovat na nastalou situaci je v prvním měsíci velmi omezená a predikovatelnost dalšího vývoje obtížná.
2. Odůvodnění hlavních principů a nezbytnosti navrhované právní úpravy
Cílem navrhovaného opatření je prostřednictvím tzv. kompenzačního bonusu zmírnit dopady událostí souvisejících se vznikem a rozšířením onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 na osoby samostatně výdělečně činné, jejichž činnost byla v důsledku těchto událostí úplně či částečně utlum

Máte předplatné? Přihlaste se

Tento dokument je jen pro
předplatitele

Pokud ho chcete, přihlaste se s potřebnou licencí nebo si ji zakupte.

Nebo se zaregistrujte a díky registraci můžete na 10 dní vyzkoušet

  • Vybrané Chytré vzory
  • Všechny placené články na webu
  • Unikátní databázi Expertní odpovědi
  • Předpisy ve všech časových verzích vč. možnosti porovnávání
  • Komentáře, důvodové zprávy, judikaturu
  • Vybranou legislativu EU
  • Užitečné funkcionality jako sledování témat, uložení do oblíbených nebo vlastní poznámky k textu
  • Přehled daňové legislativy

I po skončení zkušební verze vám DAUČ nabízí zdarma

  • Redakční výběr článků každý měsíc
  • Pravidelné daňové, účetní a související aktuality, vč. monitoringu nové legislativy
  • Přístup k aktuálnímu znění daňových a účetních předpisů

Registrovat

“Zákon nebývá vždy srozumitelný, proto se mi hodí komentáře nebo praktické vysvětlení postupů, na které se můžu spolehnout. A ty nabízí právě DAUČ.” Jana Malá - Předplatitelka DAUČ

  • Oblíbené
  • Poznámka

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu