Důvodová zpráva k zákonu č. 191/2020
Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 na osoby
účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti trestných činů a právnické osoby a o změně
insolvenčního zákona a
občanského soudního řádu
Ing.
Andrej
Babiš
Předseda vlády
Mgr.
Marie
Benešová
Ministryně spravedlnosti
Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
V souvislosti s rozšířením onemocnění COVID-19, které je způsobené novým koronavirem
SARS-CoV-2, došlo postupně v České republice k přijetí celé řady opatření, jež dosud na našem území
neměla obdoby.
Ministerstvo zdravotnictví ČR nejprve dne 6. března 2020 přijalo v souladu se zákonem č.
258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění
pozdějších předpisů, mimořádné opatření proti epidemii nebo nebezpečí jejího vzniku, na jehož
základě byla lidem vracejícím se z Itálie nařízena povinná 14denní karanténa. Z důvodu rychlého
lokálního šíření nákazy bylo následně Krajskou hygienickou stanicí Olomouckého kraje přijato další
mimořádné opatření, které vedlo k zásadnímu omezení běžného života ve vybraných obcích ležících v
okolí Litovle a Uničova. Došlo k úplné izolaci této oblasti vůči okolnímu světu a místním obyvatelům
byl nařízen zákaz pohybu.
S ohledem na zhoršující se situaci nakonec vláda přistoupila dne 12. března k vyhlášení
nouzového stavu pro území celé České republiky a přijala radikální krizová opatření obsahující
omezení podle § 5 a
§ 6 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení, ve
znění pozdějších předpisů.
Další obdobná opatření poté následovala.
V důsledku výše uvedených okolností došlo k zásadnímu omezení volného pohybu občanů České
republiky. Tento přímý důsledek mimořádných opatření má pochopitelně i nepřímé dopady do dalších
sfér každodenního života. Lidé se z preventivních důvodů začali zdržovat ve svých domovech a
přestali se navzájem stýkat, není-li to nezbytně nutné. Není možné pořádat setkání většího počtu
osob. Omezil se provoz České pošty a některé její pobočky byly zcela uzavřeny. Zásadní dopady
přijatých opatření se týkají i příjmů velkého počtu obyvatel - v pohostinství a hoteliérství se
zcela zastavil provoz, zaměstnanci jsou propouštěni, živnostníci nemohou provozovat svoji činnost a
uchází jim zisk. V důsledku zavření škol jsou rodiče nuceni pobývat doma se svými dětmi, což i přes
rychlá opatření vlády vede k výraznému propadu příjmů domácností. Lze přitom očekávat, že tyto
krátkodobé ekonomické dopady se budou i nadále prohlubovat.
Je zřejmé, že zásadní restrikce a jejich důsledky na sociální a ekonomické poměry v České
republice nezůstanou bez odezvy ani v oblastech, které spadají do resortu justice.
Jednou z dotčených oblastí jsou bezesporu i probíhající soudní řízení. Dočasné omezení
může mít vliv především na schopnost účastníků řízení, jejich zástupců, dalších subjektů a osob na
řízení zúčastněných dodržet procesní lhůty, které pro provedení vybraných úkonů stanoví jednotlivé
procesní předpisy. Jedná se zejména o lhůty zakotvené v zákoně č.
99/1963 Sb., občanský soudní řád (dále jen
"občanský soudní řád" nebo
"o. s. ř."), zákoně č.
141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (dále jen
"trestní řád" nebo "t. ř."), nebo zákoně č.
150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jen
"soudní řád správní" či
"s. ř. s.").
Vyjmenované předpisy částečně dovedou na nastalou situaci reagovat, když umožňují
prominutí zmeškaní lhůty nebo v případě trestních předpisů její navrácení. Tato možnost však není
plošná a u některých úkonů či dokonce celých řízení je z legitimních důvodů vyloučena. Například v
občanském soudním řízení nelze prominout
zmeškání lhůty pro podání dovolání, v soudním řízení správním pro podání žaloby proti rozhodnutí
správního orgánu či podání kasační stížnosti, v trestním řízení je zákonem připuštěno pouze
navrácení lhůt zmeškaných obviněným nebo jeho obhájcem pro podání opravných prostředků s výjimkou
dovolání, byť judikatorní praxe toto ustanovení aplikuje
per analogiam
na širší okruh případů,
apod.Zásadnější dopady lze očekávat též v rámci insolvenčního práva. Předně je to narušená
schopnost celé řady dlužníků, kteří se již nyní nacházejí v oddlužení, splácet své závazky i nadále
ve stejné výši. Opatření se však nevyhnou ani podnikatelům včetně velkých korporací, kteří dosud
neměli žádné hospodářské problémy. Podnikatelské subjekty se mohou dostat do neočekávané a přechodné
platební neschopnosti, která není způsobena neobratnými podnikatelskými rozhodnutími, nýbrž tím, že
jsou náhle nuceni zastavit svůj provoz a uchází jim zisk. Přesto jsou však i nadále povinni platit
průběžné mandatorní výdaje. Po odpadnutí omezení a přímých dopadů boje s epidemií nového koronaviru
lze přitom očekávat, že se tyto podnikatelské subjekty okamžitě znovu postaví na nohy a budou
schopny svoji činnost bez větších obtíží obnovit a zachovat pracovní místa. Tomu by však mohlo
zásadním způsobem zabránit stávající nastavení insolvenčního práva, které při platební neschopnosti
ukládá dlužníkovi, aby na sebe podal insolvenční návrh, popřípadě umožňuje věřiteli, aby insolvenční
návrh podal na svého dlužníka. Přechodné zhoršení hospodářských výsledků dlužníka, které byly do
přijetí mimořádných opatření při epidemii při výkonu své podnikatelské činnosti relativně stabilní,
by se totiž po vystavení účinkům insolvenčního řízení mohlo dále zhoršovat. Lze předvídat, že se
podnikatel fungující s péčí řádného hospodáře nejdříve pokusí učinit vše proto, aby udržel v chodu
svůj životaschopný podnik. Veškeré své síly se tedy pokusí soustředit do obnovení provozu svého
podniku, přičemž odvracení negativních účinků insolvenčního řízení a účast v nákladném kolektivním
řízení insolvenčního typu by jej mohlo stát drahocenný čas i zdroje, které lze optimálněji využít
jiným způsobem.
Avizovaný zásah do insolvenčního práva lze považovat za legitimní reakci na stávající
bezprecedentní situaci. Insolvenční právo v podmínkách zdravé ekonomiky očišťuje podnikatelské
prostředí od nevýkonných ekonomických subjektů a stává se nástrojem zvyšování míry efektivní
alokace
aktiv v ekonomice. V situacích systémových simultánních selhání různých ekonomických odvětví nicméně
přestává tento účel plnit a v krajních případech se stává dokonce rizikovým, ohrožujícím faktorem -
nadto naprosto nevýhodným pro celou ekonomiku, neboť v témže okamžiku dostává na trh množství aktiv,
po kterém neexistuje adekvátní poptávka (neboť i přímá konkurence podnikajících dlužníků čelí
vlastním finančním problémům), což drasticky snižuje cenu aktiv.Přijetí mimořádných opatření při epidemii systémově dostalo relativně zdravé podnikatelské
subjekty do tíživé situace, která není způsobena vnitřními organizačními, obchodními nebo výrobními
problémy a které lze v kombinaci s dalšími ozdravnými opatřeními lépe odvracet mimo plný režim
insolvenčního práva, který by paradoxně mohl úpadkový stav akcelerovat.
Konečně je nutné zmínit dopady na právnické osoby. S ohledem na omezení svobody pohybu
osob, zákaz shromažďování více osob na stejném místě a uplatňovaná karanténní opatření je právnickým
osobám ztíženo či zcela znemožněno konání zasedání orgánů, především pak nejvyšších orgánů
(například valné hromady společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti anebo členské
schůze družstev). Jestliže se členové orgánů nemohou scházet a rozhodovat, je ohroženo fungování
celé právnické osoby. Bez zajištění efektivního rozhodování nejvyšších orgánů, popřípadě jiných
orgánů oprávněných volit členy statutárního orgánu, může nastat situace, kdy stávajícím členům
statutárního orgánu zanikne funkce a na jejich místo nebude možné zvolit nové členy. V takovém
případě se může právnická osoba ocitnout bez orgánu řídícího její činnost, tedy může být zcela
paralyzována. Dalším problémem může být i nemožnost projednat řádnou účetní závěrku. Nejvyšší orgány
obchodních korporací jsou typicky v jarních měsících svolávány za účelem projednání a schválení
řádné účetní závěrky, která se jednak jako příloha přikládá k daňovému přiznání, jednak lze na
základě ní vyplácet podíly na zisku (dividendy) apod.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "občanský zákoník" nebo
"o. z."), a zákon č.
90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech
(zákon o obchodních korporacích), ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o obchodních
korporacích" nebo "z. o. k.") upravují
alternativu k běžnému zasedání orgánů a umožňují, aby orgány rozhodovaly s využitím technických
prostředků (tedy na dálku, např. přes skype), nebo aby se rozhodovalo mimo zasedání orgánu v písemné
formě (tzv. rozhodování
per rollam
). Nicméně aby mohly být tyto způsoby rozhodování použity, musí
tak být (zpravidla) stanoveno v zakladatelském právním jednání právnické osoby. Mnoho právnických
osob přitom neočekávalo stávající vývoj situace a zaváděná mimořádná opatření při epidemii, proto
dopředu tento způsob rozhodování v zakladatelském právním jednání neupravilo. V současnosti jej tak
nemohou využít a dostávají se do patové situace.2. Odůvodnění hlavních principů a nezbytnosti navrhované právní úpravy.
Základním principem předloženého zákona je v krátkém čase reagovat na ty nejzásadnější
problémy, s nimiž se mohou subjekty soudních řízení, právnické osoby a subjekty v insolvenčních a
exekučních řízeních nyní potýkat. Celá řada překážek se dá překlenout individuálním přístupem soudů
v řízeních či výkladem zákona, přesto existují případy, kdy ani jedna z uvedených cest možná není.
Právě na ně přitom předložený návrh zákona směřuje.
Konkrétně se navrhuje řešit dopady mimořádných opatření v následujících
aspektech:
a) Možnost prominout zmeškání lhůty nebo navrácení lhůty pro vykonání úkonu ze strany
vybraných subjektů soudních řízení nebo osob na řízení jinak zúčastněných
Problém se týká zejména lhůt, jejichž zmeškání podle platné úpravy prominout
nelze.
Obecné vyloučení možnosti prominutí zmeškání vybraných lhůt nebo jejich navrácení je za
normálního chodu justice a společnosti opodstatněno pádnými důvody. Často je to požadavek právní
jistoty a nezbytnost zachování účinků právní moci, snaha zamezit dvojímu rozhodnutí v téže věci,
ochrana třetích osob či nezbytnost zajistit rychlý průběh řízení.
Tyto argumenty plně obstojí v době, kdy stát i jeho občané mohou standardně fungovat.
Soudní systém ochrany však není připraven na mimořádný stav, kterému aktuálně Česká republika čelí.
Pokud jsou v zájmu boje s epidemií nemoci COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2 přijímána
bezprecedentní opatření, při nichž dochází k omezování základních práv jednotlivce, je zapotřebí na
to reagovat i v procesním právu.
Předkládaný návrh zákona vychází z toho, že prominutí zmeškání velké části procesních
úkonů je možné již za stávající právní úpravy. Děje se tak prostřednictvím
§ 58 o. s. ř.,
§ 40 odst. 5 s. ř. s. a