DŮVODOVÁ ZPRÁVA
RNDr.
Petr
Nečas
předseda vlády
JUDr.
Pavel
Blažek
Ph.D.
ministr spravedlnosti
A. OBECNÁ ČÁST
Závěrečná zpráva k hodnocení dopadů regulace k návrhu zákona, kterým se mění zákon č.
182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení
(insolvenční zákon), a zákon č. 312/2006 Sb., o
insolvenčních správcích, ve znění pozdějších předpisů
1. Důvod předložení a cíle
1.1 Název
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 182/2006
Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), a zákon č.
312/2006 Sb., o insolvenčních správcích, ve znění
pozdějších předpisů.
1.2 Definice problému
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 182/2006
Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů, a
zákon č. 312/2006 Sb., o insolvenčních správcích, ve
znění pozdějších předpisů, je předkládán v souladu s Plánem legislativních prací vlády na rok 2012,
který byl schválen usnesením vlády ze dne 14. prosince 2011, č. 941. Podle tohoto vládního dokumentu
má Ministerstvo spravedlnosti předložit Vládě České republiky předmětnou novelu do prosince roku
2012, jejíž součástí má být i vyhodnocení dopadů regulace navrhované právní úpravy (RIA).
Hlavní principy celkového pojetí nového
insolvenčního zákona, který nabyl účinnosti dne 1.
ledna 2008, vycházely z analýzy negativního působení materie
zákona o konkursu a vyrovnání.
Insolvenční zákon se snažil zakotvit absentující nebo
nekvalitně zpracované instituty zákona o konkursu a
vyrovnání. Mimo jiné byly posíleny principy pozitivní motivace dlužníka i jeho věřitelů u
všech způsobů řešení úpadku, zakotveny základní zásady insolvenčního řízení či zaveden nový systém
regulace insolvenčních správců. V reakci na vzrůstající zadlužování spotřebitelů a v souladu s již
zavedeným trendem v severoatlantických státech byl zakotven nový způsob řešení úpadku dlužníka –
nepodnikatele (spotřebitele). Institut oddlužení preferuje sociální účel před ekonomickým, umožňuje
dlužníku nový start a motivuje ho k aktivnímu zapojení se do umořování svého dluhu vůči věřitelům.
Zásadním krokem směrem k posílení principu publicity a transparentnosti insolvenčního řízení bylo
zavedení veřejně přístupného insolvenčního rejstříku.
Insolvenční zákon zavedl mnoho nových institutů,
jejichž efektivnost nebylo, vzhledem k absenci jakýchkoli obdobných zkušeností z minulosti, možné
odhadnout. Po uplynutí více než čtyř let ode dne účinnosti
insolvenčního zákona uběhla dostatečně dlouhá doba pro
posouzení prvních zkušeností s aplikací nového úpadkového práva.
V návaznosti na Plán legislativních prací vlády si Ministerstvo spravedlnosti vytklo za
cíl připravit novelu insolvenčního zákona, která by
představovala odpovídající reakci na komplexní posouzení kladů a záporů nového úpadkového práva
obsaženého v tomto zákoně. Za účelem komplexního zmapování aplikační praxe iniciovalo Ministerstvo
spravedlnosti veřejnou konzultaci „Dosavadní zkušenosti s novým insolvenčním řízením“ a
prostřednictvím příslušného dotazníku1) oslovilo široký okruh
adresátů2), jejichž zkušenosti s novým insolvenčním
zákonem3) byly podkladem pro identifikaci problémových oblastí a staly se
základem pro systémovou revizi insolvenčního zákona a
dalších právních předpisů.
Vyhodnocení veřejné konzultace, analýzu doručených podnětů a přípravu předkládané novely
realizovalo Ministerstvo spravedlnosti (dále jen „Ministerstvo spravedlnosti“ nebo „ministerstvo“) v
úzké spolupráci se stálou expertní skupinou pro insolvenční právo S 22 zřízenou ministrem
spravedlnosti dne 19. prosince 2007. Členy této odborné skupiny jsou zástupci a členové Nejvyššího
soudu ČR, Vrchního soudu v Praze, Krajského soudu v Ostravě a Hradci Králové, České bankovní
asociace, Asociace insolvenčních správců, České advokátní komory, Komory auditorů ČR, Národní
ekonomické rady vlády (NERV), občanského sdružení Turnarround management association ČR a další
osoby působící v akademické a soukromé sféře.4)
1.3 Popis existujícího právního stavu v dané
oblasti
Identifikace problémů a dotčených subjektů, popis cílového stavu, kterého má být
dosaženo, a rizik spojených s nečinností
Mluví-li se o podpoře podnikatelského prostředí v České republice, má se tím na mysli
podpora především začínajících podnikatelů a zanedbává se vliv a význam úpadkového práva jako
takového. Je důležité si uvědomit, že úpadkové právo plní v každém státě s tržní ekonomikou svou
nezastupitelnou funkci. Úpadkové právo má výrazný dopad na trh a chování jeho účastníků. Obecně
platí, že na míru vyspělosti tržního hospodářství lze usuzovat mimo jiné z toho, jakým způsobem
přistupují jednotliví účastníci trhu k subjektům, které v soutěžním prostředí neuspěly, respektive
se ve svém podnikání pokoušejí o druhou šanci. Jedním ze znaků kvalitního úpadkového práva je
možnost rychlého výstupu problematických subjektů z hospodářského systému a omezení dopadů ztrát
vzniklých činností dlužníka (úpadce) na ostatní podnikatele, domácnosti a finanční instituce.
Úpadkové právo má tudíž významnou roli z hlediska kreditního a systémového rizika, a přímo tak
ovlivňuje podmínky pro finanční stabilitu v české ekonomice. Pravidla jednání s neúspěšnými
účastníky hospodářské soutěže ochraňují nejen základní práva těchto dlužníků, ale také těch, kteří
jako věřitelé nesou následky neúspěchů svých dlužníků. S tím bezprostředně souvisí požadavek na
transparentnost a předvídatelnost insolvenčního práva, který lze z pohledu potenciálních investorů
považovat za klíčový. Umožňuje totiž investorům porozumět právní úpravě úpadkového práva a zhodnotit
rizika a náklady, která jsou spojená s jejich postavením věřitele v případě, že dojde k úpadku
dlužníka.
Podnikání, jakožto soustavná samostatná činnost, kterou určitá osoba vykonává za účelem
dosažení zisku, je ve své podstatě činnost riziková, která vyžaduje sebevědomí, samostatnost a
určitou ochotu riskovat. Zakládání podniků, úspěchy a neúspěchy v podnikání patří k realitě tržního
hospodářství. V české společnosti jsou potíže v podnikání nebo dokonce neúspěch vnímány jako
nestandardní hospodářský vývoj v životě podnikatele a osoba, která se do úpadku dostane, získá
stigma neúspěchu, což značně komplikuje nový start. Přitom uzavření podniku je vnímáno v kontextu
globálního hospodářství jako prvek slučitelný s hospodářským rozvojem, což také uznává Evropská
charta
pro malé podniky5). Je důvod se domnívat, že rostoucí světová
konkurence nutí podnikatele rychleji a pružněji reagovat, dokonce i uzavřením podniku a otevřením
nového. Odborné studie potvrzují úzký vzájemný vztah mezi mírou vzniku a zániku, a naznačují tak
nepřetržitý proces kreativní destrukce, v rámci kterého firmy s nízkou produktivitou trh opouštějí a
jsou nahrazovány novými. Nízká míra přežití tak nemusí nutně znamenat důvod k obavám – vstup nových
firem je součást tržního procesu, kterým podnikatelé reagují na realitu trhu. Právě stigma neúspěchu
podnikání je jedním z důvodů, proč mnoho malých a středních podniků své finanční potíže skrývá tak
dlouho, až je na jejich řešení příliš pozdě. Pro možnost zabránit úpadku je včasné jednání zásadní;
záchrana podniku je pak mnohem snazší, neboť dovoluje sanační způsob řešení úpadku, jenž je mnohdy
výhodnější, než likvidační způsob řešení úpadku. Zahraniční data uvádějí, že každoročně ukončí svou
podnikatelskou činnost v Evropě asi milion subjektů, přičemž pouze 50% podniků přežije prvních pět
let své existence. Důkazy nasvědčují tomu, že podnikatelé, kteří byli v úpadku, se z vlastních chyb
učí a napodruhé jsou všeobecně úspěšnější. Platí totiž nejen pro podnikání, že pokrok a invence
nenastanou vyhýbáním se chybám, ale naopak poučením se z nich. Výzkumy ukazují, že podnikání
zahájené osobami, které již v minulosti podnikaly (lhostejno, jak úspěšně), vykazuje rychlejší růst,
pokud jde o celkový obrat podniku a vyšší míru tvorby pracovních míst. Podniky takových osob
vykazují rovněž vyšší míru přežití, než podniky založené osobami dosud
nezkušenými.6) V České republice, podle dostupných
informací7), až 41% společností vzniklých v roce 2011 bylo založeno osobami,
které již v minulosti podnikaly.Vnímání úpadkového práva v našem prostředí je do značné míry ovlivněno zkušeností, kterou
česká společnost získala v době účinnosti zákona č. 328/1991
Sb., o konkursu a vyrovnání. Stigma, které se ve společnosti zakořenilo, se díky nové úpravě
obsažené v insolvenčním zákoně daří odstraňovat. Tento proces však není „během na krátké trati“,
jelikož část společnosti dosud nezaznamenala, že nedostatky, které charakterizovaly
zákon o konkursu a vyrovnání, byly odstraněny přijetím
insolvenčního zákona. Vyhodnocením dostupných dat z
ukončených insolvenčních řízení8) lze zjistit, že nové úpadkové právo
přineslo nesrovnatelné zlepšení oproti úpadkovému právu regulovanému
zákonem o konkursu a vyrovnání. Průměrná délka
insolvenčního řízení ukončeného zrušením konkursu po splnění rozvrhového usnesení činí (podle
analyzovaných dat) 1 rok a 7 měsíců. Obecně insolvenční řízení trvalo nejdéle 3 roky a 3 měsíce.
Podle každoročního reportu Doing bussines 20129), vydávaného pod hlavičkou
Světové banky, je délka insolvenčního řízení vyjádřená koeficientem 3, 2 roky, což odpovídá nejdéle
trvajícímu insolvenčnímu řízení podle dat z dosud ukončených insolvenčních řízení. Ve srovnání s
údaji v reportu za rok 200610) se novou úpravou podařilo zkrátit délku
insolvenčního řízení téměř trojnásobně (z 9,2 let).
Data dokazují, že i v míře uspokojení bylo novou úpravou dosaženo značného pokroku, když v
roce 2006 byla míra uspokojení věřitelů vyjádřena 17, 8 centy na dolar, kdežto v roce 2012 je Česká
republika již na 33. místě v míře uspokojování věřitelů s 56 centy na dolar.
Veřejná konzultace vygenerovala široký přehled problémových zkušeností s novým
insolvenčním řízením, jakož i množství (leckdy i protikladných) názorů na to, k jakým změnám
úpadkového práva má dojít prostřednictvím systémové revize
insolvenčního zákona. Veřejná konzultace tak přinesla
řadu racionálních podnětů, které byly základem pro přípravu předkládaného materiálu. Některé z
podnětů tkvěly v nepochopení dané problematiky a část z nich mezitím vyřešila
judikatura
soudů
vyšších stupňů (Nejvyššího soudu nebo odvolacích vrchních soudů). Doručené podněty byly vytřízeny v
závislosti na typu respondenta, ať již šlo o orgány veřejné správy, insolvenční správce, dlužníky
nebo o věřitele. Stanovisko Ministerstva spravedlnosti ke konkrétním podnětům je uvedeno v souborné
tabulce, přičemž o některých problematických otázkách je blíže pojednáno v obecné nebo zvláštní
části tohoto materiálu. Z velkého množství reakcí bylo možné detekované zkušenosti rozdělit do
následujících okruhů:i.
určování insolvenčních správců,
ii.
věřitelské orgány,
iii.
souběh
exekuce
a insolvenčního řízení,iv.
uplatňování nároků v insolvenčním řízení včetně úpravy postavení zajištěných
věřitelů,
v.
oddlužení (včetně společného oddlužení manželů),
vi.
reorganizace,
vii.
odměňování insolvenčních správců,
viii.
předkládaný návrh zákona respektuje úpravu obsaženou v zákoně č.
89/2012 Sb., občanském zákoníku, který nabyde účinnosti
1.1.2014, byť se nevydává cestou terminologického přizpůsobování jako samostatného důvodu změny
insolvenčního zákona,
ix.
různé – v rámci tohoto okruhu lze zdůraznit soubor opatření, jejichž zavedením dojde
ke snížení administrativní zátěže insolvenčních soudů (justičního systému obecně) a insolvenčních
správců.
i. Proces určování insolvenčních správců
Ustanovování insolvenčních správců do insolvenčního řízení může probíhat a v jednotlivých
státech probíhá v zásadě dvojím způsobem. Buď je výběr insolvenčního správce na uvážení
insolvenčního soudu, který insolvenčního správce vybírá ze seznamu kvalifikovaných osob -tzv.
nominační systém (nezáleží na tom, zda jsou v seznamu zapsány pouze osoby, které získaly licenci,
jako v současné době v České republice, nebo zda jsou do seznamu zapsány pouze osoby, které splňují
kvalifikační předpoklady, jako například v Německu) nebo je výběr insolvenčních správců prováděn na
základě rozpisu (jako u soudců), neboli na základě rotačního systému. Jiné způsoby, které zpravidla
doplňují předchozí metody výběru, jsou založeny na různých formách aktivního zapojení se věřitelů
(srov. § 29 odst. 1 insolvenčního zákona) nebo
dlužníka do procesu výběru insolvenčního správce.
Podle ustanovení § 29 odst. 1 insolvenčního
zákona platí pro všechny způsoby řešení úpadku, že na schůzi věřitelů, která nejblíže
následuje po přezkumném jednání, se mohou věřitelé usnést, že insolvenčním soudem ustanoveného
insolvenčního správce odvolávají z funkce a že ustanovují nového insolvenčního správce. Zároveň
ustanovení § 25 odst. 1 tohoto zákona jasně
stanoví, že je-li v předloženém reorganizačním plánu určena osoba insolvenčního správce, ustanoví
insolvenční soud insolvenčním správcem tuto osobu. Z tohoto pohledu je zřejmé, že určení osoby
insolvenčního správce je primárně svěřeno do rukou věřitelů. Na rozdíl od
zákona o konkursu a vyrovnání, který neobsahoval
žádnou regulaci, insolvenční zákon umožňuje při výběru
správce působení trhu a zároveň zajišťuje, aby i v prvních měsících řízení, kdy tržní mechanismus
výběru správce věřiteli funguje s jistým zpožděním, byl insolvenční správce ustanoven rozhodnutím
insolvenčního soudu (§ 25 insolvenčního zákona).
Úvodní ustanovování insolvenčních správců do řízení je pojistkou pro situace, v odborné literatuře
popsané, tzv. všeobecné racionální apatie věřitelů11), kdy věřitelé
rezignují nejen na výběr insolvenčního správce, ale i na kontrolu nad celým insolvenčním řízením; je
též pojistkou pro případy, kdy se věřitelé ještě nestihli adaptovat na probíhající insolvenční
řízení. Na prvním místě jsou to však věřitelé, kteří mohou sami ovlivnit výběr insolvenčního
správce, právě prostřednictvím § 29 insolvenčního
zákona. Zbývá tedy nalézt do doby, než se věřitelé adaptují na chod insolvenčního řízení,
takový způsob úředního určování osoby insolvenčního správce, který zajistí, aby šlo o výběr co
nejvíce spravedlivý a objektivní (vyvažující vliv různých zájmových skupin, jenž může působit
protisměrně k naplnění účelu insolvenčního řízení). V porovnání s úpravou ustanovování správců
konkursních podstat obsaženou v zákoně o konkursu a
vyrovnání lze současnou úpravu (jejíž podstatou je, že výběr konkrétní osoby insolvenčního
správce pro první fázi insolvenčního řízení provádí předseda insolvenčního soudu, coby nezávislá a
nestranná osoba, která žádným způsobem neparticipuje na vedení konkrétního insolvenčního řízení, a
jejíž osobní kredit plyne i z funkce, kterou zastává) hodnotit (i na základě výsledků veřejné
konzultace) jako jednoznačně transparentnější a vytvářející systémové záruky proti pokusům o
zneužití insolvenčního řízení v důsledku vlivu na výběr osoby insolvenčního správce v první fázi
insolvenčního řízení.
Klíčovým problémem současné regulace výběru osoby insolvenčního správce předsedou
příslušného insolvenčního soudu na základě kritérií nastavených v ustanovení
§ 25 insolvenčního zákona je nedostatek uniformity
v postupech předsedů jednotlivých insolvenčních soudů, což zbytečně vyvolává pochybnosti o
transparentnosti takto nastaveného procesu. Řečené platí bez zřetele k tomu, že nedostatek důvěry v
současný způsob určování insolvenčních správců je vyvolán spíše nedostatkem důvěry (lhostejno, zda
při transparentním procesu jmenování předsedů krajských /insolvenčních/ soudů oprávněným) v
nestrannost předsedů insolvenčních soudů určujících osobu insolvenčního správce pro konkrétní
insolvenční řízení v jeho počáteční fázi, a nikoli samotným (insolvenčním zákonem upraveným)
systémem tohoto určování.
Insolvenční správci zapsaní do seznamu, z nějž se výběr provádí, zpochybňují spravedlnost
procesu ustanovování insolvenčních správců především z hlediska zachování principu proporcionality
ustanovování. Přitom na některých insolvenčních soudech jsou již dnes zavedeny neformální (interní)
způsoby výběru insolvenčních správců na základě tzv. koleček (rotační systém), které se snaží
racionálně distribuovat jednotlivé insolvenční případy (zvláště v oddlužení) a zabránit tak
případným dohadům nad způsobem výběru insolvenčních správců.
Platná úprava úpadkového práva přitom zná mechanismy, jejichž prostřednictvím mohou
věřitelé, kteří na tom mají zájem, prosadit odůvodněné výhrady proti osobě insolvenčního správce
určené v počátečním stadiu insolvenčního řízení předsedou insolvenčního soudu. Srov. již zmíněné
ustanovení § 29 odst. 1 insolvenčního zákona nebo
ustanovení § 32 insolvenčního zákona, podle kterého
insolvenční správce, který neplní řádně své povinnosti nebo který nepostupuje při výkonu své funkce
s odbornou péčí anebo který závažně porušil důležitou povinnost, uloženou mu zákonem (srov.
§ 36 insolvenčního zákona) nebo soudem, může
insolvenční soud na návrh věřitelského orgánu nebo dlužníka anebo i bez tohoto návrhu z úřední
povinnosti jeho funkce zprostit. Pro postup insolvenčního soudu je v takovém případě určující
posouzení, zda rozhodnutí, jímž insolvenčního správce zprostí funkce, je ve společném zájmu věřitelů
(§ 2 písm. j/ insolvenčního zákona) a nikoli jen
těch, kteří návrh na zproštění podali (případně v zájmu dlužníka). Nástroje, které mají zabránit
nežádoucím vazbám mezi insolvenčním správcem a dalšími osobami participujícími na insolvenčním
řízení, existují, poznatky z praxe nicméně ukazují, že nejsou dostatečně využívány.
Jednou z hlavních výhod rotačního systému při určování insolvenčních správců
ustanovovaných do insolvenčních řízení je schopnost zajistit nezávislost výběru osoby insolvenčního
správce. Stávající „nominační“ systém může oproti tomu vést k tomu, že pro konkrétní insolvenční
soudní oddělení působící u insolvenčního soudu budou opakovaně ustanovováni jen tzv. osvědčení
insolvenční správci a další insolvenční správci zapsaní v seznamu budou opomíjeni, bez zřetele k
tomu, jak vysoké jsou jejich kvalifikační předpoklady (dané především úpravou obsaženou v zákoně č.
312/2006 Sb., o insolvenčních správcích). K nežádoucím
důsledkům takové praxe může vést snaha insolvenčních správců budovat si „nevhodné“ vztahy s
insolvenčními soudci nebo s jinými osobami, které mohou mít vliv na určení jejich osoby insolvenčním
správcem pro konkrétní insolvenční řízení. Tím pak může být ohrožováno i naplnění účelu
insolvenčního řízení (kterým je dosáhnout nejvyššího a zásadně poměrného uspokojení dlužníkových
věřitelů tak, aby žádný z účastníků řízení nebyl nespravedlivě poškozen nebo nedovoleně zvýhodněn a
aby se dosáhlo rychlého, hospodárného a co nejvyššího poměrného uspokojení věřitelů). V zájmu
posílení transparentnosti systému úpadkového práva a rozptýlení pochybností veřejnosti o
spravedlivém průběhu vedených insolvenčních řízení pak je vhodné předejít obavám z nežádoucí praxe
ustanovování insolvenčních správců předsedy insolvenčních soudů přeměnou nominačního systému
ustanovování insolvenčních správců na systém rotační.
V odborných kruzích zaznívá několik hlavních argumentů pro rotační způsob výběru
(určování) insolvenčních správců pro jednotlivá insolvenční řízení. Především se zdůrazňuje
schopnost:
a)
zabránit případným nevhodným vztahům vznikajícím mezi insolvenčními správci a
předsedy insolvenčních soudů,
b)
zabránit tomu, aby do tzv. „velkých kauz“ byl ustanovován pouze omezený okruh
insolvenčních správců,
c)
zajistit, aby všechny osoby, které získaly povolení pro výkon činnosti insolvenčního
správce, měly rovnoměrný a pravidelný (proporcionální) příděl kauz, což udržuje úroveň jejich
zkušeností,
d)
rozložit břemeno tzv. prázdných konkursů na všechny správce rovnoměrně,
a
e)
umožnit méně zkušeným insolvenčním správcům získat více zkušeností.
Srovnání nominačního systému (srov. § 25
insolvenčního zákona v platném znění) s rotačním systémem výběru osoby insolvenčního správce
do insolvenčního řízení vybízí rovněž k posouzení možné nevýhody rotačního systému, kterou je
ztížení možnosti zajistit, že do konkrétního insolvenčního řízení bude ustanoven insolvenční
správce, jenž je pro toto řízení dostatečně kvalifikovaný. Cílem rotačního systému je především
zajistit férovou a nestrannou distribuci insolvenčních případů. Výše popsaná nevýhoda rotačního
systému pak může být odstraněna (nebo alespoň zmírněna) kvalitním nastavením celkové regulace
profese insolvenčních správců a kvalifikačními požadavky kladenými na osoby, které chtějí získat
povolení pro výkon funkce insolvenčního správce a být zapsány do příslušných seznamů. V souladu s
tímto záměrem je novela zákona o insolvenčních
správcích projednávaná v současné době Parlamentem ČR. Tato novela mimo jiné posiluje
kvalifikační předpoklady osob ucházejících se o povolení vykonávat funkci insolvenčních správců
zavedením povinné tříleté praxe v oborech souvisejících s činností insolvenčního
správce.12) Na kvalifikačních předpokladech pro získání povolení vykonávat
funkci insolvenčního správce je rotační systém postaven.
Další možnou nevýhodou rotačního systému je riziko narušení volné soutěže na trhu služeb.
Tento nedostatek rotačního systému je však vyvážen možností věřitelů ovlivnit, kdo v řízení, jehož
se věřitelé účastní, bude vykonávat funkci insolvenčního správce (srov. opět
§ 29 insolvenčního zákon). Nejde tedy o omezení
volné soutěže, ale o nalezení co nejvhodnějšího způsobu určování osoby insolvenčního správce pro
řízení, ve kterém věřitelé (dosud) neprojevili zájem na volbě osoby insolvenčního správce. Přes
uvedené nevýhody může rotační systém určování insolvenčních správců představovat způsob, jakým lze v
českém prostředí zabránit i pouhým domněnkám o nevhodných vztazích vytvářených kolem osob
insolvenčních správců v jednotlivých insolvenčních řízeních.
Jisté praktické potíže pak působí i výklad ustanovení
§ 35 insolvenčního zákona (podle kterého v
případech, kdy je nutné v rámci insolvenčního řízení řešit zvláštní problematiku vyžadující odborné
specializace, může insolvenční soud ustanovit i zvláštního insolvenčního správce a upravit jeho
vztah k insolvenčnímu správci). Smyslem jmenování zvláštního insolvenčního správce podle označeného
ustanovení je, aby šlo o osobu, která přispěje k naplnění účelu insolvenčního řízení podporou
insolvenčního správce uplatněním specifických znalostí nebo schopností, které není možno spravedlivě
požadovat od samotného insolvenčního správce. Zákonodárce tím měl zjevně na mysli především znalosti
ekonomicko-technické povahy, které by mohly mít zásadní význam při provozování dlužníkova podniku po
rozhodnutí o úpadku dlužníka. Naplnění účelu zkoumaného ustanovení oproti tomu nesměřovalo k
prostému snížení objemu činnosti vykonávané samotným insolvenčním správcem, byť v souvislosti s
úkony směrujícími ke zpeněžení majetkové podstaty. V rozsáhlém insolvenčním řízení je řešením
zvýšeného zatížení insolvenčního správce provedení části potřebných úkonů třetími osobami nebo
zaměstnanci insolvenčního správce (nejde-li o úkony, pro něž
insolvenční zákon předepisuje, aby byly provedeny
výhradně insolvenčním správcem). V rozhodovací praxi vyšších soudů se objevuje i názor, podle
kterého lze za zvláštní problematiku vyžadující ekonomických znalostí a zkušeností považovat i
„zpeněžování obrovských průmyslových celků“ (srov. usnesení Vrchního soudu v Olomouci ze dne 7.
července 2010, č. j. KSBR 39 INS 398/2010, 3 VSOL 222/2010-B256). Tento výklad vzbuzuje kontroverzi,
jelikož by takový postup mohl ve svém důsledku popřít právo věřitelů ustanovit na schůzi věřitelů,
která nejblíže následuje po přezkumném jednání, nového insolvenčního správce. Podstatou konkursu,
jako jednoho ze způsobu řešení dlužníkova úpadku, je uspokojení věřitelů z výnosu zpeněžení;
zpeněžení majetku je tak podstatou konkursu a hlavní činností insolvenčního správce. Po přezkumném
jednání a vyřízení incidenčních sporů je zpeněžení majetkové podstaty prakticky jedinou činností
insolvenčního správce. Aby se předešlo dalším sporům je nutné význam a účel zvláštního insolvenčního
správce podle ustanovení § 35 insolvenčního zákona
ozřejmit i změnou textu zákona.
ii. Věřitelské orgány
Jedním z principů úpadkového práva je, že odnímá věřitelům právo individuálního vymáhání
pohledávek a nahrazuje je řízením kolektivním, ve kterém mají věřitelé se zásadně stejným nebo
obdobným postavením rovné možnosti. Věřitelé jsou nadto povinni zdržet se jednání, které směřuje k
uspokojení jejich pohledávek mimo insolvenční řízení, ledaže to připouští insolvenční zákon.
Insolvenční zákon na druhé straně poskytuje věřitelům
právo podílet se na rozhodování, jakým způsobem bude řešen úpadek dlužníka a jak má být s jeho
majetkem naloženo. Toto právo věřitelé vykonávají prostřednictvím věřitelských orgánů (srov.
§ 46 a násl. insolvenčního zákona). Schůzi věřitelů
přísluší volba a odvolání členů věřitelského výboru a jeho náhradníků nebo zástupce věřitelů. Schůze
věřitelů rozhoduje též o tom, zda ponechá ve funkci prozatímní věřitelský výbor a může si vyhradit
cokoli, co patří do působnosti věřitelských orgánů. Pokud není ustanoven věřitelský výbor ani
zástupce věřitelů a nestanoví-li insolvenční zákon
jinak, vykonává schůze věřitelů i jejich působnost. Naopak věřitelský výbor (orgán chránící společný
zájem věřitelů) vykonává působnost věřitelských orgánů s výjimkou věcí, které patří do působnosti
schůze věřitelů nebo které si schůze věřitelů vyhradila. Předmětem jednání první schůze věřitelů je
vždy volba věřitelského výboru a usnesení věřitelů podle ustanovení
§ 29 odst. 1 insolvenčního zákona. Programu první
schůze věřitelů jsou z pohledu dalšího vývoje insolvenčního řízení vyhrazena nejvýznamnější
rozhodnutí věřitelů. Poznatky a zkušenosti z řady insolvenčních řízení, které se týkají dlužníků
(především těch, kteří nejsou podnikateli) s malým počtem věřitelů (s méně než deseti věřiteli), ale
ukazují, že v těchto případech nemají věřitelé zájem o aktivní účast na průběhu insolvenčního
řízení. Jde o již výše popsaný stav racionální apatie, kdy se věřitelům, a to i těm velkým, z
ekonomického hlediska nevyplatí vynakládat (v porovnání s možným výnosem) další transakční náklady
na správu dlužníkova majetku. Takoví věřitelé nemají ve svém důsledku zájem na volbě insolvenčního
správce podle ustanovení § 29 insolvenčního zákona,
ani zájem stát se členy věřitelského výboru. Tato apatie však způsobuje problémy v praxi
insolvenčních soudů. Z ustanovení § 61 insolvenčního
zákona se podává, že do doby, než dojde k ustanovení věřitelského výboru a k potvrzení volby
jeho členů a náhradníků, může insolvenční soud jmenovat prozatímní věřitelský výbor, což učiní
neprodleně v případě dlužnického insolvenčního návrhu. Povinnost jmenovat prozatímní věřitelský
výbor má insolvenční soud, jestliže věřitelský výbor neustanovila schůze věřitelů k tomu svolaná.
Aby se věřitel dlužníka mohl stát členem věřitelského orgánu, musí být splněny dvě základní
podmínky, a to: uplatnění pohledávky v insolvenčním řízení přihláškou a souhlas s členstvím ve
věřitelském orgánu.
Předběžný souhlas věřitele se nevyžaduje, nicméně, nesouhlasí-li věřitel se svým
jmenováním, nepodává odvolání, ale pouze insolvenčnímu soudu písemně sdělí, že se svým jmenováním
nesouhlasí a vzdává se své funkce. Věřitel nemusí svůj postoj žádným způsobem odůvodňovat. Za tento
postup věřiteli nehrozí v insolvenčním řízení jakýkoli postih. Insolvenční soud je v takovém případě
povinen respektovat vůli věřitele, funkce člena věřitelského orgánu jej zprostit a na jeho místo
jmenovat jiného věřitele. Problém tkví v tom, že v detekovaných případech se nedaří nalézt věřitele,
který by byl ochoten vykonávat funkci v prozatímním výboru. Insolvenční soud tak nakonec při tomto
typu případů stejně vykonává funkci věřitelské výboru. Předtím však musí zbytečně vynaložit zvýšené
úsilí, aby se podle daných procesních pravidel ujistil, že se o ustanovení věřitelského orgánu z řad
věřitelů pokouší zbytečně. Existují také názory, že prozatímní věřitelský výbor nemusí být
ustanovován zejména v případech, kdy dlužník podal insolvenční návrh spojený s návrhem na povolení
oddlužení (že je tak nutné učinit, jen je-li již po zahájení insolvenčního řízení nutno dbát zvýšené
ochrany práv věřitelů dlužníka v insolvenčním řízení, tedy jde-li o zachování hodnoty majetkové
podstaty nebo bylo-li vydáno předběžné opatření). Takový názor však může vést k tomu, že insolvenční
soud neustanoví předběžný výbor ani dlužníku, u kterého je takový postup na místě a u nějž to
odůvodňuje hodnota majetku. Stejné problémy působí institut náhradníků členů věřitelského výboru; ti
se svých funkcí rovněž vzdávají. I u velkých insolvenčních řízení bývá v praxi obtížné obsadit
alespoň místa členů věřitelského výboru a institut náhradníků zvyšuje transakční náklady
insolvenčního řízení. Popsaný mechanismus zbytečně zatěžuje práci insolvenčních soudů a je zřejmé,
že vyžaduje zevrubnou revizi, která bude reagovat na popsané zkušenosti insolvenčních soudů. Návrh
zákona proto předpokládá změnu pravidel pro volbu věřitelského výboru a jmenování a volbu členů a
náhradníků věřitelského výboru, jakož i změnu pravidel, za kterých vykonává působnost věřitelského
výboru insolvenční soud.
Problematickou se v této souvislosti jeví snadná možnost
atrakce
pravomocí věřitelského
výboru schůzí věřitelů (prostou většinou hlasů přítomných nebo řádně zastoupených věřitelů,
počítanou podle výše jejich pohledávek; srov. § 46 odst.
2 a 3,
§ 49 insolvenčního zákona). V praxi mohou nastat
situace, kdy zajištěný věřitel, který počtem svých hlasů ovládá schůzi věřitelů, dokáže s pomocí
minoritního věřitele paralyzovat činnost věřitelského výboru, ve kterém mají většinu nezajištění
věřitelé. Důsledkem tohoto jednání je v principu popření paritního zastoupení věřitelů ve
věřitelském výboru (srov. § 57 insolvenčního
zákona). Nezajištění věřitelé se mohou bránit výhradou, že takový postup (též vzhledem k
tomu, co jím zajištěný věřitel sleduje) je v rozporu se zásadami insolvenčního řízení (srov.
§ 5 insolvenčního zákona). Řízení je pak
paralyzováno spory o to, zda ovládající zajištěný věřitel jedná v zájmu všech věřitelů nebo pouze ve
svém partikulárním zájmu. Vhodným řešením se ukazuje zvýšení potřebné většiny pro přenesení
pravomocí věřitelského výboru na schůzi věřitelů.Polemiku vzbuzují taktéž ustanovení o odvolávání členů a náhradníků věřitelského výboru.
Jedním z problémů je možný (částí soudní praxe dovozovaný) nesoulad mezi ustanovením
§ 46 odst. 2 insolvenčního zákona (podle kterého
přísluší schůzi věřitelů volba a odvolání členů věřitelského výboru a jeho náhradníků nebo zástupce
věřitelů) a ustanovením § 63 odst. 3 insolvenčního
zákona (umožňujícím insolvenčnímu soudu odvolat věřitelský výbor nebo některého z jeho členů
a náhradníků i na návrh schůze věřitelů). S přihlédnutím k obsahu ustanovení
§ 48 odst. 2,
§ 56 odst. 1 a
§ 57 odst. 2 insolvenčního zákona je na tomto
základě některými insolvenčními soudy dovozováno, že schůze věřitelů může pouze navrhovat odvolávání
členů a náhradníků věřitelského výboru, o čemž však s konečnou platností rozhodne insolvenční soud
(srov. usnesení Vrchního soudu v Olomouci ze dne 13. ledna 2012, č. j. KSBR 39 INS 398/2010, 3 VSOL
562/2011-B-878). V této souvislosti je výsledkem revize návrh na vyjasnění otázky pravomoci schůze
věřitelů odvolávat členy a náhradníky věřitelského výboru a úprava kvóra u jednotlivých kurií
věřitelů.
Z veřejné konzultace vzešly i podněty k revizi ustanovení
insolvenčního zákona o hlasovacích právech věřitelů ve
vztahu k výkonu a rozsahu hlasovacích práv věřitelů, jejichž pohledávka byla popřena a k možnosti
zpětného přezkumu těchto práv insolvenčním soudem (§ 51
insolvenčního zákona). Pochybnosti vznášené vzájemně si konkurujícími věřiteli v
insolvenčních řízeních o tom, zda je v pořádku, aby schůze věřitelů mohla hlasy nepopřených věřitelů
rozhodnout, jestli věřitel popřené pohledávky může hlasovat o důležitých otázkách (např. podle
§ 29 insolvenčního zákona), lze mít za rozptýlené
usnesením Ústavního soudu ze dne 11. března 2010, sp. zn. II. ÚS 2494/09. Ten přitakal správnosti
výkladu, podle kterého ze samotného obsahu ustanovení §
51 odst. 1 věty první insolvenčního zákona plyne, že věřitelé, jejichž pohledávka byla
popřena, mohou v rozsahu popření hlasovat, usnese-li se na tom schůze věřitelů, tj. předpokládá
(pozitivní) rozhodnutí schůze věřitelů. Pokud však takové (pozitivní) rozhodnutí přijato není, a to
již nezávisle na tom, zda usnesení nebylo vydáno vůbec nebo bylo rozhodnuto negativně, rozhodne o
hlasovacím právu (tj. přizná je nebo je nepřizná) insolvenční soud, a to v (takovém) rozsahu, který
odpovídá posouzení postavení věřitelů, jejichž pohledávka byla popřena. Takový postup insolvenčních
soudů neeliminuje klíčové postavení věřitelů v insolvenčním řízení, ale naopak přispívá k zajištění
jejich zájmu; příslušné rozhodnutí podle ustanovení § 51
odst. 1 věty druhé insolvenčního zákona z pravomoci insolvenčního soudu vyloučeno není a být
ani nemůže.
Jeví se nicméně žádoucím reagovat na situace, kdy má popření pohledávky vzhledem k
motivaci dlužníka a sanačnímu způsobu řešení dlužníkova úpadku (reorganizaci a oddlužení)
nezamýšlený negativní dopad na hlasovací právo popřeného věřitele. Návrh zákona předpokládá, že bude
jasně stanoveno, že i když proti rozhodnutí insolvenčního soudu o hlasovacím právu věřitelů není
přípustný opravný prostředek, samotné hlasovací právo bude možné zpětně přezkoumat v rámci
odvolacích důvodů proti rozhodnutí, proti němuž je odvolání přípustné a v němž se důsledky
rozhodnutí o hlasovacím právu bezprostředně poprvé projeví. Dále návrh zákona předpokládá několik
dalších formulačních upřesnění, o kterých je pojednáno ve zvláštní části tohoto
materiálu.
iii. Souběh
exekuce
a insolvenčního řízeníZnačné potíže při aplikaci insolvenčního
zákona způsobuje problematika souběhu nařízeného výkonu rozhodnutí nebo
exekuce
a
probíhajícího insolvenčního řízení. Z veřejné konzultace vyplynulo, že komplikace způsobuje i
samotné vymezení vztahu insolvenčního zákona a
předpisů upravujících výkon rozhodnutí a exekuci, tedy, zda lze ustanovení těchto