DŮVODOVÁ ZPRÁVA
RNDr.
Petr
Nečas
předseda vlády
JUDr.
Jiří
Pospíšil
ministr spravedlnosti
I. OBECNÁ ČÁST
a) Závěrečná zpráva k hodnocení dopadů regulace k návrhu zákona, kterým se mění zákon č.
312/2006 Sb., o insolvenčních správcích, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a
způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů
I. Důvod předložení
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 312/2006
Sb., o insolvenčních správcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení
(insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č.
634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů, je předkládán v souladu s Plánem legislativních prací vlády na rok 2011, který
byl schválen usnesením vlády ze dne 26.1.2011. Návrh zákona navazuje také na vládní materiál
Strategie vlády v boji proti korupci na období let 2011 a 2012 ze dne 19.4.2010. Podle tohoto
materiálu je Ministerstvo spravedlnosti odpovědné za kapitolu Zvýšení dohledu nad ostatními
právnickými povoláními v oblasti kárné zodpovědnosti, přičemž jednou ze zmíněných oblastí je i
zkvalitnění dohledu státu nad insolvenčními správci. Na tento dokument navazuje Programové
prohlášení vlády ze dne 4.8.2010, které zavazuje Ministerstvo spravedlnosti zvýšit dohledovou
činnost nad ostatními právnickými povoláními, jmenovitě i nad insolvenčními správci.
Výkon činnosti insolvenčního správce je vysoce specializovanou činností, který má dosah do
majetkové sféry dlužníka i jeho věřitelů, a proto je ze strany veřejnosti oprávněný zájem na tom,
aby tuto činnost vykonávala osoba bezúhonná a náležitě odborně vybavená. V odborných kruzích byla
diskutována taková změna úpravy, která by byla schopna lépe zajistit kvalitnější způsob prověřování
znalostí a praktických zkušeností uchazečů o výkon této činnosti již na počátku celého procesu
vydávání povolení nebo zvláštního povolení vykonávat činnost insolvenčního správce. Navazující
diskutovanou problematikou je potřeba zajistit řádný a spolehlivý výkon činnosti insolvenčních
správců, a
eliminovat
výkon činnosti insolvenčních správců takovými insolvenčními správci, kteří
porušují povinnosti stanovené insolvenčním zákonem, zákonem o
insolvenčních správcích nebo uložené insolvenčním soudem.Podstatou předkládaného návrhu zákona je řešení problematiky regulace profese
insolvenčních správců s cílem zavést takové parametry, které přispějí ke zvýšení odborné
připravenosti žadatelů o vydání povolení nebo zvláštního povolení vykonávat činnost insolvenčního
správce a napomůžou tomu, aby v systému figurovaly pouze osoby, které se výkonu činnosti
insolvenčního správce věnují zodpovědně a splňují podmínky vyžadované zákonem. Soubor předkládaných
legislativních opatření je nerozlučně spojen s návrhem vyhlášky, kterou se mění vyhláška č.
312/2007 Sb., o obsahu a dalších náležitostech zkoušek
insolvenčních správců, ve znění pozdějších předpisů, obsahující změny, které jsou pro dosažení výše
uvedených cílů nezbytné. Podstatné změny obsažené v návrhu vyhlášky budou představeny v
následujících částech předložené důvodové zprávy.
Jedním z parametrů, kterým mají být dosaženy výše uvedené cíle, je také zkvalitnění
dohledu nad insolvenčními správci cestou jednoznačného vymezení působnosti insolvenčních soudů a
Ministerstva spravedlnosti ve vztahu k insolvenčním správcům v rámci probíhajícího insolvenčního
řízení a zavedení takových mechanizmů, které zajistí náležitý dohled ministerstva v mezích
zákona o insolvenčních správcích.
Výkon činnosti insolvenčního správce dlužníků se značným ekonomickým významem (insolvenční
správce se zvláštním povolením) má být definován jako citlivá činnost podle zákona č.
412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a
bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů, což předpokládá splnění podmínek
bezpečnostní způsobilosti.
Název - Návrh zákona, kterým se mění zákon č.
312/2006 Sb., o insolvenčních správcích, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a
způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů
II. Zhodnocení právního stavu
Insolvenčním správcem podle zákona o insolvenčních
správcích je fyzická osoba nebo veřejná obchodní společnost (nebo zahraniční společnost),
která je oprávněna vykonávat činnost insolvenčního správce. Právo vykonávat činnost insolvenčního
správce vzniká dnem nabytí právní moci povolení vykonávat činnost insolvenčního správce. Právo
vykonávat činnost insolvenčního správce dlužníka, který je podle zvláštního právního předpisu
finanční institucí se zvláštním režimem nebo obchodníkem s cennými papíry, centrálním depozitářem,
provozovatelem vypořádacího systému, organizátorem trhu s investičními nástroji, investiční
společností, investičním fondem penzijní společností nebo penzijním fondem, anebo dlužníkem, u něhož
je bez dalšího přípustná reorganizace podle zvláštního zákona, vzniká dnem nabytí právní moci
zvláštního povolení nebo zvláštního povolení hostujícího insolvenčního správce.
Na návrh (§ 4) vydá Ministerstvo
spravedlnosti (dále také „ministerstvo“) povolení vykonávat činnost insolvenčního správce fyzické
osobě, která:
a)
má plnou způsobilost k právním úkonům,
b)
má vysokoškolské vzdělání magisterského studijního programu,
c)
složila zkoušku insolvenčního správce (nebo rozdílovou zkoušku insolvenčního
správce),
d)
je bezúhonná,
e)
uhradila ministerstvu správní poplatek k zápisu do seznamu ve výši 5 000 Kč
a
f)
uzavřela na svůj náklad smlouvu o pojištění odpovědnosti za škodu.
Na návrh (§ 4) vydá Ministerstvo
spravedlnosti zvláštní povolení vykonávat činnost insolvenčního správce fyzické osobě, která krom
výše uvedeného vykonala zvláštní zkoušku insolvenčního správce.
K návrhu veřejné obchodní společnosti na vydání povolení nebo zvláštního povolení
(§ 5 odst. 2) musí být mimo jiné připojeno
prohlášení ohlášeného společníka, že bude nadále vykonávat činnost insolvenčního správce pouze v
rámci veřejné obchodní společnosti nebo zahraniční společnosti. Podpis ohlášeného společníka musí
být úředně ověřen. V případě, že veřejná obchodní společnost chce vykonávat činnost zvláštního
správce, její ohlášený společník musí předložit doklad o složení zvláštní zkoušky insolvenčního
správce.
Zkoušku insolvenčního správce upravuje § 24
zákona č. 312/2006 Sb., o insolvenčních správcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
zákon o insolvenčních správcích). Platí, že ministerstvo umožní do 6 měsíců od doručení písemné
žádosti vykonat zkoušku insolvenčního správce každé fyzické osobě, která má vysokoškolské vzdělání
magisterského studijního programu a uhradila ministerstvu poplatek za připuštění ke zkoušce
insolvenčního správce ve výši 5 000 Kč.
Ten, kdo při zkoušce insolvenčního správce neuspěl, může do 30 dnů ode dne jejího konání
písemně požádat ministerstvo, aby mu umožnilo její opakování. Ministerstvo umožní opakování zkoušky
insolvenčního správce nejdříve po uplynutí 6 měsíců ode dne konání zkoušky, při které žadatel
neuspěl; zkoušku lze opakovat pouze dvakrát. Ten, kdo při zkoušce insolvenčního správce neuspěl a
nepodal ve lhůtě 30 dnů žádost o její opakování, nebo ten, kdo při zkoušce insolvenčního správce
neuspěl ani při jejím druhém opakování, může podat novou žádost o vykonání zkoušky až po uplynutí 3
let ode dne konání zkoušky, při které naposled neuspěl.
Obsah a další náležitosti zkoušky, rozdílové zkoušky a zvláštní zkoušky insolvenčního
správce stanovilo Ministerstvo spravedlnosti vyhláškou. Jedná se o vyhlášku č.
312/2007 Sb., o obsahu a dalších náležitostech zkoušek
insolvenčních správců, ve znění ve znění pozdějších předpisů.
Zkouška sestává z písemné a ústní části. V písemné části se formou testu ověřují pouze
znalosti z insolvenčního práva. U ústní části zkoušky jsou prověřovány znalosti z oblasti
občanského, obchodního, pracovního práva, občanského práva procesního, insolvenčního práva,
správního práva včetně správního řízení, finanční práva včetně daňového řízení, řízení podniku a
účetnictví. Rozdílovou zkoušku jsou povinni vykonat advokáti, daňový poradci, auditoři nebo notáři.
Oproti zkoušce insolvenčního správce je její obsah u ústní části zúžen o znalosti, k jejichž
prověření slouží příslušná zkouška advokátů, daňových poradců, auditorů a notářů.
Ústní část zkoušky může vykonat pouze uchazeč, který úspěšně vykonal písemnou část
zkoušky, a to nejpozději do 5 týdnů ode dne konání písemné části zkoušky. Ústní část zkoušky trvá
nejdéle 2 hodiny a je veřejná. Pětičlenná zkušební komise jmenovaná ministrem spravedlnosti z řad
zaměstnanců ministerstva a dalších osob rozhoduje o výsledku ústní části zkoušky nadpoloviční
většinou hlasů svých členů na základě neveřejné porady zpravidla bezprostředně po skončení ústní
části zkoušky. O průběhu zkoušky se pořídí protokol.
Zvláštní zkouška je pouze ústní a může ji vykonat osoba, která prokáže, že vykonala
zkoušku insolvenčního správce nebo rozdílovou zkoušku insolvenčního správce a uhradila ministerstvu
poplatek za připuštění ke zvláštní zkoušce insolvenčního správce ve výši 3 000 Kč. Zkušební komise
pro zvláštní zkoušky insolvenčních správců je sedmičlenná a je stálá. Členy zkušební komise pro
zvláštní zkoušky jmenuje a odvolává ministr spravedlnosti, z toho dva členy po dohodě s guvernérem
České národní banky.
Bezúhonnost je vymezena v ustanovení § 7 zákona o
insolvenčních správcích. Podmínku bezúhonnosti nesplňuje fyzická osoba, která byla ve
stanovené době před podáním žádosti o povolení nebo zvláštní povolení sama insolventní, nebo
jestliže probíhá insolvenční řízení, ve kterém se řeší její úpadek anebo úpadek právnické osoby,
pokud tato fyzická osoba byla v rozhodné době jejím statutárním orgánem nebo jeho členem, případně
pro tuto fyzickou osobu trvá překážka výkonu funkce statutárního orgánu, člena statutárního orgánu
nebo jiného orgánu právnické osoby, která je podnikatelem. Podmínku bezúhonnosti nesplňuje také
osoba, která byla pravomocně odsouzena pro trestný čin spáchaný v souvislosti s výkonem funkce
insolvenčního správce, nebo jiný úmyslný trestný čin proti závazným pravidlům tržní ekonomiky, anebo
jí bylo v posledních 5 letech ministerstvem zrušeno povolení z důvodu opakovaného nebo závažného
porušení povinností.
Ustanovení § 9 zákona o insolvenčních
správcích vymezuje důvody, pro které se právo vykonávat činnost insolvenčního správce ze
zákona pozastavuje, a v ustanovení