DŮVODOVÁ ZPRÁVA
Obecná část
Zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů
navrhované právní úpravy a vysvětlení nezbytnosti právní úpravy jako celku
Zákonem č. 135/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti ochrany
před domácím násilím (dále jen ,,zákon”), byla zavedena různá opatření
proti domácímu (skrytému) násilí a jeho důsledkům. Tento zákon si kladl za
cíl řešit jev, který je obecně znám pod pojmem domácí násilí, a to
prostřednictvím jasně formulované vůle státu chránit ohroženou osobu a
zamezit dalšímu jednání násilné osoby, tedy jednoho člena společného
obydlí vůči druhému, a to zejména prostřednictvím možnosti jeho
krátkodobého vykázání
z místa, v němž spolu žijí. Domácí násilí patří z hlediska výskytu k
nejrozšířenějším formám násilí vůbec s velkou mírou latence.
I když tento zákon nabyl účinnosti 1. 1. 2007, vyskytla se během roční
účinnosti v soudní praxi řada problémů s interpretací některých
ustanovení.
Domácí násilí je z hlediska následků, které má na jeho účastníky
včetně dětí přítomných aktům násilí, a z pohledu četnosti jeho výskytu,
alarmujícím celospolečenským problémem, je proto smyslem předkládané
novely zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů, doplnit ustanovení týkající se domácího násilí, která
v občanském soudním řádu chybí, blíže specifikovat jednotlivé instituty
domácího násilí a odstranit interpretační potíže jednotlivých ustanovení,
které vznikla v souvislosti s praktickým užíváním tohoto institutu.
Návrh na vydání předběžného opatření
Podle současného znění ustanovení § 76b se předběžné opatření vydává pouze
na návrh a nemusí navazovat na rozhodnutí Policie ČR o vykázání.
Navrhovatel může být pouze osoba, jejíž život, zdraví, svoboda nebo lidská
důstojnost jsou jednáním osoby, proti které směřuje návrh, vážným způsobem
ohroženy. Podle současné právní úpravy návrh na vydání předběžného
opatření podle § 76b musí obsahovat obecné náležitosti podle § 42 odst. 4
a přiměřeně též podle § 75 odst. 2. Podle současné právní úpravy tedy není
nikde výslovně stanoveno, jaké náležitosti má obsahovat návrh na nařízení
pře