Důvodová zpráva k zákonu č. 285/2023
Sb., změna insolvenčního zákona a
dalších souvisejících zákonů
A. OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Ekvivalentní mechanismy, jako je preventivní restrukturalizace, v českém právním řádu
chybí. V současné době je jediná reálná možnost restrukturalizace a „restartu“ obchodního závodu v
prostřednictvím institutu reorganizace podle insolvenčního
zákona. To však s sebou nese zahájení insolvenčního řízení se všemi důsledky. Vzhledem k
tomu, že podstatná část českých obchodních závodů jsou vlastnicky řízenými podniky, ochota k
restrukturalizaci (resp. včasné restrukturalizaci) v rámci insolvenčního řízení je obecně velmi
nízká, a to z psychologických důvodů, neboť je nutné zahájit insolvenční řízení se vší negativní
publicitou a stigmatem podnikatelského selhání a strachu ze ztráty kontroly nad dalším osudem
společnosti. Například i u moratoria podle insolvenčního
zákona je jeho vyhlášení plně zveřejněno, tedy je zveřejněn jak samotný návrh, tak jeho
přílohy, které mnohdy obsahují řadu citlivých informací.
Přesto nelze říci, že by instituty restrukturalizace či preventivní restrukturalizace byly
českému právnímu prostředí zcela neznámé. Jejich praktická realizace ovšem probíhá zcela mimo
institucionalizovaný rámec a odehrává se na úrovni obecného závazkového práva a práva obchodních
korporací. Tyto mechanismy ovšem vyvinula právní a obchodní praxe, která v reální tržní ekonomice
hledala způsoby komplexního narovnání otázek mezi podnikateli.
Pro zhodnocení platného právního stavu k předkládanému platí, co je podrobněji uvedeno v
důvodové zprávě k návrhu zákona o preventivní restrukturalizaci. Předkládaný návrh totiž v
souvislosti s jeho přijetím novelizuje pouze naprosté minimum souvisejících právních předpisů, bez
kterých by buď nebyla řádně transponována evropská
legislativa
, nebo by vznikaly citelné mezery v
právu.Z hlediska vlivu na zákaz diskriminace a vztah k rovnosti mužů a žen platí totéž, co bylo
napsáno v návrhu zákona o preventivní restrukturalizaci, a sice že na ni nemá současná právní úprava
žádný dopad z důvodu, že právní řád institut preventivní restrukturalizace podnikajících právnických
osob dosud neobsahuje.
2. Odůvodnění hlavních principů, včetně dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k zákazu
diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Cílem předkládaného návrhu zákona o preventivní restrukturalizaci je řádně transponovat
směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/1023 ze dne 20. června 2019 o rámcích
preventivní restrukturalizace, o oddlužení a zákazech činnosti a opatřeních ke zvýšení účinnosti
postupů restrukturalizace, insolvence a oddlužení a o změně směrnice (EU)
2017/1132 (směrnice o restrukturalizaci a
insolvenci). Současně je cílem předkládaného návrhu zákona upravit ty otázky, které bezprostředně
souvisí s přijetím zákona o preventivní restrukturalizaci a které vyžadují legislativní propojení s
tímto novým právním předpisem.
Obecně lze uvést, že cílem institutu preventivní restrukturalizace je umožnit podnikatelům
ve finančních obtížích pokračovat v podnikání, resp. jim umožnit určitý „ekonomický restart“, a to
prostřednictvím flexibilního nástroje, který nabízí širokou paletu restrukturalizačních opatření.
Preventivní restrukturalizaci tedy lze definovat jako proces včasného ozdravění podnikatele (resp.
ozdravení provozu obchodního závodu), u kterého byla včas rozpoznána podniková krize a u kterého
tato krize ještě nedospěla do stádia úpadku. V podrobnostech k této problematice lze poukázat na
důvodovou zprávu k zákonu o preventivní restrukturalizaci.
Hlavním principem návrhu doprovodného zákona je zejména princip minimalizace zásahů do
existujících právních norem. Sám návrh zákona o preventivní restrukturalizaci staví na řadě již
existujících a osvědčených konceptů soukromého a veřejného práva, přičemž přináší relativně ucelenou
úpravu, která prostřednictvím subsidiárního použití jiných právních předpisů obstojí i bez nutnosti
provést jejich přímou novelizaci (zejm. platí vůči zákonu č.
89/2012 Sb.,
občanský zákoník, zákonu č.
90/2012 Sb., o obchodních korporacích a zákonu č.
292/2013 Sb.
zákon o zvláštních řízeních soudních).
Totéž bohužel nelze říci o jiných právních předpisech, do kterých je třeba doplnit nutnou
vazbu na novou právní úpravu, a to nejen kvůli zachování přehlednosti právního řádu a soustředění
související právní úpravy v mezích konkrétních právních předpisů. Současně návrh doprovodného zákona
transponuje některé části směrnice, které bezprostředně souvisí s insolvenčním právem, nikoliv
preventivní restrukturalizací. Jejich řádnou transpozici je tedy nutné provést formou přímé
novelizace insolvenčního zákona.
V daném ohledu lze odbočit a připomenout, že již v listopadu 2020 byl předložen vládní
návrh dílčího transpozičního právního předpisu, kterým se implementují do českého právního řádu
ustanovení hlavy III příslušné směrnice. Tato pravidla právě bezprostředně zasahují do oblasti
insolvenčního práva, neboť vyžadují zpřístupnění tzv. druhé šance podnikajícím fyzickým osobám,
čemuž v právním prostředí ČR nejvíce odpovídá existující institut oddlužení podle zákona č.
182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení
(insolvenční zákon). Za minulého volebního období
nicméně tento návrh nebyl projednán.