Žádost o prominutí penále

Vydáno: 10 minut čtení

Daňový subjekt je oprávněn požádat správce daně o prominutí části penále (až 75% penále), pokud byla uhrazena daň, v důsledku jejíhož doměření povinnost uhradit penále vznikla. O promíjení musí být požádáno ve lhůtě 3 měsíců od právní moci rozhodnutí. Řízení o promíjení se zahajuje na základě podané žádosti s příslušnými náležitostmi. Při přípravě žádosti je nezbytné nastudovat si příslušný pokyn k promíjení.

Penále a jeho promíjení

Penále jakožto sankce vzniká daňovému subjektu z částky doměřené daně tak, jak byla stanovena oproti poslední známé dani, ve výši 20 %, je-li daň zvyšována, 20 %, je-li snižován daňový odpočet, nebo 1 %, je-li snižována daňová ztráta. Správce daně rozhodne o povinnosti uhradit penále platebním výměrem. Penále je splatné do 30 dnů ode dne oznámení platebního výměru, nejdříve však ke stejnému dni jako stanovená daň, ze které se toto penále vypočte. Povinnost uhradit penále nevzniká z daně dodatečně tvrzené v dodatečném daňovém přiznání nebo dodatečném vyúčtování, na jehož základě došlo k doměření daně, což ale neplatí, pokud toto dodatečné daňové přiznání nebo dodatečné vyúčtování nebylo přípustné.

Daňový subjekt je oprávněn požádat správce daně o prominutí části penále, pokud byla uhrazena daň, v důsledku jejíhož doměření povinnost uhradit penále vznikla. Správce daně na základě posouzení rozsahu součinnosti daňového subjektu v rámci postupu vedoucího k doměření daně z moci úřední může prominout až 75 % penále. Při tom není vázán návrhem daňového subjektu.

Prakticky se pak promíjení řídí pokynem k promíjení GFŘ-D-58 k promíjení příslušenství daně čj.: 49837/22/7700-10123-050167. Pro úspěšné promíjení je nutné naplnit řadu podmínek. Ty základní jsou:

1) Včas podaná žádost a úhrada správního poplatku.

2) Daň musí být zaplacena.

3) Daňový subjekt nebo osoba, která je členem jejího statutárního orgánu, v posledních 3 letech závažným způsobem neporušili daňové nebo účetní předpisy. Za porušení se považuje následující:

  • nespolehlivý plátce DPH;
  • spáchány vymezený trestný čin;
  • vydání zajišťovacího příkazu v případě daňových podvodů;
  • vyměření daně na základě pomůcek
  • opožděné podání daňového přiznání na základě výzvy, pokud k tomuto došlo alespoň dvakrát v období dvanácti po sobě jdoucích kalendářních měsíců;
  • uložení sankce na základě zákona o účetnictví;
  • uložení pokuty za delikt podle daňových a/nebo účetních předpisů, jejíž horní hranice je zákonem stanovena minimálně na 250 000 Kč;
  • nevedení řádně nebo nevedení řádně evidence stanovené právním předpisem nebo uloženou správcem daně
  • jinak závažné ohrožování nebo porušování řádného výkonu správy daní.
  • 4) Správce daně vyhodnotí zdrojového jednání jako způsobilé pro promíjení.

Správce daně je v rámci posuzování rozsahu prominutí oprávněn zohlednit při rozhodování také povahu, intenzitu či jiné okolnosti zdrojového jednání, které vznik sankce vyvolalo. Pokud shledá správce daně, že povaha, intenzita či jiné okolnosti zdrojového jednání (např. zneužití práva, daňové zastírání, vědomá účast na daňovém podvodu apod.) vylučuje prominutí, pak rozhodnutím žádost zamítne i přesto, že by z pohledu podmínek bylo toto porušení irelevantní.

4) Dále správce daně posoudí součinnosti při daňové kontrole – V případě, že daňový subjekt nespolupracuje při daňové kontrole, dochází k následujícímu snížení prominutí:

  • Daňový subjekt na výzvu k odstranění pochybností nereagoval (–90 %);
  • Daň byla stanovena dle pomůcek (–100 %);
  • Daňový subjekt na výzvu nepředložil všechny požadované doklady (–20 %);
  • Daňový subjekt neumožnil zahájení daňové kontroly (–50 %);
  • Daňový subjekt minimálně dvakrát neodpověděla včas při daňové kontrole na výzvu (–30 %);
  • Daňový subjekt odmítla bez dostatečného důvodu podepsat protokol o daňové kontrole (–25 %);
  • Daňový subjekt neumožnil provést místní šetření (–30 %);
  • Daňový subjekt prokazatelně zatajil důkazy (–100 %);
  • Daňový subjekt předložil prokazatelně pozměněné nebo padělané doklady (–100 %).

5) Dále správce daně posoudí frekvenci porušování povinností daňového subjektu a v případě, že shledá vymezené porušení tak sníží prominutí o 50 %.

  • Ke dni vydání rozhodnutí o žádosti eviduje správce daně u daňového subjektu nedoplatek z jiného daňového řízení, který je vymáhán (je uveden na exekučním příkazu).
  • V posledních třech letech byla daňovému subjektu alespoň dvakrát pravomocně stanovena kterákoli daň podle pomůcek bez součinnosti daňového subjektu, a to bez ohledu na částku takto stanovené daně.
  • V posledních třech letech byla daňovému subjektu alespoň dvakrát pravomocně uložena pořádková pokuta dle § 247 daňového řádu. Pro účely splnění této podmínky je rozhodné datum nabytí právní moci rozhodnutí.
  • V posledních třech letech byla daňovému subjektu alespoň dvakrát pravomocně uložena pokuta za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy dle § 247a daňového řádu.
  • V posledních třech letech byla daňovému subjektu alespoň dvakrát pravomocně uložena pokuta za opožděné tvrzení daně dle § 250 daňového řádu.

Lhůta pro podání žádosti

Žádost o prominutí penále lze podat nejpozději do 3 měsíců ode dne právní moci platebního výměru, kterým bylo rozhodnuto o povinnosti uhradit penále. Lhůta pro podání žádosti pro prominutí neběží po dobu řízení o povolení posečkání úhrady daně, v důsledku jejíhož doměření povinnost uhradit penále vznikla, a po dobu posečkání úhrady daně, v důsledku jejíhož doměření povinnost uhradit penále vznikla.

Náležitosti a forma

Podání lze učinit písemně, a to v listinné podobě nebo elektronicky, anebo ústně do protokolu; elektronicky lze podání učinit pouze datovou zprávou

  1. podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu,
  2. s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky,
  3. s využitím přístupu se zaručenou identitou, nebo
  4. prostřednictvím daňové informační schránky.

Žádost o prominutí penále podléhá správnímu poplatku ve výši 1 000 Kč, pokud je žádáno o prominutí částky vyšší než trojnásobek sazby poplatku. Pokud tedy daňový subjekt žádá o prominutí částky 3 001 Kč a více, podléhá jeho žádost správnímu poplatku, žádost o prominutí částky 3 000 Kč a méně nepodléhá správnímu poplatku. V žádosti je vhodné uvést, jakou formou bude správní poplatek uhrazen.

Specifika

Daňový subjekt by ve svém vlastním zájmu měl v žádosti o prominutí uvést co nejlépe popsané důvody, pro které žádá prominout, a současně své tvrzení v žádosti také náležitě doložit, protože v opačném případě se daňový subjekt vystavuje riziku možného negativního rozhodnutí v dané věci.

Proti rozhodnutí ve věci prominutí příslušenství daně nelze uplatnit opravné prostředky. Domáhat se lze případně v rámci správního soudnictví.

Poznámky

Pokud dojde k zahájení daňové kontroly bez předchozí výzvy k podání daňového tvrzení, ačkoli byl naplněn důvod pro vydání této výzvy, nemá tato skutečnost vliv na účinky tohoto zahájení, ale daňovému subjektu nevzniká povinnost uhradit penále z částky daně stanovené na základě takto zahájené daňové kontroly.

Příklad

Finanční úřad pro ...
Územní pracoviště pro ... (ulice, město PSČ)

 

V ..., dne ...     

 

Daňový subjekt:
Jméno/Název: ...
Ulice: ... Město PSČ: ...
DIČ/RČ/IČ: ...  

 

Věc: Žádost o prominutí penále

 

Dobrý den,

tímto podáním si daňový subjekt ... dovoluje zdvořile požádat o prominutí penále na základě ustanovení § 259a a § 259c zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “daňový řád”).

Podle ustanovení § 259a daňového řádu platí, že „daňový subjekt je oprávněn požádat správce daně o prominutí části penále, pokud byla uhrazena daň, v důsledku jejíhož doměření povinnost uhradit penále vznikla. Správce daně na základě posouzení rozsahu součinnosti daňového subjektu v rámci postupu vedoucího k doměření daně z moci úřední může prominout až 75 % penále. Při tom není vázán návrhem daňového subjektu.”

Penále ve výši ..., které je předmět této žádosti, bylo stanoveno platebním výměrem čj. ..., který byl vydán Finančním úřadem pro ... – Územní pracoviště pro ... dne ...  Žádost o prominutí penále lze podat nejpozději do 3 měsíců ode dne právní moci platebního výměru, kterým bylo rozhodnuto o povinnosti uhradit penále. Jelikož právní moc nastala dne ..., tak je tato žádost tedy podána včas.

Daňový subjekt se domnívá, že naplňuje podmínky stanovené daňovým řádem i pokynem GFŘ-D-58 k promíjení příslušenství daně č. j.: 49837/22/7700-10123-050167 (dále jen “pokyn”) a blíže se k podmínkám níže vyjadřuje.

Správní poplatek podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích byl uhrazen bezhotovostně pod příslušnými platebními údaji / osobně na pokladně / bude uhrazen k výzvě správce daně / se nehradí, protože žádost o prominutí částky 3 000 Kč a méně nepodléhá správnímu poplatku.

 

Vyjádření ke splnění podmínek

  • Daňový subjekt je oprávněn požádat správce daně o prominutí části penále, pokud byla uhrazena daň, v důsledku jejíhož doměření povinnost uhradit penále vznikla. Daňový subjekt sděluje, že tato daň byla uhrazena dne ... Tuto skutečnost si může správce daně ověřit podle vedeného osobního daňového účtu.
  • Daňový subjekt nebo osoba, která je členem jeho statutárního orgánu, v posledních 3 letech závažným způsobem neporušili daňové nebo účetní právní předpisy, a proto daňový subjekt naplňuje tuto podmínku stanovenou daňovým řádem i pokynem.
  • Daňový subjekt věří, že správce daně promine 75 % penále, a to na základě posouzení možného rozsahu prominutí penále podle pokynem stanovených kritérií, přičemž jde o tato kritéria:
    • součinnost daňového subjektu v rámci postupu vedoucího k doměření daně z moci úřední (§ 259a odst. 2 daňového řádu), přičemž daňový subjekt se domnívá, že neporušil žádnou pokynem vymezenou povinnost daňového subjektu, která by vedla k odčítání určité procentní sazby za porušení dané povinností, a
    • četnost porušování povinností při správě daní daňovým subjektem (§ 259c odst. 1 daňového řádu), přičemž daňový subjekt se domnívá, že neporušil ani jednou pokynem stanovenou povinnost daňového subjektu.

Jelikož daňový subjekt neporušoval povinnosti daňového subjektu podle daňového řádu či pokynu, tak by výše prominutí neměla být snížena.

Daňový subjekt také věří, že povaha zdrojového jednání je způsobilá pro promíjení. V daném případě šlo o situaci nejasného výkladu daňových ustanovení nikoliv o úmyslné jednání. K prokázání svých tvrzení uvedených v žádosti se daňový subjekt odkazuje na daňový spis vedený správcem daně a další tvrzení neobsažená ve spise dokládá důkazy: ...

Daňový subjekt věří, že správce zohlední výše uvedené skutečnosti a žádost schválí v plném rozsahu.

V případě jakýchkoliv dotazů prosím kontaktujte ... na tel. čísle ... či emailu ...

 

S pozdravem

Jméno/Název: ...
Osoba oprávněná k podpisu: ...
Funkce: ...

 

Daňový subjekt zasílá následující přílohy:

(Vypsat relevantní důkazní prostředky, pokud se předkládají.)

  1. ...
  2. ...
  3. ...
  4. ...