Žádost o prominutí úroku z prodlení

Vydáno: 6 minut čtení

Daňový subjekt je oprávněn požádat správce daně o prominutí úroku z prodlení. Řízení o promíjení se zahajuje na základě podané žádosti s příslušnými náležitostmi. Při přípravě žádosti je nezbytné nastudovat si příslušný pokyn k promíjení.

Úrok z prodlení a úrok z posečkané částky

Úrokem hrazeným daňovým subjektem je úrok z prodlení. Úrok z prodlení vzniká od čtvrtého dne následujícího po původním dni splatnosti daně do dne její platby; stanovení náhradního dne splatnosti daně nemá vliv na určení doby, po kterou vzniká úrok z prodlení, nebo ode dne vrácení, použití nebo převedení vratky vzniklé v důsledku stanovení daňového odpočtu nebo daně, anebo předepsání zálohy na daňový odpočet do dne její platby. Úrok z prodlení nevzniká po dobu posečkání, u nedoplatku vzniklého v důsledku porušení daňové povinnosti zůstavitele, a to ode dne smrti zůstavitele do dne skončení řízení o pozůstalosti, či v případě příslušenství daně, v případě peněžitého plnění v rámci dělené správy. Výše úroku z prodlení odpovídá výši úroku z prodlení podle občanského zákoníku (úrok z prodlení se vypočte podle příslušné repo sazby České národní banky, zvýšené o osm procentních bodů). Úrok z prodlení je splatný dnem, ve kterém jsou splněny zákonné podmínky pro jeho vznik.

Úrokem hrazeným daňovým subjektem je kromě úroku z prodlení i úrok z posečkané částky. Úrok z prodlení se promíjí podle obdobných pravidel jako úrok z posečkání. 

Daňový subjekt by ve svém vlastním zájmu měl v žádosti o prominutí uvést co nejlépe popsané důvody, pro které žádá prominout a současně své tvrzení v žádosti také náležitě doložit, protože v opačném případě se daňový subjekt vystavuje riziku možného negativního rozhodnutí v dané věci.

Proti rozhodnutí ve věci prominutí příslušenství daně nelze uplatnit opravné prostředky. Domáhat se lze případně v rámci správního soudnictví.

Poznámky

pokynu je uvedeno, že ospravedlnitelné důvody jsou výčtem demonstrativním a není vyloučeno, že při posuzování konkrétního případu správce daně dospěje k závěru, že lze prominout i z důvodu v pokynu neuvedeného. Mělo by jít o výjimečný případ, který je z lidského hlediska omluvitelný a z hlediska materiálního představuje prohřešek spíše formalistický. Možnost docílit prominutí úroku by tak neměla svědčit daňovým subjektům, které se do prodlení dostaly v důsledku vlastní liknavosti, nezodpovědnosti či úmyslného jednání. Prominutí úroku by nemělo s ohledem na zásadu legitimního očekávání způsobit, že na pozdní úhradu daně nebude nahlíženo jako na prohřešek. I nadále musí být zachováno pravidlo, že neplnění zákonné povinnosti má své konsekvence v podobě následku za porušení povinnosti při správě daní. Prominutí úroku proto nemůže sloužit k setření rozdílu mezi těmi, kteří své povinnosti plní řádně a včas, a těmi, kteří je neplní.

Příklad

Finanční úřad pro ...
Územní pracoviště pro ... (ulice, město PSČ)

 

V ..., dne ...     

 

Daňový subjekt:           
Jméno/Název: ...
Ulice: ... Město PSČ: ...
DIČ/RČ/IČ: ...  

 

Věc: Žádost o prominutí úroku z prodlení

 

Dobrý den,

tímto podáním si daňový subjekt ... dovoluje zdvořile požádat o prominutí úroku z prodlení na základě ustanovení § 259b a § 259c zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “daňový řád”).

Podle tohoto ustanovení platí, že ”daňový subjekt je oprávněn požádat správce daně o prominutí úroku z prodlení, pokud byla uhrazena daň, v důsledku jejíhož neuhrazení úrok vznikl. Správce daně může zcela nebo zčásti prominout úrok z prodlení, pokud k prodlení s úhradou daně došlo z důvodu, který lze s přihlédnutím k okolnostem daného případu ospravedlnit. Při tom není vázán návrhem daňového subjektu. Při posouzení rozsahu, ve kterém bude úrok prominut, správce daně zohlední skutečnost, zda ekonomické nebo sociální poměry daňového subjektu zakládají tvrdost uplatněného úroku.”

Úrok z prodlení, který je předmětem této žádosti o prominutí, byl stanoven vyrozuměním čj. ... a byl vydán Finančním úřadem pro ... – Územní pracoviště pro ... dne ...

Daňový subjekt se domnívá, že naplňuje podmínky stanovené daňovým řádem i pokynem GFŘ-D-58 k promíjení příslušenství daně čj.: 49837/22/7700-10123-050167 (dále jen “pokyn”) a blíže se k podmínkám níže vyjadřuje.

Správní poplatek ve výši 1 000 Kč podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích byl uhrazen bezhotovostně pod příslušnými platebními údaji / osobně na pokladně/bude uhrazen k výzvě správce daně. (Vybrat, případně smazat, protože žádost o prominutí částky 3 000 Kč a méně nepodléhá správnímu poplatku.)

 

Vyjádření ke splnění podmínek

Příslušná daň, v důsledku jejíhož neuhrazení úrok vznikl, již byla uhrazena.

Daňový subjekt se domnívá, že neporušoval povinnosti daňového subjektu dle daňového řádu či pokynu, a proto by výše prominutí neměla být snížena.

Daňový subjekt nebo osoba, která je členem jeho statutárního orgánu, v posledních 3 letech závažným způsobem neporušil daňové nebo účetní právní předpisy, a proto daňový subjekt naplňuje tuto podmínku stanovenou daňovým řádem i pokynem.

Daňový subjekt shrnuje, proč došlo ke stanovení úroku z prodlení a uvádí také příslušný ospravedlnitelný důvod. Daňový subjekt uhradil řádně a včas silniční daň za rok 2018. Při zadání platebního příkazu však uvedl nedopatřením jako variabilní symbol daňové identifikační číslo svojí spřízněné společnosti. Původní platba daně byla tedy daňovým dlužníkem vykonána omylem na jiný variabilní symbol. Důkazy pro tato tvrzení jsou přílohu této žádosti.

Podle pokynu se tak jedná o ospravedlnitelný důvod prodlení s procentuálním ohodnocením prominutí 100 %.

Daňový subjekt také věří, že povaha zdrojového jednání je způsobilá pro promíjení. V daném případě šlo o situaci nejasného výkladu daňových ustanovení nikoliv o úmyslné jednání.

Daňový subjekt se také domnívá, že by měl správce daně zohlednit skutečnost, že ekonomické nebo sociální poměry daňového subjektu zakládají tvrdost uplatněného úroku (tj. nepříznivá ekonomická a sociální situace u fyzických osob a existence důvodu k posečkání).

K prokázání svých tvrzení uvedených v této žádosti daňový subjekt odkazuje vedle výše uvedených důkazů na daňový spis vedený správcem daně.

Daňový subjekt věří, že správce zohlední výše uvedené skutečnosti a žádost schválí v plném rozsahu.

V případě jakýchkoliv dotazů prosím kontaktujte ... na tel. čísle ... či emailu ...

 

S pozdravem

Jméno/Název: ...
Osoba oprávněná k podpisu: ...
Funkce: ...

 

Daňový subjekt zasílá následující přílohy:

(Vypsat relevantní důkazní prostředky, pokud se předkládají.)

  1. ...
  2. ...
  3. ...
  4. ...