Ve Sbírce zákonů v roce 2022 vyšlo 471 nových právních předpisů a úředních sdělení – více než 9 týdně! Pro srovnání, v roce 2021 to bylo 533 a o rok dříve dokonce 612. Samozřejmě většinu firem, natož běžné občany zajímá pouze malá část z nich, ale i tak jde o vysoké číslo nutící k zamyšlení na téma právní stát… My se v tomto přehledovém příspěvku zaměříme na daňové novinky plně schválené zákonodárci v roce 2022, které by dle legislativních zvyklostí a respektu k poplatníkům měly nabýt účinnosti (závaznosti) od 1. 1. 2023. Ovšem realita je méně optimální a často legislativní změny nedávají daňovým subjektům dostatečný čas na seznámení a účinnosti nabývaly již v průběhu roku 2022. A jsou i opačné případy, kdy si již přijatý právní předpis – či několik změnových bodů – počká na nabytí účinnosti třeba i několik let. Pokusíme se v tom udělat pořádek, ať vám nic podstatného ohledně daňových novinek neunikne. Dodejme, že kromě přímých novel daňových zákonů byly přijaty i jejich méně přehledné nepřímé novely ukryté ve zvláštních právních předpisech, a tradičně došlo od 1. 1. 2023 také k řadě tzv. parametrických změn (např. zvýšení minimální a průměrné mzdy).
Můžeme předeslat, že nejvýznamnějšími příznivými novinkami roku 2023 bylo zdvojnásobení limitu obratu plátce DPH na 2 miliony Kč, a stejně tak i limitu příjmů OSVČ pro tzv. paušální režim umožňující zbavit se administrativy. A potěšilo také prodloužení možnosti zkrácených mimořádných daňových odpisů hmotného majetku z odpisových skupin 1 a 2 o další dva roky, případně jejich kratšího finančního leasingu. Naopak hodně nepříjemné bylo rozšíření daní z příjmů právnických osob o spornou daň z nadměrného zisku s těžko uvěřitelnou sazbou 60 %, kterou nejspíše čeká tvrdý souboj státních úředníků a dotčených hodně velkých firem před soudy. Nemilé je i rozdělení zmíněného paušálního režimu OSVČ do tří pásem, kterým přísluší jiné výše paušální daně.
Pro přehlednost začneme souhrnem novel všech daňových zákonů přijatých v roce 2022 (tučně), o čemž svědčí rok za lomítkem, který je součástí čísla právního předpisu, pod nímž vyšel ve Sbírce zákonů. Tento soupis doplníme o případné novely přijaté již dříve, které (zčásti) ještě čekají na svůj velký den D. Následně se blíže podíváme na jednotlivé změny, které přinášejí – s účinností nejen od 1. 1. 2023. Legislativně právně je to ovšem s daňovými novelami často složitější. Velkou roli totiž hrají tzv. přechodná ustanovení, která speciálně stanovují použitelnost všech nebo jen vybraných změn. Praktici dobře radí začít číst daňové novely od konce…
- Daň z nemovitých věcí – zákon č. 338/1992 Sb. – loni 0 novel, dvě starší:
- zákon č. 36/2021 Sb. (1 změna), účinnost 1. 1. 2024
- zákon č. 284/2021 Sb. (9 změn), účinnost 1. 7. 2023
- Daně z příjmů – zákon č. 586/1992 Sb. – loni 5 novel a jedna starší:
- zákon č. 142/2022 Sb. (2 změny), účinnost 1. 7. 2022
- zákon č. 244/2022 Sb. (1 změna) účinnost 1. 10. 2022
- zákon č. 366/2022 Sb. (46 změn), účinnost 1. 1. 2023
- zákon č. 432/2022 Sb. (2 změny), účinnost 1. 1. 2024
- zákon č. 458/2022 Sb. (8 změn), účinnost 1. 1. 2023
- zákon č. 284/2021 Sb. (2 změny) účinnost 1. 7. 2023
- Daňové (zákonné) rezervy a opravné položky – zákon č. 593/1992 Sb. – loni 0 novel
- Daň silniční – zákon č. 16/1993 Sb. – loni 2 novely:
- zákon č. 142/2022 Sb. (29 a 1 změna), účinnost 1. 7. 2022 a 1. 1. 2025
- zákon č. 432/2022 Sb. (7 změn), účinnost 1. 1. 2024
- Daň z přidané hodnoty – zákon č. 235/2004 Sb. – loni 3 novely a dvě starší:
- zákon č. 93/2022 Sb. (3 a 6 změn), účinnost 27. 4. 2022 a 1. 7. 2022
- zákon č. 366/2022 Sb. (12 změn), účinnost 1. 1. 2023
- zákon č. 432/2022 Sb. (2 změny), účinnost 1. 1. 2024
- zákon č. 284/2021 Sb. (9 změn), účinnost 1. 7. 2023
- zákon č. 363/2021 Sb. (1 změna), účinnost 1. 1. 2025
- Daňový řád – zákon č. 280/2009 Sb. – loni 1 novela:
- zákon č. 366/2022 Sb. (1 změna), účinnost 1. 1. 2023
- Daň z hazardních her – zákon č. 187/2016 Sb. – loni 0 novel
- Daně spotřební* – zákon č. 353/2003 Sb. – loni 4 novely a dvě starší:
- zákon č. 93/2022 Sb. (18, 13 a 1 změna), účinnost 27. 4. 2022, 1. 7. 2022 a 1. 1. 2031
- zákon č. 131/2022 Sb. (3 a 3 změny), účinnost 1. 6. 2022 a 1. 10. 2022
- zákon č. 179/2022 Sb. (2, 7 a 180 změn), účinnost 28. 6. 2022, 1. 11. 2022 a 13. 2. 2023
- zákon č. 286/2022 Sb. (3 a 3 změny), účinnost 1. 10. 2022 a 1. 1. 2024
- zákon č. 609/2020 Sb. (3 a 2, 2 a 2 změny), účinnost 1. 1. a 1. 2. 2021, 1. 1. 2022 a 1. 1. 2023
- zákon č. 277/2019 Sb. (1 změna) účinnost 1. 1. 2024
- Daně ekologické* (zemní plyn, pevná paliva, elektřina) – zákon č. 261/2007 Sb. – loni 0 novel
- Mezinárodní spolupráce při správě daní* – zákon č. 164/2013 Sb. – loni 1 novela:
- zákon č. 373/2022 Sb. (42 a 3 změny), účinnost 1. 1. 2023 a 1. 1. 2024 (poznamenejme, že některé změnové body jsou ale extrémně dlouhé, především bod 35 přináší záplavu vložených paragrafů od 14t až po neuvěřitelný paragraf 14zzx!, přičemž navíc přináší berním úředníkům dosti diskutabilní automatickou výměnu informací oznamovaných provozovateli platforem…)
Poznámka: Úzce profesně zaměřeným daňovým zákonům v bodech 8, 9 a 10 se nebudeme věnovat.
Kromě přímých novel daňových zákonů byla v roce 2022 přijata – a již také novelizovaná – jedna nepřímá novela daně z příjmů fyzických osob. Jednalo se o zákon č. 128/2022 Sb., o opatřeních v oblasti daní v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, v účinnosti od 28. 5. 2022, a jeho novela č. 366/2022 Sb. od 1. 1. 2023. Více o tom v části věnované novelám daní z příjmů.
Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů („ZDNV“) v roce 2022 kupodivu nezasáhla ani jedna novela, přesto se norma drobně změní v půli letošního roku a pak ještě od 1. 1. 2024, za což ale mohou již dříve přijaté novelizace s odloženou účinností, které si pro pořádek stručně připomeneme.
- Zákon č. 284/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona. Důvodem je přijetí dalšího zbrusu nového stavebního zákona, který zajisté bude daleko lepší než jeho četní předchůdci… V návaznosti na novou úpravu stavebního práva dojde s účinností 1. 7. 2023 – stejně jako pro stavební zákon č. 283/2021 Sb. – k 9 změnám ZDNV. Dle očekávání jde hlavně o sladění stavebněprávních pojmů a procesů. Drobná věcná změna se bude týkat osvobození daně z pozemků u skládek. Nyní jsou osvobozeny pozemky tvořící jeden funkční celek se stavbou sloužící výlučně pro povolené skládky odpadů. Nově se daňové osvobození bude týkat pozemků tvořících jeden funkční celek s povolenou skládkou.
- Zákon č. 36/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů. Nabyl účinnosti 1. 1. 2022, pro jedinou úpravu § 16a ZDNV ovšem platí výjimka – účinná bude až 1. 1. 2024. Jedná se o procesní záležitost týkající se obecních vyhlášek, které mohou měnit některé sazby daně. Nadále bude platit zásada, že obecně závazná vyhláška je účinná od 1. ledna, pokud nabude platnosti nejpozději do 1. října předešlého roku. Ovšem zatímco nyní se vyhláška stává platnou vyvěšením na úřední desce dané obce, nově to bude zveřejněním v nové „on-line“ Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků.
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále „ZDP“) loni zasáhlo pět novelizujících zákonů s různou účinností. K nim je nutno přidat ještě drobnou novelu z předešlého roku, kterou čeká účinnost letošní léto, a jednu nepřímou novelizaci schovanou v jiném předpise. A dodejme, že jako každý rok ovlivní vybrané parametry daně z příjmů občanů také zvýšení minimální i průměrné mzdy, zejména ohledně: osvobození důchodů, uplatnění vyšší sazby daně 23 %, slevy na dani za umístění dítěte a daňového bonusu na dítě.
Zákon č. 142/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, a zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší
Mění 3 zákony
ZDP se týkají 2 body
Účinnost: 1. červenec 2022, 4 přechodná ustanovení
- První bod se týká zaměstnanců využívajících oblíbený benefit – automobil poskytnutý zaměstnavatelem obvykle zdarma k používání pro služební i soukromé účely. V souladu s § 6 odst. 3 a 6 ZDP jim tímto vzniká zdanitelný nepeněžitý majetkový prospěch oceněný obecně paušální částkou 1 % vstupní ceny vozidla. V rámci neutuchající módní unijní agendy „Zeleného údělu“ jsou od poloviny roku 2022 také zde zvýhodněna „nízkoemisní vozidla“, u nichž je snížena zdanitelná hodnota benefitu na polovinu. Které vozidlo se považuje za nízkoemisní, vyčteme hezky po úřednicku jinde – v § 3 zákona č. 360/2022 Sb., o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících, který je navíc zpestřený odkazem na unijní nařízení 715/2007. Cíleno je samozřejmě hlavně na elektromobily, které mají výfuk v elektrárně... Reálně toto poloviční ocenění benefitu ale zdanitelný příjem zaměstnance nesníží, neboť ta skvělá „čistá“ auta mají zhruba dvojnásobnou vstupní cenu. Změna se začala uplatňovat nabytím účinnosti od mzdy za červenec 2022. Ovšem dle přechodného ustanovení novely se použije zpětně od počátku roku 2022. Zaměstnavatel ale nebude přepočítávat zálohy na daň sražené z mezd za leden až červen, ale snížení zdanění benefitu se projeví až při ročním zúčtování záloh na daň podle § 38ch ZDP, případně v daňovém přiznání poplatníka, kterému tímto vznikne přeplatek na dani.
- Druhá změna také souvisí s podporou nízkoemisní mobility. Stroje a zařízení sloužící výlučně k dobíjení elektroaut se přeřazují z odpisové skupiny 3. do 2., čímž se snižuje doba daňového odpisování z 10 na 5 let (minimální). Změna se vztahuje na samostatné dobíjecí stanice (obvykle „wallboxy“) pořízené nebo technicky zhodnocené od účinnosti novely. Netýká se to dobíjecího příslušenství pořízeného vozidla ani nedílných součástí stavby. Přechodné ustanovení umožňuje tuto změnu (přeřazení do odpisové skupiny 2) použít od roku 2022 rovněž u dříve pořízených nebo technicky zhodnocených dobíjecích stanic.
Zákon č. 244/2022 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí
Mění 5 zákonů
ZDP se týká 1 bod
Účinnost: 1. říjen 2022
- Cílem zákona je povinná transpozice směrnice EU č. 2019/904 o omezení dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí. V rámci posvátné „Zelené agendy“ se fakticky zakazují vybrané jednorázové plastové výrobky, jako jsou nádoby na potraviny a nápojové kelímky. Ještěže v EU nemáme větší starosti. Nás zajímá související změna ZDP reagující na úpravu kolektivního systému pro plnění povinností výrobců vybraných plastových výrobků. Jde o obdobu kolektivního systému podle nedávného zákona o výrobcích s ukončenou životností, a proto bylo přijaté i stejné daňové zacházení s příspěvky provozovatelů tohoto systému. Provozovatel kolektivního systému není tzv. veřejně prospěšným poplatníkem ve smyslu § 17a ZDP, protože musí mít právní formu s. r. o. nebo a. s. Jeho fungování je však obdobné, tj. neziskové, protože předmětný zákon o zákazu jednorázových plastů výslovně zakazuje provozovateli kolektivního systému rozdělovat zisk a jiné vlastní zdroje, navíc je omezeno jejich použití a stanovena účelová vázanost příspěvků vybraných od výrobců. Proto budou mít i tito provozovatelé kolektivních systémů daňový režim obdobný veřejně prospěšným poplatníkům, u kterých nejsou předmětem daně příjmy z hlavní „nepodnikatelské“ činnosti a výdaje s nimi související nejsou daňové uznatelné. V případě provozovatelů kolektivních systémů se bude jednat o příjem osvobozený od daně dle § 19 odst. 1 písm. zc) bodu 3 ZDP, ovšem za podmínky, že vybrané příspěvky použijí na takto podporovanou činnost.
Zákon č. 366/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, a některé další zákony
Mění 8 zákonů
ZDP se týká 46 bodů
Účinnost: 1. leden 2023, 9 přechodných ustanovení
- Změny daní z příjmů lze rozdělit na dvě hlavní oblasti a zbylou různorodou směsici. Mediálně nejznámější je dosud nevídaná „daň z neočekávaných zisků“, přezdívaná „windfall tax“, která bude mít jistě soudní dohru... Nečekaný zisk zákonodárci spatřují u výrobců elektřiny, distributorů paliv a bank, zatímco jsem zaznamenal násobné zisky především u firem montujících tepelná čerpadla a solární systémy nebo vyřizujících bezpočet dotací. Poplatníkem nové daně z neočekávaných zisků je (zjednodušeně) obchodní korporace, která má rozhodné příjmy (z rozhodných činností v ČR) alespoň 50 milionů Kč, pokud je součástí skupiny podniků s neočekávanými zisky nebo měl rozhodné příjmy 2 miliardy; u bank je stanoven limit rozhodných příjmů 6 miliard Kč. Daň z neočekávaných zisků se vypočte jako součin základu daně z neočekávaných zisků a sazby daně 60 %! Správcem této daně je specializovaný finanční úřad, přičemž tato daň představuje samostatnou daň z příjmů právnických osob. V souladu s očekáváním jsou ovšem pravidla zdanění stanovena dosti složitě a obsáhle, viz § 17c, § 20ba až § 20be, § 38aa, § 38ab ZDP.
- Pro běžné podnikatele z řad OSVČ má zajisté stěžejní význam úprava paušálního režimu, kdy řeší celou administrativu úhradou měsíčních záloh na „paušální daň“ zahrnující i veřejnoprávní pojistné. Příznivou změnou bylo zvýšení limitu úhrnu příjmů ze samostatné činnosti umožňující tuto volbu z 1 na 2 miliony Kč za rok. Z 15 na 50 tisíc byl zvýšen i limit příjmů z kapitálového majetku, z nájmu a ostatních podle § 10 ZDP, které nebrání paušálnímu režimu. Zřejmě ve vazbě na kritický příspěvek z koordinačního výboru č. 584/19.05.21 „Některé nejasné otázky ohledně nové metody paušální daně“ byla zrušena úprava základu daně (§ 23 odst. 8 ZDP) při ukončení paušálního režimu, po němž OSVČ vede účetnictví nebo uplatňuje tzv. paušální výdaje ve smyslu § 7 odst. 7 ZDP. Naopak nepříjemnou komplikací je rozdělení dosud jednolitého paušálního režimu do tří pásem v závislosti na příjmech a částečně i na jejich druhu: do 1 mil., do 1,5 mil. a do 2 mil. Kč, čemuž odpovídají odlišné částky měsíčních záloh paušální daně, které skokově rostou, což přináší objektivní nespravedlnost při malém překročení stanovených limitů pro druhé, resp. třetí pásmo. Doprovodné četné změny vesměs procesního charakteru dále vzdalují paušální režim původnímu záměru, aby šlo o administrativně zcela jednoduchý a srozumitelný systém.
- Z nesourodého balíku zbývajících úprav má pro firmy stěžejní význam především prodloužení možnosti tzv. mimořádných daňových odpisů dle § 30a ZDP pro hmotný majetek pořízený až do konce roku 2023. Díky tomu mohou první vlastníci nově pořízený hmotný majetek z odpisových skupin 1 a 2 odepsat namísto obvyklých 3, resp. 5 let, již za 12, resp. 24 měsíců. Obdobně se tímto prodloužila také možnost mimořádně zkráceného finančního leasingu tohoto hmotného majetku, jak vyčteme z § 21d odst. 2 ZDP.
- Od roku 2023 se zvyšuje z 15 na 50 tisíc Kč limit zdanitelných příjmů občanů – kromě příjmů ze závislé činnosti nebo zdaněných „srážkovou daní“ podle § 36 ZDP – po jehož překročení musí poplatník podat daňové přiznání. Obdobně byl navýšen roční limit jiných zdanitelných příjmů, které nejsou příjmy ze závislé činnosti, z 6 na 20 tisíc Kč, do jehož výše nemusejí zaměstnanci podávat daňové přiznání.
- Z dalších drobností např. nové osvobození od daně z příjmů ze závislé činnosti [§ 6 odst. 9 písm. w) ZDP]: zvláštní odměna za výkon funkce člena okrskové volební komise a člena zvláštní okrskové volební komise.
Zákon č. 432/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích…, a další související zákony
Mění 15 zákonů
ZDP se týkají 2 body
Účinnost: 1. leden 2024
- S odloženou účinností – kvůli úpravám informačních systémů veřejné správy – nahradí dva technické průkazy vozidla („velký a malý techničák“) doklad „osvědčení o registraci vozidla“. Příslušná změna terminologie si vyžádala novelizaci 14 zákonů, kam je třeba ji promítnout, včetně dvou úprav ZDP v § 24 odst. 2 písm. u) řešícím uznání výdaje za úhradu daně silniční za jiného poplatníka. Stávající pojmy „držitel“ a „technický průkaz“ nahradí „provozovatel“ a „osvědčení o registraci vozidla“. Vzhledem k tomu, že až do výměny dokladů se může v praxi vyskytovat i osvědčení o technickém průkazu, v němž je uveden „držitel motorového vozidla“, jakož i neodejmuté technické průkazy, kde je zapsán „provozovatel motorového vozidla“, prodlužuje speciální přechodné ustanovení i jejich aplikovatelnost po roce 2023.
Zákon č. 458/2022 Sb., kterým se zrušuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy
Mění/ruší 10 zákonů
ZDP se týká 8 bodů
Účinnost: 1. leden 2023
- Elektronickou evidenci tržeb zavedenou minulou vládou provázely od počátku potíže. Kvůli opozici i zásahu Ústavního soudu byl systém EET spuštěn až na podzim 2019 nejprve u ubytovacích a stravovacích služeb, zbytek se měl přidat od jara 2020. Jenže přišel „covid“ a opakovaný odklad, no a teď nastal konec.
- Konec EET se promítl do ZDP osmi drobnými úpravami rušícími vše kolem této „hry na lepší výběr daní“, které lze rozdělit do dvou skupin. První vypouští speciální daňový režim cen z tzv. účtenkové loterie (záludně sloužila ke kontrole vydávání účtenek povinnými subjekty jejich zákazníky…), tyto ceny byly až do 1 milionu Kč osvobozeny od obou daní z příjmů. Druhá skupina úprav ruší jednorázovou slevu na dani (nejvýše 5 000 Kč) OSVČ, které se staly povinnými subjekty a začaly podléhat povinnostem EET.
Jak jsme předeslali jedna novela ZDP přijatá předloni si na svůj nástup ještě chvíli počká, ve stručnosti:
- Zákon č. 284/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona:
- Měnil neuvěřitelných 58 zákonů, ZDP se týkaly 2 změnové body, účinnost odložena až na 1. 2023.
- Jde o souhrnný změnový předpis doprovázející nový stavební zákon č. 283/2021 Sb. Daní z příjmů se v souladu s očekáváním týká jen formulační sladění s novým pojetím stavebního práva, a to konkrétně v § 38l odst. 1 písm. c) a d) ZDP, kde je určeno, jak zaměstnanec prokazuje zaměstnavateli nárok na uplatnění nezdanitelné části základu daně z titulu zaplacených úroků z úvěrů na bydlení. Jde o výstavbu bytového domu, rodinného domu nebo (bytové) jednotky, u nichž je zatím nutno předložit tyto dokumenty „stavební povolení, společné povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje, nebo ohlášení stavby“. Od účinnosti novely se vymezení zjednoduší na „povolení podle stavebního zákona“.
Kromě přímých novel ZDP, které najdeme v něm, došlo i na nepřímou úpravu v jiném předpise, což nepřispívá k přehlednosti právního řádu… Naštěstí jde vesměs o dobré zprávy rozšiřující úlevy od daní z příjmů.
- Zákon č. 128/2022 Sb., o opatřeních v oblasti daní v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na Ukrajině:
- Pouhých 5 paragrafů, účinnost 28. 2022., od 1. 1. 2023 drobně novelizován zákonem č. 366/2022 Sb.
- Fyzické osoby si mohou i v roce 2022 o dar snížit základ daně až o 30 %, obdobně právnické osoby za zdaňovací období skončená mezi 1. 3. 2022 a 28. 2. 2023.
- Dle § 15 odst. 1, § 20 odst. 8 ZDP mohou poplatníci obou daní z příjmů snížit základy daně jen o dary subjektům v EU a Evropském hospodářském prostoru (za daných podmínek). Nepřímá novela ZDP tuto možnost rozšiřuje i na dary poskytnuté „na pomoc Ukrajině“ nebo tamním neziskovým organizacím.
- Od daně se osvobozuje hodnota ubytování poskytnutého zaměstnavatelem zaměstnanci, za kterým přicestoval z Ukrajiny rodinný příslušník v souvislosti s tamním ozbrojeným konfliktem, což je širší osvobození zaměstnaneckého benefitu ve formě přechodného ubytování dle § 6 odst. 9 písm. i) ZDP, a osvobozuje se i bezúplatný příjem poskytnutý v roce 2022 za účelem podpory obranného úsilí Ukrajiny.
- Daňovým výdajem může být nepeněžitý dar v roce 2022 „na pomoc Ukrajině“, který by bylo možno uplatnit formou odpočtu od základu daně, pak ale dárce nesmí takto duplicitně dar odpočíst od základu.
- Do vlastního příjmu manžela (manželky) podmiňujícího uplatnění slevy na dani podle § 35ba odst. 1 písm. b) ZDP se od roku 2022 nezahrnuje příspěvek na solidární domácnost za ubytování (zdarma) Ukrajinců, který upravuje další „lex Ukrajina“ zákon č. 66/2022 Sb. – příspěvek je od daně z příjmů osvobozen dle ustanovení § 4 odst. 1 písm. i) ZDP, stejně jako humanitární dávka placená uprchlíkům.
- Finanční správa vydala na svém webu 5. 2022 informaci k prokazování darů „na pomoc Ukrajině“.
- Nečekaně obsáhlé paletě nejasností provázejících prakticky jen první tři paragrafy zákona č. 128/2022 Sb. se podrobně věnovaly dva příspěvky na Koordinačním výboru č. 595/18.05.22 a 598/22.06.22.
Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále „ZoR“) loni novelizován nebyl. Poslední drobná úprava okrajových „ostatních rezerv“ byla už předloni.:
- Zákon č. 88/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony:
- Měnil 4 zákony, ZoR se týkaly 2 změnové body, účinnost 16. 3. 2021.
- V § 10 odst. 2 ZoR dosavadní zákonnou (daňově uznatelnou) ostatní rezervu „finančních prostředků na sanaci pozemků dotčených těžbou, rezerva na vypořádání důlních škod“ nahradila „rezerva na sanace a rekultivace pozemků dotčených těžbou nebo na vypořádání důlních škod tvořená podle zákona upravujícího ochranu a využití nerostného bohatství“. Obdobná změna proběhla rovněž v § 10a ZoR upravujícím daňové podmínky ohledně deponování příslušné částky takovéto ostatní zákonné rezervy.
- Obě tyto rezervy upravuje novelizovaný § 37a horního zákona. Jejich výše musí odpovídat potřebám vypořádání důlních škod, být určené na sanaci a rekultivaci, přičemž podléhají souhlasu obvodního báňského úřadu.
Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů („ZDS“) loni postihly dvě novely. První byla zásadní a – což neříkáme u českých daní často – významně omezila rozsah zdanění, snížila (na unijní minimum) sazby a zjednodušila administrativu této majetkové daně. Druhá si počká a opraví zapomenuté chyby.
Zákon č. 142/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, a zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší
Mění 3 zákony
ZDS se týká 30 bodů
Účinnost: 1. červenec 2022 (29x) a 1. leden 2025 (1x), 4 přechodná ustanovení
- Začít je nutné přechodným ustanovením, podle kterého se novelizace účinná až od pololetí uplatní zpětně od počátku roku.: „Pro daňové povinnosti u daně silniční za zdaňovací období 2022, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související se použije ZDS ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.“
- Po „covidovém“ období, kdy skomírajícím firmám byly razantně sníženy sazby silniční daně, přišla další mimořádná událost související s vojenským konfliktem na Ukrajině, který firmám citelně zdražil pohonné hmoty. Dopravcům a přepravcům všeho tím nebývale vzrostly náklady na dopravu, které se promítly do cen služeb a zboží, což bylo příčinou narychlo sepsané novely ZDS, která již zpětně od počátku roku 2022 silně zredukovala předmět daně, snížila sazby daně, zrušila čtvrtletní zálohy i registrační povinnost.
- Také do této národní majetkové daně zasahují stále výrazněji unijní předpisy, hlavně směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES, o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly („Euroviněta“), která limitovala snahy našich zákonodárců snížit daň silniční, mohli jít – a také šli – až na tuto mez minimálního zdanění „těžkých“ nákladních aut a jejich přípojných vozidel.
- Od roku 2022 platí: „Předmětem daně silniční je … silniční vozidlo kategorie N2 a N3 a jejich přípojná vozidla kategorie O3 nebo O4, pokud jsou registrovaná v registru silničních vozidel v ČR.“ Přestaly tak podléhat dani především osobní automobily, autobusy i „lehká“ nákladní auta. Navíc k faktickému zdanění výše zmíněných vozidel dochází až od určité tonáže (celkové hmotnosti) v závislosti na počtu náprav, jak vyčteme z nové Přílohy k ZDS uvádějící formou tabulek sazby daně pro jednotlivé kategorie vozidel, resp. příslušné podkategorie BA až BD rozlišované dle konstrukce karoserie – v členění podle počtu náprav a povolené tonáže. Prakticky řečeno se daň silniční platí již pouze za vybraná vozidla s největší povolenou hmotností od 12 tun a jejich přípojná vozidla od téže největší povolené hmotnosti.
- O tristní práci zákonodárců výmluvně svědčí skutečnost, že po novelizaci zůstal v ZDS § 6 s dosavadním systémem sazeb daně a jejich snížením či zvýšením… Ačkoli zmíněný rádoby platný systém sazeb daně silniční uvádí kompletně nová příloha. Tuto zmatečnost se snaží řešit výklad Ministerstva financí: „V souvislosti s dotazy veřejnosti, uvádíme na jisto, že novela měla mimo jiné zrušit § 6 ZDS, protože právní úprava sazby daně byla beze zbytku nahrazena novou úpravou výše daně podle § 5 ZDS a výpočtu daně podle § 12a ZDS. V důsledku legislativně technické chyby v průběhu projednávání návrhu však ke zrušení § 6 nedošlo, přestože to bylo zamýšleno, jak vyplývá i z platného znění, které bylo součástí vládního návrhu předloženého Poslanecké sněmovně … To z § 6 ZDS činí obsoletní ustanovení, které není použitelné.“
- Novela zjednodušila i poplatníky daně silniční, základní pravidlo: „Poplatníkem daně silniční je ten, kdo a) je jako provozovatel zdanitelného vozidla zapsán v technickém průkazu vozidla, b) užívá zdanitelné vozidlo, v jehož technickém průkazu je zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena.“ Přičemž podle § 2 odst. 15 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (…) „provozovatelem silničního vozidla je osoba, která je v registru silničních vozidel zapsána jako vlastník tohoto vozidla, není-li jako jeho provozovatel v registru silničních vozidel zapsána jiná osoba.“ S ohledem na význam provozovatele zapsaného v technickém průkazu je třeba při nákupu či prodeji zdanitelného vozidla urychleně provést patřičnou změnu v evidenci (registru) vozidel a dokladech.
- Díky redukci předmětu daně ubylo výjimek z něj vyloučených (např. auta se zvláštní registrační značkou) nebo osvobozených od daně (např. vybavené zvláštním zvukovým výstražným zařízením), a zrušeno bylo i snížení daně novějších vozidel. Zachovány ale byly slevy na dani při využití tzv. kombinované dopravy nejen po silnici, ale částečně (nejméně 100 km) i po železnici nebo vnitrozemskou vodní cestou.
- Poplatník je i povinen podat řádné daňové přiznání k dani silniční, pokud se v něm uvádí alespoň jedno zdanitelné vozidlo, a to i nadále nejpozději do 31. ledna kalendářního roku následujícího po uplynutí zdaňovacího období (kterým je stále kalendářní rok), a ve stejné lhůtě je daň splatná, jak obecně stanoví daňový řád. Novela rovněž zrušila systém placení čtvrtletních záloh na daň i registraci k dani silniční.
- S účinností až od roku 2025 začne platit: „Daňové přiznání k dani silniční se podává pouze elektronicky.“ Což se týká jak daňového přiznání řádného, tak i dodatečného nebo opravného, vztahovat se to bude ale pouze na zdaňovací období započatá od 1. 1. 2022. Co přesně se rozumí elektronickým podáním, vymezuje § 71 odst. 1 daňového řádu; kdo nemá speciální SW, může využít aplikace Finanční správy „MOJE daně“.
Zákon č. 432/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích…, a další související zákony
Mění 15 zákonů
ZDS se týká 7 bodů
Účinnost: 1. ledna 2024
- Hlavním cílem zákona je zrušení technických průkazů, které jsou doposud vydávány ve vztahu k vozidlům silničním i zvláštním. Místo stávajících dvou dokladů, technického průkazu vozidla („velký techničák“) a osvědčení o registraci vozidla („malý techničák“), bude od roku 2024 vydáván pouze jediný doklad, a to osvědčení o registraci vozidla, které bude obsahovat více údajů než současné osvědčení o registraci vozu.
- V souvisejících 14 zákonech jde hlavně o změny zohledňující, že registračním dokladem k vozu bude jen osvědčení o registraci vozidla, popřípadě že veškeré údaje o něm budou vedeny v registru silničních vozidel. Účinnost změn je odložena na 1. ledna 2024, neboť je nutné v mezidobí provést úpravy dotčených informačních systémů veřejné správy a zajistit tisk a distribuci nové podoby osvědčení o registraci vozidla.
- Mezi novelizovanými předpisy je i ZDS, kde se současně napraví legislativní opomenutí zmíněné výše u jeho první novely – původně zamýšlené zrušení nadbytečného a značně matoucího § 6 uvádějícího stále „starý“ systém sazeb daně silniční, ačkoli od 1. 1. 2023 již platí nový systém těchto sazeb daně upravených v příloze ZDS. Ovšem i tato podstatná a spěchající změna si počká na spuštění celý rok.
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“) loni novelizovaly tři zákony, přičemž hlavní bylo zdvojnásobení limitu obratu pro povinné plátcovství na 2 miliony.
Zákon č. 93/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění p. p., a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění p. p.
Mění 2 zákony
DPH se týká 9 bodů
Účinnost: 27. duben 2022 (6x) a 1. červenec 2022 (3x), 6 přechodných ustanovení
- Důvodem novely byla povinnost České republiky implementovat nové právní předpisy Evropské unie v oblasti daní z alkoholu a alkoholických nápojů a osvobození od daně a navazující úpravu vztahující se na společné obranné úsilí v rámci společné bezpečnostní a obranné politiky Evropské unie. Novelizace ZDPH spočívá v zavedení možnosti osvobození od DPH s nárokem na odpočet u zboží a služeb poskytnutých ozbrojeným silám členských států EU, pokud se tyto síly podílejí na společné bezpečnostní a obranné politice EU, resp. vracení daně v těchto případech. Dále bylo potřeba implementovat unijní směrnici upravující dočasná osvobození od daně při dovozu a některých dodáních v reakci na pandemii covid-19.
Zákon č. 366/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, a některé další zákony
Mění 8 zákonů
DPH se týká 12 bodů
Účinnost: 1. ledna 2023, 10 přechodných ustanovení
- Rozhodnutí Rady (EU) 2022/865 vyhovělo žádosti ČR a do konce roku 2024 umožnilo osvobodit od daně osoby povinné k dani s ročním obratem do 85 000 EUR (doposud 35 000 EUR), čehož bylo využito, a od 1. 1. 2023 byl snížen limit ročního obratu pro povinné plátcovství dle § 6 ZDPH z 1 na 2 miliony Kč. Hurá! Přechodná ustanovení umožňují urychlené zrušení registrace plátců s obratem pod novým limitem. Od roku 2025 se počítá s navýšením limitu osvobození „malých podniků“ na 85 000 EUR pro celou EU.
- Byly zmírněny sankce za pozdní kontrolní hlášení. První pokuta v roce automaticky nehrozí nejen, když jej plátce podá dodatečně sám, ale i když tak učiní na výzvu „berňáku“. Navíc pokuty jsou nově poloviční: u fyzických osob, u čtvrtletních plátců a u s. r. o. s jediným společníkem – fyzickou osobou. Na výzvu správce daně k odstranění pochybnosti údajů v kontrolním hlášení zaslané do datové schránky musí plátce nově reagovat do 17 dnů od dodání výzvy do jeho schránky místo 5 pracovních dnů od (fikce) doručení.
Zákon č. 432/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích…, a další související zákony
Mění 15 zákonů
ZDPH se týkají 2 body
Účinnost: 1. ledna 2024
- S odloženou účinností – kvůli úpravám informačních systémů veřejné správy – nahradí dva technické průkazy vozidla („velký a malý techničák“) doklad „osvědčení o registraci vozidla“. Příslušná změna terminologie si vyžádala dvě drobné úpravy ZDPH. V § 4 odst. 4 písm. f) vymezujícím osobní automobil zápisem příslušné kategorie vozidla – M1, M1G – v technickém osvědčení nebo průkazu nahradí zápis v registru silničních vozidel. Obdobná úprava proběhne v § 80 řešícím vracení daně osobám požívajícím výsad a imunit. Konkrétně v odstavci 7 stanovujícím doklad prokazující nárok na vrácení daně z pořízení osobního automobilu. Dosavadní kopii technického průkazu vystřídá kopie osvědčení o registraci vozidla.
Další dvě novely ZDPH přijaté předloni mají účinnost odloženou na rok 2023, resp. 2025, ve stručnosti:
- Zákon č. 284/2021 Sb., kterým se mění některé zákony (58!) v souvislosti s přijetím stavebního zákona č. 283/2021 Sb., a to převážně s účinností od 1. 7. 2023. Na poli DPH půjde o 9 změnových bodů, které se týkají nemovitých věcí, což je znalcům DPH jasné, když zmíníme, že se jedná o tři paragrafy: § 48 (sazba daně 15 % u stavebních a montážních prací na stavbách pro sociální bydlení), § 56 (osvobození dodání nemovité věci) a § 56a (nájem nemovité věci). Půjde pouze o sladění stavebně-právních pojmů a procesů. Asi nejpraktičtější změnou bude, že relevantní definice bytového a rodinného domu najdeme nově v § 13 stavebního zákona.
- Zákon č. 363/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Novelizační předpis nabyl účinnosti 1. 1. 2022 a mění 14 zákonů, výjimkou je mj. i jediná drobná změna ZDPH s účinností odloženou až na 1. 1. 2025. Z kategorie „stavby pro sociální bydlení“ se z § 48 odst. 5 písm. h) vypustí „dětské domovy pro děti do 3 let věku“.
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále „DŘ“) v roce 2022 postihla jedna drobná úprava rádoby zmírňující příliš překotné protlačování elektronických daňových podání. Tristním odrazem odbornosti zákonodárců včetně jejich houfů poradců je, že prakticky byla tato novelizace zbytečná…
Zákon č. 366/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, a některé další zákony
Mění 8 zákonů
DŘ se týká 1 bod
Účinnost: 1. ledna 2023, 1 přechodné ustanovení
- Je třeba předeslat dvě související skutečnosti. Podle § 72 odst. 6 DŘ – před novelou – musel daňový subjekt formulářové podání (zejména daňová přiznání) učinit pouze elektronicky datovou zprávou, pokud měl zpřístupněnu datovou schránku, která mu byla zřízena ze zákona. Přitom dle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech…, se tak měla od roku 2023 automaticky zřizovat „datová schránka podnikající fyzické osoby“ nově všem po zápisu do zákonem stanovené evidence/rejstříku, a „datová schránka fyzické osoby“, která poprvé použije prostředek pro elektronickou identifikaci (např. přihlášení do Portálu občana).
- V mezidobí ovšem přišla novela zákona o elektronických úkonech... – zákon č. 457/2022 Sb. – rušící od 1. 1. 2023 dříve schválené automatické zřízení „datové schránky fyzické osoby“ poprvé používající prostředek pro elektronickou identifikaci. Tyto osoby proto nadále mají jen možnost požádat o zmíněnou datovou schránku, nebude jim ad výše zřizována automaticky. Proto se jich návazně nezačne týkat ani prvně uvedená povinnost elektronických daňových formulářových podání. Nicméně zákonodárci stejně tyto daňové subjekty nemilé – původně od roku 2023 hrozící – povinnosti zbavili komentovanou novelizací § 72 odst. 6 DŘ, která je tedy (prozatím) nadbytečná. Učinili tak dovětkem, že se netýká „datové schránky fyzické osoby“, kterou lze znepřístupnit na žádost – ostatní typy datových schránek takto umrtvit nelze.
- Je ale třeba zdůraznit, že v případě OSVČ došlo od roku 2023 k zásadní změně. Zůstalo totiž automatické zřizování „datové schránky podnikající fyzické osoby“ ze zákona všem po zápisu do stanovené evidence či rejstříku. Návazně proto budou muset nově činit formulářová daňová podání výhradně elektronicky! Pokud by např. daňové přiznání podali v listinné formě, hrozí jim pokuta za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy 1 000 Kč, případně až 50 000 Kč dle § 247a DŘ [vada podání § 74 odst. 1 písm. c) DŘ]. Obdobná změna dopadla i na „neziskové organizace“ (spolky, hnutí, společenství vlastníků jednotek atd.), kterým je „datová schránka právnické osoby“ zřízena automaticky ze zákona po jejich zapsání do registru osob. A nově také bude správce daně těmto daňovým subjektům doručovat přednostně do jejich datové schránky!
Zákon č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her, ve znění pozdějších předpisů je nástupkyní odvodu z loterií a jiných podobných her. Loni ji nepostihla žádná novelizace. Prozatím poslední změnu zdanění hazardu od 1. 1. 2021 přinesl zákon č. 283/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění p. p., a další související zákony. Šlo pouze o jednu procesní drobnost rozšiřující možnosti doměření této daně správcem daně tzv. z moci úřední nejen daňovou kontrolou, ale rovněž takzvaným postupem k odstranění pochybností.