Inventarizace majetku a dluhů

Vydáno: 22 minut čtení

Smyslem inventarizace je ověření skutečného stavu – existence majetku a závazků, jeho porovnání s účetními záznamy. Provedení inventarizace je podmínkou průkaznosti účetnictví. Zjištění a zaúčtování případných inventarizačních rozdílů je nezbytnou součástí řádné účetní závěrky.

Inventarizace majetku a dluhů
Bc.
Zuzana
Bartůšková
 
Význam inventarizace
Jak již bylo řečeno, hlavním významem inventarizace je zajištění
průkaznosti účetnictví
. Postup při provádění inventarizace majetku a závazků stanoví část pátá zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „zákon o účetnictví“). Během inventarizace účetní jednotka
zjišťuje skutečný stav majetku a závazků
. Zjištěný stav se
porovnává s účetním stavem
. Zjišťuje se, zda nějaký majetek nechybí, nebo naopak nepřebývá a zda nevznikl důvod pro účtování
inventarizačních rozdílů
– mank, schodků nebo přebytků. Zjišťuje se, zda
úbytky jsou do normy přirozených úbytků,
či nad normu. Správně provedená inventarizace může pomoci odhalit chyby v účtování nebo ve vedení skladové evidence, např. nenaskladněné nebo špatně naskladněné zásoby, záměny, nevyskladněné zásoby, účtování pořízení zásob na chybné účty apod.
Při provádění inventarizace se rovněž postupuje v souladu se
zásadou opatrnosti
. To znamená, že se zjišťuje, zda jsou správně nastaveny
odpisové plány
, zda nenastaly důvody pro tvorbu
opravných položek či rezerv
či nenastal důvod k
vyřazení majetku
z evidence.
Inventarizaci podléhá
veškerý majetek účetní jednotky
včetně majetku evidovaného na
podrozvahových účtech,
tj. např. najatý a propachtovaný majetek, majetek přijatý do úschovy, zásoby přijaté ke zpracování, odepsané pohledávky, přijatá zástavní práva a přijatá zajištění atd. Zapomenout by účetní jednotka neměla ani na inventarizaci zásob uložených v konsignačních skladech u dodavatelů nebo u odběratelů.
Účetní jednotky provádějí inventarizaci
k rozvahovému dni,
tj. k datu, ke kterému sestavují
řádnou nebo mimořádnou účetní závěrku
. Účetní jednotky mohou provádět i takzvanou
„průběžnou inventarizaci“
v průběhu účetního období.
Průběžnou inventarizaci mohou účetní jednotky provádět
pouze u zásob, u nichž účtují podle druhů nebo podle míst jejich uložení nebo hmotně odpovědných osob
, a dále u
dlouhodobého hmotného movitého majetku
, jenž je
vzhledem k funkci
, kterou plní v účetní jednotce,
v soustavném pohybu a nemá stálé místo
, kam náleží.
Termíny
průběžné inventarizace si účetní jednotka
stanoví sama. Je však nutné ji provádět alespoň jednou za účetní období.
Prokázat provedení inventarizace musí být účetní jednotka schopna
po dobu 5 let po jejím provedení
. V zájmu průkaznosti je vhodné archivovat nejen podklady pro účtování inventarizačních rozdílů, ale také
inventurní soupisy
včetně ručně psaných informací o zjištěných skutečných stavech v průběhu fyzického ověřování stavu majetku. Archivovat j