Povaha záměru dispozice s obecním majetkem - 2. část

Vydáno: 25 minut čtení

V druhé části příspěvku zabývající se institutem záměru dispozic s majetkem obce se zaměříme na jeho obsahové náležitosti. Analyzujeme i problematiku stanovení bližších podmínek záměru, tzv. nabídková řízení. Příspěvek se taktéž věnuje povinnostem spojeným s publikací záměru na úřední desce obecního úřadu.

Povaha záměru dispozice s obecním majetkem – 2. část
JUDr.
Václav
Dobrozemský
 
Obsahové náležitosti záměru
Právní řád taxativním způsobem nevymezuje náležitosti záměru. V § 39 odst. 1 zákona o obcích je pouze uvedeno, že nemovitá věc, jež je předmětem záměru, musí být označena údaji podle zvláštního zákona, přičemž v poznámce pod čarou, na kterou je v textu zmíněného ustanovení zákona odkazováno, je uveden zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „katastrální zákon“). Ze záměru musí jednoznačně vyplývat, o jakou dispozici se jedná. Musí být tedy přesně uvedeno, o jaké právní jednání se má jednat dle § 39 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obcích“). Nepostačí uvést pouze „záměr převést“. Takovouto formulaci Nejvyšší soud nepovažoval za jednoznačné vymezení zamýšlené dispozice.1)
„Není možné klást na zveřejnění záměru stejné formální požadavky jako na převod nemovitosti, neboť zmíněný účel § 39 odst. 1 je v rozhodující míře naplněn už tehdy, dojde-li ke zveřejnění záměru prodat určitou nemovitost způsobem, který objektivně vyvolává obecnou domněnku, že obec tuto nemovitost s největší pravděpodobností zamýšlí převést.“
2)
Záměr tedy nemusí vymezit danou dispozici do všech detailů, nemusí obsahovat ani bližší podmínky pro hodnocení a výběr nabídek.
Zákon nevyžaduje, aby zveřejněný dokument obsahoval slovo „záměr“ či odkaz na § 39 zákona o obcích. Jedná se však o úřední dokument, který je výsledkem rozhodovací činnosti obce, respektive jejího orgánu, jde o dokument určený pro veřejnost, proto určité formální požadavky na jeho strukturu a obsah musí být dodrženy. Odkázat lze na § 111 zákona o obcích.3) Kromě identifikace nemovité věci a specifikace zamýšlené majetkové dispozice by zveřejněný dokument měl obsahovat identifikaci obce, označení orgánu, který dokument vyhotovil, a který dokument (záměr) schválil (odkaz na číslo usnesení a datum schválení příslušným orgánem obce). Opomenutí některé z těchto náležitostí samozřejmě nemá za následek nezveřejnění záměru, pokud záměr jinak obsahuje náležitosti plynoucí z &sec