Dobrý vztah mezi zřizovatelem a ředitelem příspěvkové organizace je základem pro to, aby tato organizace mohla správně fungovat a plnit své úkoly, kvůli kterým byla zřízena a které jsou uvedeny ve zřizovací listině. Na důležitosti tento vztah nabývá především u škol a školských zařízení, u nichž právní předpisy stanoví řadu nejen práv zřizovatele, ale také řadu jejich povinností. Vyjasnění kompetencí mezi vedením školy a jejím zřizovatelem je vždy cestou k vytvoření dobrých vztahů mezi zástupcem zřizovatele a ředitelem školy. Vztah mezi zřizovatelem a školou, resp. ředitelem školy je komplikovaný, upravený několika právními předpisy. Mezi zástupcem zřizovatele a ředitelem proto často vznikají spory, kdy ani jedna strana nemá úplně jasno v tom, jaké jsou její kompetence a kde jsou hranice jejích pravomocí. Ze vzájemného zasahování pak vznikají zbytečné konflikty.
Vztah zřizovatele a ředitele školy - kde jsou hranice vzájemných kompetencí?
Vydáno:
11 minut čtení
Vztah zřizovatele a ředitele školy – kde jsou hranice vzájemných kompetencí?
JUDr.
Eva
Janečková
Kde jsou největší problémy?
Co trápí ředitele škol?
–
Někteří zřizovatelé neznají základní právní předpisy, které se týkají škol nevědí, co všechno patří k povinnostem ředitele kdo nezná náplň ředitelovy práce, nemůže stanovit kvalitní kritéria pro jeho odměňování.
–
Zasahování do pravomocí ředitele školy – zejména v personálních otázkách.
–
Špatná komunikace mezi zřizovatelem školy a ředitelem školy – např. v otázkách projektů a grantů.
–
Politické tlaky.
–
Rozhodování o pracovněprávních otázkách ve vztahu k ředitelům i v oblastech, kde to zřizovateli nepřísluší.