Vnitřní předpisy obce

Vydáno: 17 minut čtení

Vnitřní předpisy jsou pevnou a nedílnou součástí každého zaměstnavatele. V případě veřejnoprávních zaměstnavatelů, kterými jsou i obce, je jejich význam ještě posílen zákonem stanovenou povinností vydat vybrané vnitřní předpisy. Přinášíme komplexní pohled na problematiku vydávání vnitřních předpisů se zaměřením na obce.

Vnitřní předpisy obce
Mgr.
Slávka
Kopačková
 
Vnitřní předpisy v právní úpravě
Obecně lze říct, že je v dispozici a na rozhodnutí zaměstnavatele, zda a jaké vnitřní předpisy vydá a jaké otázky v nich upraví. Tento závěr je však ve vztahu k obcím (poznámka: a dalším veřejnoprávním subjektům) modifikován stanovením povinnosti vydat konkrétní vnitřní předpis (§ 306 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů – dále jen „zákoník práce“). Obce jsou tak povinny vydat pracovní řád, který je obecně upraven v zákonné právní úpravě, a to v § 306 zákoníku práce. Další podrobnosti k tomuto vnitřnímu předpisu tento příspěvek uvádí v samostatné kapitole níže.
Zákoník práce stanoví základní pravidla pro vydání vnitřních předpisů. Těmi je dán základní zákonný rámec, který je zaměstnavatel při své jinak volné úvaze při vydávání vnitřních předpisů povinen respektovat. Je výslovně zakázáno, aby zaměstnavatel stanovil vnitřním předpisem pro zaměstnance povinnosti anebo zkracoval jeho práva stanovená zákoníkem práce.
Právní základ pravomoci vydávat právní předpisy je určen zákoníkem práce. V první řadě vyplývá z definice a povahy právní úpravy vedoucích zaměstnanců. Ti jsou na jednotlivých stupních řízení oprávněni stanovit a ukládat svým podřízen&ya