Za účetní chyby hrozí firmám řada sankcí – pokut, jejichž výše se odvíjí od závažnosti prohřešku, přičemž se zpravidla trestá špatný účetní postup nebo neplnění povinností, a nikoli a priori chybně nízký účetní zisk. Nejčastější daňové sankce jsou pokuty za porušení mnoha nepeněžních povinností, penále za doměrky, které si „odpracoval“ berní úřad, a úrok z prodlení ukládaný v souladu se svým pojmenováním za pozdní platby. Účetní ani daňové sankce nejsou pro takto potrestaného poplatníka daňově uznatelnými výdaji (náklady).

5 kauz, kde za doměřenou daň mohly hlavně účetní chyby
Ing.
Martin
Děrgel
 
Účetní a daňové prohřešky
Riziko citelného potrestání účetních a daňových prohřešků, pomineme-li trestné činy, jako je krácení daně a podvody a la optimalizace daní, má psychologicky žel silnější výchovný charakter a pro stát je levnější i snazší. Proto
za téměř každé porušení bezpočtu povinností stanovených zákony a prováděcími předpisy hrozí trest, ale odměnu za vzorně příkladné opačné snažení nenajdete.
V této záplavě stovek tisíců všemožných povinností vyznívá až trapně alibisticky základní ústavní zásada, že:
„Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá“
. Vždyť už nikdo nemůže tyto povinnosti znát…
Z nepřeberné záplavy všemožných postihů si stručně připomene jen ty hlavní účetní a daňové.
Sankce za porušení účetních povinností
uvádí poslední, 10. část „Ustanovení společná…“ zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „“), § 37–37ab.
Označují se jako „přestupky“ a výše rádoby výchovné pokuty se liší podle závažnosti provinění.
Pro ilustraci uvádíme vybrané hlavní účetní nepravosti, za které
podnikatelům s podvojným účetnictvím hrozí vyšší sankce
; zestručněno a zjednodušeno:
Těžká účetní provinění trestaná pokutou až do výše 6 % hodnoty aktiv celkem:
1.
není vedeno účetnictví nebo nebylo započato s jeho vedením od zákonem stanoveného dne,
2.
nebyla sestavena účetní závěrka nebo nebyla vyhotovena výroční zpráva ke stanovenému dni,
3.
pro účtování a sestavení účetní závěrky měly být, ale nebyly použity mezinárodní účetní standardy.
Lehčí účetní provinění s pokutou až do výše 3 % hodnoty aktiv celkem:
1.
nevyhotoví a nezveřejní zprávu o platbách orgánům státní správy (týká se těžařů nerostů a dřeva),
2.
nevyhotoví a nezveřejní zprávu o udržitelnosti (ekologie, sociální vztahy, lidská práva, korupce…),
3.
účetní závěrka nepodává věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace,
4.
účetnictví není vedeno správně, tj. odporuje a jiným právním předpisům nebo obchází jejich účel,
5.
účetní závěrka neobsahuje všechny povinné součásti stanovené v § 18 odst. 1 a 2 ZÚ,
6.
účetní závěrka nebo výroční zpráva měla být ověřena auditorem podle , ale nebyla,
7.
účetní závěrka nebo výroční zpráva nebyla zveřejněna stanoveným způsobem,
8.
účetní jednotka porušila povinnost úschovy účetních záznamů.
Pestrý a obsáhlý je i systém sankcí za daňové nepravosti, který dle očekávání najdeme ve 4. části zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád („“) nazvané „Následky porušení povinností při správě daní a náhrady“, § 246–254a. Nečekanou komplikací ovšem je, že tato obecná pravidla modifikují často hmotně-právní
  • Oblíbené
  • Poznámka

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu