Předvídatelné rozhodování je klíčovým prvkem spravedlivého procesu, což opakovaně zdůrazňuje Ústavní soud. Nedostatek příležitosti pro účastníka řízení vyjádřit se k odlišnému skutkovému či právnímu posouzení věci může vážně narušit jeho práva. Překvapivé rozhodnutí může současně způsobit účastníkovi újmu – ať už kvůli obtížnosti využití mimořádného opravného prostředku nebo nepřiměřené délce řízení.

Poměrně často slýcháváme citát Benjamina Franklina, že na světě jsou jediné dvě jistoty – daně a smrt. Asi na tom něco bude. Kdysi jsem od starých advokátních praktiků ovšem zaslechl i hlášku, že před Bohem a před soudem si nikdo nemůže být jistý. Nalézání spravedlnosti je začasté zdlouhavá a náročná cesta, přičemž má-li být pro strany sporu v základu akceptovatelná, musí být srozumitelná a předvídatelná. V tomto článku bych chtěl stručně uvést, v jakých postupech soudů, ale i kupříkladu správce daně, lze z uvedených hledisek nalézt pochybení a jak se takovému postupu účinně bránit.

 
Ústavní zakotvení v čl. 36/1, 37/3 a 38/2 LPS
Naprostý základ zákazu vydávání překvapivých rozhodnutí vychází již ze samotného ústavního pořádku České republiky, přičemž samozřejmě nelze pominout i masu judikatury vyšších soudů. Účastníkům řízení by mělo být vždy zřejmé, které otázky jsou pro řešení věci
relevantní
, ať už jde o otázky skutkové, nebo právní. Je třeba jim umožnit, aby se ke všem těmto otázkám mohli vyjádřit a aby mohli účinně uplatnit své argumenty.
 
Míra překvapivosti
Míra překvapivosti záleží v obecné rovině na nestandardních okolnostech řešení věci, kdy soud učiní kupříkladu krok, který v podstatě nikdy jednoznačně nezmínil a současně jej žádná ze stran nenavrhovala. Z hlediska intenzity záleží rovněž i na fázi konkrétního procesu. Začasté k této situaci dochází až v odvolacím řízení, kde to může být v případě civilních sporů či trestních řízení velmi ošemetné tím, že výrok soudu nabývá doručením takového rozhodnutí právní moci a posléze i vykonatelnosti. Ačkoliv tak účastník je v právu a má tzv. nabito na zrušení předmětného rozsudku, může v mezidobí dojít exekucí vykonatelného rozsudku k významné škodě.
V souvislosti s pojmem škoda se překvapivostí rozhodnutí v odvolacím řízení nedávno zabýval i Ústavní soud1), kdy poškozené v trestním řízení byla soudem prvního stupně přiznána nemajetková újma ve výši 250 tis. Kč. Odvolací soud adhezní výrok změnil na částku 150 tis. Kč. Na veřejném zasedání přitom o otázkách spojených s adhezním výrokem nepadlo ani slovo a z předchozího průběhu řízení, zejména podaných odvolání a následných doplnění, se to nedalo ani předpokládat. Zvolený postup je v rozporu se zásadou zákazu překvapivých rozhodnutí, a proto byl rozsudek v této části zrušen. Současně Ústavní soud zdůraznil, jak již bylo vícekrát judikováno, že trestní soud má o škodě (byť zčásti) vždy rozhodnout a aby v případě nemajetkové újmy obětem trestné činnosti netendoval k přílišnému snižování náhrady vzniklé újmy.
 
Důvody vzniku překvapivých rozhodnutí
-
Řádné provedení důkazu – absence sdělení výstupu a jeho hodnocení soudem
Rozhodující soud nepochybně není povinen sdělovat účastníkům řízení svůj předběžný hodnotící úsudek o důkazu plynoucím z provedeného důkazního prostředku, neboť takový je povinen uvést až v odůvodnění svého rozhodnutí. Je však třeba trvat na tom, aby každý důkazní prostředek řádně provedl, jak judikoval Ústavní soud v nálezu ze dne 1. 9. 2020, sp. zn. IV. ÚS 1247/20. Obecně se jedná o to, aby závěry soudu z provedeného dokazování byly řádně zaprotokolovány a aby bylo umožněno na to adekvátně reagovat.
-
Absence příležitosti účastníka vyjádřit se k odlišnému právnímu posouzení věci
Zde vezměme v úvahu například situaci, kdy probíhá odvolací řízení, a ačkoliv soud neprovádí dokazování, dospěje k jinému právnímu posouzení věci. V nedávné době se touto problematikou zabýval Ústavní soud2) dokonce i ve vztahu pouze k samostatnému nákladovému výroku, kdy odvolací soud
meritorní
výrok soudu prvního stupně bez dalšího potvrdil. Ústavní soud jednoznačně uvedl, že i v situaci, hodlá-li soud nákladový výrok podstatně měnit, je povinen o tomto svém právním názoru a důvodech k němu vedoucích včas uvědomit toho účastníka řízení, jehož by se takové rozhodnutí negativně dotklo, aby měl prostor se k názoru odvolacího soudu vyjádřit a vlastní argumentací se jej pokusit zvrátit.
-
Vydání samotného rozhodnutí
Zde je vhodné mimo výše uvedeného citovat konkrétně znění § 13 občanského zákoníku, dle něhož může každý důvodně očekávat, že jeho právní případ bude rozhodnut obdobně jako jiný právní případ, který již byl rozhodnut a který se s jeho právním případem shoduje v podstatných znacích. Byl-li právní případ rozhodnut jinak, má každý, kdo se domáhá právní ochrany, právo na přesvědčivé vysvětlení důvodu této odchylky. Pokud soud takto nepostupoval, je mimo jiné nutné na to v rámci opravných prostředků upozornit a odvolat se na konkrétní pravomocné rozhodnutí.
 
Procesní obrana
Ideální pro odstranění těchto procesních pochybení je řádný opravný prostředek – v případě civilního a trestního řízení tedy odvolání. Pokud není překvapivé rozhodnutí odklizeno v rámci řádného opravného prostředku, popřípadě takové rozhodnutí vydá odvolací soud, pak sice rozhodně není nic ztraceno, ovšem jak bylo výše naznačeno, může hrozit účastníku řízení újma. V rámci mimořádného opravného prostředku lze požádat o odklad vykonatelnosti rozhodnutí, což podání činí obtížnějším, jelikož tato okolnost musí být v úvodu řádně odůvodněna. Soud v civilním řízení tak může sice učinit i bez návrhu, ale na to se rozhodně není možné nikdy spoléhat a doporučuje se být vždy aktivní. O návrhu pak dovolací soud musí vždy usnesením rozhodnout. Odklizení překvapivého rozhodnutí až ve fázi mimořádného opravného prostředku či dokonce ústavní stížnosti sekundárně způsobuje účastníku řízení i újmu způsobenou nepřiměřenou délkou řízení (§ 13 zákona č. 82/1998 Sb.), jelikož zrušením překvapivého rozhodnutí se řízení může dostat až zpět na začátek.
 
Překvapivé rozhodnutí při správě daní
Stejné důvody a procesní obrany nepochybně musí být respektovány v soudním řízení správním, kde dochází mimo jiné k soudnímu přezkumu rozhodnutí o stanovení daně či cla. Specifikum v této oblasti je to, že daňové řízení je (zpravidla) dvoustupňové, a tudíž, než se dostaneme k právní moci rozhodnutí, musíme absolvovat rovněž odvolací řízení. Uvedené principy je samozřejmě nutno respektovat a aplikovat i zde. Příkladem může být odvolací řízení, kde je daný princip předvídatelnosti rozhodování obsažen dokonce explicitně v § 115 odst. 2 daňového řádu, dle jehož znění je správce daně povinen seznámit daňový subjekt před vydáním rozhodnutí s provedenými důkazy, pokud tyto dodatečně v odvolacím řízení prováděl, a dát mu prostor k vyjádření. Stejně tak postupuje v případě odlišného právního posouzení věci, pokud by taková změna měla negativní vliv na odvolatele. Posledně jmenovanou situaci řešil v jednom ze svých rozsudků3) i Nejvyšší správní soud, kdy mimo jiné uvedl:
„V nynější věci žalovaný jako odvolací orgán došel k odlišnému právnímu hodnocení téže skutkové situace, kterou posuzoval již správce daně. Ten nepovažoval za splněnou první podmínku pro vznik nároku na odpočet daně z přidané hodnoty, splněním druhé podmínky se tak vůbec nezabýval. Naproti tomu žalovaný splnění první podmínky (přijetí zdanitelného plnění) měl za prokázané, a zabýval se proto splněním druhé podmínky (použití přijatého plnění v rámci ekonomické činnosti stěžovatelky). Bylo proto jeho povinností v souladu s § 115 odst. 2 věty druhé daňového řádu s touto změnou právního názoru stěžovatelku seznámit a umožnit jí na tuto změnu reagovat případným doplněním jejích tvrzení a prokázáním splnění této druhé podmínky.“
 
Závěrem
Předvídatelnost rozhodování patří mezi stěžejní atributy práva na spravedlivý proces. Proto je třeba v případě kteréhokoli účastníka soudního či správního (daňového) řízení na jeho předvídatelném a srozumitelném vedení bezvýhradně trvat. Pokud se pak řízení z daného důvodu významně prodlužuje, způsobuje to bez ohledu na meritum věci účastníkům či účastníku (osobě zúčastněné) nepochybně újmu, za kterou odpovídá stát.
1) Srov. nález Ústavního soudu České republiky ze dne 7. 11. 2024, sp. zn. I. ÚS 2003/24.
2) Srov. nález Ústavního soudu České republiky ze dne 10. 1. 2024, sp. zn. II. ÚS 241/21.
3) Srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 10. 2020, č.j. 4 Afs 200/2020- 61, bod 32.
  • Oblíbené
  • Poznámka

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu