Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 2. 2018, sp. zn. 1 Afs 97/2017 , www.nssoud.cz
Nekontaktnost daňového subjektu
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský,
Daňové spory, a. s.
K předpisům:
Nespokojenost správce daně s odpovědí daňového subjektu však nelze zaměňovat s nekontaktností, tedy situací, kterou zpravidla charakterizuje fiktivní sídlo daňového subjektu, bezvýsledné pokusy o kontakt v deklarovaném sídle, na uvedeném telefonním čísle nebo e-mailové adrese apod. pokračování 1 Afs 97/2017-43 Za nekontaktnost pak zcela jistě nelze označit situaci, kdy daňový subjekt sám sice správci daně neodpoví, ale učiní tak prostřednictvím svého zástupce. Stěžovatel netvrdil, že po žalobci vyžadoval provedení úkonu, který by mohl učinit pouze žalobce osobně. Za takových okolností nelze klást k tíži žalobce, pokud se správcem daně komunikoval pouze prostřednictvím své zástupkyně.
Nekontaktnost daňového subjektu je vždy ze strany správce daně vnímána velmi negativně, mnohdy jako důkaz nekalých aktivit. Proto tuto skutečnost správci daně neopomínají daňovým subjektům pravidelně klást k tíži. Jak však vyplývá z citovaného rozsudku Nejvyššího správního soudu, tak ani zde si nemůže správce daně vymýšlet či zjištěné skutečnosti přibarvovat. Za nekontaktní daňový subjekt tak nelze považovat někoho, kdo na požadavky správce daně reaguje, avšak ne způsobem, který by se správci daně líbil. Takovýto daňový subjekt nemůže být považován za nekontaktní.